یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳
فرآیند تولید اتیلن بنزن

فرآیند تولید اتیلن بنزن

توليد بخاري اتيل بنزن براي اولين بار در سال 1927 در آلمان شروع گرديد و در زمـان جنگ جهاني دوم به عنوان يكي از مهمترين فرآيند هاي صنعتي جهت توليد استيرن بـه منظور تهيه لاستيك مصنوعي مورد توجه قرار گرفت

فرايند توليد اتيل بنزن

تاريخچه

توليد بخاري اتيل بنزن براي اولين بار در سال 1927 در آلمان شروع گرديد و در زمـان جنگ جهاني دوم به عنوان يكي از مهمترين فرآيند هاي صنعتي جهت توليد استيرن بـه منظور تهيه لاستيك مصنوعي مورد توجه قرار گرفت.

مواد اوليه

براي توليد اتيل بنزن نياز به اتيلن و بنزن مي باشد. معمولا براي توليد يك تن اتيل بنزن نياز به74/0 تن بنزن و 27/0 تن اتيلن مي باشد.

روش تهیه

اتيل بنزن را مي توان از آلكيلاسيون اتيلن و بنزن مطابق نمودار پيوست در دو مرحله بـه شرح زير تهيه نمود.

در مرحله اول كه به نام مرحله فعل و انفعال معـروف اسـت ، اتـيلن (97/5 درصـد ) از پايين و بنزن خالص (99/3 درصد ) همراه با كاتاليزور كلرورآلومينيـوم و مقـدار كمـي  كلروراتيل و آب به عنوان فعال كننده كاتاليزور از بالا وارد رآكتور آلكيلاسيون مي شـود. اين رآكتور دو جداره (جهت كنترل درجه حرارت)مي باشد و مجهز به همزن و سيستم بازگشت (Reflux) نیز می باشد.

دماي رآكتور حدود 90 درجه سانتي گراد و فشار آن  حدود 1/3 اتمسفر كنترل مي گردد.

پس از تكميل فعل و انفعالات ، گازهاي خروجي از رآكتور حاوي 38 درصد اتيل بنزن ، 45 درصد بنزن ، 12 درصد دي پلي اتيل بنـزن و 5 درصد كلرور آلومينيوم سرد شده و به رآكتور بازگردانيده مي شود و بدين ترتيب بنزن تاحدودی از بقيه گازها جدا و به رآكتـور بازگردانيـده مـي شـود و باقيمانـده پـس از شستشو با سود سوز آور و آب به مرحله بعدي فرستاده مي شود.

در مرحله دوم كه به نام مرحله تفكيك مرسوم است ، اتيل بنزن خام وارد برج جدا كننده مواد سنگين مي شود. فشار اين برج حدود 1 اتمسفر و دماي آن 135 درجه سانتي گراد در بالا و 200 درجه سانتي گراد در پـايين كنتـرل مـي شـود. مـواد سـنگين از پـايين و مخلوط اتيل بنزن و بنزن از بالا خارج و به برج جداسازي بنزن فرستاده مي شود.

فشار برج جدا سازي بنزن حدود 1 اتمسفر و دماي آن 80 درجه سانتي گـراد در بالا و 140 درجه سانتي گراد در پايين كنترل مي گردد.از بالاي اين بـرج بنـزن و از پايين آن اتيل بنزن خارج مي شود و سپس اتيل بنزن به برج تخليص فرستاده مي شـود. فشار برج تخليص حدود 200mmHg و دماي بين 93 درجـه سـانتي گـراد در بـالا و 160 درجه سانتي گراد در پايين كنترل مي شود . از بالاي اين بـرج اتيـل بنـزن خـالص خارج و به بازار عرضه مي شود.

خواص

اتيل بنزن مايعي بي رنگ و غير محلول در آب اسـت . چگـالي آن حـدود 0/87 ، نقطـه جوش آن حدود 136/2 درجه سانتي گراد و در دماي -94/5 درجه سانتي گراد منجمد مي شود . اتيل بنزن در آب نا محلول ولي در الكل و اتر به هر نسبتي حل مي گردد.

کاربردها

مهمترين كاربرد اتيل بنزن در توليد استيرن
مي باشد و همچنين به عنوان حلال


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 0%

نظرات کاربران

ارسال دیدگاه
همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟