چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
با فواید بازیافت پلاستیک آشنا شوید!

wikiplast.ir

با فواید بازیافت پلاستیک آشنا شوید!

پلاستیک‌ در تمامی ابعاد زندگی انسان‌ها دیده می‌شود. می‌توان گفت در تمام صنایع و در ساخت اکثر وسایل و محصولات از جمله ظروف دارویی پلاستیکی، گالن های پلاستیکی و… از پلاستیک‌ها استفاده می‌شود.

هر یک از این وسایل پلاستیکی از طول عمری برخوردار هستند که پس از پایان، دور انداخته می‌شوند و به عنوان ضایعات پلاستیک شناخته می‌شوند که پس از بازیافت پلاستیک به چرخه تولید باز می‌گردد. آمارها نشان می‌دهد که روزانه چندین میلیون تن ضایعات پلاستیک در سطح جهان تولید می‌شود. محصولاتی نظیر بسته بندی مواد غذایی و یا بطری‌های آب و نوشیدنی و…. در ایران نیز ضایعات پلاستیک جمع شده از صنایع مختلف، پس از بازیافت پلاستیک به چرخه ی تولید باز می‌گردد تا در مصارف دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

فواید بازیافت پلاستیک

بازیافت پلاستیک به کاهش مصرف سوخت فسیلی کمک می کند.با بازیافت پلاستیک ، 80٪ از کل انرژی مصرفی برای تولید محصولات پلاستیکی جدید صرفه جویی می شود.تولید پلاستیک شامل استفاده از نفت و سایر سوخت های فسیلی است.این سوخت ها نه تنها کمیاب هستند ، بلکه روند تولید پلاستیک نیز به روشی مضر برای محیط زیست صورت می‌گیرد. با بازیافت می توانیم میزان تولید پلاستیک را کاهش دهیم و به محیط زیست کمک کنیم.

از آنجایی که تعداد پلاستیک‌های تولیدی روز به روز با توجه به افزایش جمعیت بیشتر می‌شود، صنعت بازیافت پلاستیک این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته است. بازیافت پلاستیک فوایدی زیادی دارد که در ادامه بررسی می‌کنیم.

 

  • کمتر شدن ضایعات پلاستیک در خشکی و محیط زیست

در گذشته برای کاهش این ضایعات، آن‌ها را زیر خاک دفن می‌کردند تا به مرور زمان تجزیه شود اما این اتفاق به کندی صورت می‌گرفت و تجزیه آن‌ها حدودا 350 سال و برخی از پلاستیک‌ها تا هزار سال طول می‌کشید.با استفاده از بازیافت حجم ضایعات پلاستیک کاهش می‌یابد و دوباره در صنایع مختلف قابل استفاده می‌باشد.

  • کم شدن مصرف نفت

همانطور که می‌دانید از مشتقات نفت خام یا گاز طبیعی پلاستیک شکل می‌گیرد و چیزی حدود 6 الی 10 درصد از نفت خام استخراج شده برای این کار استفاده می‌شود.با عمل بازیافت پلاستیک در مصرف انرژی الکتریکی و نفت خام صرفه جویی می‌شود.

  • کاهش co2 و گازهای گلخانه ای

سوزاندن مواد پلاستیکی مقدار زیادی گاز گلخانه ای و کربن دی اکسید تولید می‌کند و آن‌ها را نشر می دهد و درنهایت باعث آسیب دیدن محیط زیست می‌شود. به همین دلیل فرایند بازیافت یک جایگزین مناسب برای این عمل شناخته شده است.

  • کاهش لکه پلاستیکی اقیانوس آرام

بطور میانگین هرسال حدودا هشت میلیون تن زباله و ضایعات پلاستیک در رودها و دریاها رها می‌شوند و در نهایت داخل اقیانوس‌ها ریخته می‌شوند و در پنج نقطه از اقیانوس‌ها جمع می‌شوند.تحقیقات نشان می‌دهد که در طول این سه سال، اندازه لکه پلاستیکی اقیانوس آرام 16 برابر بیشتر از اندازه های قبلی شده است و حدودا 1.6 میلیون کیلومتر مربع مساحت دارد. این حجم از ضایعات پلاستیک و تجزیه آن‌ها، یک تهدید بزرگ برای چرخه حیات آبزیان و پرندگان دریایی و انسان‌ها است که هرساله باعث مرگ بسیاری از موجودات زنده می‌شود.

  • کم شدن محل های دفن زباله‌ها

در سراسر دنیا، انسان‌ها در هر دقیقه بطور تقریبی دو میلیون کیسه پلاستیکی مصرف می‌کنند که در مجموع در یکسال عددی بین 500 میلیارد تا 1 تریلیون می‌شود.با گذشت زمان  و تجزیه شدن ضایعات پلاستیک نایلون ها به میکرو پلاستیک ها ، میلیون ها میلیون ذرات میکرو پلاستیکی وارد هوای تنفسی انسان‌ها شده و در نهایت، باعث بروز انواع بیماری های تنفسی و گوارشی می‌شود. با بازیافت ضایعات پلاستیک از تولید حجم عظیم ضایعات نایلون در طبیعت جلوگیری می‌شود.لازم است بدانید این زباله ها به دلیل سرعت تجزیه پایین، فضای زیادی را اشغال می‌کنند و  میزان زباله های جامد را افزایش می‌دهد. با بازیافت پلاستیک، حجم آن‌ها کاهش پیدا می‌کند و سلامتی افراد به خطر نمی‌افتد.

ویکی رِک


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 60%

نظرات کاربران

ارسال دیدگاه
همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟