پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۰ روش مؤثر برای پرورش و نشان‌دادن رفتارهای رهبری

wikiplast.ir

۱۰ روش مؤثر برای پرورش و نشان‌دادن رفتارهای رهبری

انتخاب رفتار رهبری مثبت می‌تواند به اعضای تیم شما انگیزه دهد که کارآمدتر باشند و آن‌ها را در رسیدن به اهدافشان تواناتر کند؛ هم‌چنین، چون اعضای تیم برای داشتن فرصت همکاری با شما ارزش قائل می‌شوند، این رفتارها به شما کمک می‌کنند تا افراد بااستعداد را در سازمان حفظ کنید. با یادگیری رفتارهای رهبری می‌آموزید که بر اَعمالتان نظارت داشته‌باشید؛ از این رو، این رفتارها به تمرین و خودآگاهی زیادی نیاز دارند.

در این مطلب درمورد اهمیت رفتارهای رهبری در سازمان بحث خواهیم کرد و گام‌های ساده‌ای را که می‌توانید برای شروع رفتار‌های مؤثر رهبری بردارید، به اشتراک می‌گذاریم.

رفتار رهبری چیست؟

رفتار‌های رهبری صفات و اَعمالی هستند که فرد را در جایگاه رهبر به فرد مؤثری تبدیل می‌کنند.

این رفتار فرایندی است که طی آن فرد می‌تواند برای دستیابی به اهدافی خاص، دیگران را هدایت و راهنمایی کند و بر آن‌ها تأثیر بگذارد. این اقدامات و استراتژی‌ها را می‌توان برای افزایش اثرگذاری عملکرد اطرافیان به کار گرفت.

هنگامی که افراد ایده یا دورنمایی برای یک سازمان، محصول یا گروهی از مردم داشته‌باشند، از این رفتارها استفاده می‌کنند تا دیگران را به عمل کردن ترغیب کنند.

چرا رفتار رهبری مؤثر مهم‌ است؟

رفتارهای مطلوب رهبری برای تبدیل شدن به کسی که برای رسیدن به اهداف سازمان و حداکثر کارایی به کارمندان الهام می‌دهد و آن‌ها را هدایت می‌کند، بسیار مهم‌اند.

رفتارهای رهبری اثربخش، فواید زیر را برای سازمان دارند:

    افزایش بهره‌وری تیم: رهبری پایدار و مدوام می‌تواند عملکرد تیم را بهبود بخشد؛

    حفظ منابع انسانی: هنگامی که کارکنان در نقش‌های خود از رهبری و منتورینگ مطلوب بهره‌مند باشند، کم‌تر احتمال دارد کارشان را ترک کنند؛

    پرورش رهبران آینده: رفتارهای رهبری برای توسعه و پرورش رهبران آینده در یک سازمان اساسی هستند.

چگونه رفتار رهبری مؤثر از خود را نشان دهیم؟

در ادامه، از روش‌هایی که به کمک آن‌ها می‌توانید مانند رهبر رفتار کنید، لیستی آورده‌ایم:

۱. برای نشان دادن رفتار رهبری خود سعی کنید صادق باشید

صداقت به فراهم کردن محیط کاری عادلانه و گشوده کمک می‌کند. اگر کارکنان احساس کنند که با آن‌ها صادقید، احتمالا به تصمیمات شما اعتبار خواهند داد و درمورد مشکلاتشان به شما اعتماد خواهند کرد. انجام کاری که قول آن را داده‌اید، می‌تواند به تیمتان نشان دهد که فرد معتمدی هستید.

۲. به تصمیمات خود اطمینان داشته‌باشید

یکی از وظایف اصلی شما به عنوان رهبر، تصمیم گیری سریع و مطمئن است. تیمتان باید ایمان داشته‌باشد که شما قادر به تصمیم‌گیری هستید. وقتی با اطمینان به تصمیمات خود متعهد شوید، کارکنان به توانایی‌های شما به عنوان رهبر اعتماد خواهند کرد.

۳. خوش‌برخورد باشید

سعی کنید خوش‌برخورد و پذیرا باشید تا اعضای تیم احساس راحتی کنند و بدانند که می‌توانند با شما صحبت کنند. مهارت‌های گوش دادن فعال را در خود تقویت کنید تا دیگران را به برقراری ارتباط تشویق کنید. برای مثال، سؤالات باز مطرح کنید و هنگام صحبت به فرد مقابل توجه کنید. کارکنان خود را با برقراری ارتباطات مرتب و صحبت درمورد تصمیمات و آن‌چه در تیم و سازمان اتفاق می‌افتد، مطلع و به‌روز نگه دارید.

۴. بازخوردهای عینی ارائه دهید

اعضای تیم باید بدانند که شما از آن‌ها انتظاراتی دارید و هم‌چنین باید متوجه باشند ‌که چگونه می‌توانند انتظارات شما را برآورده کنند. این کار باید به طور مثبت و با تمرکز بر آموزش دادن کارمندان به جای مجازات کردنشان، انجام شود. اصلاحات و تذکرات لازم باید به طور خصوصی انجام شوند تا باعث خجالت اعضای تیم نشوند.

با شناسایی کارهایی که کارمند به‌درستی انجام می‌دهد و پیشنهاد روش‌هایی که با به‌کارگیری آن‌ها می‌تواند کار را بهتر انجام دهند، رابطه‌ای مثبت و قابل‌اعتماد با او برقرار کنید.

۵. مانند یک الگو عمل کنید

برای نشان دادن رفتار رهبری باید سعی کنید خودتان نیز با همان استانداردهای کارمندان پیش بروید. اگر تیم شما ملزم به کار کردن تا دیروقت است، با آن‌ها بمانید. اگر تیمتان باید به هدفی خاص برسد، آن هدف باید به گونه‌ای باشد که شما هم توانایی رسیدن به آن را داشته‌باشید.

در حالی که واگذاری وظایف مهارتی اساسی است که رهبران باید داشته‌باشند، وقتی با تیمتان برای رسیدن به هدفی مشترک تلاش کنید، از شما قدردانی خواهند کرد.

۶. برنامه‌ای را برای پاداش مناسب دادن به کارکنان تدارک ببینید

‌از دست‌آوردها و موفقیت‌های هریک از اعضای تیم به طور عمومی قدردانی کنید. زمانی که کارکنان احساس کنند از دست‌آوردهایشان قدردانی می‌شود، بیش‌تر احتمال دارد در جهت اهداف و دست‌آوردهای جدید تلاش کنند.

داشتن برنامه‌ی پاداش در کار برای دستیابی به اهداف فردی و تیمی و ایجاد انگیزه در کارکنان می‌کند. حتی یک تشکر ساده برای تلاش‌هایشان راهی برای تقدیر از کارمندان و تشویق آنان به ادامه‌ی تلاش است.

۷. نحوه‌ی نگرش خود را به کارتان تغییر دهید

تبدیل شدن به رهبری تأثیرگذار مهارتی است که باید روزانه آن را تمرین کنید. یکی از راه‌های شروع روند رهبری و شناخته شدن به عنوان فردی با رفتار رهبری قوی و مؤثر، تغییر نحوه‌ی تفکرتان است.

افرادی که تمایل دارند رهبر شوند، باید وظایف شغلی خود را بازتعریف کنند. در نظر بگیرید که برای کمک به تیم، دپارتمان یا سازمانتان، علاوه بر کارهای معمول خود، چه کارهایی را می‌توانید انجام دهید. هدف این است که در کارتان پیش‌قدم باشید و راهی را برای همکاری معنادار پیدا کنید.

ارتباطات خود را از طریق شبکه سازی با کارمندان خارج از گروه، همتایان خارج از سازمان یا افراد صنایع مختلف گسترش دهید. برای ترغیب به راه‌حل‌های خلاقانه و استراتژیک، دیدگاه وسیع‌تری داشته‌باشید، زیرا می‌تواند مهارت‌های حل مسئله و توانایی ارائه‌ی روش‌های جدید ابتکاری را در شما تقویت کند.

۸. قبل از تبدیل شدن مسائل بالقوه به مشکل، به آن‌ها رسیدگی کنید

با نظارت دقیق بر کارکنانتان می‌توانید متوجه زمینه‌هایی شوید که احتمال دارد به مشکل تبدیل شوند. به عنوان مثال، اگر در زمینه‌ی بهره وری مانعی وجود داشته‌باشد، این مسئله را شناسایی خواهید کرد و قبل از این‌که به مشکل بزرگ‌تری تبدیل شود، اقدامات اصلاحی لازم را انجام خواهید داد.

۹. به نیاز‌های تک‌تک کارکنان توجه کنید و سعی کنید آن‌ها را برآورده کنید

علاوه بر نظارت بر اعضای تیم برای شناسایی مشکلات احتمالی، می‌توانید نیازهای فردی آن‌ها را نیز متوجه شوید. ممکن است بعضی از افراد با حداقل نظارت بهتر کار کنند، در حالی که شاید دیگران با وجود چالش‌های گوناگون بهترین عملکرد را داشته‌باشند.
وقتی می‌دانید که هر فردی به چه چیزهایی نیاز دارد، می‌توانید برای برآورده کردن آن‌ها تلاش کنید و از احترام افراد تیم نسبت به خود بهره‌مند شوید. این امر می‌تواند انگیزه و رضایت شغلی را در محل کار بهبود بخشد.

۱۰. پذیرای ارتباطات باشید و خلاقیت را تشویق کنید

به افراد اجازه دهید و آن‌ها را تشویق کنید تا از طریق ایده‌هایشان با شما ارتباط برقرار کنند. وقتی تیم شما بداند که می‌تواند درمورد تغییرات بالقوه و راه‌های بهبود محیط کار با شما صحبت کند، احتمالا راه‌حل‌های خلاقانه‌ای را از اعضا خواهید شنید. به عنوان مثال، ممکن است شخصی درمورد چگونگی کارآمدتر کردن پروژه پیشنهادهایی داشته‌باشد.

چگونه می‌توانیم رفتار های رهبری را در خود شکل دهیم؟

برای شروع پیاده‌سازی رفتار های رهبری، فقط با ۲ کاری که از طریق آن‌ها می‌توانید رهبری خود را نشان دهید، شروع کنید. به عنوان مثال، شما می‌توانید به دستاوردهای همتایانتان یا هر کارمند دیگری که تحت نظارت خود دارید، توجه و آن‌ها را بررسی کنید و درباره‌ی نحوه‌ی بهبودشان بازخوردی مثبت و عینی ارائه دهید.
فعالانه بر ۲ رفتار رهبری متمرکز شوید تا در شما نهادینه شوند؛ سپس ۲ رفتار رهبری دیگر را مشخص کنید و آن‌ها را در برنامه‌ی روزمره‌ی خود بگنجانید تا جایی که به بخشی معمول از سبک رهبری شما تبدیل شوند.

منبع: کاربوم


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

نظرات کاربران

ارسال دیدگاه
همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟