جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
آشنایی با مراحل تولید لوله پلی پروپیلن

wikiplast.ir

آشنایی با مراحل تولید لوله پلی پروپیلن

از مهم‌ترین و پرکاربردترین لوله‌ها در صنعت ساختمان‌سازی، لوله‌های پلی پروپیلنی یا لوله PP هستند. این لوله در سایزهای مختلف و در کاربردهای مختلف تولید می‌شود. کاربرد و موارد استفاده لوله پلی پروپیلن PP بسیار رایج است، این جنس لوله اغلب مورد مصرف در آبرسانی ساختمان که به لوله سفید معروف هستند قرار می‌گیرد و معمولا در سایزهای ۲۰ الی ۶۳ تولید می‌شوند.

در این مقاله قصد داریم به توضیح آنچه که در تولید لوله پلی پرویپلنی می‌گذرد بپردازیم و پاسخگوی تمامی سوالات مشتریان و تامین‌کنندگان درباره قدم به قدم مراحل تولید لوله پ پ باشیم.

مراحل تولید لوله پلی پروپیلن

مرحله اول: در اولین قدم تولید لوله پلی پروپیلن ابتدا مواد پلیمری به همراه یک کاتالیزور وارد دستگاه می‌شود و به وسیله میله ماردون با هم مخلوط شده و با حرکت دورانی میله ماردون به سمت المنت هدایت می‌شوند.
در این قسمت از تولید این لوله، مواد به وسیله المنت که با درجه حرارت مخصوص تنظیم شده است، ذوب شده و برای قالب‌گیری اماده می‌شود. به مجموعه فعالیت‌هایی که در این دو مرحله از تولید لوله پ پ انجام می‌شود، اصطلاحا اکسترودر می‌گویند.

مرحله دوم: در مرحله بعدی از تولید لوله پلی پروپیلنی، مواد ذوب شده را پس از عبور دادن از اکسترودر باید از قالبی که در انتهای دستگاه اکسترودر نصب شده است عبور دهیم که با سایز لوله‌های سبز قابل تنظیم است و مهم‌ترین وظیفه در طی مراحل ساخت لوله پ پ، همین قالب‌ها می‌باشند که بیشترین ضایعات را نیز می‌توانند با تنظیم دقیق به حداقل برسانند.

مرحله سوم: پس از عبور دادن لوله پلی پروپیلن از قالب، لوله را وارد محفظه‌ای به نام کالیبر می‌کنیم. کالیبرها لوله‌های برنزی شکلی هستند که با شیارهای مدور یا مارپیچ وظیفه شکل‌دهی ثانویه به لوله پ پ را عهده دار است.

مرحله چهارم: پس از عبور دادن لوله پلی پروپیلن از کالیبر، لوله وارد یک خلاﺀ می‌شود که با فشارسنج مخصوص فشار باید مرتبا توسط اپراتور مربوطه چک شود.

مرحله خنک کردن لوله پلی پروپیلن

در این مرحله برای خنک کردن لوله پ پ، لوله‌های سبز تولید شده وارد یک محفظه‌ای تحت فشار که با اسپری های آب مجهزشــده است (آب این محفظه‌ها مرتبا توسط پمپ از مخزن تعویض شده و دمای حاصل از مرحله المنت از این طریق از لوله ها گرفته می‌شود) که همزمان با انجام این اعمال باید مرحله بعدی یعنی عمل وکیوم کردن (مکش کردن) انجام شود که لوله پلی پروپیلن در مرحله بعدی وارد وان شده تا برای خنک شدن و شکل‌گیری نهایی آماده شود.

مرحله آخر تولید لوله پ پ

آخرین مرحله از فرآیند تولید لوله پ پ، وارد کردن لوله پلی پروپیلن به بخش کشنده خط تولید است که توسط دو غلتک که در انتهای خط تولید قرار دارند انجام می‌شود. بعد از گذراندن تمام مراحل لوله پ پ آماده برش است که این مرحله توسط اپراتوری که در انتهای خط تولید مستقر شده است انجام می‌شود.

ترتیب خط تولید لوله پلی پروپیلن (pp)

خط تولید لوله‌های پلی پروپیلن به ترتیب مراحل زیر انجام می‌شود:

  1. اکسترودر
  2. مخزن وکیوم
  3. وان خنک کننده
  4. دستگاه HAUL OFF یا کشنده

نشانه گذاری لوله پلی پروپیلن

مرحله آخر نشانه‌گذاری لوله است. نشانه‌گذاری معمولا با دستگاه جت پرینت انجام می‌شود. شرکت‌های زیادی در ایران سازنده و یا تامین‌کننده این دستگاه‌ها هستند. معمولا این دستگاه دارای حافظه‌ای است که می‌توان اطلاعات مورد نیاز که باید بر روی لوله چاپ شود را به آن داد، توسط چاپ لیزری آن‌ها را بر روی لوله چاپ و یا حک می‌کند. باید دقت کرد این اطلاعات مطابق استاندارد‌های ویژگی محصول تولید شده باشد و اطلاعاتی مانند نام شرکت سازنده، تاریخ تولید، شماره شیفت، عبارت “مات” ، نوع مواد مورد استفاده، فشار طراحی و رده کاربردی لوله تولید شده و.. درج می‌شود.

ویکی پایپ


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 75%

نظرات کاربران

ارسال دیدگاه
همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟