جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
لوله اسپیرال چیست؟

wikiplast.ir

لوله اسپیرال چیست؟

لوله‌های فلزی با روش‌های مختلفی تولید می‌شوند. هر یک از این روش‌ها نیازمند ادوات و تجهیزات خاصی است. لوله‌های فلزی تولید شده با روش‌های مختلف دارای مزایا و معایب مخصوص به خودشان هستند. بنابراین در استفاده از آنها باید در خصوص محدودیت‌های این لوله‌ها اطلاعات کامل داشته باشیم.

یکی روش‌های تولید لوله‌های فلزی، اصطلاحا به نام اسپیرال یا مارپیچ شناخته می‌شود. انواع لوله اسپیرال با توجه به مزایا و قابلیت‌هایی که از خود نشان می‌دهند، در مصارف مختلف صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه با ما همراه باشید تا در خصوص انواع آن و تفاوت لوله اسپیرال با لوله فلزی درز مستقیم بیشتر بحث کنیم.

لوله اسپیرال چیست؟

لوله اسپیرال چیست؟

لوله‌های اسپیرال در سایزها و ابعاد مختلفی تولید می‌شوند. معمولا قطر این دسته از لوله‌ها در بازه ۸ تا ۱۲۰ اینچی قرار می‌گیرد. این دسته از لوله‌ها با نورد گرم لوله فولادی تولید می‌شود. در این روش ابتدا ورق‌های فولادی با ضخامت مشخص از غلتک‌های حلزونی شکل عبور داده می‌شوند و به شکل لوله در می‌آیند. در تولید این دسته از لوله‌ها باید توجه داشته مارپیچ‌ها همگی به دور یک مرکز دایره ثابت ایجاد شوند. در ادامه محل درزهایی که بین مارپیچ‌ها وجود دارد، جوشکاری می‌شود. به این ترتیب لوله اسپیرال تولید می‌شود.

انواع لوله اسپیرال

یک روش دسته بندی لوله‌های اسپیرال بر مبنای ضخامت ورق فولادی مورد استفاده در تولید آنها صورت می‌پذیرد. اما یک روش مرسوم دیگر برای دسته بندی این لوله‌ها مبتنی بر کیفیت تولید آنها است. بر همین اساس انواع لوله اسپیرال به سه دسته اساسی تقسیم می‌شود که عبارتند از:

  • واجد شرایط

این دسته از لوله‌ها کاملا مطابق با استاندارد تولید می‌شوند و از نظر فنی دارای کیفیت مناسب برای استفاده هستند.

  • ترمیم شده

لوله‌های اسپیرال ترمیم شده، به لوله‌هایی گفته می‌شود که از نظر استاندارد تایید نمی‌شوند ولی قابلیت تعمیر را دارند و پس از تعمیر می‌توان از آنها استفاده نمود.

  • غیرقابل استفاده

این دسته از لوله‌های اسپیرال نه تنها واجد شرایط استاندارد کیفی مناسبی نیستند، بلکه قابل تعمیر هم نبوده و دیگر نمی‌توان از آنها برای مصارف صنعتی استفاده کرد.

تفاوت لوله اسپیرال با لوله فلزی درز مستقیم

تفاوت این دو لوله از فرآیند تولید آنها ناشی می‌شود. لوله فلزی درز مستقیم نیز از عبور دادن ورق فولادی از زیر غلتک تولید می‌شود. اما در این لوله‌ها به جای ایجاد حالت مارپیچ، دو لبه ورق در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. به این ترتیب یک درز مستقیم و خطی به وجود می‌آید که با جوشکاری این درز لوله تولید می‌شود.

در لوله‌های درز مستقیم قطر لوله به طور مستقیم وابسته به پنهای ورق است. اما در روش اسپیرال قطر لوله با تغییر زاویه اولیه ورق قابل کنترل است. این مسئله موجب می‌شود که عملا برای تولید انواع لوله اسپیرال نیازی به تغییر قالب نباشد و تنها با ایجاد کمی تغییر زاویه قطرا مورد نظر به دست می‌آید.

همچنین هزینه تولید لوله‌های اسپیرال در مقایسه با لوله فلزی درز مستقیم به مراتب کمتر است و این مسئله موجب ایجاد مزیت رقابتی برای این دسته از لوله‌ها می‌شود.

کاربردهای لوله اسپیرال

مزایای انواع لوله اسپیرال

لوله‌های اسپیرال در مقایسه با لوله‌های درز مستقیم و لوله های پلاستیکی دارای مزایایی هستند که از جمله مهم‌ترین این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. به هیچ عنوان محدویتی در تولید لوله با طول‌های متفاوت وجود ندارد و می‌توان لوله را با هر طول مورد نظر تولید کرد.
  2.  خواص مکانیکی این لوله‌ها بسیار بالا است و در نتیجه موجب می‌شود که استحکام و عمر مفید آنها بالاتر باشد.
  3.  مقاومت این دسته از لوله‌ها در برابر ضربه بالاتر است و به همین دلیل احتمال شکستن و ترک این لوله‌ها به مراتب کاهش پیدا می‌کند.
  4.  تولید این دسته از لوله‌ها نیازمند دستگاه‌های سنگین و پیچیده نیست.

لوله اسپیرال را بهتر بشناسیم

لوله‌های اسپیرال به صورت ورقه‌های مارپیچی که از فولاد با ضخامت مختلف تولید شده است دارای فضای داخلی یکدست و صاف است که اصطکاک ناشی از جامدات را به حداقل رسانده، برای انتقال سیالات آماده بوده و در این میان دچار آسیب دیدگی نشود.

ناگفته نماند که فضای بیرونی لوله برخلاف فضای داخلی آن دارای سطح ناصاف و طبقه طبقه‌ای است که یک درز جوش خورده است و همین موضوع باعث شده تا لوله‌های اسپیرال نسبت به سایر لوله‌های هم‌رده و مشابه خود ۵ برابر مقاوم‌تر عمل کند. جوش‌خوردگی یا همان درزهای مارپیچی روی سطح لوله‌ی اسپیرال موجب شده تا این لوله، حد اکثر استحکام و مقاومت در برابر فشار را داشته باشد.

خرید لوله اسپیرال

انواع لوله اسپیرال در کاربردهای مختلفی از جمله صنایع نفت و گاز، شیمیایی، آب و فاضلاب و انرژی حرارتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در فرآیند تولید این دسته از لوله‌ها باید استانداردهای فنی به خوبی رعایت شود تا کیفیت محصول تولیدی بالا باشد.

ویکی پایپ


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

نظرات کاربران

ارسال دیدگاه
مهدی ماهانی جمعه ۹ دى ۱۴۰۱
مقاومت فشاری و برشی این لوله ها به چه صورت است؟ ارسال پاسخ
همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟