سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
گرانول چیست؟ مقاله جامع آشنایی با انواع گرانول و ویژگی‌های آن

راهنمای جامع آشنایی با گرانول؛ انواع+ویژگی‌ها+کاربردها

گرانول چیست؟ مقاله جامع آشنایی با انواع گرانول و ویژگی‌های آن

امکان ندارد که در حوزه پلیمر و تولید محصولات پلاستیکی فعالیت کرده باشید و نام گرانول به گوشتان نخورده باشد. ممکن است تصور اشتباهی در ذهن افراد تازه وارد در این حوزه شکل گرفته باشد که گرانول نوعی ماده پلیمری است؛ ولی بر خلاف این تصویر نادرست، باید گفت که گرانول اسم پلیمر خاصی نیست، بلکه شکلی از ماده اولیه است که به صورت دانه دانه بوده و برای مصارف و کاربردهای مختلف ذوب و شکل‌دهی می‌شود. در این مقاله، به بررسی ابعاد مختلف گرانول، مشخصات و کاربردهای آن در صنعت پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

پلاستیکها و پلیمرها را شاید بتوان پرکاربردترین مواد در بین مواد چهارگانه (فلزات، پلیمرها، سرامیک‌ها و کامپوزیت‌ها) دانست که در تولید انواع محصولات مصرفی در اطراف ما کاربرد دارند. مواد اولیه مورد استفاده در ساخت محصولات پلاستیکی می‌توانند اشکال مختلفی مانند پرک، پودر، دانه دانه (گرانول) و... داشته باشند که هرکدام از این اشکال، در کاربرد خاصی موردتوجه تولیدکنندگان قرار می‌گیرند که در این بین، گرانول به دلیل مزایای فراوانی که دارد، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. گرانول (Granule) پلیمری، شکل خاصی از مواد اولیه پلیمری است به صورت دانه دانه (همانند دانه تسبیح) بوده و به عنوان ماده اولیه در تولید محصولات نهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مزایای گرانول، نظیر قابلیت حمل و نقل آسان و کاهش اتلاف ماده اولیه به هنگام تولید از محبوبیت فراوانی در بین تولیدکنندگان برخوردار است.

در این مقاله به این پرسش که «گرانول چیست؟» و «مزایا و کاربردهای گرانول چیست؟» پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

گرانول چیست؟

شکل‌های مختلفی از پلیمرها به عنوان ماده اولیه در تولید محصولات پلاستیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این بین، گرانول از محبوبیت بسیار زیادی در بین تولیدکنندگان محصولات پلاستیکی برخوردار است. اما گرانول چیست؟

تصویر غلطی که از گرانول در ذهن برخی از کسانی که آشنایی کمی با حوزه پلیمر و پلاستیک دارند نقش بسته است، این است که گرانول نوعی ماده پلیمری است. در حالی که در واقع گرانول، شکل ظاهری مواد اولیه پلیمری است که به صورت دانه دانه بوده و در مراحل اولیه تولید مواد پلاستیکی ذوب شده و با روش‌های مختلفی نظیر روش قالب‌گیری تزریقی، بادی، دورانی و... به محصول نهایی تبدیل می‌شود.

اگر بخواهیم دقیق‌تر بررسی کنیم، هر ماده پلیمری از دو بعد میکروسکوپی و ماکروسکوپی قابل بررسی است. یک ماده پلیمری می‌تواند ساختار میکروسکوپی مشخصی داشته باشد که این ساختار، نوع ماده را مشخص می‌کند (برای مثال، پلی اتیلن، پلی پروپیلن و...). ساختار ماکروسکوپی نیز نشان‌دهنده شکل ظاهری ماده است که بر این اساس، ماده اولیه می‌تواند به شکل پودر (با اندازه دانه‌های متفاوت)، پرک و گرانول باشد. در تصویر زیر، چند نمونه عکس گرانول مواد پلیمری مختلف را مشاهده می‌کنید.

گرانول یعنی چه؟ تصاویری از گرانول های مواد پلیمری مختلف

دلیل محبوبیت بسیار زیاد گرانول پلاستیک در بین تولیدکنندگان، سهولت استفاده در تولید است؛ پودرها در هوا پراکنده می‌شوند و علاوه بر آلودگی محیط کارگاه و مشکلات تنفسی که ایجاد می‌کنند، میزان زیادی از ماده نیز هدر می‌رود، ولی گرانول این دردسرها را ندارد. علاوه بر این، سیستم دستگاه‌های شکل‌دهی پلاستیک به گونه‌ای طراحی شده است که بهتر است مواد اولیه آن به شکل گرانول باشد. بنابراین تولیدکننده‌ها ترجیح می‌دهند به جای استفاده از حالت پودری، از شکل گرانولی آن استفاده کنند.

با اینکه مزایای گرانول بسیار زیاد است و از محبوبیت بالایی برخوردار است، ولی این به معنای بلااستفاده بودن اشکال دیگر مواد پلیمری نیست. همه مواد پلیمری بسته به کاربرد، میزان ویسکوزیته، پلیمریزاسیون و... می‌توانند تبدیل به گرانول شوند. ولی اگر شرایط پلیمریزاسیون و عوامل دیگر پیچیده باشد، پلیمر بصورت پودر یا محلول یا... تولید می‌شود.

 

 

تقسیم‌بندی انواع گرانول

همانطور که پیش‌تر گفته‌شد، گرانولها شکلی از مواد پلیمری هستند؛ بنابراین می‌توانند جنس‌های مختلفی داشته باشند و گستره وسیعی از مواد پلیمری را شامل شوند.

دستهبندی گرانولها را می‌توان از چند بعد مورد بررسی قرار داد.

  1. جنس ماده پلیمری (ترکیب شیمیایی)، اولین و مهم‌ترین مبنای دسته‌بندی گرانول‌هاست. بر اساس ترکیب (فرمول) شیمیایی ماده پلیمری، گرانول می‌تواند به دسته‌هایی نظیر گرانول پلی اتیلن، گرانول پلی پروپیلن، گرانول ABS، گرانول پی وی سی و... تقسیم شود.
  2. ساختار و وزن مولکولی (دانسیته) نیز، یکی دیگر از موارد مهم در تعیین دسته گرانول‌هاست. بر اساس وزن مولکولی، مواد پلیمری مشخص‌شده در مورد قبل (مورد شماره 1) می‌تواند به دسته‌های ریزتری تبدیل شود. برای مثال، پلی اتیلن، می‌تواند به پلی اتیلن سبک، پلی اتیلن با دانسیته (وزن مولکولی) متوسط، پلی اتیلن سنگین و پلی اتیلن با دانسیته فوق سنگین (UHMW) تقسیم شود. همچنین بر اساس نوع قرارگیری شاخه‌ها در ساختار پلی اتیلن، گرانول پلی اتیلن سبک خطی (LLDPE) نیز وجود دارد.
  3. مورد سوم، روش تولید محصولات پلاستیکی است. با توجه به اینکه، روشهای مختلف تولید محصولات پلاستیکی وجود دارد، گرانول‌های مناسب برای هر کدام از این روش‌های تولید نیز، در دسته‌بندی خاصی قرار می‌گیرند. برای مثال، گرانول تزریقی، گرانول بادی و...، محصولاتی هستند که در روش قالبگیری تزریقی، قالب گیری بادی و... مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  4. نوع محصول تولیدشده نیز، می‌تواند یکی دیگر از معیارهای تقسیم‌بندی گرانول‌ها باشد. برای مثال، ماده اولیه مورد استفاده در تولید فیلم (انواع نایلون) و تولید لوله، به گرانول گرید فیلم و گرید لوله معروف هستند.

نکته مهمی که در دسته‌بندی گرانول‌ها وجود دارد، این است که معمولا یکی از معیار‌های بالا به تنهایی برای نام‌گذاری گرانول‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، بلکه ترکیبی از فاکتورهای بالا، مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال، جنس یک گرانول، می‌تواند پلی اتیلن باشد، از نظر وزن مولکولی در دسته سنگین قرار بگیرد و در روش قالب‌گیری تزریقی مورد استفاده قرار بگیرد؛ در این صورت با نام گرانول پلی اتیلن سنگین تزریقی شناخته می‌شود.

علاوه بر موارد ذکرشده، ممکن است معیارهای دیگری نیز برای دسته‌بندی گرانول‌ها وجود داشته باشد، ولی موارد بالا، مهمترین و پرکاربردترین فاکتورهایی هستند که در صنعت و بازار پلیمر و پلاستیک از آنها استفاده می‌شود.

انواع گریدهای گرانول (بر اساس پایه پلیمری)

یکی از مهمترین مبناهایی که برای دسته‌بندی گرانول‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، پایه پلیمری مورد استفاده در تولید گرانول است. در ادامه به بررسی مهمترین پایه‌های پلیمری مورد استفاده در تولید انواع گرانول‌ها می‌پردازیم.

گرانول پلی اتیلن

گرانول پلی اتیلن با توجه به تغییر در طرز قرارگیری شاخه‌های پلیمری، می‌تواند به گریدهای سبک، با وزن متوسط، سنگین و با وزن مولکولی بسیار بالا تشکیل می‌شوند. با توجه به روش‌های تولید نیز، گرانول پلی اتیلن می‌تواند به گرید تزریقی یا بادی تقسیم شود.

گرانول پلی اتیلن، یکی از پرکاربردترین انواع گرانول ها در صنعت پلیمر و پلاستیک

با ترکیب این دو روش ذکرشده در بالا برای دسته‌بندی، مهم‌ترین گریدهای پلی‌اتیلن شامل دسته‌های زیر هستند:

  • گرانول سبک تزریقی
  • گرانول سنگین تزریقی
  • گرانول سنگین بادی
  •  گرانول پلی اتیلن سبک خطی

التبه گریدهای دیگری هم وجود دارند که در اینجا فقط به دسته‌های متداول‌تر اشاره شده است. به عنوان مثال منظور از گرانول پلی‌اتیلن سنگین تزریقی، اولا گرانولی است که ساختار و ترکیب آن از نوع سبک است و ثانیا در روش‌های تولید تزریقی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گرانول پلی پروپیلن

گرانول پلی پروپیلن به طور کلی به دو دسته اصلی تقسیم می‌شود:

  • هموپلیمر که از پلیمریزاسیون مونومر پروپیلن به تنهایی تولید می‌شود و به آن پ.پ نساجی هم می‌گویند.
  • کوپلیمر که از پلیمریزاسیون پروپیلن به همراه کومونومر اتیلن تولید می‌شود و به آن پ.پ شیمیایی نیز گفته می‌شود.

گرانول پلی کربنات

پلی کربنات نوعی از پلیمرهای شفاف است که در ساخت وسایل مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. شفاف بودن و امکان انتقال نور از مهم‌ترین ویژگی‌های پلی‌کربنات است. از پلی کربنات تزریقی برای تولید محصولاتی نظیر چراغ خودروها، قطعات پلاستیکی لوازم خانگی، تجهیزات پزشکی، محصولات مصرفی و … استفاده می‌شود. یکی از نقص‌های این گرانول استعداد ترک خوردگی بالا در برابر ضربه است.

سایر گرانول‌های متداول

علاوه بر موارد ذکرشده، انواع دیگری از گرانول‌ها نیز وجود دارند که در کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله این مواد، می‌توان پلی‌استایرن‌ها، ABS، پلیمر‌های مهندسی و سایر گرانول‌ها اشاره کرد.

کاربرد گرانول

کاربرد اصلی گرانول‌ها، استفاده از آن‌ها به عنوان مواد اولیه در تولید محصولات پلاستیکی است. استفاده از گرانول به دلیل مزایای فراوانی که دارد، معمولا به حالت پودری و پرک ترجیح داده می‌شود. گرانول چه نو باشد و چه بازیافتی، می‌تواند در حوزه‌های مختلف صنعت پلاستیک مورد استفاده قرار بگیرد. بسته به میزان حساسیت در بعضی از صنایع، استفاده از گرانول بازیافتی قدغن است؛ ولی به طور کلی، در اکثر صنایع از گرانول بازیافتی به دلیل ارزش افزوده فراوانی که دارد، استفاده می‌شود.

آشنایی با کاربردهای گرانول در ساخت محصولات پلاستیکی مختلف

گرانول، بسته به نوع و گریدی که دارد، می‌تواند در صنایع مختلف مورد استفاده قرار بگیرد.در ادامه به بررسی کاربردهای برخی از محبوب‌ترین گرانول‌ها در صنعت می‌پردازیم.

کاربرد گرانول پلی اتیلن

گرانول پلی اتیلن، یکی از پرکاربردترین انواع پلیمرها در صنعت پلاستیک است. از گریدهای مختلف این پلیمر، در تولید انواع فلیم استرچ، فیلم شرینک، کیسه‌های خرید، نایلکس رکابی و کیسه‌های زباله، تولید انواع ظروف یکبار مصرف، بطری و... استفاده می‌شود. در جدول زیر، کاربردهای گریدهای مختلف گرانول پلی اتیلن را مشاهده می‌کنید (منبع: پتروشیمی امیرکبیر)

دریافت فایل با کیفیت کاربردهای گریدهای مختلف گرانول پلی اتیلن با فرمت PDF

کاربرد گرانول پلی اتیلن سنگین (HDPE)

گرانول پلی اتیلن سنگین یکی از پرکاربردترین انواع گرانول در تولید نایلون و نایلکس است. گریدهای مهمی نظیر EX3،EX5،BL3 و... در این دسته قرار می‌گیرند که طی فرآیندهای مختلف قالب‌گیری تزریقی، دورانی و بادی به محصول تمام‌شده تبدیل می‌شوند. تولید نایلکس بسته بندی و نایلون رکابی، تولید انواع لوله و... از جمله کاربردهای گریدهای موجود در این دسته از گرانول‌هاست.

کاربرد گرانول پلی اتیلن سبک

گرانول پلی اتیلن سبک خطی، کاربرد فراوانی در تولید نایلون و فیلم شرینک دارد. انواع فیلم دمشی، نایلون‌های گلخانه‌ای و کشاورزی، شرینک بسته‌بندی و شرینک غذایی، نایلون مالچ و... از این دسته از گریدهای پلی اتیلن تولید می‌شود. برای مشاهده کاربردهای انواع گریدهای گرانول پلی اتیلن در صنایع مختلف به طور کامل، می‌توانید به تصویر بالا مراجعه کنید.

کاربرد گرانول پلی پروپیلن (پ.پ)

تصویر زیر، کاربرد گرانول های مختلف پلی پروپیلن را در بخش‌های مختلف صنعت نشان می‌دهد. گریدهای پلی پروپیلن به تفکیک سه دسته اصلی پ پ نساجی، پ پ فیلم و پ پ شیمیایی مورد بررسی قرار گرفته‌اند و معادل‌سازی گریدها بر اساس پتروشیمی‌های مختلف کشور انجام شده است (منبع: پتروشیمی جم).

کاربردهای گرانول پلی پروپیلن در صنایع مختلف

دریافت فایل با کیفیت PDF معادل سازی گریدهای گرانول پلی پروپیلن

کاربرد گرانول پ پ نساجی

گرانول پ پ نساجی، یکی از پرکاربردترین انواع پلی پروپیلن است که در تولید محصولات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول را با نام هموپلیمر نیز در صنعت می‌شناسند. از گریدهای معروف از دسته، می‌توان به HP550J، HP510L، C30S، HP552R، Z30S، HP564S و HP525J اشاره کرد (نام‌گذاری گریدها بر اساس استاندارد پلی پروپیلن پتروشیمی جم انجام شده است.) هر کدام از این گرید‌ها MFR خود را داشته، و کاربردهای مختلفی نیز دارند. 

از این گریدها، در تولید فرش، ساک، پارچه‌های صنعتی، طناب و ریسمان بسته‌بندی و... تولید می‌شود. در جدول بالا، اطلاعات و کاربردهای کامل این محصولات لیست شده است.

کاربرد گرانول پ پ فیلم

از این گرید گرانول پلی پروپیلن، در تولید فیلم‌های پلیمری استفاده می‌شود. از گریدهای معروف این دسته از پلیمرها می‌توان به HP525J و RPI20L اشاره کرد. این گریدهای گرانول، در تولید محصولاتی نظیر فیلم‌های با کیفیت مناسب برای بسته‌بندی مواد غذایی، ظروف بسته‌بندی مواد غذایی با شکل‌دهی حرارتی، بسته‌بندی اقلام پزشکی و... استفاده می‌شود.

کاربرد گرانول پ پ شیمیایی

گرانول پ.پ شیمیایی که به دو دسته اصلی کوپلیمر و رندوم کوپلیمر تقسیم می‌شود، شامل گریدهای مهمی نظیر RP340R، RP345S، EP440G، EP548R و... است.

از گرانول RP340R در تولید ظروف خانگی و لوازم منزل، بسته‌بندی مواد غذایی و دارویی و لوازم منزل، ظروف شفاف بستنی و ماست، ظروف و بطری های بادی برای بسته‌بندی محصولات قنادی و داروهای گیاهی استفاده می‌شود. همچنین از سایر گریدهای این دسته، برای تولید کارتن پلاست، لوله های فاضلاب، بطری ها و ظروف قالب گیری بادی، چمدان، سطل رنگ و... استفاده می‌شود. شما می‌توانید کاربرد دقیق هر یک از این گرانول ها را در جدول بالا مشاهده کنید.

گرانول بازیافتی

یکی از رو‌به‌گسترش‌ترین و مهمترین بخش‌های صنعت پلاستیک، بخش بازیافت ضایعات پلاستیک و تبدیل آن به گرانول‌های قابل استفاده مجدد برای سایر تولیدکنندگان است. 
دلیل رونق و گسترش بازیافت مواد پلیمری این است که:

  • مواد اولیه این صنعت، عمدتا ضایعات پلاستیکی نظیر لاستیک‌ها، لوله‌ها، نایلون‌ها و... است که در مناطق مختلف کشور به وفور یافت می‌شود و سالیانه چندین هزار تن به حجم آن‌ها اضافه می‌شود. 
  • علاوه بر فراوانی مواد ضایعاتی، ارزش افزوده‌ای که با تبدیل این ضایعات به گرانول بازیافتی ایجاد می‌شود، مبالغ سرسام‌آوری است که می‌تواند برای تولیدکنندگان و فعالان این حوزه، بسیار جذاب باشد. 
  • همچنین با بازیافت این مواد و تبدیل آن به گرانول، بخش مهمی از مشکلات زیست محیطی حل می‌شود و دوباره، این مواد به چرخه تولید محصولات پلاستیکی بازخواهند گشت.

ضایعات مورد استفاده در تولید گرانول (بازیافتی)

همه پلاستیک‌ها قابلیت بازیافت ندارند. پلاستیک‌ها به دو دسته اصلی ترموپلاستیک و ترموست تقسیم‌بندی می‌شوند. ترموپلاستیک، نوعی پلاستیک است که از زرین‌های پلیمری تشکیل شده است و هنگام گرم‌شدن به یک ماده نرم تبدیل می‌شود و هنگام سردشدن، سخت می‌شود. پلیمر ترموپلاستیک خیلی راحت بازیافت می‌شود و هرچقدر هم که سرد و گرم شود، بازهم خاصیت شیمیایی خود را از دست نمی‌دهد. در سمت دیگر، ترموست‌ها با حرارت دیدن سخت شده (تجزیه می‌شوند) و امکان بازیافت ندارند. بنابراین، مواد ترموپلاستیک نظیر گریدهای مختلف پلی اتیلن، پلی پروپیلن و... امکان بازیافت و تبدیل‌شدن به گرانول بازیافتی را دارند.

تفاوت گرانول بازیافتی و نو؛ منظور از گرید آف چیست؟

دو شاخصه اصلی محصولات پتروشیمی شاخص جریان مذاب (MFI) و دانستیه (Density) هستند. اگر خواص یک گرانول پلیمری از خواص ذکرشده در دیتاشیت گرانول نو فاصله داشته باشد، به آن محصول، گرید آف می‌گویند. در صورتی که یک گرید پلیمری، در محدوده یکی از این شاخصه‌ها نباشد، به آن آف ۱ (off 1) گفته می‌شود و در صورتی که از هر دو محدوده MFI و Density خارج شود، به آن آف ۲ (off 2) گفته می‌شود.
گاهی اوقات ممکن است مواد اولیه هر دو رِنج را دارا باشد اما دارای آلودگی یا رگه‌های سیاه باشد که به آن محصول هم، آف ۱، گفته می‌شود. گاهی نیز ممکن است مواد اولیه تولیدشده، در یکی از رِنج‌ها نباشد و دارای آلودگی هم باشد که به آن محصول هم آف ۲ گفته می‌شود.
گرید دیگری نیز تحت عنوان آف ۳ (off 3) وجود دارد که به آن در بازار «دَم جارو!» هم می‌گویند؛ این گرید می‌تواند دارای ناخالصی‌های دیگری مانند سنگ‌ریزه یا هر نوع زباله ریز و درشت باشد.

برای مطالعه بیشتر درباره گرانول‌های بازیافتی، انواع آن و کاربردهایشان، می‌توانید به مقاله «گرانول بازیافتی چیست؟» مراجعه کنید.

روش‌های تولید گرانول

سیستم ماشین‌های شکلدهی پلاستیک (شامل انواع خطوط اکستروژن و تزریق و ...) به گونه‌ای ساخته شده‌اند که بهتر است مواد اولیه ورودی آن‌ها به شکل ساچمه‌های کوچک پلاستیکی باشد. لذا تولیدکنندگان مواد پلاستیکی، ترجیح می‌دهند که از موادی مانند گرانول به عنوان ماده اولیه تولیداتشان استفاده کنند. بنابراین، انواع مختلفی از خطوط تولید گرانول  با هدف تبدیل پودر، پرک و ضایعات به گرانول ابداع شده‌اند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. از معروفترین روش‌های تولید گرانول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تولید گرانول به روش رشته‌ای (Strand Type)
  2. تولید گرانول به روش خشک (Hot die face cutting)
  3. تولید گرانول با سیستم برش رینگ آبی (Water Ring cutting)
  4. تولید گرانول با سیستم برش زیر آب (Under water cutting)

در ایران، بیشتر از دستگاههای تولید گرانول به روش رشتهای استفاده می‌شود. دلیل رواج استفاده از این نوع خط تولید این است که ساخت ماشین آلات روش Strand Type نسبت به تجهیزات روش‌های دیگر آسان‌تر است. بزرگترین چالش در این روش، قطع شدن این رشته‌ها در حین فرآیند تولید است که برای حل آن نیاز به حضور دائمی یک اپراتور در کنار این دستگاه‌ها است.

روش دیگری که در ایران متداول است، روش تولید گرانول خشک است. ساخت این نوع ماشین‌آلات نیاز به دقت بالاتری داشته و قیمت این خط تولید بالاتر است. اما گرانول‌های تولیدی در این روش بسیار شبیه به گرانول مواد دست اول است و از نظر ویژگی‌های پلاستیک، ثبات بهتری در این نوع مواد وجود دارد.

برای آشنایی بیشتر با روش‌های مختلف تولید، به مقاله «روش های تولید گرانول» مراجعه کنید.

دستگاه گرانول ساز، یکی از مهمترین و پرکاربردترین دستگاه‌هایی است که در تولید گرانول مورد استفاده قرار می‌گیرد. به دلیل سوددهی بالای صنعت تولید گرانول، تولیدکنندگان علاقه فراوانی به تولید گرانول بازیافتی و نو و عرضه آن به بازار دارند؛ این موضوع بر اهمیت، محبوبیت و تقاضای بالا برای خرید دستگاه گرانول ساز می افزاید.

اکسترودر، نوعی دستگاه گرانول ساز است و از دستگاه‌های مهم در خط تولید گرانول به شمار می‌رود. این دستگاه تولید گرانول، وظیفه بیرون‌رانی مواد را بر عهده دارد. بیرون‌رانی مرحله آخر بسیاری از خطوط بازیافت پلاستیک است. خارج‌کننده‌ها معمولا مواد یکدست را دریافت می‌کنند. اگر خط بازیافت در مراحل تمیزکردن و خشک‌کردن درست عمل نکند، خارج‌کننده نیز درست عمل نخواهد کرد. این مساله معمولا در دیگر مراحل خط بازیافت نیز اتفاق می‌افتد.

ویژگی‌های یک دستگاه اکسترودر مناسب

  • یک وسیله تخلیه خوب با یک پمپ خلاء قوی جهت افزایش تاثیر گازگیری، اگر تخلیه کننده دو تا باشد نتیجه بهتر است.
  • یک تعویض کننده صفحه قوی و بزرگ زیرا گاهی، اگر مواد خوب شسته نشده باشد و این اتفاق خواهد افتاد و به هر حال باید محصول گرفته شود، یک تعویض کننده صفحه بزرگ بسیار کمک خواهد کرد.
  • اکسترودر های تک پیچه مورد استفاده ترین هستند. اکسترودر تک پیچه فقط یک پمپ است. خارج کننده های تک پیچه از لحاظ اجرا آسان‌ترند و به سختی دچار نقص می شوند و از انواع دیگر هم ارزان‌ترند. در خارج کننده های تک پیچه فراوری در سطح بالایی است و هزینه نگهداری پایین است.
  • گازهای پر خطر و شیمیایی موجود در مواد مورد استفاده از طریق جذب در سیستم خلاء از بین می روند و گاز ایجاد شده پس از این مرحله در تطابق با استانداردهای اروپایی و مد نظر قرار دادن بهداشت انسانها از هر نوع عنصر خطرناکی پاک می شود.
  • بسته به ماده ای که مورد استفاده قرار می گیرد دستگاه خارج کننده با ظرفیتی حدود kg1200-100 در ساعت عمل می کند.

مهمترین نکات در خرید گرانول

یکی از مهمترین مسائلی که هر تولیدکننده فعال در حوزه پلاستیک با آن درگیر است، خریداری گرانول با کیفیت و قیمت مناسب برای تولید محصول مدنظر است. چالش‌های فراوانی برای خریداری این محصول پرکاربرد وجود دارد که در ادامه به بررسی اجمالی این موارد می‌پردازیم. برای مطالعه دقیق‌تر این فاکتورها، می‌توانید به مقاله «نکات مهم خرید گرانول» مراجعه کنید.

1-قیمت گرانول

یکی از مهمترین فاکتورها در خرید گرانول و هر محصول دیگری، قیمت است. عدم وجود نرخ مشخص برای گرانول‌ها، اولین و مهمترین چالش است. ممکن است تولیدکنندگان گرانول، قیمت‌های مختلفی را به شما بدهند و این سوال پیش بیاید که کدام قیمت بسته به کیفیت محصول قیمت درست و منصفانه‌ای است.

از طرفی، نوسانات قیمت ارز و قیمت جهانی مواد پتروشیمی تاثیر مستقیمی بر روی قیمت گرانول تولیدی می‌گذارد. بنابراین، مهم است که قبل از خرید این محصول، با مراکز معتبر فروش گرانول تماس گرفته و پس از استعلام قیمت، نسبت به خرید با مناسبترین قیمت اقدام کنید.

2-کاربرد مدنظر

خریدار باید متناسب با محصول تولیدی خود، گرانول مربوطه را تهیه کند. بنابراین توجه به محصولی که قرار است تولید شود یکی از نکات مهم و حیاتی در انتخاب گرانول مورد نظر است.

3-تامین‌کننده گرانول

خیلی مهم است که خرید خود را از تامین‌کننده‌های معتبر انجام دهید. تولیدکننده‌های زیادی در این حوزه مشغول فعالیت هستند. ممکن است ادعاهایی که خیلی از این تامین‌کنندگان درباره محصول تولیدی خود می‌کنند، خلاف واقع باشد. بنابراین یکی از مهمترین گام‌ها در خرید گرانول، بررسی اعتبار تامین‌کننده گرانول است.

4-نوع گرانول مصرفی

کیفیت مواد مصرفی در تولید گرانول می‌تواند بر کیفیت محصول نهایی نیز تاثیرگذار باشد. می‌توان از مواد نو و درجه یک در تولید گرانول استفاده کرد. همچنین، از مواد بازیافتی نیز در تولید انواع گرانول بازیافتی استفاده می‌شود. بسته به کاربرد مدنظرتان، بهترین گزینه را برای تولید محصولات خود انتخاب کنید.

مهمترین عوامل تاثیرگذار بر کیفیت گرانول

عوامل مختلفی می‌تواند بر کیفیت گرانول تولیدی تاثیرگذار باشد. در ادامه، پارامترهای اصلی تاثیرگذار بر تولید گرانول باکیفیت را فارغ از نو بودن یا بازیافتی بودن مواد اولیه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

1. کیفیت مواد اولیه ورودی

یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر روی کیفیت نهایی گرانول، کیفیت مواد اولیه ورودی است. دسته اول مواد نو هستند که گرانول با استفاده از پودر درجه یک پتروشیمی تولید می‌شود. 

دسته دوم مواد بازیافتی هستند؛ این مواد در مراحل بازیافت، شسته شده و به صورت پرک درآمده‌ تا برای تولید محصول وارد دستگاه اکسترودر شوند. توجه به برخی از موارد در برخورد با مواد بازیافتی برای تولید گرانول، تاثیر بسزایی بر کیفیت گرانول نهایی خواهد گذاشت. در این راستا، برای بهبود کیفیت گرانول‌های بازیافتی، توجه به این دو مورد ضروری است: جمع آوری مواد بازیافتی و شستشوی مواد بازیافتی

2. کیفیت دستگاه گرانول ساز

دستگاه گرانول ساز، یکی از مهمترین و پرکاربردترین دستگاه‌هایی است که در تولید گرانول مورد استفاده قرار می‌گیرد. به دلیل سوددهی بالای صنعت تولید گرانول، تولیدکنندگان علاقه فراوانی به تولید گرانول بازیافتی و نو و عرضه آن به بازار دارند؛ این موضوع بر اهمیت، محبوبیت و تقاضای بالا برای خرید دستگاه گرانول ساز می افزاید.

اکسترودر، نوعی دستگاه گرانول ساز است و از دستگاه‌های مهم در خط تولید گرانول به شمار می‌رود. این دستگاه تولید گرانول، وظیفه بیرون‌رانی مواد را بر عهده دارد. بیرون‌رانی مرحله آخر بسیاری از خطوط بازیافت پلاستیک است. خارج‌کننده‌ها معمولا مواد یکدست را دریافت می‌کنند. اگر خط بازیافت در مراحل تمیزکردن و خشک‌کردن درست عمل نکند، خارج‌کننده نیز درست عمل نخواهد کرد. این مساله معمولا در دیگر مراحل خط بازیافت نیز اتفاق می‌افتد.

ویژگی‌های یک دستگاه اکسترودر مناسب

  • یک وسیله تخلیه خوب با یک پمپ خلاء قوی جهت افزایش تاثیر گازگیری، اگر تخلیه کننده دو تا باشد نتیجه بهتر است.
  • یک تعویض کننده صفحه قوی و بزرگ زیرا گاهی، اگر مواد خوب شسته نشده باشد و این اتفاق خواهد افتاد و به هر حال باید محصول گرفته شود، یک تعویض کننده صفحه بزرگ بسیار کمک خواهد کرد.
  • اکسترودر های تک پیچه مورد استفاده ترین هستند. اکسترودر تک پیچه فقط یک پمپ است. خارج کننده های تک پیچه از لحاظ اجرا آسان‌ترند و به سختی دچار نقص می شوند و از انواع دیگر هم ارزان‌ترند. در خارج کننده های تک پیچه فراوری در سطح بالایی است و هزینه نگهداری پایین است.
  • گازهای پر خطر و شیمیایی موجود در مواد مورد استفاده از طریق جذب در سیستم خلاء از بین می روند و گاز ایجاد شده پس از این مرحله در تطابق با استانداردهای اروپایی و مد نظر قرار دادن بهداشت انسانها از هر نوع عنصر خطرناکی پاک می شود.
  • بسته به ماده ای که مورد استفاده قرار می گیرد دستگاه خارج کننده با ظرفیتی حدود kg1200-100 در ساعت عمل می کند.

3. کنترل خط تولید گرانول

کنترل خط تولید یکی از بخش‌هایی است که عامل انسانی جزئی از آن است البته به طبع این کنترل اگر با دستگاه‌های مکانیزه و الکترونیکی صورت گیرد، کار عوامل انسانی را آسان‌تر می‌کند. هر چقدر کارکنان بخش کنترل کیفی، ماهرتر و باتجربه‌تر باشند، طبیعتاً تأثیر بهتری بر کیفیت گرانول مواد بازیافتی برجای خواهند گذاشت.

4. افزودنی‌های گرانول

یکی از نکاتی‌که در هنگام تولید گرانول به آن توجه می‌شود، اضافه‌کردن افزودنی‌هاست. این مواد در هنگام ذوب‌شدن پرک‌ها در دستگاه، به آن‌ها اضافه می‌شوند. بهبود عملکرد گرانول‌های بازیافتی و همچنین برطرف کردن ضعف‌های ذاتی محصول از خواص این افزودنی‌ها است. افزودنی‌های مورد استفاده در تولید گرانول بازیافتی شامل یکی از موارد زیر است: پایدارکننده‌ها یا نرم کننده‌ها.

5. رنگ گرانول

یکی از عوامل تأثیرگذار در افزایش کیفیت گرانول، رنگی است که برای تولید گرانول به آن افزوده می‌شود. یکی از نکات مهم این بخش این است که هرچه رنگی که برای گرانول‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد شامل طیف رنگ‌های متعددی باشد (رگه‌های مشکی رنگ در آن دیده شود)، کیفیت گرانول تولیدی نیز به نسبت آن کاهش خواهد یافت و هرچه این رنگ به بی‌رنگی نزدیک‌تر باشد کیفیت محصول افزایش می‌یابد. در حالت کلی بهترین گزینه برای ارتقا کیفیت محصولات، استفاده از گرانول‌‌های بی‌رنگ و شفاف است.

جمع بندی

در این مقاله، به بررسی این تعریف که گرانول چیست و چه کاربردهایی در صنعت پلاستیک و پلیمر دارد پرداختیم. همانطور که در مقاله ذکر شد، معیارهای مختلفی برای دسته‌بندی گرانول‌ها وجود دارد که از مهمترین این معیارها می‌توان به ترکیب شیمیایی، وزن مولکولی، روش تولید و نوع محصول تولیدی اشاره کرد. همینطور به صورت اجمالی، فرآیند تولید و روش‌های تولید گرانول را مورد بررسی قرار دادیم. در ادامه، به بررسی کاربردهای گسترده انواع گرانول های پلی اتیلن، پلی پروپیلن و... پرداختیم. این نکته را در نظر داشته باشید که همیشه، کسب اطلاعات کافی برای خرید گرانول، گام اول است. حتما قبل از اقدام به خرید، استعلام قیمت گرانول را از شرکت های معتبر این حوزه انجام دهید و پس از از اطمینان از کیفیت گرانول، نسبت به خرید این محصول اقدام کنید. شما می‌توانید برای خرید گرانول، از فروشگاه آنلاین پلی تیز (خرید گرانول) اقدام کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 96%

نظرات کاربران

ارسال دیدگاه
بذرافشان چهارشنبه ۶ دى ۱۴۰۲
متشکرم ارسال پاسخ
مهدی چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۲
عالی عالی. مرسی ارسال پاسخ
احمدشکیب پنجشنبه ۹ آذر ۱۴۰۲
خیلی معلومات عالی و جامع ارسال پاسخ
samadi چهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲
بسیار عالی و آموزنده تشکر از تهیه کننده ارسال پاسخ
حسین دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
برای بنده بسیار عالی ، مفید و راهگشا بود. سپاس از شما ارسال پاسخ
عباس شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱
توضیحات شما گرچه کامل نبود اما زیبا و مفید بود
اطلاعات زیادی بلیدین . آفرین به شما ارسال پاسخ
مهدی پنجشنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
سلام. وقت شما بخیر
ممنون از اطلاعاتی که در دسترس دیگران قرار میدین.
اگه امکانش هست در رابطه با PS پلی استایرن هم اطلاعات بزارین. ارسال پاسخ
مطلبی یکشنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۱
ممنون از مقاله خوبتون، هرچند که بیشتر به گرانول هایی مثل پلی اتیلن و پ پ پرداخته شده بود، کاش یه مقدار درباره گرانول هایی که کمتر بهشون پرداخته شده مثل گرانول پی وی سی، پلی استایرن و... بیشتر صحبت میشد ارسال پاسخ
خواجوی یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
سلام
وقت بخیر
آیا شما فروش گرانول هم دارین؟ چطوری میتونیم ازتون گرانول بخریم؟ ارسال پاسخ
ویکی پلاست چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۰
سلام دوست عزیز
خیر، ما رسانه هستیم و فروش گرانول نداریم
برای خرید گرانول میتونین از شرکت ها و تامین کننده های فعال این حوزه اقدام به خرید کنید.
شرکت هایی مثل شمس جاوید اروند، معین پلیمر، پایون پلیمر و... شرکت هایی هستند که در حوزه خرید و فروش گرانول و مستربچ فعال هستند.
همینطور میتونین از بازارگاه پلی تیز که تامین کننده های مختلف محصولاتشونو برای فروش گذاشتن اقدام کنید. تو این فروشگاه امکان خرید آنلاین هم برای خریداران فراهم شده که میتونین از این طریق اقدام کنید.
اگه باز هم مشکلتون حل نشد میتونین تماس بگیرین تا همکاران ما راهنماییتون کنند.
رضا یکشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
سلام
جدولی که برای کاربردهای پلی پروپیلن و معادل سازیش گذاشتین خیلی جالب بود، منبع این جدول کجاست؟ و اینکه همچین جدولی رو برای پلی اتیلن ندارین؟ ارسال پاسخ
ویکی پلاست یکشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
سلام و ارادت
منبع این جدول پتروشیمی جم هست، برای پلی اتیلن و سایر گریدهای گرانول هم پیگیر هستیم که چنین جدولی رو آماده کنیم که به محض آماده شدن در سایت منتشر میشه
عباس پور شنبه ۲ بهمن ۱۴۰۰
سلام
وقت بخیر
کاش درباره کاربردهای گرانول ها بیشتر می نوشتین. خیلی کلی درباره شون توضیح داده شده ارسال پاسخ
ویکی پلاست شنبه ۲ بهمن ۱۴۰۰
سلام
وقت شما هم بخیر باشه
ممنونیم از ثبت نظرتون، اتفاقا در حال کامل کردن این بخش هستیم و در اسرع وقت محتوا رو روی سایت قرار میدیم. بخش کاربردها امروز یا فردا تکمیل میشه.
مهدی چهارشنبه ۲۲ دى ۱۴۰۰
بسیار عالی بودند این اطلاعات مفیدی بود ارسال پاسخ
ویکی پلاست چهارشنبه ۲۹ دى ۱۴۰۰
ممنون مهدی جان، مرسی بابت ثبت نظرت، خوشحالیم که مفید واقع شده این مطلب براتون
علی خطیبی دوشنبه ۶ دى ۱۴۰۰
دسته بندی مقاله تون بهتر شده یه خرده، اون بخش مربوط به انواع گرانول خیلی خوب و کامل بود. امیدوارم این روند تولید مقالات و بروزرسانیشون ادامه دار باشه. با تشکر از زحماتتون ارسال پاسخ
ویکی پلاست دوشنبه ۶ دى ۱۴۰۰
سلام جناب خطیبی
ممنون از فیدبکی که دادین، قصد داریم در آینده به مرور بخش های دیگه ای رو هم به این مقاله اضافه کنیم. امیدواریم که مفید واقع بشه.
محمد چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰
سلام و خدا قوت
کاش درباره انواع مختلف گرانول و اینکه هرکدومشون در چه زمینه ای کاربرد دارن هم توضیح میدادین ارسال پاسخ
ویکی پلاست دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰
سلام
وقتتون بخیر باشه
بله حتما تو آپدیت های آینده درباره انواع گرانول ها، نوع و مبنای دسته بندی و کاربردها بیشتر توضیح میدیم، ممنونم از ارسال دیدگاهتون
میلاد دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰
میخستم بدونم گرانول رو میتونم به کشور ترکیه بیارم به مقدار زیاد ؟؟
چه راهایی موجوده و هزینش چطوریه؟ ارسال پاسخ
مختار نورافشان سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰
سلام جهت خرید مواد اولیه پت برای بطری آب معدنی چطور باید خرید کرد(مواد خام) جهت تولیدی ارسال پاسخ
ویکی پلاست سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰
سلام، از طریق بورس کالا- گرفتن پروانه صنعتی یا پروانه کسب و بعد اختصاص سهمیه در بهین یاب و نهایتا، خرید از بورس کالا
naser دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
سلام کاش قیمت روز گرانول رو میذاشتیبد ارسال پاسخ
ویکی پلاست چهارشنبه ۲۹ دى ۱۴۰۰
سلام دوست عزیز
متاسفانه به دلایلی امکان ثبت قیمت ها در سایت وجود ندارد. برای خرید بسته های استعلام قیمت می توانید به بخش فروشگاه در منوی سایت مراجعه کنید.
سید مهدی سعیدی مقدم یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
مطلب خوبی به اشتراک گذاشید ولی چه خوب بود آدرس مکانهای فروش و قیمت حدودی رو میگذاشید ارسال پاسخ
ویکی پلاست چهارشنبه ۲۹ دى ۱۴۰۰
سلام جناب سعیدی مقدم

برای مکان های فروش که شما میتونین به راحتی به بخش واحدهای تولیدی در منو سایت مراجعه کنید و بعد از انتخاب محصول، شرکت هایی که تو این حوزه اقدام به خرید و فروش گرانول میکنن رو پیدا کنین. در رابطه با قیمت هم، ما دیگه قیمت ها رو تو سایتمون اعلام نمیکنیم، ولی برای بسته های استعلام قیمت، میتونین از بخش فروشگاه در منوی سایت اقدام به خرید کنین. همینطور سایت پلی تیز هم امکان خرید انواع گرانول، مستربچ و کامپاند رو به صورت آنلاین فراهم کرده، میتونین از این سایت هم برای خرید اقدام کنید.
هادی ملکی سه شنبه ۴ تير ۱۳۹۸
ممنون میشم کمکم کنید یه سوال داشتم
میخواستم بدونم به عنوان مثال گرانول رنگی (طوسی)برای چه صنعتی استفاده میشود عمدتا ارسال پاسخ
محمد توکلی چهارشنبه ۲۹ دى ۱۴۰۰
سلام جناب ملکی
وقتتون بخیر باشه
اول باید مشخص کنین منظورتون از گرانول رنگی چیه، منظورتون گرانول های بازیافتی هستش یا اینکه گرانول نو که پیگمنت اضافه شده بهش (که در این صورت فکر کنم مستربچ رنگی میشه)، اگه مورد اول باشه معمولا بخاطر بازیافتی بودن و اینکه یه مقدار کیفیت پایین تری دارن سعی میشه تو صنایع حساس مثل صنایع بسته بندی مواد غذایی و... استفاده نشه. ولی تو بقیه موارد، اگه کیفیتش طوری باشه که حین تولید مشکلی ایجاد نکنه، تو اکثر صنایع میتونه مورد استفاده قرار بگیره.
محمود باباخانی شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۷
سلام . خیلی بهتر بود تمام موارد توضیح داده شده همراه با تصویر و ویدیو باشد تا خواننده مطالب با قطعات وروش کار آن بهتر آشنا شود. ارسال پاسخ
ویکی پلاست دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰
سلام جناب باباخانی
ممنون از ارسال دیدگاهتون
چشم، حتما تو بروزرسانی های مقاله تصاویر و ویدیوی مرتبط اضافه می کنیم و روی کاربردی تر شدن مقاله تمرکز بیشتری میکنیم.
مهدی چهارشنبه ۲۲ دى ۱۴۰۰
دوست عزیز من درمورد شما ووشغل شما چیزی،نمیدونم ولی این تجربه را دارم یک هفته کنا ردست یک سرشیفت در شرکت پلیمری در کنار خط تولید گرانول آموزش دیدم چیزی که یاد گرفتم بهتره ازاین است که یک سال درمورد پلیمروگرانول وتوضیح وآموزش های شفاهی یا اطلاعات گرفتن از دوستان دیگه ای هست پس اگه میخواهی در این زمینه پیشرفت کنی باید در کارخانه های پلیمری کارعملی انجام بدی تا از صفرتا صد این پلیمر را بدانی وانشااله که از مهندسین بالا رتبه دراین زمینه باشی
همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟