پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
گرانول پلی اتیلن: آشنایی با گرانول PE و کاربردهای آن

معرفی گریدهای گرانول پلی اتیلن+ویژگی‌ها+کاربردها

گرانول پلی اتیلن: آشنایی با گرانول PE و کاربردهای آن

یکی از مواد اولیه پلیمری پرمصرف در صنعت پلاستیک سازی، پلی اتیلن است. شکل گرانولی پلی اتیلن نیز دارای کاربردهای بسیاری است. گرانول، ترکیب یا گرید خاصی از پلی اتیلن نیست، بلکه حالت گلوله‌ای شکل آن‌ است که جنس مولکولی آن با پلی اتیلن متفاوت است.

یکی از مواد اولیه پلیمری پرمصرف در صنعت پلاستیک‌سازی، پلی اتیلن است. گرانول پلی اتیلن نیز پرمصرف‌ترین شکل این ماده به عنوان ماده اولیه در تولید انواع محصولات پلاستیکی است؛ دلیل استفاده فراوان از شکل گرانولی پلی اتیلن، مزایای فراوانی است که برای تولیدکنندگان به هنگام تولید محصولات مختلف دارد. در این مقاله به معرفی گرانول پلی اتیلن و ویژگی‌های آن می‌پردازیم. در ادامه انواع گرانول پلی اتیلن و کاربردهای آن‌ها را بیان می‌کنیم. برای آشنایی بیشتر با گرانول PE پیشنهاد می‌کنیم تا پایان مقاله، ما را همراهی کنید.

گرانول پلی اتیلن چیست؟

به طور کلی گرانول، به نوعی تغییر ساختار فیزیکی اطلاق می‌شود که می‌توان در پلیمرها به وجود آورد. هنگامی‌که پلیمر پلی اتیلن به صورت دانه‌های بلوری شکل درمی‌آید، به آن گرانول پلی اتیلن می‌گویند. گرانول PE از خانواده پلی آلفین‌ها بوده و جز ترموپلاست‌ها محسوب می‌شود. گرانول پلی اتیلن در رنگ‌های مختلف به بازار عرضه می‌شود. از گرانول‌های بی‌رنگ بیشتر در ساخت محصولات شفاف استفاده می‌شود. به طور کلی گرانول پلی اتیلن به دو صورت با چگالی بالا و چگالی پایین به بازار عرضه می‌شود.

انواع گریدهای گرانول پلی اتیلن

آشنایی با گریدهای مختلف گرانول پلی اتیلن

گرانول PE دارای گریدهای بسیاری زیادی است. انواع گرانول پلی اتیلن را می‌توان بر حسب دانسیته، اندازه زنجیره پلیمر، تعداد و نوع شاخه‌های آن به گرانول سبک، سنگین و خطی تقسيم کرد. در زیر به اختصار به توضیح هر کدام می‌پردازیم.

گرانول پلی اتیلن سبک

در گرانول PE سبک، پیوند زنجیره پلیمری به صورت ساده و بدون شاخه است. در این نوع گرانول، نیروی بین مولکول‌ها و استحکام مکسی زیاد است. به دلیل داشتن این ویژگی، از گرانول سبک در ساخت لوله‌ها استفاده می‌شود.

کاربرد عمده گرانول سبک در ساخت فیلم دمشی، ریخته‌گری، گرید اکستروژن پوششی با قالب‌گیری تزریقی است. استفاده نهایی این گرید، در مستربچ، پوشش پودری و اکستروژنی، فیلم تک و دو اکسترود جهت بسته‌بندی مایعات، فیلم لایه‌ای حرارت و فشار و لایه سازی چسبنده است.

کاربرد انواع گریدهای گرانول سبک

گرانول سبک نیز دارای گریدهای بسیاری از جمله گرید H2420، F2420، D2420 و K2420 است. گرید D2420، یک گرید فیلم سبک است. پیوند بین مولکولی در این گرید به صورت نامنظم و به هم ریخته است. این گرید، بدون داشتن پکیج ادیتیو مانند آنتی بلاک، برای تولید فیلم‌های با ضخامت متوسط به‌کار می‌رود. از گرید D2420 نمی‌توان جهت مصرف دارویی استفاده کرد.

 گرید بعدی H2420 است که یک پلی اتیلن سبک گرید فیلم است. این گرید هم بدون داشتن پکیج ادیتیو مانند اسلیم ایجنت برای تولید فیلم‌های نازک با ضخامت 20 تا 100 میلی‌متر به‌کار می‌رود. این گرید هم مناسب مصارف دارویی نیست.

گرانول پلی اتیلن سنگین

پیوند بین مولکولی در گرانول پلی اتیلن سنگین، دارای زنجیره‌های شاخه‌دار است. شاخه‌دار بودن زنجیره‌ها باعث می‌شود نتوانند با یکدیگر پیوند درستی برقرار کنند. برقرار نشدن پیوند درست بین زنجیره‌ها، ضعیف شدن نیروی بین مولکولی و استحکام کششی در این گرانول را به دنبال دارد‌. از ویژگی‌های گرانول سنگین می‌توان به انعطاف‌پذیری و امکان تجزیه شدن آن اشاره کرد. گرانول PE سنگین همچنین از طریق پلیمریزاسیون رادیکالی تولید می‌شود.

آشنایی با گرانول پلی اتیلن سنگین

کاربرد گریدهای مختلف گرانول سنگین

از انواع گرانول سنگین در ساخت لوله‌های آب‌رسانی استفاده می‌شود. گرانول سنگین همچنین در ساخت نوار جهت‌دار، کیسه بافته شده، تک رشته، فیلم دمشی و قالب‌گیری دمشی کاربرد دارد. استفاده نهایی این گرید در کیسه بافته شده و تک رشته‌ای، کانال کابل‌های فیبر نوری، فیلم‌های براق و کاغذی، ظروف صنعتی با ظرفیت صد لیتر به بالا، قالب‌گیری لایه نازک و مستربچ است.

گرانول پلی اتیلن سنگین دارای گریدهای بسیاری است. گریدهای مختلف گرانول سنگین شامل گرید 5218 مخصوص ساخت ظروف غذا با دیواره‌ نازک، 5620 جهت ساخت لوازم خانگی و اسباب‌بازی‌ها، گرید 5740 مخصوص ساخت پالت با قالب گیری تزریقی، گرید 35 جهت ساخت انواع بطری با قالب‌گیری بادی، گرید 5030 برای لیوان‌های پلاستیکی از طریق قالب‌گیری تزریقی و … است.

گرانول پلی اتیلن سبک خطی

گرانول PE خطی از دانسیته پایینی نسبت به انواع دیگر گرانول‌های ذکر شده در بالا، برخوردار است. نوع پیوند مولکولی در این گرانول به صورت شاخه‌های کوتاه است. این نوع گرانول خطی در ساخت اتصالات لوله کشی و لوله‌های پلاستیکی کاربرد دارد. همچنین از آن در جهت تولید لوله‌های گازرسانی نیز استفاده می‌شود.

تصویر گرانول سبک خطی

از گرانول پلی اتیلن خطی در قالب‌گیری، کامپاندینگ تزریقی و قالب‌گیری چرخشی استفاده می‌شود. به طور کلی گرانول خطی در فیلم گرید ضد بلاک جهت کاربری‌های سنگین و خاص، پوشش پارچه بافته شده، فویل آلومینیومی و مستربچ کاربرد دارد.

کاربرد گریدهای مختلف گرانول خطی

از مشهورترین گریدهای گرانول خطی می‌توان به گرید 209AA اشاره کرد. این گرید یکی از گریدهای گرانول خطی است که در صنعت پلاستیک سازی کاربرد بسیاری دارد. از این گرید در ساخت انواع ظروف پلاستیکی و یک‌بار مصرف استفاده می‌شود. گریدهای 209KJ، 220AA و 220KJ از دیگر گریدهای پر مصرف گرانول خطی هستند.

ویژگی ها و مشخصات گرانول پلی اتیلن

گرانول پلی اتیلن از فرآیندپذیری خوبی برخوردار است و در برابر ضربات احتمالی مقاومت بالایی دارد. این گرانول همچنین از لحاظ اقتصادی کاملا مقرون به صرفه است زیرا هزینه مواد اولیه کمتری دارد. از ویژگی‌های دیگر گرانول PE می‌توان به مقاومت شیمیایی بالای آن اشاره کرد. با توجه به این ویژگی، از آن به عنوان حلال در دمای اتاق استفاده می‌شود. می‌توان میزان حلالیت گرانول پلی اتیلن را با گرم کردن آن در هیدروکربنات، افزایش داد.

این گرانول همچنین در برابر اکسیدکننده‌ها پایداری نسبتا بالايی دارد و به راحتی اکسید نمی‌شود. در واقع تنها در صورتی که در برابر اشعه uv یا دمای بالا قرار بگیرد امکان اکسید شدن آن وجود دارد. شاخه‌دار بودن پیوند بین مولکولی این گرانول، بر خواص آن در حالت جامد تاثیر به‌سزایی دارد. انواع گرانول پلی اتیلن از دمای ذوب نسبتا پایینی برخوردار هستند اما تخریب آن در دماهای بالاتر از 270 درجه رخ می‌دهد.

کاربردهای گرانول پلی اتیلن

ار انواع گرانول‌ پلی اتیلن در ساخت انواع مستربچ افزودنی، رنگی و پرکننده استفاده می‌شود. گریدهای مختلف گرانول PE دارای کاربردهای متفاوتی هستند. گرانول‌های شفاف و نیمه شفاف پلی اتیلن در صنایع پلاستیک سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از مهم‌ترین کاربردهای گرانول PE می‌توان موارد زیر را برشمرد:

  • ساخت لوازم و تجهیزات بسته‌بندی مانند انواع پالت‌ها، نوارهای تسمه بسته‌بندی، بست‌های مورد استفاده در ساخت سبدها و جعبه‌های پلاستیکی
  • ساخت قطعات مورد استفاده در خودروسازی مانند باک بنزین خودروها، قطعات داخلی اتاقک خودرو و برخی اتصالات دیگر در خودروسازی
  • تولید لوازم خانگی مانند ساخت انواع بطری‌ها، قطعات پلاستیکی مورد استفاده در لوازم خانگی، تولید ظروف پلاستیکی آشپزخانه و اسباب‌بازی‌ کودکان
  • ساخت تجهیزات مورد نیاز در صنایع برق و مخابرات مانند تولید محافظ کابل‌ها و سیم‌های تلفن و روکش کابل‌های برق و مخابرات
  • تولید لوله‌ها و اتصالات در صنایع آب و فاضلاب، لوله‌های نفت رسانی، لوله‌های انتقال مواد شیمیایی و تولید انواع تانک‌های سپتیک
  • تولید لوازم مورد استفاده در عایق‌بندی مانند تولید فيلم‌های پلی اتیلن عايق رطوبت در گلخانه‌ها، فیلم‌های بسته‌بندی مواد غذایی و دارویی و همچنین تولید عایق‌های ساختمانی
  • تولید تجهیزات پزشکی و دارویی مانند ساخت انواع مخازن برای نگهداری داروها و مواد بهداشتی، ساخت لوازم پلاستیکی مورد استفاده در حوزه بهداشتی و پزشکی

نکات مهم در خرید گرانول پلی اتیلن

در هنگام خرید انواع گرانول، توجه به یک سری نکات اولیه و اساسی می‌تواند باعث شود که در خرید خود دچار اشتباه نشوید. در این صورت با اطمینان کامل، گرانول مورد نیاز خود را خریداری می‌کنید. این فاکتورها شامل موارد زیر است:

  1. اولین و اساسی‌ترین فاکتور مهم در خرید گرانول پلی اتیلن، قیمت آن است. با توجه به وابسته بودن مواد اولیه به‌کار رفته در ترکیبات ساختاری محصولات، به نوسانات ارزی، قیمت‌ها نیز بالا پایین زیادی دارد.
  2. فاکتور دوم در خرید، کیفیت و کاربردهای گرانول PE مورد نظر است. به عنوان‌ مثال گاهی گرانول پلی اتیلن موردنیاز برای ساخت محصولات، نیاز به حساسیت بالایی ندارد. در این موارد می‌توان از گرانول با گریدهای نوع دیگر و کیفیت پایین‌تر نیز استفاده کرد.
  3. سومین عامل مهم در خرید انواع گرانول پلی اتیلن، دارا بودن مجوز تولید از سوی شرکت تامین کننده گرانول است. می‌توان از طریق جستجوی اسم و برند تولید کننده در گوگل و سایت‌های رسمی به اعتبار شرکت پی برد.
  4. چهارمین عامل در خرید، تعیین نوع گرانول مصرفی است که آن‌گرید یا آف‌گرید باشد. گرانول‌های آن‌گرید تمامی استانداردهای لازم را دارند اما گرانول‌های آف‌گرید با استانداردهای پتروشیمی از قبیل خواص فیزیکی، ظاهری و مکانیکی تطابق ندارند. گرانول‌های آف‌گرید با اختلاف در کیفیت به سه گروه آف1، آف2 و آف3 تقسيم می‌شوند.

تولید کنندگان گرانول پلی اتیلن

امروزه با توجه به گسترش کاربرد محصولات ترموپلاست در صنایع گوناگون پزشکی، کشاورزی، ساختمان‌سازی، خودروسازی و… نیاز به تولید مواد اولیه آن‌ها امری ضروری است. گرانول پلی اتیلن یکی از اساسی‌ترین مواد اولیه تشکیل‌دهنده محصولات ترموپلاست است. بنابراین با افزايش تقاضا، عرضه هم باید زیاد شود. از این رو تعداد بسیاری از شرکت‌های داخلی و خارجی اقدام به تولید این محصول نموده‌اند. در بین تولیدکنندگان داخلی می‌توان به شرکت شمس جاوید، پلی تیز، پایون پلیمر و... اشاره کرد.

خرید گرانول پلی اتیلن

خرید گرانول پلی اتیلن، به منظور تولید محصولات پلاستيکی پلیمری است. با پیشرفت تکنولوژی و فناوری نانو، روش‌های مکانیزاسیون و کاملا اتوماتیک تولید محصولات پلاستیکی رونق گرفت. ازاین رو خرید انواع گرانول پلی اتیلن برای کاربردهای گوناگون صنعتی و غیرصنعتی رواج بیشتری پیدا کرده است.

گاهی برای خرید یک گرید مناسب از گرانول پلی اتیلن، باید دقت شود تا متناسب با نیاز مصرفی، گرید مناسب انتخاب شود. در واقع با انتخاب گرید مناسب می‌توان به خواص مکانیکی و قیمت دلخواه رسید. برخی اوقات می‌توان برای جلوگیری ازمتحمل شدن هزینه بیشتر و جهت حفظ محیط‌زیست، گرانول بازیافتی خریداری نمود.

جمع بندی

گرانول PE از پلیمر پلی اتیلن که یکی از پلیمرهای گرمانرم است ساخته می‌شود. سالانه بالغ بر 50 ملیون تن از این پلیمر در سراسر جهان تولید می‌شود. گرانول پلی اتیلن به صورت دانه‌های بلوری شکل تشکیل می‌شود. این تغییر شکل گرانول باعث ایجاد قابلیت ذخیره سازی بیشتری از پلی اتیلن می‌گردد. گرانول پلی اتیلن به صورت‌ خطی، سبک و سنگین به بازار عرضه‌ می‌شود. انواع گرانول پلی اتیلن کاربردهای وسیعی در بخش‌های مختلف صنعت پلاستیک سازی دارد. هر کدام از انواع گرانول پلی اتیلن بر حسب نوع مصرف دارای گریدهای خاصی است.

در این مقاله به معرفی انواع گریدهای گرانول و کاربردهای آن‌ها پرداختیم. امیدواریم مورد توجه شما واقع شده باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

نظرات کاربران

ارسال دیدگاه
همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟