شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
عوامل موثر در کیفیت گرانول‌های بازیافتی

wikiplast.ir

عوامل موثر در کیفیت گرانول‌های بازیافتی

استفاده مجدد از وسایل پلاستیکی، از جمله مسائلی است که از گذشته تا به امروز مورد توجه انسان‌ها قرار گرفته و امروزه به مراتب نیز بیشتر شده است. با توجه به افزایش جمعیت کره زمین و کاهش برخی منابع اولیه مانند منایع نفتی، و از طرفی گسترش بحث‌های زیست محیطی و اقتصادی، زمینه تولید مجدد محصولات پلاستیک و لاستیکی را فراهم کرده است. صنعت بازیافت پلاستیک به یکی از مهم‌ترین روش‌های استفاده مجدد محصولات پلاستیکی تبدیل شده است.

در این بین، تولید گرانول یکی از راهکارهای برجسته‌ای است که با ارتقاء کیفیت محصول نهایی، باعث سودآوری بیشتری شده و از سوی دیگر امکان گسترش کاربرد محصولات بازیافتی را فراهم می‌سازد. بطور کلی گرانول‌ها به دو دسته بازیافتی و نو تقسیم می‌شوند که معمولا کیفیت گرانول‌های نو به دلیل استفاده از مواد اولیه خوب مشکلی ندارد. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم کیفیت گرانول‌های بازیافتی را بررسی کنیم.

عوامل موثر در کیفیت گرانول‌های بازیافتی

کیفیت گرانول‌های بازیافتی به عوامل مختلفی بستگی دارد که در طول مراحل بازیافت اتفاق می‌افتد و تک تک این مراحل در کیفیت و مرغوب بودن گرانول نهایی اثرگذار هستند.

۱- جمع آوری مواد بازیافتی

اولین مرحله بازیافت، جمع آوری ضایعات پلاستیک است. کیفیت این ضایعات بسیار مهم است و هرچقدر پلاستیک ها کمتر در معرض نور و حرارت قرار گرفته باشند یا عمر کوتاهتری داشته باشند، مواد اولیه با کیفیت تری به حساب می‌آیند.

در نهایت پرک تولید شده از این ضایعات مرغوبتر هستند و کیفیت گرانول بازیافتی را نیز افزایش می دهند. مراکز تولید پرک معمولا هنگام تحویل بارهای ضایعاتی به این موضوعات دقت زیادی دارند.

۲- شستشوی ضایعات پلاستیک

شستشوی مواد بازیافتی بعد از جمع آوری آن ها از مهمترین مراحل به شمار می آید. هرچه این ضایعات بهتر از روغن ها و گل و لای تفکیک شوند، کیفیت گرانول بازیافتی نهایی نیز بیشتر است.

مواد بازیافتی را قبل از برش دادن برای پاکسازی سطح آنها شستشو می دهند و بعد از برش دادن برای پاکسازی قسمت های درونی ضایعات، پرک ها را شستشو می دهند.

۳- کیفیت ماشین آلات آسیاب

تیغه ها، شکل بدنه و دیگر قسمت های این ماشین آلات بسیار در تولید پرک با کیفیت موثر است. در مرحله آسیاب ضایعات پلاستیک، علاوه بر خردکردن ، جداسازی قطعات غیرپلیمری و فلزی از آن ها نیز اتفاق می افتد. وجود قطعات غیر پلیمری نیز مانند گل و لای باعث کاهش کیفیت گرانول های بازیافتی می شوند.

۴- کنترل خط تولید گرانول

این فرایند با دو روش عناصر انسانی و دستگاه های مکانیزه اتفاق می افتد. اگر افراد مشغول در این قسمت مهارت و تجربه زیادی داشته باشند، کیفیت ماده نهایی نیز بیشتر می شود.همانطور که گفتیم کلیه مراحل بازیافت پلاستیک در کیفیت گرانول های بازیافتی تاثیر دارند. ویکی رک ارائه دهنده انواع گرانول بازیافتی درجه یک و خدمات مربوط به آن است.

۵- افزودنی‌های گرانول

یکی از نکاتی‌که در هنگام تولید گرانول به آن توجه می‌شود، اضافه کردن افزودنی‌هاست. این مواد در هنگام ذوب شدن پرک‌ها در دستگاه، به آن‌ها اضافه می‌شوند. بهبود عملکرد گرانول‌های بازیافتی و همچنین برطرف کردن ضعف‌های ذاتی محصول از خواص این افزودنی‌ها است. افزودنی‌های مورد استفاده در تولید گرانول بازیافتی شامل یکی از موارد زیر است:

  • پایدارکننده‌ها

پایدارکننده‌ها یکی از افزودنی‌های مهمی هستند که در کیفیت و ارزش گرانول مواد بازیافتی نقش مستقیمی دارند. یکی از نقش‌های مهم این افزودنی، جلوگیری از تخریب گرانول پیش از رسیدن به دما فرآیند است و علاوه براین باعث عدم چسبندگی ماده ضایعاتی با سطح داخلی اکسترودر می‌شوند.

  • نرم کننده‌ها

وظیفه این مواد پایین آوردن دما انتقال ماده ضایعاتی است که این باعث نرم شدن و انعطاف پذیری محصول می‌شود. در واقع میزان استفاده از این افزودنی در محصول، همان درصد انعطاف پذیری محصول را نشان می‌دهد. ارزش این افزودنی هنگامی آشکار می‌شود که محصول تحت فشار یا کشیدگی قرار گیرد.

رنگ یکی از عوامل موثر در کیفیت گرانول

یکی از عوامل تأثیرگذار در افزایش کیفیت گرانول، رنگی است که برای تولید گرانول به آن افزوده می‌شود. یکی از نکات مهم این بخش این است که هرچه رنگی که برای گرانول‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد شامل طیف رنگ‌های متعددی باشد (رگه‌های مشکی رنگ در آن دیده شود)، کیفیت گرانول تولیدی نیز به نسبت آن کاهش خواهد یافت وهرچه این رنگ به بی رنگی نزدیک‌تر باشد کیفیت محصول افزایش می‌یابد.در حالت کلی بهترین گزینه برای ارتقا کیفیت محصولات، استفاده از گرانول‌‌های بی رنگ و شفاف است. یکی دیگر ازنکات مهم این بخش، توجه به قیمت نهایی محصول است. درواقع هر چه رنگ محصول رو به شفاف بودن باشد، قیمت گرانول تولیدی افزایش یافته و هرچه رگه‌های مشکی یا هم خانواده مشکی در رنگ افزودنی دیده شود، قیمت آن کاهش می‌یابد.

ویکی رِک


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 0%

نظرات کاربران

ارسال دیدگاه
همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟