دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳
متیل ترت بوتیل اتر (MTBE) چیست؟

wikiplast.ir

متیل ترت بوتیل اتر (MTBE) چیست؟

متیل ترشیری بوتیل اتر (methyl tertiary-butyl ether) مایعی فرار، قابل اشتعال و بی رنگ است که براحتی در آب حل می شود. این ماده از واکنش شیمیایی بین متانول (Methanol) و ایزوبوتیلن (Isobutylene) تهیه می شود.


فرمول شیمیایی این ماده C5H12O می باشد. این ماده علاوه بر کاربرد در صنعت سوخت و انرژی، به دلیل خواص منحصر به فرد خود در صنایع دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌ گیرد. از جمله کاربردهای آن می‌توان به استفاده به عنوان حلال در صنایع دارویی و شیمیایی اشاره کرد که امنیت و کارایی بالایی را تضمین می‌ کند.

بنزین اصلاح شده  RFG

اصلاحیه معاهده هوای پاک در سال ۱۹۹۰ (CCA) اعلام می دارد که در نواحی که میزان آلودگی هوا بالاست نیاز به بنزین اصلاح شده (reformulated gasoline) (RFG) می باشد ( RFG بنزینی است که به طور خاص با ترکیبی مخلوط شده تا کمترین آلودگی را نسبت به بنزین معمولی ایجاد کند) . ولی این اصلاحیه (CCA) لزوم استفاده از MTBE را اعلام نمی کند.پالایشگاه ها باید از دیگر مواد اکسیژنه مانند اتانول (Ethanol) استفاده کنند.

پالایشگاه ها MTBE را بعنوان ماده اصلی اکسیژنه کننده در RFG و در شهرهایی که بیرون از خاورمیانه قرار دارند مورد استفاده قرار میدهند. و علتش هم عمدتا مسائل اقتصادی و نیز مشخصا قابلیت ترکیبی آن است.

MTBE بر خلاف اتانول می تواند از طریق خطوط لوله حمل شود و میزان فراریت آن نیز پایین است. و همین امر باعث می شود بتواند استانداردهای آلایندگی را بخوبی تامین کند.

تفاوت بین ETBE و MTBE چیست؟

متیل ترت بوتیل اتر (MTBE) از واکنش شیمیایی متانول و ایزوبوتیلن مشتق شده است؛ در حالیکه اتیل ترت بوتیل اتر (ETBE)، از واکنش شیمیایی اتانول و ایزوبوتیلن سنتز می گردد. عملکرد ETBE به عنوان یک افزودنی مشابه MTBE است اما به دلیل قیمت بالاتر اتانول در مقایسه با متانول، گرانتر می باشد.

مشخصات متیل ترت بوتیل اتر

نام انگلیسی: Methyl Tert-Butyl Ether (MTBE)

شماره CAS: 1634-04-4

فرمول مولکولی: C5H12O

حلالیت: محلول در آب

رنگ و شکل ظاهری: مایع بی رنگ
گرید:    صنعتی

فواید متیل ترت بوتیل اتر برای مصارف صنعتی

تطبیق پذیری این ماده، از توانایی آن در افزایش عملکرد و پایداری فرآیندهای مختلف ناشی می شود:

حلال ارزان و ایمن:

 MTBE در شیمی آلی به عنوان یک حلال نسبتاً ارزان با خواص قابل مقایسه با دی اتیل اتر، اما با نقطه جوش بالاتر و حلالیت کمتر در آب، استفاده می شود. به عنوان یک حلال، یک مزیت متمایز نسبت به اکثر اترها دارد که این تمایز، تمایل بسیار کمتر برای تشکیل پراکسیدهای آلی انفجاری می باشد.

بهبود کیفیت بنزین:

نقش اصلی آن افزایش عدد اکتان در بنزین و بهبود راندمان سوخت می باشد که به عنوان یک اکسیژن رسان عمل می کند و محتوای اکسیژن بنزین را افزایش می دهد. این غنی‌سازی اکسیژن باعث احتراق تمیزتر، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای مضر از وسایل نقلیه و در نتیجه کاهش آلودگی هوا می‌ شود.

    
کاربرد متیل ترشیو بوتیل اتر

ویژگی های متنوع MTBE به طیف گسترده ای از کاربردها در صنایع مختلف تبدیل شده است:

افزودنی بنزین:

خواص افزایش عدد اکتان و افزایش اکسیژن، این ماده را به یک افزودنی محبوب در سوخت بنزینی تبدیل کرده است که برای بهبود بهره وری سوخت، کاهش آلاینده ها و بهبود عملکرد موتور استفاده می شود. هر چه عدد اکتان یک سوخت، بیشتر باشد، آن سوخت در مقابل پدیده احتراق مخرب فشار و گرما مقاومتر است.

حلال صنعتی و آزمایشگاهی:

MTBE در صنعت به عنوان جایگزین ایمن تر برای دی اتیل اتر استفاده می شود؛ زیرا گروه ترت بوتیل از تشکیل پراکسیدهای بالقوه انفجاری جلوگیری می کند. همچنین به عنوان یک حلال در تحقیقات علمی استفاده می شود.

پزشکی:

برای درمان سنگ کیسه صفرا، در یک روش پزشکی به نام درمان انحلال تماسی (Contact dissolution therapy)، متیل ترت بوتیل اتر، مستقیماً به کیسه صفرا تزریق می‌شود تا سنگ‌های صفراوی را حل کند.

پالایش نفت:

به عنوان یک حلال در صنعت پالایش نفت، برای موم زدایی فراکسیون های نفتی استفاده می شود.

مضرات متیل ترت بوتیل اتر

در حالی که MTBE طیف وسیعی از مزایا را ارائه می دهد، نگرانی های زیست محیطی را نیز ایجاد کرده است. اغلب از طریق نشتی مخازن ذخیره سازی زیرزمینی در جایگاه های بنزین، وارد سفره های آب می شود و می تواند طعم ناخوشایندی را حتی در غلظت های بسیار کم به آب بدهد.


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

تبلیغات در ویکی پلاست

نظرات کاربران

ارسال دیدگاه
همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟