جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
تفاوت نایلون درجه یک و درجه دو

wikiplast.ir

تفاوت نایلون درجه یک و درجه دو

یکی از اولین الیاف ساخته شده به دست انسان نایلون است. این محصول که از زمان قدیم و از بدو تولید به یکی از پراستفاده‌ترین محصولات تبدیل شد، تا امروز نیز به‌عنوان عضو جدایی‌ناپذیر از زندگی ما مورداستفاده‌های فراوانی قرار می‌گیرد. امروزه نایلون‌ها با کیفیت‌های متفاوتی تولید و روانه بازار می‌شوند.

خوب است بدانید که اساساً نایلون‌ها بر اساس کیفیت، مورد کاربرد قرار می‌گیرند. به زبان ساده‌تر می‌توان گفت که کیفیت هر نایلون کاربرد آن را مشخص می‌کند. اما سؤال اینجاست که تفاوت نایلون درجه‌‌یک و دست‌دوم و تشخیص کیفیت آن‌ها را چه عواملی تعیین می‌کند؟ در این مقاله سعی شده تا تفاوت کیفیت نایلون‌ها و تفاوت تولید نایلون درجه ۱ و ۲ را مورد بررسی قرار دهیم. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

تفاوت تولید نایلون درجه‌ ۱ و ۲

یکی از شاخصه‌های اصلی در تنوع کیفیت نایلون‌ها مواد اولیه به‌کاررفته در تولید نایلون است و هر نوع از نایلون‌ها می‌توانند مورد مصرف و کاربرد خاصی قرار بگیرند. این مواد اولیه اجزای مختلفی را شامل می‌شوند، اما یکی از مهم‌ترین مواد اولیه به‌کاررفته در تولید نایلون گرانول نام دارد که از مواد پتروشیمی تولید می‌شود. مواد گرانولی اگر به‌صورت مستقیم از مواد پتروشیمی تولید شده و به دست تولیدکننده نایلون برسد نو یا اصطلاحاً دسته اول به‌حساب می‌آید.

اما درصورتی‌که گرانول موردنیاز از طریق بازیافت پلاستیک‌های دیگر به دست بیاید به‌اصطلاح به آن مواد اولیه ضایعاتی گفته می‌شود. لازم به ذکر است که بعد از هر عمل بازیافت، پلاستیک هر بار خاصیت گرانولی خود را از دست می‌دهد. توجه داشته باشید که هرچه کیفیت مواد اولیه به‌کاررفته در محصول بالاتر باشد متعاقباً کیفیت نایلون تولید شده نیز به همان میزان بالاتر می‌رود. مواد اولیه ضایعاتی نیز برای تولید نایلون‌های ضایعاتی یا همان کیسه‌های زباله مورداستفاده قرار می‌گیرند. پس اساساً تفاوت کیفیت مواد اولیه، تفاوت کیفیت نایلون‌ها را منجر می‌شود.

تفاوت نایلون درجه‌۱ و ۲ و تشخیص کیفیت آنها به چه صورت انجام می‌گیرد؟

همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد تفاوت کیفیت‌ نایلون‌ها در تفاوت کیفیت مواد اولیه است. برای مثال در مواد اولیه خاصیتی به نام آنتی‌اکسیدان وجود داشته که این خاصیت توسط هر بار بازیافت به میزان قابل‌توجهی پایین می‌آید. این اتفاق باعث کدر شدن محصول نهایی یا به‌اصطلاح بی کیفیتی نایلون می‌شود. از همین رو برای محصولات تبلیغاتی به‌هیچ‌عنوان نباید از مواد اولیه‌ای که خاصیت آنتی‌اکسیدان خود را از دست‌داده‌اند استفاده کرد.

به یاد داشته باشید که یکی از شاخصه‌های تشخیص کیفیت نایلون رنگ آن است. نایلون‌های کدر نایلون‌های درجه ۲ محسوب می‌شوند. مورد بعدی که در این قسمت به آن اشاره می‌کنیم رایحه نامطبوع نایلون‌های تولید شده از مواد درجه‌دو خواهد بود. حتماً شما هم تابه‌حال با پلاستیک‌های بدبو مواجه شده‌اید؛ این پلاستیک‌ها با رایحه زننده در واقع همان نایلون‌های درجه ۲ هستند. پس می‌توان گفت دومین راه تشخیص کیفیت نایلون‌ها بوی این محصولات است.

از دیگر روش‌های تشخیص تفاوت تولید نایلون درجه‌ ۱ و۲ درنظرگرفتن مقاومت و کشسانی نایلون است. پلاستیک‌هایی که به‌راحتی پاره می‌شوند پلاستیک‌های هستند که از مواد درجه‌دو یا ۳ ساخته شده‌اند. یکی از راه‌های دیگر برای تشخیص کیفیت نایلون‌ها این است که نایلون را در زیر نور خورشید گرفته و دانه‌های روی آن را مشاهده کنید. در یک نایلون درجه‌یک شما نباید دانه‌های ریزی را ببینید.

مواد اولیه نو و با کیفیت در چه نایلون‌هایی استفاده ‌می‌شود؟

همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد برای تولید کیسه‌زباله از مواد اولیه دست‌دوم استفاده می‌شود، چراکه اساساً نیازی به مواد اولیه نو و با کیفیت برای تولید پلاستیک زباله نیست. همچنین در نظر بگیرید که استفاده از مواد اولیه درجه‌دو باعث کاهش هزینه چشمگیر می‌شود و در حفظ و نگهداری محیط‌زیست نیز بسیار مفید واقع می‌شود. همچنین تفاوت تولید نایلون درجه‌ ۱ و ۲ به کاربرد آن‌ها بستگی دارد.

برای مثال می‌توان گفت که برای تولید محصولات پلاستیکی‌ که از نظر بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، حتماً باید از مواد اولیه درجه‌یک استفاده شود که دراین‌خصوص می‌توان به نایلون‌های بهداشتی و نایلون‌های مواد غذایی یا همان کیسه فریزر اشاره کرد. استفاده از مواد اولیه درجه‌دو در موارد ذکر شده می‌تواند بسیار خطرناک باشد و عوارض جبران‌ناپذیری برای سلامتی ایجاد کند.

تولید نایلون درجه‌یک و دو مستقیماً به تفاوت کاربردهای آن‌ها ارتباط دارد. پس باتوجه‌به صنف کاری و شغل موردنظر اگر نیازی به نایلون درجه‌یک ندارید، توصیه می‌شود که در جهت کاهش هزینه از نایلون‌های درجه ۲ استفاده کنید. برای مثال یک مکانیک نیازی به استفاده از نایلون‌های درجه‌یک و با کیفیت ندارد اما در فروشگاه‌های لباس، داروخانه‌ها ورستوران‌ها حتماً باید از مواد درجه‌یک و با کیفیت استفاده شود.

استفاده از  نایلون با مواد درجه یک بهتر است یا استفاده از نایلون با مواد درجه دو؟ در واقع این تفاوت بستگی به نوع استفاده شما از نایلون و هزینه هایی که در پیش‌رو دارید، دارد. اگر کیفیت بسته بندی محصول برای شما مهم نیست و به تعداد تناژ بالا از نایلون ها برای کار خود استفاده می‌کنید، نایلون هایی که با مواد بازیافتی یا درجه دو ساخته شده اند برای شما مقرون به‌صرفه تر هستند و هزینه شما را بسیار پایین می‌آورند. زمانی هم هست که شما به مقاومت نایلون خیلی اهمیت می‌دهید و یک نایلون با ویژگی‌های فوق‌العاده نیاز دارید، آنگاه است که  بحث کیفیت بسته بندی مطرح باشد نایلون‌ها با مواد اولیه درجه یک برای شما بهتر است.

نکات پایانی

در این مطلب تلاش شد تا شما را با تفاوت نایلون‌های درجه‌یک و دو و همچنین کیفیت نایلون‌ها آشنا کنیم. همچنین به طور مختصری در مقاله تفاوت نایلون و نایلکس اشاره هایی به ویژگی های این مورد شده است. موارد شرح داده شده تنها بخشی از مهم‌ترین سؤال‌های رایج مشتریان بوده، اما ممکن است که سؤالات دیگری هم برای شما به وجود بیاید

کیهان پلاستیک


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

نظرات کاربران

ارسال دیدگاه
همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟