پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
تولید گرانول: راهنمای جامع روش‌های تولید گرانول+ویدیوی تولید

wikiplast.ir

تولید گرانول: راهنمای جامع روش‌های تولید گرانول+ویدیوی تولید

امروزه صنعت پلاستیک بسیار پیشرفت کرده است و برای اینکه بتوان نتیجه مطلوبی یافت، باید از مواد اولیه مناسب استفاده کرد. مواد اولیه این صنعت به شکل‌های مختلف پودر، پرک، گرانول و... وجود دارند. گرانول از محبوبیت بیشتری برخوردار است، زیرا قابلیت حمل و استفاده آسانی دارد و برای استفاده کنندگان مشکلی ایجاد نمی‌کند. استفاده از گرانول در این صنعت باعث کاهش اتلاف مواد اولیه می‌شود. ما در ادامه این مقاله، بیشتر به معرفی گرانول و روش‌های تولید آن می‌پردازیم.

گرانول چیست؟

گرانول ها شکلی از ماده اولیه صنعت پلاستیک هستند که برای استفاده از آن‌ها باید ابتدا آن‌ را ذوب کرد سپس با استفاده از روش قالب گیری بادی، قالب گیری تزریقی، قالب گیری دورانی و... به محصول آخر تبدیل کرد. دستگاه‌هایی که در این صنعت استفاده می‌شود، طوری طراحی شده است که بهتر است از مواد اولیه به شکل گرانول استفاده شود. گرانول‌ها در جنس‌های مختلف پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پلی کربنات و... تولید می‌شوند و برای ساخت محصولات گوناگون کاربرد دارند. علاوه بر جنس و روش قالب‌گیری، وزن مولکولی هم می‌تواند از دسته‌بندی‌های دیگر گرانول باشد. برای مطالعه بیشتر درباره گرانول و ویژگی‌های آن به مقاله «گرانول چیست؟» مراجعه کنید.

مراحل تولید گرانول

معمولا برای تولید گرانول‌ها، پلیمرها را در دستگاه اکسترودر ذوب کرده و پس از عبور از صافی، مراحل برشکاری و سرد کردن انجام می‌شود تا محصول نهایی تولید شود. علاوه بر پلیمر از پلاستیک‌‌های بازیافتی هم می‌توان برای تولید گرانول استفاده کرد. زمانی که مواد بازیافتی آسیاب می‌شوند، لبه‌هایی تیزی خواهند داشت که نمی‌توان به راحتی آن‌ها را در قیف ورودی دستگاه قرار داد. غیر یکنواخت بودن این مواد هم باعث ایجاد یک ترکیب غیر یکنواخت می‌شود. بنابراین بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از گرانول با مواد اولیه نو استفاده کنند. گرانول‌ها به روش‌های مختلف رشته‌ای، خشک، برش رینگ آبی و برش زیر آب تولید می‌شوند. مراحل تولید این روش‌ها تقریبا شبیه به هم است و فقط در چند مرحله با هم تفاوت دارند. در ادامه به بررسی کلی مراحل تولید هر یک از این روش‌ها می‌پردازیم.

ویدیوی فرآیند تولید گرانول (خط تولید)

 

روش‌های مختلف تولید گرانول

تولید گرانول رشته‌ای (Strand Type)

برای تولید این نوع گرانول، ابتدا پلاستیک ذوب می‌شود و بعد از عبور از صافی‌های فلزی، به شکل رشته‌های پلاستیک در‌می‌آید. این رشته‌ها از این یک استخر آب عبور داده می‌شوند و به دستگاه آسیاب هدایت می‌شوند. در این مرحله بعد از اینکه ماده تکه تکه شود، خشک می‌شود. در این روش، گرانول‌های تولید شده گوشه‌های تیز دارند.

روش تولید گرانول به صورت رشته ای

تولید گرانول خشک

در این روش، پلاستیک‌های خرد شده در دستگاه اکسترودر ذوب می‌شوند و بعد از عبور از صافی، از سوراخ‌های کوچک خارج می‌شوند. با شکل مذابی که دارند به سرعت برش خورده و به وسیله یک مکنده، مکیده می‌شوند. در مرحله بعد، پس از عبور از مسیر لوله سرد، خشک می‌شوند. در آخر این مواد را وارد یک مخزن بزرگتر می‌کنند. گرانول‌های سنگین به پایین می‌افتد و هوا از بالای آن خارج می‌شود.

تولید گرانول به روش سیستم زیر آب

مواد ابتدا ذوب می‌شوند، پس از عبور از صافی، به زیر آب هدایت می‌شوند و به سرعت برش می‌خورند. این روش برای ظرفیت‌های بالا استفاده می‌شود و برای اکثر ترموپلاستیک‌ها مناسب است.

تولید گرانول به روش سیستم برش رینگ آبی

در این روش بعد از مرحله عبور از صافی و بریده شدن، مواد با نیروی گریز از مرکز به دور مخزن می‌چسبند و با چرخش آب سرد در اطراف مخزن، این مواد خنک می‌شوند. معمولا از این روش برای کامپاند‌های شکننده استفاده می‌شود.

هرکدام از این گرانول‌ها هزینه متفاوتی را متحمل می‌شوند. بنابراین باید برای انتخاب هر یک از این روش‌ها سرمایه خود را در نظر داشته باشید. تولید گرانول خشک به دستگاه‌هایی با دقت بالاتر نیاز دارد و کار در این خط تولید دارای ثبات بیشتری است.

اجزای خط تولید گرانول

خط تولید گرانول از اجزای مختلف نظیر پیچ، قالب، صافی، سیلندر، سیستم کنترل دما، موتور، گیربکس دو یا سه محوره تشکیل می‌شود. پیچ از مهم ترین قسمت‌های تولید یک گرانول است. پیچ‌ها بعد از دریافت گرانول، آن‌ها را ذوب می‌کنند و به خارج پمپاژ می‌کنند. مواد پرک باید در این قسمت به خوبی پخته بشود، برای همین از پیچ ساخته شده از فولاد زنگ نزن استفاده می‌کنند. مواد مذاب این قسمت 250 درجه هستند. پیچ علاوه بر جنس خوب باید دارای طول و قطر مناسب هم باشد. معمولا طول این پیچ‌ها 3 متر است. اگر تمام این فاکتور‌ها رعایت شود، پیچ وظیفه خود را به درستی انجام می‌دهد. برای اینکه در خط تولید گرانول هیچ مشکلی وجود نداشته باشد، باید سلامت و عملکرد اجزا مورد بررسی قرار گیرد.

جمع بندی

همانطور که می‌دانید با پیشرفت صنعت پلاستیک، تقاضا برای تولید محصولات پلاستیکی روز به روز افزایش یافته است. برای تولید مواد پلاستیکی ما به مواد اولیه نیاز داریم که معمولا به شکل گرانول عرضه می‌شوند و صرفه بیشتری دارند. گرانول‌ها در جنس‌های مختلفی وجود دارند که وابسته به کاربرد هر یک، از آن‌ها در صنایع مختلف استفاده می‌شود.

برای تولید گرانول‌ها معمولا می‌توان از دو روش تولید گرانول از مواد اولیه نو و تولید گرانول با مواد بازیافتی، استفاده کرد که هر یک از این‌ها به صورت‌های مختلف رشته‌ای، خشک، سیستم برش رینگ آبی و... تولید می‌شوند. این روش‌ها، دستگاه‌ و مراحل تولید مخصوص به خود را دارند که در حالت کلی مراحل آن به ترتیب، ذوب مواد اولیه، عبور از صافی، سپس برش و خنک کاری است. تولید گرانول با هر کدام از این روش‌ها هزینه متفاوتی دارد و این هزینه به عوامل مختلفی بستگی دارد. شما برای انتخاب هر یک از این روش‌ها باید نیاز و سرمایه خود را در نظر بگیرید. به یاد داشته باشید سلامت اجزا این خط تولید بر کیفیت نهایی محصول بسیار تاثیر گذار است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 93%

نظرات کاربران

ارسال دیدگاه
همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟