شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
فاکتورهای مهم در انتخاب تسمه بسته بندی

wikiplast.ir

فاکتورهای مهم در انتخاب تسمه بسته بندی

این روزها تسمه بسته بندی به‌صورت گسترده در صنایع مختلف کاربرد دارد. افزایش تقاضا برای استفاده از این محصول به دلیل اهمیت بسته‌بندی مستحکم محصولات است.

برای این‌که بتوان محصولات مختلف را فارغ از جنس، اندازه و وزن به‌صورت یک‌پارچه در کنار یکدیگر ثابت کرد، نیاز است از تسمه بسته بندی مناسب استفاده شود.


این‌که بدانید کدام تسمه برای تسمه‌کشی چه پالت‌ها و بسته‌هایی مناسب است، نیاز است با انواع آن آشنا شوید. می‌توان گفت پس از آشنایی با انواع تسمه بسته بندی، قادر خواهید بود مناسب‌ترین محصول را با توجه به نیاز خطوط بسته‌بندی تهیه کنید. اما آشنایی با انواع تسمه کافی نیست و باید فاکتورهای مهمی را هنگام انتخاب تسمه مناسب در نظر داشته باشید.

تسمه بسته بندی چیست؟

تسمه بسته بندی کمربند ایمنی برای کنار هم نگه‌داشتن پالت‌ها و بسته‌های مختلف است. هر جنسی که نیاز به بسته‌بندی محکم دارد تا از آسیب‌ها در امان بماند و اجزای آن پخش نشود، تسمه‌کشی می‌شود. تسمه بسته بندی دقیقا حکم مستحکم‌سازی بسته‌ها را دارد که توسط دستگاه تسمه کش به‌دور بسته‌ها کشیده می‌شود.

تسمه بسته بندی از مواد مختلفی ساخته می‌شود که تسمه‌های PP (پلی‌پروپیلن)، PET (پلی‌اتیلن ترفتالات) و فلزی از رایج‌ترین آن‌ها در صنایع مختلف هستند. این تسمه‌ها به افزایش استحکام بسته‌ها و یکپارچه‌سازی آن‌ها کمک شایانی می‌کنند. تسمه بسته بندی در انواع دستگاه‌های تسمه‌کش دستی، اتوماتیک، نیمه‌اتوماتیک و تمام اتوماتیک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

معرفی انواع تسمه بسته بندی

مدل‌های مختلف دستگاه تسمه‌کش از انواع مختلف تسمه بسته بندی استفاده می‌کنند. از این‌رو کاربرد گسترده تسمه‌کشی در صنایع مختلف باعث شده است، مانند این دستگاه‌ها، تسمه‌ها هم در طیف متنوعی ساخته شوند.

آشنایی با انواع تسمه بسته بندی علاوه‌بر این‌که به شما کمک می‌کند تسمه سازگار با دستگاه تسمه‌کش را تهیه کنید، باعث می‌شود باکیفیت‌ترین تسمه را بخرید. این محصولات از مواد مختلفی ساخته می‌شوند؛ از این‌رو از نظر اندازه، رنگ، ضخامت، میزان استحکام، کشش و بازیابی، تنوع زیادی دارند. در ادامه، رایج‌ترین تسمه‌های بسته‌بندی که در دو دسته تسمه‌های فلزی و پلاستیکی (پلیمری) قرار می‌گیرند، معرفی کرده‌ایم.

تسمه فلزی

از قدیمی‌ترین نوع تسمه‌های بسته‌بندی می‌توان به تسمه فلزی اشاره کرد. این نوع تسمه‌ها در مقایسه با سایر تسمه‌ها مقاومت بالایی دارند؛ به‌همین علت، برای ایمن‌سازی بسته‌بندی‌های سنگین بسیار مناسب‌اند. عملکرد بسیار خوب این تسمه‌ها را می‌توان در مواردی که شاهد زوایای تیز و اشکال نامناسب هستیم، ببینیم.

از جمله کاربردهای گسترده این تسمه‌ها می‌توانیم به افزایش استحکام بسته‌بندی تجهیزات صنعتی، مصالح ساختمانی سنگین و هر نوع کالایی که وزن سنگین و اندازه بزرگی دارد، اشاره کنیم. این تسمه‌ها به کمک تسمه‌کش‌های دستی که با تسمه بسته بندی فلزی سازگارند، اعمال می‌شوند. پس از تسمه‌کشی، ابتدا و انتهای تسمه به کمک سگگ فولادی (بست فلزی) به یکدیگر متصل شده و محکم می‌شوند. از مزایای استفاده از این نوع تسمه‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • ماندگاری و استحکام بالا؛
  • مناسب برای تسمه‌کشی بارهای بزرگ و سنگین؛
  • مقاوم در برابر اشعه ماوراء‌بنفش؛
  • عملکرد خوب در برابر لبه‌های تیز.

در صورتی‌که از این نوع تسمه بسته بندی استفاده می‌کنید، نیاز است اقدامات ایمنی را جدی بگیرید. لبه‌های این نوع تسمه تیز است و اگر هنگام استفاده از آن احتیاط نکنید، ممکن است به دستتان آسیب برسد. همچنین، تسمه فلزی نسبت به سایر تسمه‌ها قیمت بالاتری دارد و استفاده از آن مستلزم صرف هزینه زیاد است.

تسمه PP

تسمه بسته بندی پلی‌پروپیلن (PP) یا تسمه پلاستیکی PP گزینه عالی و کارآمد برای تسمه‌کشی پالت‌ها و بسته‌های سبک است. این نوع تسمه به دلیل دارابودن مواد پلیمری در ساختار خود، میزان کشش بالایی دارد. همین امر باعث شده است قدرت کشش آن افزایش پیدا کند. هر چند که این تسمه به‌خوبی کشیده می‌شود؛ اما پس از آن به شکل اولیه خود باز نمی‌گردد.

در هر صورت، پلی‌پروپیلن یک راهکار اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه برای تسمه‌کشی بسته‌های سبک است. این نوع تسمه قابلیت استفاده در انواع دستگاه تسمه‌کش دستی (پرتابل)، نیمه‌اتوماتیک و تمام اتوماتیک را دارد. این تسمه نیز همانند تسمه فلزی مزایای قابل توجهی دارد.

  • قیمت مناسب و مقرون‌به‌صرفه؛
  • وزن سبک نسبت به سایر تسمه‌ها؛
  • استفاده آسان؛
  • قابلیت بازیافت راحت؛
  • قدرت کشش بالا.

تسمه بسته بندی پلی‌پروپیلن برای بسته‌بندی انواع کالاهای سبک تا نیمه‌سنگین بسیار مناسب است؛ اما نمی‌تواند در بسته‌بندی‌های سنگین عملکرد خوبی داشته باشد. همان‌طور هم که اشاره شد، با اینکه قدرت کشش بالایی دارد؛ اما به حالت اولیه خود بر نمی‌گردد.

تسمه PET

قدرت کشش و استحکام بالا به‌همراه قدرت بازیابی خوب تسمه‌های پلی‌اتیلن ترفتالات (PET) آن‌ها را به جایگزین خوب تسمه‌های فلزی تبدیل کرده است. با این‌که می‌تواند جایگزین مناسبی برای تسمه‌های فلزی باشد؛ اما استحکام این دو تسمه مشابه یکدیگر نیست. در صورتی‌که نیاز است بسته‌های بزرگ و سنگین یا با لبه‌های تیز را تسمه‌کشی کنید، ممکن است تسمه پلاستیکی PET مناسب نباشد و نیاز باشد از تسمه فلزی استفاده کنید.

این تسمه‌ها هم به نوبه خود محبوبیت و تقاضای بالایی در صنایع مختلف دارند. از کاربردهای گسترده آن‌ها می‌توان به مواردی اشاره کرد که بسته‌ها دفعات زیادی جابه‌جا می‌شوند. این محصولات مزایای قابل توجهی دارند که در ادامه بیان کرده‌ایم.

  • قدرت کشش و استحکام بالا؛
  • بازیابی مناسب؛
  • مقاوم در برابر تغییرات آب‌وهوایی؛
  • مقاوم در برابر اشعه ماوراءبنفش؛
  • قابل بازیافت.

به دلیل کشش بالایی که این تسمه‌ها از آن برخوردارند، هنگام بسته‌بندی تاب برمی‌دارند. این مسئله ممکن است در مواردی باعث آسیب‌رسیدن به افراد شود. در نظر داشته باشید هنگام استفاده از تسمه بسته بندی پت احتیاط کنید.

چه فاکتورهایی در انتخاب تسمه بسته بندی می‌تواند مهم باشد؟

انتخاب تسمه بسته بندی مناسب در کنار افزایش بهره‌وری، استحکام انواع بسته‌ها را هم به دنبال دارد. به‌عنوان مثال، اگر بخواهید از تسمه فلزی در دستگاهی که با این محصول سازگار نیست، استفاده کنید، با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهید شد. به‌همین دلیل، نیاز است هنگام خرید و انتخاب تسمه بسته بندی، فاکتورهای متعددی را مد نظر قرار دهید.

ابعاد و اندازه بسته‌بندی

اصلی‌ترین فاکتوری که هنگام انتخاب تسمه باید در نظر بگیرید، توجه به اندازه، وزن، نوع و شکل محصولی‌ست که قرار است تسمه‌کشی شود. اگر محصولات بزرگ و سنگین را بسته‌بندی خواهید کرد، نیاز است استحکام تسمه بسته بندی را مد نظر قرار دهید.

به‌عنوان مثال، زمانی که می‌خواهید یخچال را بسته‌بندی و تسمه‌کشی کنید، اگر تسمه استحکام و کشش کافی نداشته باشد، ممکن است ثبات خود را از دست دهد. همچنین، استفاده از تسمه نامناسب می‌تواند به بسته‌بندی‌ها آسیب برساند.

ممکن است برای افزایش امنیت و استحکام بسته‌ها، تسمه‌کشی اضافه را انتخاب کرده باشید؛ در صورتی‌که راه‌های دیگری هم وجود دارد. تسمه‌کشی اضافه، هزینه اضافی نیز به همراه دارد، از این‌رو می‌توانید با انتخاب و خرید یک تسمه بسته بندی مناسب و باکیفیت و الگوی تسمه‌کشی مناسب، در کنار افزایش ایمنی، از هزینه و تسمه‌کشی اضافه جلوگیری کنید.

فاصله حمل‌ونقل

در صورتی‌که محصولات شما در فواصل طولانی جابه‌جا می‌شوند، نیاز است از تسمه محکم‌تر استفاده کنید. به‌عنوان مثال، اگر قرار است بسته‌ای از تهران به جنوب ارسال شود که استحکام تسمه‌کشی خوبی ندارد، ممکن است حین جابه‌جایی دچار آسیب شود.
علاوه‌بر مسافتی که بسته طی خواهد کرد، نیاز است ابعاد تسمه را هم مد نظر قرار دهید. برای جابه‌جایی و حمل محصولات سنگین در مسافت‌های طولانی، باید از تسمه‌های عریض و مستحکم استفاده کنید.

سازگاری با دستگاه تسمه کش و محصول

انتخاب دستگاه تسمه کش مناسب رابطه مستقیمی با نوع کالایی که قرار است تسمه‌کشی شود، دارد. در کنار انتخاب دستگاه، انتخاب و خرید تسمه بسته بندی مناسب نیز با نوع دستگاه و محصول در ارتباط است. به‌عنوان مثال، تسمه سازگار با ماشین‌آلات تسمه‌کش نیمه‌اتوماتیک را نمی‌توان در دستگاه اتوماتیک به‌کار برد؛ زیرا، تسمه مناسب هر دستگاه، ویژگی‌های خاص خود را دارد.

بنابراین، تسمه بسته بندی را از نظر تناسب با دستگاه‌های تسمه‌کش می‌توان به 5 نوع تقسیم کرد. تسمه دستی، ویبراتوری، نیمه‌اتوماتیک، اتوماتیک و تسمه تمام اتوماتیک از انواع این محصول‌اند که هنگام خرید، با توجه به نوع دستگاه باید یکی از آن‌ها انتخاب شود.

استحکام کششی

میزان استحکام کششی، درواقع مشخص‌کننده میزان مقاومتی‌ست که تسمه در برابر پاره‌شدن دارد. این استحکام، علاوه‌بر جنس تسمه بسته بندی، به روش تسمه‌کشی، تعداد تسمه‌های مورد استفاده، اندازه تسمه و وزن بسته‌بندی‌ها نیز ارتباط دارد.

مقایسه قیمت تسمه‌های بسته بندی

در بسیاری از صنایع، تسمه بسته بندی جزء جدانشدنی خطوط بسته‌بندی محصولات است. این محصول دارای انواع مختلفی‌ست که با توجه به نوع کاربرد و جنس، قیمت‌های متنوعی را شامل می‌شود. به‌عنوان مثال، قیمت تسمه فلزی به مراتب بیشتر از تسمه PP خواهد بود؛ زیرا، جنس این دو محصول کاملا متفاوت از یکدیگر است.

در کنار جنس، میزان کشش و استحکام، نوع تسمه، عرض، ضخامت، تکنولوژی تولید و برند سازنده نیز در تعیین قیمت این محصولات نقش دارند. در صورتی‌که قصد خرید تسمه بسته بندی با قیمت مناسب را دارید، می‌توانید با مشاوران به بند تماس بگیرید.

به بند مجموعه تخصصی تولیدکننده انواع تسمه بسته بندی باکیفیت و سازگار با انواع دستگاه‌های تسمه‌کشی در ایران است. این مجموعه با فعالیت گسترده در این زمینه، توانسته است پاسخگوی بسیاری از صنایع متقاضی استفاده‌کننده از تسمه بسته بندی و دستگاه تسمه‌کش باشد. همان‌طور که می‌دانید، در شرایط اقتصادی فعلی قیمت‌ها ثابت نیستند و نمی‌توان قیمت ثابتی برای انواع تسمه‌ها در نظر گرفت.

در صورتی‌که نیازمند تهیه یکی از انواع تسمه بندی هستید، قبل از خرید می‌توانید از خدمات مشاوره رایگان به بند بهره‌مند شوید. پس از دریافت مشاوره و قیمت تسمه‌ها، متناسب با نیازتان می‌توانید باکیفیت‌ترین محصول را از این مجموعه تهیه کنید.

مزایای خرید تسمه بسته بندی از به بند

ارائه خدمات تخصصی پیش، حین و پس از فروش به مشتریان از جمله مزیت‌های رقابتی به بند نسبت به سایرین است. این مجموعه با ارائه راهکارهای هوشمندانه و به‌روز شما را در خرید محصول باکیفیت و متناسب با نیازتان راهنمایی می‌کند.

مشاوران خبره و متخصص صنایع به بند با ارائه مشاوره در طول فرایند درخواست به تحقق نیاز مشتریان و رفع مشکلات کمک شایانی می‌کنند. این مجموعه یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان تسمه بسته بندی و دستگاه‌های بسته‌بندی‌ست که از خدمات انجام تنظیمات تسمه بسته‌بندی با ماشین‌آلات در محل هم برخوردار است.

در ظاهر، شما تنها محصول مورد نیازتان را از این مجموعه با قیمت مقرون‌به‌صرفه تهیه می‌کنید؛ اما در باطن، دانش و تخصص به‌روز متخصصان مجموعه آماده یاری‌رسانی به شماست. در صورتی‌که نیاز به تهیه تسمه بسته بندی دارید، می‌توانید با اطمینان از به بند محصول مورد نیازتان را تهیه کنید.


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

نظرات کاربران

ارسال دیدگاه
همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟