جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
راه‏‏‌های انگیزه دادن نو‌ مدیران به خود

راه‏‏‌های انگیزه دادن نو‌ مدیران به خود

هر کسی که در یک سازمان یا شرکت کار می‌کند صرف‌‌‌نظر از مقام و پستی که در آنجا دارد خواسته یا ناخواسته دچار دلزدگی از کار و همچنین چالش‌‌‌های کاری جدی و مأیوس‌‌‌کننده‌‌‌ای می‌شود که انگیزه‌‌‌های او را به‌‌‌شدت کاهش داده و از بهره‌‌‌وری او خواهد کاست.

 این مساله نه فقط برای کارمندان و پرسنل سازمان‌ها بلکه به شکلی عمیق‌‌‌تر و خطرناک‌‌‌تر برای مدیران ارشد و میانی سازمان‌ها و شرکت‌ها نیز روی می‌دهد.

در این میان، مدیران تازه‌‌‌کار به‌‌‌خاطر اندک بودن تجربه کاری‌‌‌شان و فشارهای کاری سنگینی که در سال‌های نخست فعالیت مدیریتی‌‌‌شان تحمل می‌کنند به‌‌‌شدت در معرض دلزدگی از کار و درماندگی شغلی قرار دارند و در این حالت هیچ‌‌‌کسی غیر از خودشان نمی‌تواند به آنها کمک کند و آنها را از این بحران کاری خطرناک رهایی بخشد.

تحقیق اخیر موسسه رفاه کاری دیلویت نشان داده که ۳۷‌درصد مدیران آمریکایی مورد بررسی در سه سال نخست فعالیت مدیریتی‌‌‌شان به‌‌‌دفعات دچار احساس تنهایی و دلزدگی از کارشان شده‌‌‌اند و بارها تصمیم به استعفا و تغییر شغلشان گرفته‌‌‌اند چرا که شغل مدیریت را شغلی به‌‌‌شدت استرس‌‌‌زا و همراه با فشارهای کاری سنگین و غیرقابل‌‌‌تحمل یافته‌‌‌اند.

به‌‌‌طورکلی عوامل متعددی در شکل‌‌‌گیری و تقویت احساس منفی نسبت به شغل مدیریت در میان نومدیران موثر هستند از جمله محدود بودن فرصت‌‌‌های رشد و ترقی در عرصه مدیریت، گرفتار خرده‌مدیریت ‌‌‌شدن و پرداختن به موضوعات خرد و کم‌‌‌اهمیت در سازمان و فقدان خودمختاری و استقلال کاری.

علاوه بر این باید دانست که بسیاری از نو‌مدیران به‌‌‌خاطر ترس از برکنار شدن از پست مدیریت و ناتوانی از اداره مجموعه‌‌‌های کاری به‌‌‌خوبی مدیران پیشین دچار اضطراب و دلواپسی می‌‌‌شوند و در نتیجه نمی‌توانند تصمیم‌‌‌های مدیریتی درستی بگیرند و در نهایت هم مجبور می‌‌‌شوند به‌‌‌خاطر ناکارآمدی و ناتوانی در هدایت مجموعه‌‌‌های کاری تحت رهبری‌‌‌شان خیلی زود با دنیای مدیریت خداحافظی کنند.

برای پرهیز از این اتفاق ناگوار و کوتاه‌‌‌شدن عمر مدیریتی مدیران تازه‌‌‌کار یکسری راهکارها و تکنیک‌‌‌های موثر و کاربردی وجود دارد که در ادامه به ۱۰ مورد از آنها اشاره خواهد شد.

۱-پروژه‌‌‌های بزرگ را خرد کنید

یکی از بزرگ‌ترین اشتباه‌های نومدیران که برای آنها خیلی گران تمام می‌شود بلندپروازی و استارت زدن پروژه‌‌‌های بزرگی است که انجام آنها نیازمند صرف انرژی و وقت زیادی بوده و به شدت طاقت‌فرساست.

در واقع ترسیم اهداف بزرگ و رویایی در ابتدای دوران مدیریتی هر نومدیری می‌تواند اشتباهی مهلک و زیان‌بار باشد و به حیثیت و اعتبار مدیریتی او لطمه بزند. بنابراین لازم است ضمن پرهیز از بلندپروازی و آرمان‌گرایی در نخستین ماه‌‌‌های فعالیت‌‌‌های مدیریتی نسبت به تبدیل پروژه‌‌‌های بزرگ به خرده‌پروژه‌‌‌هایی که به شکل آسان‌‌‌تری قابل اجرا هستند اقدام کرد.

۲-به خودتان پاداش دهید

واقعیت این است که مدیران نیز مانند کارکنان به تشویق شدن نیاز دارند و چون در مجموعه‌‌‌های کاری و سازمان‌ها هیچ کسی نیست که مدیران را تشویق کند این خود مدیران هستند که باید خودشان را تشویق کنند و به خود انگیزه دهند.

بنابراین لازم است که نومدیران به بهانه‌‌‌های مختلف و در اولین فرصت ممکن بعد از اتمام هر پروژه‌ای نسبت به تشویق و پاداش‌دهی به خود اقدام کنند. این پاداش‌دهی می‌تواند شامل مواردی همچون یک روز مرخصی دادن به خود یا قدم زدن یک ساعته بیرون از محیط کار یا مواردی از این نوع باشد.

۳-عوامل برهم‌زننده تمرکز کاری‌تان را حذف کنید: یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث به بیراهه رفتن نومدیران و اتلاف وقت و انرژی آنها می‌شود چیزهایی مانند چک کردن ایمیل‌‌‌ها و شبکه‌‌‌های اجتماعی و مکالمه‌‌‌های تلفنی غیرکاری است که به شدت وقت‌گیر بوده و مدیران را از پرداختن به وظایف اصلی‌شان باز‌می‌‌‌دارند و بهتر است پس از ورود به محل کار و حتی زمانی که کار خاصی برای انجام دادن وجود ندارد از باز کردن ایمیل‌‌‌ها و رسانه‌‌‌های اجتماعی به طور جدی پرهیز کرد.

۴-در کارتان به دنبال معنا و مفهوم باشید

مدیریت یک کار به شدت معنادار است که در درون خود ارزش‌‌‌ها و مفاهیم زیادی را نهفته دارد و لازم است هر مدیری در نخستین هفته‌‌‌ها و ماه‌‌‌های فعالیت مدیریتی خود و البته در سال‌های بعدی به دنبال یافتن معنا و ارزش‌‌‌های اصیل مدیریتی و مفاهیمی مانند رهبری دیگران، کمک‌کننده بودن و کمک به دیگران برای حل مساله باشد و در نتیجه از دلزدگی و بی‌انگیزگی مدیریتی دوری کند.

۵-حس همراه بودن با دیگران را در خود زنده نگه دارید

یکی از بزرگ‌ترین تهدیدها برای هر نومدیری که غرق در انجام وظایف کاری‌اش می‌شود حس تنهایی و ایزوله بودن است که احساسی است به شدت مخرب و از بین‌برنده انگیزه. بنابراین لازم است که نومدیران به طور متناوب با کارکنان خود نشست و برخاست داشته باشند و حس ما بودن را تجربه کنند و با نزدیک شدن به کارکنان و همراه شدن با آنها به علایق مشترکی با آنها دست پیدا کنند.

۶-از زاویه دید بیرون از سازمان به درون آن نگاه کنید

بسیاری از نومدیران فقط از زاویه دید خود به آنچه در درون سازمان می‌‌‌گذرد نگاه می‌کنند حال آنکه لازم است از دید یک ناظر بی‌طرف و خارج از سازمان به آنچه در درون سازمان می‌‌‌گذرد نگاه کنند و نقاط ضعف و شکاف‌‌‌های موجود را به موقع شناسایی و برطرف کنند.

در نتیجه یکی از اولویت‌‌‌های نومدیران در هر سازمان یا شرکتی باید این باشد که صرف نظر از تعصبات و محدودنگری‌‌‌های رایج به درون سازمان و روابط بین خود و کارکنان نگاه کند و اگر نقطه ضعف یا عوامل به وجود‌آورنده یا افزایش‌دهنده نارضایتی در درون سازمان به چشم آمد باید به قاطع‌‌‌ترین شکل ممکن با آن برخورد کند.

۷-مهارت‌‌‌های مدیریتی خود را به طور پیوسته ارتقا دهید

یک مدیر هر چقدر هم لایق و توانمند باشد و مهارت‌‌‌ها و دانش کافی را در چنته داشته باشد باز هم نیازمند تقویت و به‌روزرسانی مهارت‌‌‌ها و توانمندی‌‌‌های خود است و در این میان باید در هر شرایطی و با وجود مشغله‌‌‌های کاری متعدد نسبت به یادگیری مستمر و ارتقای مهارت‌‌‌های مدیریتی و ارتباطی خود اقدام کند.

۸-مقایسه خود با مدیران پیشین و سایر مدیران را متوقف کنید: هیچ اشتباهی بدتر از این نیست که یک مدیر خود را با مدیران قبل از خود یا سایر مدیران شاغل در سازمان یا شرکت مقایسه کند و بکوشد تا از آنها تقلید کند چرا که این کار به شدت به اعتماد به نفس و خودکارآمدی نومدیران لطمه می‌‌‌زند و جلوی خلاقیت و نوآوری‌‌‌های مدیریتی را می‌گیرد. بنابراین لازم است که شما به عنوان یک نومدیر فقط روی نقاط قوت و نبوغ خود متکی باشید و خود را با خودتان مقایسه کنید.

۹-روی برند مدیریتی شخصی‌تان تمرکز کنید

هر نومدیری باید به دنبال خلق برند مدیریتی شخصی خود باشد تا از طریق همین برندسازی بتواند بر کارکنانش تاثیر بگذارد و آنها را رهبری کند و فرصت‌‌‌های پرشماری را برای رشد خود، کارکنان و کلیت مجموعه تحت رهبری‌اش فراهم کند.

۱۰-گفت‌وگوی درونی‌تان را دگرگون سازید

هر نومدیری باید به محض تکیه زدن بر مقام مدیریت یک سازمان اقدام به تغییر دادن گفت‌وگوی درونی خود از حالت کارمندی به وضعیت مدیریتی کند و به جای اینکه منتظر بماند تا دیگران او را تشویق کنند و به او انگیزه بدهند خود او به عنوان یک مدیر باید به دیگران انگیزه دهد و دیگران را تشویق کند و همیشه به یاد داشته باشد که دنیای مدیریت دنیایی کاملا متفاوت و متمایز از دنیای کارمندی است.


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

نظرات کاربران

ارسال دیدگاه
همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟