سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
کاربرد نایلون آبیاری قطره ای در کشاورزی

wikiplast.ir

کاربرد نایلون آبیاری قطره ای در کشاورزی

آبیاری قطره‌ای، شامل چکیدن آب بر روی خاک با سرعت بسیار کم (۲-۲۰ لیتر در ساعت) از سیستم لوله‌های پلاستیکی با قطر کوچک و مجهز به دهانه خروجی به نام قطره‌چکان است.

استفاده از نایلون آبیاری فواید بسیاری برای مدیریت آب دارد. به عبارتی، با استفاده از پلاستیک آبیاری قطره ای آب در محفظه‌های پلاستیکی ذخیره می‌شود تا از نشت و توزیع آن از طریق سیستم‌های آبیاری قطره‌ای جلوگیری شود. انواع نایلون‌های آبیاری با چگالی‌های بالا و پایین، در تمام ابعاد و ضخامت‌ها و با درجه‌بندی‌های مختلف کیفی، برای مصارف کشاورزی موجود است. برای بسیاری از کشاورزان بسیار مهم است که رول نایلون آبیاری کشاورزی به‌صورت تجزیه‌پذیر تولید شود و آلودگی کمتری در زمین کشاورزی و به‌طورکلی محیط‌زیست، ایجاد کند. نایلون‌های آبیاری بیشتر در رنگ‌بندی‌های شفاف یا مشکی مات سفارش داده می‌شوند.

مزایای استفاده از نایلون آبیاری

نایلون آبیاری در کشاورزی را میتوان یک نوع نایلون کشاورزی شناخت. پلاستیک آبیاری، باعث صرفه‌جویی در وقت و تلاش، در طول چرخه حیات گیاه می‌شود. یک پرورش‌دهنده وقت کمتری را برای آبیاری محصولات خود و ازبین‌بردن علف‌های هرز ناخواسته صرف می‌کند. از مزایای گذاشتن پوشش پلاستیکی روی گیاهان، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نقش نایلون آبیاری در دمای خاک

استفاده از نایلون آبیاری، دمای خاک را تغییر می‌دهد. پلاستیک‌های تیره، نور خورشید را بیشتر جذب می‌کنند و باعث می‌شوند خاک زودتر از موعد بارور شود. پلاستیک سفید، گرمای حاصل از آفتاب و به دنبال آن دمای خاک را، به طور مؤثری کاهش می‌دهد. این کاهش دما ممکن است به رشد گیاهان در اواسط تابستان که ممکن است به خاک خنک‌تری نیاز داشته باشند، کمک کند.

احتباس رطوبت خاک با کمک نایلون آبیاری

پلاستیک آبیاری، میزان آب ازدست‌رفته خاک در اثر تبخیر را کاهش می‌دهد. این بدان معنی است که برای آبیاری به آب کمتری نیاز خواهد بود. همچنین، پلاستیک‌های آبیاری به توزیع یکنواخت رطوبت به خاک کمک می‌کنند و این باعث کاهش تنش گیاه می‌شود.

مدیریت علف‌های هرز

نایلون‌ آبیاری از رسیدن نور خورشید به خاک به طور مستقیم جلوگیری می‌کند و این می‌تواند اکثر علف‌های هرز سالانه و چندساله را مهار کند. پلاستیک‌های شفاف از رشد علف‌های هرز جلوگیری می‌کنند. سوراخ‌های موجود در نایلون‌های آبیاری، تنها مسیر رشد علف‌های هرز است.

کاهش شستشوی کود

استفاده از پلاستیک آبیاری قطره‌ ای باعث می‌شود که بتوانید آبشویی کودها را کاهش دهید. آبیاری قطره‌ای مقدار کمتری از آب را به کود وارد می‌کند و بنابراین این کودها به میزان لازم به منطقه ریشه وارد می‌شوند. این روش مصرف کود را نیز کاهش می‌دهد.

بهبود کیفیت محصول

پلاستیک آبیاری باعث می‌شود میوه‌ها از خاک خارج نشوند. این تماس کم با خاک باعث کاهش پوسیدگی میوه و همچنین تمیز نگه‌داشتن میوه و سبزی‌ها می‌شود. این مزیت به‌عنوان‌مثال برای تولید توت‌فرنگی مفید است.

کاهش آسیب ریشه با استفاده از نایلون آبیاری

استفاده از پلاستیک باعث کاهش رشد علف‌های هرز در اطراف گیاه می‌شود و نیازی به کشت، مگر در بین ردیف‌های پلاستیک نیست؛ بنابراین آسیب ریشه مرتبط با کشت از بین می‌رود. باتوجه‌به این عوامل، استفاده از پلاستیک می‌تواند منجر به بهبود رشد کلی گیاه شود. سایر مزایای استفاده از پلاستیک در آبیاری قطره‌ای ازاین‌قرار است:

  • بهبود بافت خاک
  • تشویق ارگانیسم‌های مفید خاک
  • ایجاد ظاهر مرتب برای مزرعه یا باغ

اهمیت استفاده از نایلون آبیاری در کشاورزی

برای بسیاری از کشاورزان بسیار اهمیت دارد که نایلون آبیاری قطره ای به صورت تجزیه پذیر تولید شود که باعث کاهش آلودگی محیط زیست و خود زمین کشاورزی می شود. به علت نوع استفاده از این نوع نایلون پیشنهاد نمی شود از مواد اولیه درجه ۱ و با کیفیت استفاده کنید. اما عده ای هم هستند که از نایلون های آبیاری با کیفیت و مواد عالی درجه یک استفاده می‌کنند و کیفیت را اولویت کار خود، قرار می‌دهند. نایلون آبیاری یکی از نایلون های کشاورزی به حساب می‌آید و کاربرد ومزایای گسترده‌ای در کشاورزی برای کشاورزان رابه همراه دارد. کاربرد و مزایای نایلون در کشاورزی موضوع گسترده‌ای است که بسیاری از تولیدات کشاورزی تاثیرات مثبت گذاشته و برای کشاورزان قابل اهمیت است.

نایلون آبیاری یک نوع از نایلون های کشاورزی برای آبیاری کردن و مدیریت آب در کار‌های کشاورزی است. پلاستیک آبیاری قطره‌ای در اندازه‌‌های گونا گون و متفاوت می‌توانید از تولیدی های معتبر سفارش دهید. یکی از موارد مهم در تهیه رول نایلون آبیاری کشاورزی این است که سعی کنید این نایلون ها را از جایی تهیه کنید که از مواد درجه یک برای تولید آن‌ها استفاده می‌شود . از دیگر کار برد های اینوع پلاستیک ها میتوان به  محکم کاری‌ها که موجب  مستحکم شدن بالای بتون و هم چنین عمر بتون می‌شود اشاره کرد.

استفاده هم‌زمان از سیستم آبیاری قطره‌ای و پلاستیک، تا حد زیادی زحمت کشاورزان را برای آبیاری محصولات کاهش می‌دهد. ازآنجاکه نایلون‌های آبیاری به حفظ رطوبت در منطقه ریشه کمک می‌کند، آبیاری کمتری لازم است و در نتیجه باعث افزایش مصرف آب و مواد مغذی کود توسط گیاه می‌شود.

چنانچه هنگام ساخت رول نایلون آبیاری کشاورزی، از مواد درجه‌یک استفاده شده باشد، هنگام نصب و کشیده شدن از بین نمی‌رود؛ اما متأسفانه در بسیاری از موارد، افراد سودجو نایلون‌هایی با کیفیت‌های نامناسب به دست کشاورزان می‌رسانند و زحمات آنان را از بین می‌برند. همیشه در رابطه با وزن نایلون های آبیاری و نحوه تاثیرات آن بر قیمت آن از ما سوالات زیادی می‌شود. اگر تجربه‌ای در زمینه استفاده از نایلون‌های آبیاری دارید با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

کیهان پلاستیک


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

نظرات کاربران

ارسال دیدگاه
همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟