شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
گرانول بازیافتی چیست؟

آشنایی با گرانول بازیافتی، ویژگی‌ها و کاربردهای آن

گرانول بازیافتی چیست؟

گرانول‌ها که همان حالت دانه‌دانه پلیمر هستند، امروزه در صنایع بسیاری برای تولید محصولات پلاستیکی کاربرد دارند و به دلیل سرعت بخشیدن به فرآیند تولیدات، مورد توجه تولید کنندگان زیادی قرار گرفته‌ اند. بسیاری از محصولات پلاستیکی تولید شده در بازار، قابلیت بازیافت دارند و می‌توان با ذوب آن‌ها گرانول‌های بازیافتی تهیه کرد.

گرانول در صنایع بسیاری برای تولید محصولات پلاستیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به دلیل سرعت بخشیدن به فرآیند تولیدات، مورد توجه تولید کنندگان زیادی قرار گرفته‌ اند. در این بین، گرانول بازیافتی، به دلیل مزایای فراوانی که دارد، مورد توجه بسیاری از صنایع قرار گرفته‌اند. مقرون به صرفه بودن این مواد اولیه در تولید محصولات پلاستیکی است. بسیاری از محصولات پلاستیکی تولید شده در بازار، قابلیت بازیافت دارند و می‌توان با ذوب آن‌ها گرانول‌های بازیافتی تهیه کرد. گرانول بازیافتی مزایای بسیاری به همراه دارد و به حفظ محیط زیست نیز کمک می‌کند. همراه ما باشید تا در این مقاله با گرانول بازیافتی و ویژگی‌های آن آشنا شویم.

گرانول بازیافتی چیست؟

گرانول به نوع خاص از پلیمر گفته نمی‌شود. بلکه گرانول‌ها همان شکل دانه‌دانه پلیمر هستند که به دو صورت نو و بازیافتی وارد بازار می‌شوند. همانطور که از نام آن‌ها پیداست هر کدام به ترتیب از مواد نو و بازیافتی تهیه می‌شوند. برای تولید گرانول بازیافتی در ابتدا محصولات پلاستیکی با مواد اولیه پلی اتیلن، پلی پروپیلن و دیگر پلاستیک‌های قابل بازیافت را جمع آوری می‌کنند. سپس آن‌ها را به خوبی از هرگونه کثیفی و ناخالصی پاک کرده و ذوب می‌کنند.

در مرحله آخر این مواد مذاب را به حالت گرانول درآورده و خشک می‌کنند. سپس با جداسازی قطعات کوچکتر یا بزرگتر از کل مجموعه گرانول تولیدی، گرانول‌های بازیافتی باکیفیت بالا را وارد بازار می‌کنند. از گرانول بازیافتی به دلیل استفاده دوباره از مواد اولیه، نمی‌توان برای صنایع حساس و بهداشتی استفاده کرد. بنابراین تا انتها مقاله همراه ما باشید تا کاربرد آن را با هم بررسی کنیم.

روش های تولید انواع گرانول بازیافتی

برای تولید گرانول می‌توان از دستگاه و روش‌های مختلفی استفاده کرد که هر یک گرانول‌هایی با خصوصیات متفاوت تولید می‌کنند. بهتر است در ابتدا با این روش‌ها آشنا شوید تا در انتخاب گرانول مناسب دچار سردرگمی نشوید.

گرانول رشته‌ای

برای تولید گرانول رشته‌ای از دستگاهی با سازوکار نسبتا ساده استفاده می‌شود. در دسترس بودن و راحتی استفاده از این دستگاه باعث شده است که روش تولید گرانول رشته‌ای با استقبال زیادی مواجه شود. برای تولید این نوع گرانول بازیافتی، ابتدا مواد اولیه ذوب شده و از داخل دستگاه اکسترودر عبور می‌کند.

سپس با عبور از صافی‌هایی با روزنه، به صورت رشته‌ای شکل می‌پذیرند. حال نوبت به خشک کردن مواد می‌رسد تا شکل خود را حفظ کنند. مواد خارج شده از صافی به استخر آب انتقال یافته و پس از آن به سمت آسیاب هدایت می‌شود. گرانول رشته‌ای تولید شده با این روش، از لبه تیزی برخوردار است که باعث کاهش کیفیت گرانول برای تولید محصولات پلاستیکی می‌شود. این روش تولید گرانول به یک اپراتور تمام وقت نیاز دارد تا در تمامی مراحل، فرآیند را بررسی کند و از عملکرد دستگاه اطمینان حاصل کند.

گرانول خشک

یکی دیگر از انواع گرانول بازیافتی، گرانول خشک است. در ابتدا برای تولید این گرانول مانند روش قبل، پلاستیک ذوب شده از اکسترودر و صافی عبور می‌کند و سپس به شکل مذاب برش می‌خورد. روش خشک شدن این گرانول به این صورت است که در زمان برش خوردن، گرانول به وسیله مکش و عبور از مسیر لوله خشک می‌شود.

سپس با ورود به یک مخزن بزرگ و ایجاد اختلاف فشار،گرانول‌های سنگین ته نشین شده و مواد باکیفیت جدا می‌شوند. ماشین آلات در این خط تولید با دقت بیشتری طراحی می‌شوند و به طور کلی تولید گرانول به این روش با هزینه بالاتری روبه‌رو است. اما این را هم در نظر داشته باشید که گرانول خشک تشابه زیادی به گرانول نو دارد و از ثبات بالاتری نسبت به نمونه قبلی برخوردار است.

گرانول تولیدی به روش برش رینگ آبی

فرآیند تولید این نوع گرانول بازیافتی تا مرحله عبور از صافی و بریده شدن، مشابه روش‌های قبلی است و تنها در مرحله خشک کردن گرانول متفاوت است. برای تولید گرانول به این روش،گرانول‌های بریده شده به وسیله نیروی گریز از مرکز به دور مخزن می‌گردند و آب سرد اطراف مخزن، باعث سرد شدن مواد و خشک شدن آن می‌شود. گرانول تولیدی به روش برش رینگ آبی حالتی شبیه به دانه عدس دارند.

گرانول تولیدی به روش سیستم برش زیر آب

از این روش تولید معمولا برای ظرفیت‌های بالا استفاده می‌شود که تمامی مراحل اولیه آن تا مرحله عبور از صافی، مانند روش‌های قبل است. پس از اینکه مواد از صافی عبور می‌کنند به زیر آب هدایت شده و با سرعت بالا برش می‌خورند. این سیستم تولید گرانول هزینه نگهداری بالایی دارد و تنها در تولید با ظرفیت بالا، صرفه اقتصادی خواهد داشت. روش سیستم برش زیر آب یکی از روش‌های کاربردی برای ترموپلاستیک‌ها است.

دلایل تولید گرانول از ضایعات

دلایل مختلفی برای تولید گرانول از ضایعات وجود دارد که می‌توان آن‌ها را به شرح زیر بیان کرد.

اقتصاد

یکی از دلایل مهم و اصلی در تولید گرانول از مواد بازیافتی، بحث اقتصادی آن است. همانطور که می‌دانید هزینه مواد اولیه نو روزبه‌روز در حال افزایش است. در بعضی از صنایع پرداخت هزینه بالا برای گرانول ضروری نیست و می‌توان با تولید گرانول از مواد بازیافتی با هزینه پایین‌تر، نیاز این صنایع را برطرف کرد. بنابراین فرآیند بازیافت و تولید گرانول تا حد زیادی در جهت پایین آوردن هزینه موثر است و باعث استفاده بهینه از منابع می‌شود.

محیط زیست

همانطور که می‌دانید، پلاستیک‌ها در طبیعت به راحتی دفع نمی‌شوند و تا چند سال باقی می‌مانند. رهاسازی این مواد در طبیعت می‌تواند اثرات زیان باری به همراه داشته باشد. بنابراین بازیافت پلاستیک یکی از راه‌های کمک به طبیعت و جلوگیری از اثرات جبران ناپذیر آن است. در این صورت پلاستیک بازیافت شده دوباره به چرخه تولید بازمی‌گردد و علاوه بر کاهش هزینه مواد اولیه به حفظ محیط زیست کمک می‌رساند. البته فرآیند بازیافت با چالش‌های مختلفی روبه‌رو است که امروزه متخصصان در تلاش هستند تا این چالش‌ها به حداقل برسد.

با بازیافت پلاستیک می‌توان تا حد زیادی به حفظ منابع و استفاده بهینه از آن کمک کرد تا با برداشت بی‌رویه، توسعه پایدار به مخاطره نیفتد. بخش زیادی از منابع طبیعی موجود، متعلق به نسل آینده است. بنابراین با تولید گرانول از ضایعات، می‌توان از میراث فرزندان محافظت کرد.

مزایای استفاده از گرانول بازیافتی

با بررسی دلایل تولید گرانول از مواد بازیافتی ما تا حد زیادی با مزایا آن شدیم. اما در این قسمت مزایا استفاده از گرانول بازیافتی در صنایع مختلف را به طور کامل شرح می‌دهیم.

  • یکی از مهم‌ترین مزایا، کم بودن هزینه مواد اولیه است که به تبع آن هزینه محصول پلاستیکی تولید شده نیز کاهش می‌یابد. در نتیجه می‌توان کالا پلاستیکی که امروزه به مقدار زیادی استفاده می‌شود را با قیمت پایین‌تر تولید کرد.
  • مصرف ذخایر نفتی زمین به دلیل عدم تولید پلیمر، کاهش می‌یابد. در نتیجه می‌توان سوخت فسیلی را برای استفاده آیندگان حفظ کرد.
  • تولید پلیمر جدید به انرژی بالایی نیاز دارد. استفاده از گرانول بازیافتی به صرفه‌جویی در مصرف انرژی کمک می‌کند.
  • میزان دفن زباله پلاستیکی به حداقل می‌رسد که این امر باعث جلوگیری از آلودگی منابع طبیعی و حفظ آن می‌شود.

تولید گرانول بازیافتی باکیفیت

حال که با اهمیت گرانول بازیافتی در صنایع مختلف آشنا شدیم. بهتر است روش‌های تولید آن باکیفیت بالاتر را هم بررسی کنیم تا محصولات پلاستیکی تولیدی ما از کیفیت کافی برخوردار باشد.

  1. جمع آوری پلاستیک بازیافتی باید با دقت بالا انجام شود تا ناخالصی نداشته باشد. همانطور که می‌دانید پلاستیک ممکن است از جنس‌های مختلف پلی اتیلن، پلی پروپیلن و... باشد. بنابراین سعی می‌شود برای جمع آوری پلاستیک، موادی که به روش استاندارد تولید شده و کیفیت بالایی دارند را گلچین کنند.
  2. بعد از جمع آوری پلاستیک‌ها باید آن‌ها را با توجه به مواد اولیه و خصوصیات هریک، دسته بندی کرد. این کار امکان استفاده از گرانول بازیافتی با توجه به نیاز صنایع مختلف را می‌دهد. در این حالت محصولات تولیدی با سازگاری مواد اولیه موجب تولید محصول نهایی باکیفیت می‌شوند.
  3. در مرحله گردگیری گرانول‌ها، باید به ناخالصی ریز و گرد و غبار آن توجه شود. برای دستیابی به مواد اولیه باکیفیت، مراحل شست و شو و جداسازی ناخالصی با دقت بالا صورت می‌گیرد تا مواد برای گرم شدن و تبدیل شدن به گرانول، آماده شوند.
  4. برای ارتقاء کیفیت گرانول بازیافتی می‌توان از انواع متنوعی از افزودنی‌ها استفاده کرد که باعث ایجاد ویژگی‌های منحصربه‌فرد در گرانول تولیدی می‌شوند.

کاربرد گرانول بازیافتی

گرانول بازیافتی با توجه به نوع مواد اولیه آن چون پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پلی استایرن و... ویژگی‌های متفاوتی دارد و برای صنایع مختلفی استفاده می‌شود. به طور کلی از کاربردهای گرانول بازیافتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ظروف آشپزخانه
  • جعبه پلاستیکی و بسته بندی
  • لوله پلاستیکی
  • کیسه نایلونی
  • بطری پلاستیکی
  • قطعات و تجهیزات خودرو
  • اسباب بازی
  • و هرگونه صنعتی که حساس نباشد و محصولات تولیدی آن برای مصارف دارویی و بهداشتی کاربرد نداشته باشد.

جمع بندی

گرانول بازیافتی یکی از حالت‌های پلیمر است که امروزه به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه نو، مورد توجه بسیاری از تولیدکنندگان محصولات پلاستیکی قرار گرفته است. این گرانول از مزایا بسیاری چون کاهش هزینه تولید، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، حفظ محیط زیست و... برخوردار است. انواع گرانول بازیافتی در روش سرد و خشک شدن مواد اولیه باهم متفاوت هستند که ما به طور کامل در این مقاله به بررسی هریک پرداختیم. برای تهیه این نوع گرانول بهتر است با شرکت‌های تولیدکننده این محصول مشورت کنید و از مزایا و معایب آن در فرآیند تولید آگاهی کامل بیابید. 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 96%

نظرات کاربران

ارسال دیدگاه
همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟