پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
بررسی جامع و کامل نایلون گلخانه ای و انواع آن

آشنایی با انواع نایلون گلخانه

بررسی جامع و کامل نایلون گلخانه ای و انواع آن

نایلون گلخانه یکی از پرفروش‌ترین نایلون‌های کشاورزی است که تحول شگرفی در تولید محصولات گیاهی ایجاد کرده است. اهمیت اصلی این محصول در این است که امکان تولید محصولات خارج از فصل را در گلخانه‌ها فراهم کرده است. علاوه بر این، تولید عمده و کیفیت عالی، باعث شده‌است که خرید نایلون گلخانه با اقبال زیادی از طرف تولیدکنندگان محصولات کشاورزی روبه رو شود.

نایلون گلخانه یکی از مهم‌ترین انواع نایلون کشاورزی است که کاربرد فراوانی در صنعت کشاورزی پیدا کرده است و یکی از اجزای اصلی در ساخت انواع گلخانه است. برای ساخت یک گلخانه مطلوب باید از همان آغاز احداث، پوشش گلخانه‌ای مناسبی را برای آن تهیه کرد. این محصول، مزایای زیادی داشته و با کنترل دما، نور، رطوبت و... موردنیاز گلخانه، کیفتی مطلوب و بازدهی بالا در تولید محصول را تضمین می‌کند. عموما نایلون گلخانهای را با ضخامت‌ها و عرض‌های مختلف می‌توان تهیه و تولید کرد که متداول‌ترین نوع آن عرض‌های 8، 10، 12 و 14 متر است. در این مقاله، به طور جامع، ابعاد و جنبه‌های مختلف نایلون گلخانه را مورد بررسی قرار خواهیم داد. با ما همراه باشید.

نایلون گلخانه چیست؟

نایلون گلخانه یکی از پرفروش‌ترین نایلون‌های کشاورزی است که تحول شگرفی در تولید محصولات گیاهی ایجاد کرده است. اهمیت اصلی این محصول در این است که امکان تولید محصولات خارج از فصل را در گلخانه‌ها فراهم کرده است. علاوه بر این، تولید عمده و کیفیت عالی، باعث شده‌است که خرید نایلون گلخانه با اقبال زیادی از طرف تولیدکنندگان محصولات کشاورزی روبه رو شود. این محصول، با مواد اولیه درجه یک و درجه دو قابل تولید بوده و نسبت به تمام شرایط محیطی مقاوم است. همچنین نسبت به تورم و گرانی‌ها قیمت نایلون گلخانه همیشه برای مصرف‌کننده‌ها به صرفه است.

پوشش‌های گلخانه انواع مختلفی دارند که بر اساس جنس و کاربردهای مختلفی که دارند، دسته‌بندی می‌شوند. در ادامه به بررسی انواع مختلف نایلون گلخانه خواهیم پرداخت.

انواع پوشش گلخانه

از انواع پوشش‌های گلخانه‌ای می توان به پوشش های شیشه‌ای و پلاستیکی که خود شامل موارد زیر هستند اشاره کرد:

نایلون‌های گلخانه‌ای بر مبنای نوع پلاستیک مورد استفاده در تولید آن‌ها، در چهار گروه زیر قرار می‌گیرند:

  • نایلون گلخانه پلی‌اتیلن
  • کوپلیمر
  • پلی‌وینیل
  • پلی‌کربنات

عمر مفید همه این نایلون‌ها تقریبا بین دو تا سه سال است. البته این مسئله وابسته به شرایط آب و هوایی منطقه محل احداث گلخانه است. در ادامه به بررسی ویژگی‌های این نایلون‌های گلخانه می‌پردازیم.

۱-پلاستیک گلخانه پلی‌اتیلن

این نوع نایلون گلخانه‌ که از جنس پلی‌اتیلن است، در ابعاد مختلفی تولید می‌شود و برای مصارف صنعتی و شخصی قابل استفاده است. دوام این نوع نایلون‌ها در صورتی که به خوبی نگهداری شوند، بین یک تا دو سال است.

۲-پلاستیک گلخانه کوپلیمر

دوام و ماندگاری این پلاستیک‌ها در مقایسه با نایلون‌های پلی‌اتیلنی بیشتر است؛ به گونه‌ای که حداقل عمر مفید آن‌ها سه سال است. البته مدل‌های گران‌تری از نایلون‌های کوپلیمری وجود دارد که مشابه شیشه عمل می‌کنند که استفاده از آن‌ها برای پوشش گلخانه چندان مرسوم نیست. ولی به هرحال، یکی از گزینه‌های مناسب برای پوشش گلخانه‌ها محسوب می‌شوند.

۳-پلاستیک گلخانه پلی‌وینیل

نایلون‌هایی که از جنس پلی‌وینیل تولید می‌شوند، از دو دسته قبلی گران‌تر هستند اما طبعا ماندگاری بالاتری نیز دارند و می‌توان با نگهداری مناسب، از آنها تا پنج سال نیز استفاده کرد.پلاستیک پلی‌وینیل یک گزینه مناسب برای نایلون گلخانه می‌تواند باشد.

۴-پلاستیک گلخانه پلی‌کربنات

این گروه از پوشش‌های گلخانه‌ای با دوام‌ترین نوع نایلون‌ها هستند. در واقع این نایلون‌ها به نوعی از قرار گرفتن دو لایه پلی‌اتیلن روی هم تشکیل می‌شود. اگر به خوبی از آن مراقبت شود، حتی تا ده سال نیز برای شما کار می‌کنند و بهترین عملکرد را در حفظ دما و رطوبت گلخانه دارا هستند. این نایلون‌ها انعطاف‌پذیری خوبی دارند و عایق حرارتی بی‌نظیری به حساب می‌آیند.

افزودنی‌های پوشش گلخانه

در تولید انواع پلاستیک‌های گلخانه‌ای از مواد افزودنی جهت افزایش کیفیت نایلون‌ها و پوشش‌های گلخانه‌ای استفاده می‌شود. برای مثال، یکی از فاکتورهای تعیین کیفیت نایلون گلخانه، میزان یو وی (UV) آن بوده که این پارامتر با توجه به خواست مشتری قابل تغییر است.

مهم‌ترین تفاوت نایلون‌های صنعتی و تخصصی مواد افزودنی یا ادتیوهای بکاررفته در آن است. همان‌گونه که قبلا هم اشاره شد، در نایلون‌های صنعتی تنها ادتیو بکار رفته Anti UV است که از پوسیدگی نایلون جلوگیری می‌کند؛ این در حالی است که نایلون‌های مخصوص گلخانه‌ که دارای افزودنی‌های تخصصی مثل  LDهستند، در برابر ورود مستقیم شعاع نوری به گلخانه مقاوم بوده و نور وارده به گلخانه را بصورت یکنواخت پخش می‌کنند و اینگونه از بروز مشکلاتی مثل برگ‌سوزی هم جلوگیری می‌کنند.

هر چقدر افزودنی‌های (ادتیوهای) تخصصی‌تری در این محصولات استفاده شود، به همان میزان، باردهی و عمل‌کرد در داخل گلخانه بیشتر خواهد بود. در ادامه، به بررسی چند مورد از مهم‌ترین افزودنی‌های مورد استفاده در نایلون گلخانه خواهیم پرداخت.

افزودنی  IR

این عبارت مخفف Infrared یا همان مادون قرمز است. قسمت گرم نور مرئی یا تولید کننده‌ی گرما در نور مادون قرمز است. از آن‌جایی که حفظ دما در داخل گلخانه مخصوصاً در زمان‌هایی که افت دما به سرعت و شدید است بسیار مهم است؛ استفاده از این افزودنی در نایلونهای گلخانه می‌تواند بسیار موثر باشد. در فصول سرد سال، با رفتن خورشید دمای داخل گلخانه به شدت افت می‌کند، نایلون‌های حاوی این افزودنی از فرار گرما و افت شدید دما جلوگیری می‌کند.

مکانیسم عمل این افزودنی (ادتیو) اینگونه است که گرمای خورشید در روز با طول موج کوتاه وارد گلخانه شده و باعث گرم شدن محیط می‌شود. هنگام شب و بعد از غروب آفتاب این گرما با طول موج بلند می‌خواهد از گلخانه خارج شود، در این هنگام است که این افزودنی (IR) وارد عمل شده و همانند یک آینه قسمتی از این طول موج‌ها را به داخل گلخانه باز می‌تاباند.

با این کار اولاً از افت شدید دما جلوگیری شده و چیزی مابین 2 الی 5 درجه دمای گلخانه به کمک این افزودنی حفظ می‌شود که نقش مهمی در مدیریت و کاهش مصرف سوخت در گلخانه ایفاء می‌کند. ضمناً از وارد آمدن استرس که رابطه‌ی مستقیم با میزان باردهی گیاهان داخل گلخانه دارد، جلوگیری می‌کند.

علاوه بر این موارد، استفاده از این افزودنی مزایای زیر را نیز به همراه دارد:

  • صرفه‌جویی در مصرف انرژی
  • کاهش استهلاک تجهیزات سرمایشی و گرمایشی گلخانه
  • ارتقاء کیفیت محصول
  • افزایش راندمان تولید

افزودنی EVA

وجود این افزودنی باعث افزایش خاصیت کشسانی نایلون در مقابل فشارهای محیطی شده و مقاومت نایلون را در مقابل این قبیل فشارها به شکل چشم‌گیری افزایش می‌دهد. همچنین وجود این افزودنی باعث می‌شود نایلونی که در فصل گرم سال به دلیل گرمای هوا دچار انبساط شده است، با سردشدن هوا به حالت اولیه بازگردد.

در نایلون‌های داخلی عمدتاً به دلیل نبود این افزودنی، گلخانه‌دار مجبور است در روزهای گرم برای جلوگیری از افتادگی بیش از حد نایلون نسبت به سفت‌کردن آن اقدام کند که این کار باعث ایجاد کشش بالا در نایلون‌های داخلی، کاهش ضخامت و از بین‌رفتن سریع‌تر نایلون شود.

هم چنین با اضافه کردن افزودنی EVA به همراه افزودنی مادون قرمز می‌توان کیفیت فیلم را افزایش داد. این افزودنی مناسب مناطقی است که شدت وزش باد زیاد است و ممکن است فیلم نایلون خشک و شکننده شود. از مزیت‌های دیگر این افزودنی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استحکام بالا در برابر آسیب‌های فیزیکی و طبیعی
  • انعطاف‌پذیری بالا
  • انتقال نور مفید و تنظیم رشد
  • مقاومت بالا به هنگام تماس با سازه‌های فلزی گلخانه
  • جلوگیری از اتلاف گرما

افزودنی  Anti UV

مشهورترین افزودنی نایلون‌های مخصوص گلخانه‌ای همین افزودنی است. وجود این افزودنی باعث می‌شود که نایلون در مقابل پوسیدگی ناشی از اشعه‌ی ماورا بنفش خورشید در زمان مشخصی مقاومت نشان دهد.

UV تثبیت‌کننده، از نایلون در برابر اشعه فرابنفش محافظت می‌کند. ترکیب‌شدن این تثبیت‌کننده با آنتی اکسیدان‌ها از فساد و خرابی نایلون جلوگیری می‌کند. در نتیجه باعث افزایش طول عمر و استحکام نایلون گلخانه می‌شود.  

افزودنی AB (آنتی باکتری)

عبارت  ABمخفف کلمه‌ی آنتی باکتری است، وجود این افزودنی باعث کاهش یا توقف رشد و نمو باکتری‌های مضر برای کشت‌های گلخانه‌ای در داخل گلخانه می‌شود، مکانیسم عمل این افزونی به گونه است که از عبور طول موج‌های نوری که برای رشد باکتری‌های مضر لازم ولی تاثیری در رشد گیاهان ندارد ممانعت می کند.

این کار تاثیر مستقیمی در استفاده از سموم برای مقابله با این نوع باکتری‌ها داشته و میزان مصرف سموم را کاهش می‌دهد.

سایر افزودنی‌های پوشش گلخانه

از سایر افزودنی‌هایی نظیر افزودنی لیزکننده (صیقلی و روان کننده)، ضد الکتریسیته ساکن، آنتی‌اکسیدان، ضد اشتعال، ضد فرسایش، ضد چسبندگی و… با توجه به درخواست مشتریان جهت بهبود کیفیت نایلون نیز می‌توان استفاده کرد.

مزیت نایلون گلخانه‌ای

استفاده گسترده از نایلون گلخانه‌ای 2 دلیلی اصلی و مهم دارد:

  1. این پلاستیک را می‌توان روی اسکلت‌های دائمی گلخانه به کار برد که باعث صرفه‌جویی قابل ‏ملاحظه‌ای در مقایسه با هزینه‌های گلخانههای شیشهای است. حتی امکان قراردادن این نایلون‌ها روی ‏اسکلت‌های کم‌دوام نظیر آن‌هایی که در گلخانه‌های کوآنست به کار می‌روند وجود دارد.
  2. لازم به ذکر است که هزینه حرارتی این گلخانه ها در مقایسه با گلخانه های یک لایه ای یا گلخانه های FRP به ‏میزان 40 درصد پائین تر است‏ که همین امر موجب می شود تقاضا برای استفاده از نایلون های گلخانه نسبت به نایلون های شیشه ای بالا تر رود.

علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، یکی از عمده‌ترین محاسن کشت‌های گلخانه‌ای امکان تولید خارج از فصل محصولات است. نایلون گلخانه، به دلیل مقابله با عوامل بیرونی مانند: باد، باران، برف، حفظ دما و رطوبت و… از محصولات محافظت کرده و میزان بازده تولید محصولات را افزایش می‌دهد.

عوامل تاثیرگذار در قیمت پلاستیک گلخانه

  • افزودنی استفاده‌شده در پلاستیک گلخانه و مقدار استفاده از آن
  • کیفیت مواد اولیه استفاده‌شده در تولید نایلون (درجه 1 یا 2 بودن، ضایعاتی یا نو بودن)
  • قیمت جهانی مواد اولیه استفاده‌شده در تولید نایلون
  • رنگ‌بندی نایلون گلخانه
  • ابعاد نایلون گلخانه مانند عرض، ضخامت و متراژ

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی ابعاد مختلف نایلون گلخانه و انواع آن پرداختیم. نکته مهمی که برای خرید نایلون‌های گلخانه وجود دارد، شناخت و کسب اطلاعات کافی قبل از خرید این محصول است. با توجه به کاربردهای مختلفی که هر کدام از انواع پلاستیک‌های گلخانه دارند، رعایت این نکته که از کدام یک از این محصولات برای کدام کاربرد استفاده می‌کنیم، بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا استفاده نابجا از این محصولات، می‌تواند به طور مستقیم بر کیفیت محصولات و میزان بهره‌وری تولید تاثیرگذار باشد. همه این موارد، برای افزودنی‌ها نیز صادق هستند. نایلون گلخانه، با توجه به محیط استفاده، نوع کاربرد و محصول تولیدی، باید حاوی افزودنی‌های خاصی باشد تا بهترین تاثیرگذاری را بر تولید داشته باشد.

 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 94%

نظرات کاربران

ارسال دیدگاه
ضیایی موبایل ۰۹۱۲۱۱۶۵۴۹۴« یکشنبه ۲۱ دى ۱۳۹۹
اطلاعات مفید و قیمت نایلون را توجیه مینماید ارسال پاسخ
همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟