پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
گرانول سیم و کابل و ویژگی‌های آن

wikiplast.ir

گرانول سیم و کابل و ویژگی‌های آن

یکی صنایعی که امروز کمک زیادی به امور مردم می‌کند، صنعت برق است. سیم‌های برق با طراحی ویژه، نیازمند‌ روکش‌های عایق هستند تا از انتقال جریان برق به بیرون از کابل جلوگیری شود. گرانول کابلی از انواع مواد اولیه روکش برق است که می‌تواند به عنوان عایق، مجاری انتقال برق را پوشش دهد و از اهمیت بالایی برخوردار است. ما در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با این گرانول سیم و ویژگی‌های آن آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

گرانول سیم و کابل چیست؟

زمانی که پلیمر به شکل دانه‌های کوچک درآید به آن گرانول گفته می‌شود و این شکل از پلیمر، فرآیند تولید قطعات پلیمری را آسان‌تر می‌کند. گرانول سیم معمولا از مواد پلیمری است که عایق خوبی در برابر الکتریسیته باشند و بتوانند سطح سیم فلزی برق را به صورت کامل بپوشانند. پلیمر‌هایی که برای ساخت گرانول کابل استفاده می‌شوند انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد. اما به طور کلی گرانول پلیمری سیم باید انعطاف بالا و مقاومت خوبی در برابر  جریان الکتریکی داشته باشد. یکی از موارد مهم دیگر وزن پایین پلیمر است. سیم فلزی برق باید روکشی سبک داشته باشد تا هنگام سیم کشی مشکلی ایجاد نشود.

مواد اولیه گرانول سیم و کابل

همانطور که اشاره شد، پلیمر‌هایی که برای ساخت روکش برق استفاده می‌شوند، انواع مختلفی دارند. یکی از مواردی که باید هنگام تهیه گرانول سیم به آن توجه کنید، فشار جریان برق است. از مواد اولیه گرانول سیم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

روکش کابل PVC

PVC یکی از مواد اولیه‌ای است که به صورت گسترده برای تولید کابل برق استفاده می‌شود. این ماده از ترکیب رزین PVC و پایدارکننده حرارتی تهیه می‌شود و به صورت گرانولی برای صنعت برق کاربرد دارد. این نوع گرانول کابل برای انواع برق با فشارهای مختلف استفاده می‌شود. اما از خصوصیت اصلی آن مقاومت بالا در برابر فشار قوی برق است. از دیگر خصوصیاتی که می‌توان به آن اشاره کرد، تحمل وزن مغزی کابل است. گرانول PVC مقاومت بالایی در برابر وزن بخش فلزی کابل دارد.

روکش کابل XLPE

ماده اولیه این گرانول از جنس پلی‌ اتیلن است که خاصیت عایق پذیری آن بیشتر از نمونه قبلی است. این گرانول کابل، معمولا در شبکه‌های برق فشار متوسط و بالاتر استفاده می‌شود. اما به دلیل انعطاف پذیری کم، برای روکش سیم‌های باریک مناسب نیست. از خصوصیات دیگر روکش کابل XLPE می‌توان به مقاومت بالا در برابر دما و مواد شیمیایی اشاره کرد که باعث می‌شود برای شرایط خاص انتخاب مناسبی باشد.

روکش کابل لاستیکی

این نوع روکش‌ها عایق خوبی در برابر عبور جریان هستند و مقاومت خوبی در برابر گرما دارند. به همین دلیل معمولا از این نوع گرانول کابلی برای فضاهایی با حرارت زیاد و کوره استفاده می‌شود. این روکش به دلیل نرمی و انعطاف پذیری بالا، می‌تواند سیم برق را به طور کامل پوشش دهد و به راحتی نصب شود.

روکش کابل TPR

این روکش با خاصیت الاستومری از ترکیب پلیمرهایی مثل پلاستیک و لاستیک تهیه می‌شود. روکش TPR هم یکی از نمونه‌های مطلوب برای پوشش دادن کابل است. از خصوصیات گرانول این ماده می‌توان به مقاومت بالا در برابر گرما اشاره کرد.

به طور کلی تمام انواع گرانول کابلی که به آن اشاره کردیم در صنعت برق کاربرد دارند. اما هر کدام ویژگی‌هایی دارند که بهتر است قبل از خرید، جوانب مختلف را در نظر بگیرید.

خصوصیات گرانول سیم PVC

گرانول PVC از پرکاربردترین گرانول تولید روکش برق است که قیمت ارزان آن در کنار ویژگی‌های زیاد، باعث شده است که طرفداران بسیاری پیدا کند. این نوع گرانول کابل، برای انواع فشار برق مناسب است و می‌توان با ترکیب افزودنی‌های دیگر، از آن برای شرایط مختلفی استفاده کرد. این روکش کابل به دلیل استحکام کششی بالا، می‌تواند تا ۶۱ رشته سیم را پوشش دهد. همچنین کابل‌هایی که به وسیله این نوع گرانول ساخته می‌شوند، نصب آسانی دارند. گرانول PVC توانایی تحمل تا ۱۴ کیلووات را دارد و عایق خوبی در برابر فشار جریان برق است. از کابل‌هایی با پوشش PVC می‌توان در خودرو، منزل، چراغ معدن، فرودگاه و به طور کلی تمام مکان‌هایی که به کابل کشی دقیق نیاز دارند، استفاده کرد.

افزودنی‌های گرانول سیم PVC

کاربرد گسترده این نوع گرانول باعث شده است که برای بهبود خواص و عملکرد آن در صنعت برق، از افزودنی‌های مختلف استفاده شود. این افزودنی‌ها عبارتند از:

  • اکسید ATO: یک نوع ماده ضد آتش است که از آن برای جلوگیری از آتش گرفتن سیم استفاده می‌شود. همچنین اکسیدهایی چون TBP و TOF می‌توانند بازدارنده شعله باشند.
  • جاذب UV: از این ماده می‌توان برای جلوگیری از هوازدگی کابل‌های بیرونی در برابر اشعه خورشید استفاده کرد.
  • کربن سیاه: این ماده در ترکیب با گرانول تیره رنگ، می‌تواند خاصیت محافظت در برابر نور را بهبود بخشد. زمانی که گرانول شما رنگی روشن و شفاف داشته باشد، بهتر است از جاذب‌های UV هم استفاده شود.
  • بیوسید: یبوسیدها برا جلوگیری از تخریب توسط قارچ و میکروارگانیسم به ترکیب گرانول PVC اضافه می‌شوند.

علاوه بر این افزودنی‌ها، از روان کننده، رنگدانه و… هم برای گرانول کابل استفاده می‌شود تا خصوصیات آن بهبود یابند و ماده نهایی تقویت شود.

جمع بندی

گرانول کابل هم مانند سیم کشی برق از اهمیت بالایی برخوردار است. برای اینکه بتوان از انتشار جریان برق به محیط جلوگیری کرد، باید از این گرانول‌ها به عنوان پوشش سیم استفاده کنیم. گرانول کابل از پلیمر‌های مختلفی تهیه می‌شود که یکی از انواع پرکاربرد آن PVC  است. شما باید برای انتخاب درست گرانول سیم، شرایط فشار برق را در نظر بگیرید و با توجه به گنجایش هرکدام از روکش‌هایی که بررسی کردیم، یکی از نمونه‌های مناسب را تهیه کنید.

شمس جاوید


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

نظرات کاربران

ارسال دیدگاه
بابک حیدری دوشنبه ۱۲ دى ۱۴۰۱
باسلام کدام گرید pvc پایه پی وی سی عایق یا روکش سیم و کابل است؟s60یاs65? ضمنا تناسب بین قیمت پی وی سی پایه با پی وی سی عایق و روکش چقدر است؟ ارسال پاسخ
همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟