جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
دستگاه تولید فیلم های دمشی (Film Blowing)

wikiplast.ir

دستگاه تولید فیلم های دمشی (Film Blowing)

دستگاه فیلم‌های دمشی، به‌منظور تبدیل گرانول پلی‌اتیلن به فیلم (نایلون و نایلکس) پلاستیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. فیلم‌های پلی‌اتلینی در بسته‌بندی، کشاورزی، حمل و نقل و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قسمت‌های مختلف دستگاه تولید فیلم های دمشی عبارت است از:

1- پیچ و مخزن اکسترودر
2- موتور
3- معکوس‌کننده
4- سیستم گرمایشی
5- برج
6- بادگیر
7- قالب

موتور اصلی وظیفه تنظیم سرعت برای بهبود سرعت و صرفه‌جویی در مصرف برق را دارد. پیچ و مخزن اکسترودر از آلیاژ آلومینیوم مولبیدیوم-کروم -نیتروژن ساخته شده است.

فرآیند

در ابتدای فرآیند، پلیمر به‌صورت گرانول وارد می‌شود. این گرانول‌های پلیمر، با حرارتی که دریافت می کنند، به شکل مذاب بسیار ویسکوز و چسبنده بین مارپیچ و سیلندر اکسترودر ذوب می‌شود.

این فرآیند به پلیمر اجازه می‌دهد که در قالب، تغییر شکل یافته و آن را به‌ فرم لوله(تیوب) شکل دهد. سپس این لوله با دقت باد می‌شود تا از لحاظ عرض محصول، باندازه مطلوب برسد.

این حباب به‌طور همزمان در قسمت داخلی از طریق سیستم خنک کننده و بر روی سطح بیرونی با استفاده از دمش هوا توسط دمنده‌ی هوا، سرد می‌شود.

پس از فرآیند سرد شدن نایلون مجموعه‌ای از فریم‌ها این حباب را به دو قسمت برش می‌دهد.

A set of collapsing frames or guides are then used to collapse the bubble into two, more defined, layers within closer proximity. Now that the layers are close, a series of nip rollers flatten the layers together to form a two layered plastic film that are then winded up into a cylindrical roll for packaging purposes.

این فرآیند ممکن است بسته به مشخصات و مدل‌ دستگاه‌ها متفاوت باشد.

بی‌ثباتی حباب

در صورتی که فرآیند حباب ایجاد شده از تزریق هوا با احتیاط انجام نشود، ممکن است حباب ناپایدار باشد یا تغییر شکل دهد.


نوسان کششی در طول؛(Draw resonance)

این نوسان زمانی رخ می‌دهد که سرعت فیلم در فرآیند جامدسازی بسیار بیشتر از سرعت حرکت مذاب به هنگام خروج از قالب باشد و لذا مذاب پلیمری به سرعت کشیده شده و قطر حباب در سطح آن تغییر کند. یکی از راه‌های رفع این وضعیت افزایش سرعت خروج مذاب از قالب است.

ناپایداری مارپیچ‌گونه (Helical Instability)

زمانی که یک طرف حباب به دلیل غیریکنواختی دمش هوای خنک، خنک‌تر از طرف دیگر است، حباب در حال شکل‌گیری، شروع می‌کند به مارپیچی شدن و عدم یکنواختی حرکت. با کاهش درجه حرارت مذاب یا افزایش خروجی اکسترودر، می‌توان از این کار جلوگیری کرد.

ناپایداری ارتفاع انجماد (Freezeline Height Instability)
 
ناپایداری ارتفاع انجماد منجر به تغییر ضخامت حباب می‌شود. که می‌تواند ناشی از نوسان رفتار اکسترودر باشد. برای جلوگیری از این تغییر در ضخامت باید اصلاحاتی در فرآیند تغذیه و ذوب مواد انجام شود.

 ناپایداری حباب سنگین (Heavy-Bubble Instability)

Heavy-Bubble instability refers to the bubble sagging towards the bottom.


این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که حباب به اندازه کافی خنک نشده است. کم کردن ارتفاع انجماد با افزایش سرعت هوای دمیده‌شده، یا پایین آمدن دمای ذوب به حباب کمک خواهد کرد که در مواجه با سرد شدن کمتر دچار افتادگی شود.

بال‌زدن حباب؛ (Bubble Flutter)

هنگامی که هوای خنک دمیده‌شده بصورت شدیدی به سطح حباب برخورد کند، کمی پائین‌تر از خط انجماد این رفتار ناپایدارکننده ظاهر می‌شود. ارتفاع انجماد بالاتر، دمای ذوب پایین‌تر و کاهش ابعاد دهنه‌ی خروجی مذاب می‌تواند این مشکل را حل کند.

تنفس حباب (Bubble Breathing)

این فرآیند زمانی اتفاق می‌افتد که حجم هوای درون حباب به‌طور دوره‌ای تغییر می‌کند. این ناهمواری باعث تغییر ضخامت فیلم می‌شود. برخی از راه حل‌ها شامل کنترل سیستم خنک کننده و سنسورها، کاهش دمای ذوب یا کاهش خروجی مذاب اکسترودر است.

پارگی حباب (Bubble Tear)

 این اتفاق هنگامی رخ می‌افتد که نیروی بالابرنده‌ی حباب در غلطک ‌ها از مقاومت کششی فیلم ذوب شده بیشتر باشد. یک راه حل ساده برای این کار کاهش خروجی اکسترودر و کاهش نیروی بالابرنده به طور همزمان و یا افزایش دمای قالب و ذوب است.

منبع: ویکی پدیا
 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 82%

نظرات کاربران

ارسال دیدگاه
همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟