یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
قدرت در شرکت‌ها چگونه خطرناک می‌شود؟

مدیران نمی‌توانند از اثرات اقتدار خود ناآگاه باشند

قدرت در شرکت‌ها چگونه خطرناک می‌شود؟

قدرت یک واقعیت در زندگی کاری است که البته روی رفتار هم اثر می‌گذارد. تحقیقات نشان می‌دهد قدرت، افراد را متمایل می‌کند تا به حرف دیگران کمتر گوش دهند، حتی اگر آن فرد در حوزه خود متخصص باشد. همچنین افراد دارای قدرت به تامین نیازهای جسمی بیشتر توجه می‌کنند.

یک پژوهش در دانشگاه کالج لندن نشان می‌دهد افراد قدرتمند با احتمال بیشتری غذاهای وسوسه‌کننده مثل شکلات مصرف می‌کنند.

در این خصوص یک آزمون جالب انجام شده است. یک گروه دارای قدرت روی یک زیرمجموعه بوده و گروه دیگر، خود زیرمجموعه دیگری بودند. سپس از آن‌ها خواسته شده حرف E را روی پیشانی خودشان بکشند. احتمال آنکه E بر اساس جهت خود فرد کشیده شود و دیگران آن را برعکس ببینند در افرادی که دارای قدرت بودند سه برابر نسبت به گروه دوم بیشتر بوده است. نتایج یک تحقیق دیگر نشان می‌دهد، قدرت حتی به افراد این احساس را می‌دهد که قدشان بلندتر است.

این موضوع حتی ممکن است در افراد در سطوح پایین‌تر یا تازه‌واردها اثرات مخرب و احساس ناراحتی ایجاد کند. یادمان نرود که خود زمان باعث ایجاد نوعی حس قدرت می‌شود؛ یعنی فرد باسابقه احساس قدرت بیشتری نسبت به تازه‌واردها دارد.

اما عملکرد خوب سازمان‌ها به همکاری و صراحت بستگی دارد، نه اطاعت‌پذیری و مماشات. همین امر است که باعث شده در جامعه مدرن، فروتنی یک ویژگی مهم و ضروری مدیران ارشد باشد.

البته این به معنای آن نیست که قدرت چیز بدی است. یک پژوهش نشان می‌دهد در سازمان‌هایی که سلسله‌مراتب به عنوان تفکیک مسئولیت‌ها وجود دارد کارایی به مراتب بیشتر از سازمان‌هایی است که به ظاهر flat یا بدون تفکیک مسئولیت‌ها هستند. زیرا در دومی زمان زیادی برای آنکه اختیارات یک کار معلوم شود صرف می‌شود.

پس قدرت یک ابزار است که می‌تواند در جهت رسیدن به دستاوردهای بکر به کار رود یا آنکه به خودخواهی تبدیل شود. لازم نیست اهمیت قدرت را یادآوری کنیم. یک مدیر خوب می‌داند قدرتش چگونه در سازمان جاری می‌شود؛ آنها مراقبند تا نظراتشان را در جلسات خیلی زود مطرح نکنند تا دیگران از آن متاثر نشوند و همچنین اشتباهات و چیزهایی که نمی‌دانند را می‌پذیرند. آنها هم‌زمان می‌دانند چه زمان باید مشاوره گرفتن را پایان دهند و چه زمانی دستور دهند.

منبع


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 0%

نظرات کاربران

ارسال دیدگاه
همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟