چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
دوپوش کردن گلخانه چیست؟

wikiplast.ir

دوپوش کردن گلخانه چیست؟

امروزه نهادها و سازمان‌های بین‌المللی تمام تلاش خود را می‌کنند تا روش‌های مختلفی را برای کاهش مصرف انرژی در صنایع گوناگون پیدا کنند. همین موضوع باعث شده تا شاهد افزایش تعداد محققان در حوزه‌های مختلف باشیم و کاهش مصرف انرژی در صنایع تبدیل به یک اولویت جهانی شود. در چنین شرایطی در صنعت کشاورزی و همچنین تولید گل و گیاه یکی از جدیدترین اقدامات برای کاهش مصرف انرژی، دوپوش کردن گلخانه است.

به دلیل شرایط خاصی که گلخانه‌ها دارند، لازم است تا برای کاهش مصرف انرژی در این محیط‌ها تلاش شود. در حال حاضر انجام فرایند دوپوش کردن گلخانه، تبدیل به یک روش مرسوم برای رسیدن به این هدف شده است. در همین راستا در ادامه به بررسی مفهوم دوپوش کردن محیط گلخانه پرداخته و در مورد آن صحبت می‌کنیم، پس با ما همراه باشید.

گرمایش مصنوعی گلخانه

انسان‌ها در فصول سرما، اقدام به پوشیدن لباس‌های بیش‌تر می‌کنند تا خود را گرم نگه دارند. این مسئله نیز در مورد گلخانه‌ها صادق بوده و یکی از راهکارهای ارائه شده از سوی سازمان‌های جهانی برای کنترل مصرف انرژی در فصول سرد سال این است که شما بتوانید گرما را در محیط گلخانه نگه‌داشته و از انرژی سوخت‌های فسیلی برای افزایش دما استفاده نکنید. انجام این کار باعث می‌شود تا میزان مصرف انرژی در محیط گلخانه کاهش پیدا کند.

تحقیقات و بررسی‌های صورت‌گرفته نشان می‌دهد که بسیاری از گیاهان به‌خاطر قرارگرفتن در محیط گرم ناشی از دستگاه‌ها، با کاهش کیفیت مواجه می‌شوند. به همین دلیل شما باید به‌جای استفاده از دستگاه‌های گرمایشی، از گرما طبیعی برای بالابردن دما گلخانه استفاده کنید.

فرایند دوپوش کردن گلخانه

امروزه برای گرم نگهداشتن محیط گلخانه به‌صورت طبیعی شاهد استفاده از روش دوپوش کردن فضا گلخانه هستیم. به‌صورت کلی استفاده از پلاستیک و نایلون دوپوش گلخانه تأثیر بسیار زیادی بر روی کاهش مصرف انرژی در محیط گلخانه دارد. نکته مهم این است که برای استفاده از نایلون دوپوش گلخانه باید از پلاستیکی استفاده کنید که ضخامت کمی داشته باشد تا جریان هوا به‌درستی در فضا گلخانه صورت‌گرفته و شاهد انتقال انرژی حرارتی به میزان مشخصی باشیم.

روش های تأمین گرما گلخانه

امروزه برای بالابردن کارایی در گلخانه لازم است تا به نکات مهمی توجه کنید. به‌صورت کلی تأمین گرمایش گلخانه، یکی از دلایل اصلی دوپوش کردن است و به همین خاطر باید به روش‌های انجام این فرایند نگاهی انداخته و آن‌ها را بررسی کنید. امروزه شاهد سیستم‌های گرمایشی مختلفی در گلخانه‌ها هستیم که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. برای بررسی این روش‌های می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

گرمایش از کف

یکی از شیوه‌های جدید و مدرن برای تأمین گرمایش در گلخانه، استفاده از سیستم‌های لوله آب گرم در کف است. استفاده از این روش باعث می‌شود تا گرمی گلخانه، از کف زمین به کل فضا منتقل شود. در این روش، تمامی گرما به‌صورت یکنواخت پخش شده و شاهد بهینگی فوق‌العاده‌ای هستیم.

دوپوش کردن گلخانه نیز در چنین شرایطی باعث می‌شود تا شاهد مصرف انرژی بهینه‌ای باشیم. پیشنهاد ما این است که برای آشنایی بیشتر با این روش حتماً فیلم دوپوش گلخانه برای سیستم‌های گرمایش از کف را مشاهده کنید.

استفاده هیتر

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث شده تا شاهد افزایش نرخ دوپوش کردن گلخانه باشیم این است که به دلیل وجود یک لایه اضافی، خرید نایلون دوپوش گلخانه باعث می‌شود تا دیگر نیازی به استفاده از دستگاه‌هایی چون هیتر را نداشته باشید. برای آنکه بتوانید از فضا گلخانه را گرم نگه دارید، لازم است تا چندین هیتر خریداری کنید. در چنین شرایطی دو پوش کردن گلخانه باعث می‌شود تا تعداد هیترهای شما کمتر شده و در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.

گرمایش همرفتی

از دیگر روش‌های تأمین گرما، استفاده از گرمایش همرفتی است. البته استفاده از این روش به شیوه‌ای است که نمی‌توان در آن گرما را به‌صورت یکنواخت در فضای گلخانه پخش کرد. به‌منظور ایجاد گرمایش به شیوه همرفتی شاهد استفاده از فن در انتهای گلخانه هستیم. به دلیل قرارگیری این فن‌ها در فضا انتهایی، بخش‌های ابتدایی و وسط گلخانه سردتر هستند.

برای حل این مشکل روش‌های مختلفی وجود دارد. یکی از روش‌های ارزان و مقرون‌به‌صرفه خرید و استفاده از پلاستیک دوپوش گلخانه است. استفاده از این پلاستیک باعث می‌شود تا گرما در کل محیط پخش شده و از فضا داخلی گلخانه خارج نشود.

گرمایش با استفاده از بخار

یکی از شیوه‌های کارآمد برای تأمین گرما در محیط‌های گلخانه‌ای، استفاده از سیستم گرمایش با بخار است. با وجود مزایای مختلفی که این روش دارد، هزینه‌های خرید و نگهداری از سیستم‌های آن بالا است. در چنین شرایطی شما می‌توانید به‌منظور افزایش عمر قطعات خریداری شده، از دوپوش گلخانه استفاده کنید تا مصرف انرژی دستگاه را کاهش داده و همچنین میزان کارایی آن را بالا ببرید.

دوپوش کردن بخش‌های مختلف گلخانه

ساختار گلخانه به نحوی است که در آن برای انتخاب سیستم گرمایش باید به سراغ گزینه‌ای بروید که بتواند به‌صورت یکنواخت گرما را در محیط پخش کنید. در چنین شرایطی دوپوش کردن فضا گلخانه باعث می‌شود تا از ورود سرما جلوگیری شده و از این طریق گرما به‌خوبی در محیط پخش شود. انجام فرایند دوپوش برای بخش‌های مختلف گلخانه صورت می‌گیرد. این بخش‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

دوپوش کردن گلخانه در سقف

سقف یکی از بخش‌های مهم گلخانه‌ها به‌حساب می‌آید. نکته مهم این است که اهمیت سقف در گلخانه‌هایی که در مناطق سردسیری قرار دارند، بسیار بیشتر از سایر مناطق است. علت این مسئله آن است که سقف گلخانه در مناطق سردسیری باید وزن برف و باران را تحمل کند. متأسفانه بارها دیده شده که افراد از پلاستیک دپوش برای افزایش استقامت سقف استفاده می‌کنند، این در حالی است که پلاستیک مورد استفاده نباید ضخامت زیادی داشته باشد.

دوپوش کردن دیواره

به‌منظور دوپوش دیواره گلخانه لازم است تا از پنجره‌های دو لایه الگوبرداری کنید. در این دسته از پنجره‌ها، بین دو لایه موجود، یک فاصله خالی قرار دارد که نقش عایق را ایفا می‌کند. استفاده از چنین سیستمی برای گلخانه، باعث می‌شود تا گرمای گلخانه شما تضمین شود. به‌منظور انجام این فرایند پیشنهاد می‌شود تا حتماً فیلم دوپوش گلخانه را مشاهده کنید تا بتوانید به‌راحتی دیواره‌ها را در فضا گلخانه دوپوش کنید.

مزایای دوپوش کردن گلخانه

برای اینکه بتوانید گرما گلخانه را با استفاده از روش‌های طبیعی تأمین کنید، لازم است تا از دوپوش گلخانه استفاده کنید. در واقع یکی از مزایا دوپوش گلخانه کاهش میزان استفاده از انواع سیستم‌های گرمایش و صرفه‌جویی در مصرف انرژی و سوخت‌های فسیلی است.

همچنین کاهش میزان مصرف سوخت باعث کاهش میزان اتلاف انرژی و پایین آوردن آلودگی‌های محیطی خواهد شد. کاهش هزینه‌ها نیز از دیگر مزایای دوپوش کردن فضا گلخانه است.

حرف آخر

در این مطلب به بررسی دوپوش کردن گلخانه پرداخته و تلاش کردیم تا شما را با این مفهوم آشنا کنیم. در حال حاضر به دلیل افزایش تعداد گلخانه‌ها، اهمیت دوپوش کردن این فضاها نیز به‌طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده است. مطالعه موارد گفته شده به شما کمک می‌کند تا با دانش کافی بتوانید اقدام به دوپوش کردن محیط گلخانه کنید. 

ویکی نایلون


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

نظرات کاربران

ارسال دیدگاه
همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟