جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
تفاوت پوش فیت و لوله پلیکا

wikiplast.ir

تفاوت پوش فیت و لوله پلیکا

سیستم‌های لوله‌کشی یکی از حیاتی‌ترین بخش‌های تاسیسات مکانیکی یک ساختمان به شمار می‌روند. انتخاب گزینه مناسب برای طراحی شبکه لوله‌کشی یک ساختمان نقش بسیار مهمی در ارتقای کیفیت آبرسانی و انتقال فاضلاب در آن دارد.

سیستم‌های لوله‌کشی متنوعی برای این منظور در طول سال‌های گذشته معرفی شده‌اند. لوله‌های پلیکا در دهه گذشته از محبوبیت بالایی برخوردار بوده‌اند و تقریبا در بسیاری از پروژه‌های ساختمانی از این لوله‌ها استفاده می‌شد. اما در حال حاضر سسیستم‌های لوله‌کشی جدیدی به نام پوش فیت به بازار عرضه شده‌اند که به عنوان رقیب جدی لوله‌های پلیکا به شمار می‌روند. مزیت اتصال پوش فیت به پلیکا چیست؟ در ادامه با ما همراه باشید بیشتر در این باره بحث و بررسی کنیم.

لوله پلیکا چیست؟

لوله‌های پلیکا از ماده اولیه پلیمری به نام پلی وینیل کلرید یا PVC تولید می‌شوند. برای اتصال این دسته از لوله‌ها در قالب خطوط لوله‌کشی باید از نوعی چسب مخصوص استفاده شود. به دلیل جنس لوله‌های پلیکا، عمر آنها نسبتا طولانی است و به خوبی می‌توانند در برابر خوردگی ناشی از مواد شیمایی و زنگ‌زدگی ناشی از رطوبت مقاومت کنند. به دلیل همین ویژگی‌های مثبت بود که لوله‌های پلیکا به عنوان جایگزین لوله‌های فلزی در خطوط لوله‌کشی ساختمان‌ها مورد استفاده قرار گرفتند.

لوله پوش فیت چیست؟ | اتصال پوش فیت به پلیکا

لوله‌های پوش فیت به عنوان نسل جدید لوله‌های فاضلاب و آبرسانی به شمار می‌روند که مواد اولیه تولید‌کننده این دسته از لوله‌ها پلی پروپیلن است. ساختار لوله‌های پوش فیت به گونه‌ای است که برای اجرای آنها و متصل کردن این دسته از لوله‌ها و اتصالات نیازی به استفاده از چسب یا جوشکاری نیست. به نوعی می‌توان گفت که انتهای این نوع لوله‌ها و اتصالات حالت سوکتی دارد و به راحتی در هنگام اجرا درون یکدیگر قرار می‌گیرند.

در بازار این دسته لوله‌ها را می‌توان به دو صورت معمولی و سایلنت تهیه نمود. گاهی اوقات ساختمان دارای کاربری خاصی مانند استودیوهای ضبط صدا است. در این گونه مواقع لازم است تا برای اجرای خطوط لوله‌کشی آبرسانی و فاضلاب تمهیدات لازم اندیشیده شود تا کمترین سطح نویز را تولید کنند. به همین دلیل در این گونه پروژه‌ها استفاده از لوله‌های پوش فیت سایلنت ارجحیت دارد. البته قیمت این دسته از لوله‌ها در مقایسه با مدل معمولی آنها بیشتر است. اما مزیت لوله و اتصال پوش فیت به پلیکا چیست؟ در ادامه بیشتر در این زمینه بحث خواهیم کرد.

مزیت لوله های پوش فیت فاضلاب نسبت به لوله های پلیکا و پلی اتیلن

مزیت لوله های پوش فیت فاضلاب نسبت به لوله های پلیکا و پلی اتیلن را در این قسمت مورد بررسی قرار می‌دهیم. شاه کلید ایجاد تفاوت میان لوله و اتصال پوش فیت به پلی اتیلن و پلیکا مربوط به نحوه اتصال آنها است. برای اتصال لوله‌های پلی اتیلن باید از نوعی جوشکاری مخصوص استفاده نمود. همچنین برای اتصال لوله‌های پلیکا چسب‌های مخصوصی وجود دارند. اما اتصال لوله‌های پوش فیت به هیچ عنوان نیازی به جوشکاری و چسبکاری ندارد و به خاط ساختار سوکتی آنها به راحتی به یکدیگری متصل می‌شوند.

شاید این سوال در ذهن شما به وجود بیاید که از نظر آب‌بندی لوله‌های پوش مشکل‌زا باشند. اما در ساختار این دسته از لوله‌ها و اتصالات با استفاده از نوعی اورینگ‌های خاص کاملا جلوی نشتی آب گرفته می‌شود.

باتوجه به ساختار لوله‌ها، معمولا قیمت لوله و اتصال پوش فیت به پلیکا بیشتر است. اما به طور کلی مزیت‌های لوله و اتصال پوش فیت به پلی اتیلن و پلیکا را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

– میزان انعطاف‌پذیری لوله‌های پوش فیت در مقایسه با لوله‌ و اتصالات پلیکا بیشتر است.

– به تجربه ثابت شده است که عمر مفید لوله‌ها و اتصالات پوش فیت در مقایسه با سایر لوله‌ها بیشتر است.

– به دلیل ساختار سوکتی لوله‌ و اتصالات پوش فیت، سرعت نصب و اجرای سیستم لوله‌کشی به طرز قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند.

– مسئله تعمیر و نگهداری لوله‌های پوش فیت به مراتب راحت‌تر از لوله‌های پلیکا و پلی اتیلن است؛ چون نیازی به جدا کردن چسب و یا جوشکاری لوله‌ها و اتصالات نیست.

– تنوع لوله‌های پوش فیت موجود در بازار نسبت به سایر لوله‌ها بیشتر است.

اتصال پوش فیت به پلیکا

با مزیت اتصال پوش فیت به پلیکا آشنا شدید. پیشنهاد ما به شما این است که به هیچ وجه نگران هزینه‌ای که برای طراحی خطوط لوله‌کشی می‌کنید، نباشید؛ چراکه در صورتی که سیستم لوله‌کشی به درستی عمل نکند، ساختمان شما عملا قابل استفاده نخواهد بود. انتخاب گزینه مناسب از بین لوله‌های پلیکا و پوش فیت برای اجرای شبکه فاضلاب ساختمان بر عهده مهندس تاسیسات پروژه است. اما به طور کلی در صورتی که هزینه سنگینی برای احداث ساختمان کرده‌اید، پیشنهاد ما این است که از لوله‌ها و اتصالات پوش فیت استفاده کنید تا کیفیت شبکه فاضلاب ساختمان نیز بالا باشد. ولی اگر با محدودیت بودجه مواجه هستید، لوله‌های پلیکا گزینه مناسب‌تری به شمار می‌روند.

ویکی پایپ


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 0%

نظرات کاربران

ارسال دیدگاه
حقدوست شنبه ۱۰ دى ۱۴۰۱
با سلام این مطلبی که منتشر کردید اشتباهه . لوله پوش فیت در بازار به اسم پلی پروپیلن به غلط جا افتاده . ما لوله پی وی سی با محل اتصال پوش فیت هم داریم کما انکه در ساختمان به صورت تلفیقی با چسبی هم استفاده میشه. در واقع پوش فیت به محل اتصال اطلاق می شود . نه نوع لوله. ارسال پاسخ
همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟