شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
معرفی انواع تسمه بسته بندی مورد استفاده در صنایع مختلف

معرفی انواع تسمه بسته بندی مورد استفاده در صنایع مختلف

تسمه بسته بندی یک ابزار کاربردی و مهم در بسته‌بندی کالاها؛ به‌ویژه کالاهای در معرض آسیب یا جابه‌جایی متعدد است. این محصولات همراه با دستگاه تسمه‌کش در خط تولید و بسته‌بندی بسیاری از صنایع نقش برجسته‌ای دارند. آن‌ها با هدف افزایش بازدهی، سرعت و جلوگیری از واردشدن خسارت‌های متعدد به محصول ساخته می‌شوند.

هر صنعتی با توجه به حوزه فعالیت و برخی فاکتورهای مهم، یکی از انواع تسمه بسته بندی را به کار می‌گیرد. مهم است شناخت کافی از این محصولات داشته باشید؛ اما مهم‌تر از آن، خرید از یک مجموعه معتبر است. با ما همراه باشید تا پس از آشنایی با انواع تسمه، خریدتان را از معتبرترین مجموعه انجام دهید.

تسمه بسته بندی چیست؟

تسمه‌های بسته‌بندی از مواد پلاستیکی (پلیمری) و فلزی ساخته می‌شوند. این تسمه ها برای افزایش استحکام بسته‌بندی کالاها، کنار هم نگه‌داشتن بسته‌ها روی پالت‌ها، جابه‌جایی آسان اقلام مختلف و نگهداری بهینه محصولات استفاده می‌شوند.

این تسمه ها به دو دسته اصلی تسمه‌های پلاستیکی (پلیمری) و فلزی تقسیم‌بندی می‌شوند. بستن محموله‌ها با این محصولات از آسیب‌دیدگی و لغزش آن‌ها جلوگیری می‌کند. البته، برای استفاده از این تسمه‌ها نیاز است از دستگاه تسمه‌کش استفاده شود.

اهمیت تسمه بسته بندی در صنایع


تسمه‌های بسته‌بندی برای تقویت استحکام، تثبیت کالاها روی پالت‌ها، حمل‌ونقل و بسته‌بندی محصولات استفاده می‌شوند. به عنوان مثال، برای جابه‌جایی بهینه و بدون مشکل تجهیزات صنعتی بزرگ، با کمک تسمه می‌توان این عملیات را انجام داد. این‌گونه که تسمه روی کالا بسته شده و به کمک ماشین جابه‌جا می‌شود. از طرفی دیگر، استفاده از این ابزارها در صنایع کاغذ و کارتن‌سازی هم می‌تواند از بازشدن آن‌ها و ایجاد خلل در جابه‌جایی جلوگیری کند.

در حالت کلی، در هر صنعت کوچک و بزرگی برای ایمن‌کردن کالاها و بسته‌ها، نیاز است از تسمه بسته بندی استفاده شود. فرقی ندارد در چه صنعتی فعال باشید، چیزی که مهم است، سالم‌رسیدن کالاهایتان به مقصد، راحتی حمل‌ونقل و نگهداری‌ست. به همین دلیل است که استفاده از این ابزارها رواج یافته است.


تسمه بسته بندی برای چه کارهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

همان‌طور که گفته شد، تسمه بسته بندی از متداول‌ترین شیوه های یکپارچه‌سازی و بسته‌بندی کالاها در صنایع مختلف است. هر صنعتی با توجه به میزان ضرورت استحکام کالاها هنگام حمل و جابه‌جایی به یکی از این محصولات نیاز دارد.


تسمه‌ها و دستگاه‌های تسمه‌کش در خطوط بسته‌بندی بسیاری از صنایع حضور پررنگی دارند. از صنعت کاغذ، کارتن‌سازی و کاشی گرفته تا صنایع سنگینی همچون کالاهای صنعتی، تیرآهن و... همگی نوع خاصی از تسمه‌ها و دستگاه‌های تسمه‌کش را استفاده می‌کنند. ایمن‌سازی بارهای حاوی آجر، قرنیز، شیشه، قطعات فلزی، کویل‌های فولادی و... تنها نمونه‌ای از صدها دلایل پر اهمیت استفاده از تسمه در صنایع هستند.

انواع تسمه بسته بندی

در هر زمان و مکانی باید انتخابی درست و هوشمندانه داشت. این موضوع در هنگام خرید تسمه بسته بندی هم صدق می‌کند. شما اگر برآوردهای اولیه را به‌درستی انجام ندهید و انواع تسمه‌ را نشناسید، نمی‌توانید از خریدتان راضی باشید.

در ادامه، دو نوع اصلی و رایج تسمه‌های پلاستیکی (پلیمری) و فلزی را معرفی می‌کنیم. البته، علاوه‌بر این دسته‌بندی، تسمه‌های پلیمری هم به دو دسته تسمه PP و PET تقسیم می‌شوند. به کمک این توضیحات می‌توانید انتخابی درست برای بسته‌بندی کالاهایتان داشته باشید. پس از آشنایی با این ابزارها خواهید دانست که در چه مواردی کدام نوع تسمه می‌تواند انتخاب بهتری باشد.

تسمه بسته بندی پلاستیکی PP

تسمه بسته بندی پلاستیکی پلی‌پروپیلن (PP) از مواد پلاستیکی سبک ساخته شده است؛ به‌همین دلیل وزن سبک‌تری هم دارد. از این محصول برای بسته‌بندی کالاهای مختلف یا تثبیت بارها روی پالت‌ها برای حمل‌ونقل استفاده می‌شود.

در واقع، این نوع تسمه از رایج‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین نوع تسمه پلاستیکی (پلیمری) است. این تسمه در طیف رنگی وسیع، ابعاد و ضخامت‌های مختلف و تنوع پلیمری ساخته می‌شود. از نوع خاص این محصول می‌توان برای کمک به اهداف بازاریابی یا حتی شناسایی کالاهای یک برند خاص استفاده کرد.

تسمه pp برای بسته‌بندی کالاهای سبک تا نیمه‌سنگین بسیار مناسب است. این تسمه در صنایعی همچون کاغذ و کارتن، روزنامه، رول‌های کاغذ و... کاربرد گسترده‌ای دارد. این تسمه را می‌توان در طیف وسیعی از ماشین‌های تسمه‌کشی هم استفاده کرد.

تسمه بسته بندی پلی‌پروپیلن خاصیت کششی مطلوبی دارد و برای اپراتور بسته‌بندی ایمن‌تر از تسمه‌های فولادی‌ست. چراکه فاقد لبه‌های تیز و برنده‌ای‌ست که می‌توانند به اپراتور آسیب برسانند. همچنین، به‌کارگیری این نوع تسمه راحت‌تر است و به دانش و تجربه زیادی نیاز ندارد. این تسمه با استفاده از دستگاه تسمه‌کش دستی یا تسمه‌کش‌های نیمه‌اتوماتیک و اتوماتیک روی بسته‌ها اعمال می‌شود.

معایب تسمه پلی‌پروپیلن (PP)

تسمه PP مقاومت کششی (الانگیشن) بالایی دارد؛ اما پس از اعمال، به حالت اولیه خود باز نمی‌گردد.
اگر پالت‌ها و بسته‌های شما قرار است مسافت طولانی‌تری طی کنند یا به دفعات متعدد قرار است بارگیری شوند،  شما باید از تسمه‌ای استفاده کنید که کشش مناسبی ارائه می‌دهد و یکپارچی خود را در چنین شرایطی حفظ می‌کند. البته، بهتر است بدانید، کارخانه تسمه بسته بندی به بند یزد به کمک تکنولوژی و شیوه ساخت جدید توانسته است مقاومت این نوع تسمه را در برابر اشعه ماوراءبنفش تا حدی افزایش دهد.

تسمه پلاستیکی Pet

تسمه پلی‌اتیلن ترفتالات (PET) از قوی‌ترین تسمه‌های پلاستیکی (پلیمری) است. این محصول اغلب برای بسته‌بندی کالاهایی که نیازمند جابه‌جایی مکرر هستند، انتخاب خوبی‌ست. تسمه PET قدرت کششی بالایی دارد و در برابر اشعه ماوراءبنفش (UV) مقاوم است. به همین دلیل، در بسیاری از صنایع نیمه سنگین و سنگین به‌عنوان جایگزینی عالی برای تسمه فلزی استفاده می‌شود.

تسمه فلزی

تسمه فلزی به دلیل تکنولوژی ساخت و مواد تشکیل‌دهنده خود مقاومت بالایی نسبت به دو نوع تسمه قبلی دارد. از این محصول برای بسته‌بندی کالاهای سنگین و فوق سنگین استفاده می‌شود. تسمه فلزی دارای لبه‌های تیز و برنده است که نیازمند رعایت نکات ایمنی مانند استفاده از دست‌کش و کفش مخصوص، هنگام کار است.
به‌صورت عمده در بسته‌بندی مصالح ساختمانی سنگین یا اجسامی با لبه‌های تیز مانند تیرآهن، تجهیزات صنعتی بزرگ و سایر صنایع فوق سنگین استفاده می‌شود. این محصولات استحکام و ماندگاری بالایی دارند و در برابر اشعه‌های UV (ماوراءبنفش) هم مقاوم هستند.

سخن پایانی

تسمه بسته بندی محصول مورد استفاده در دستگاه‌های تسمه‌کشی‌ست که در صنایع مختلف استفاده می‌شوند. این دو تکمیل‌کننده فرآیند بسته‌بندی اقلام و کالاها هستند. در واقع، بدون وجود تسمه بسته بندی نمی‌توان با ماشین تسمه‌کش، عملیات بسته‌بندی را انجام داد و برعکس.

در تکاپوی سالم‌رسیدن کالاهایتان به مقصد یا حتی جابه‌جایی و نگهداری ایمن آن‌ها، توصیه ما خرید تسمه پلاستیکی از به بند است. صنایع بسته‌بندی به بند با تولید انواع تسمه مطابق با نیاز و تکنولوژی روز در راستای افزایش کارایی صنایع می‌کوشد. شما می‌توانید با خیال راحت تسمه یا حتی ماشین تسمه‌کش مورد نیازتان را از این مجموعه تهیه کنید.

در آخر، اگر در مسیر خرید تسمه یا دستگاه تسمه‌کش به راهنمایی‌های بیشتری نیاز دارید، می‌توانید با کارشناسان فروش به بند تماس بگیرید. آگاهی قبل از خرید، کلید انتخاب هوشمندانه و مفید است.


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

نظرات کاربران

ارسال دیدگاه
همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟