شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
نقش‌های مدیران؛ ۴ نقشی که هر مدیر موفق باید داشته باشد

wikiplast.ir

نقش‌های مدیران؛ ۴ نقشی که هر مدیر موفق باید داشته باشد

به عنوان یک مدیر در هر مرحله از حرفه خود مجبور به انجام کارها و وظایفی هستید که هر کدام از آنها هدف خاص و منحصر به فردی را دنبال می‌کنند و آنچه شما انجام می‌دهید در راستای همان هدف است. بعضی از وظایف و نقش‌های مدیران در راستای برقراری ارتباط بین افراد است و برخی دیگر به مهارت فنی شما نیاز دارند.

چالشی که بسیاری از مدیران با آن رو‌به‌رو هستند نه تنها اثبات ارزش‌های آنها با انجام وظایف است، بلکه از آن مهم‌تر این است که بدانند که چگونه روند کار خود را بر اساس نیاز کارمندان تغییر دهند.

در این مقاله، ما در مورد ۴ نقشی صحبت خواهیم کرد که هر مدیر باید در زمان فعالیت خود داشته باشد و به شما خواهیم گفت که زمان استفاده از هر یک این نقش‌ها در سمت مدیر، چه زمانی است.


۱. نقش فرد حرفه‌ای و خبره

این نقش بیشتر برای زمانی است که تیم شما نیاز به حمایت دارد و شما باید از نقش مدیریتی خود خارج شوید و مانند فردی خبره و متخصص به تیم خود کمک کنید.

تصور کنید که فرد تازه استخدام شده در تیم شما در حال دستکاری کدهای وب‌سایت است که شما فقط می‌دانید چگونه آنها را باید درست نوشت.

در این موقعیت است که باید مانند فردی متخصص وارد عمل شوید و به او یاد دهید که چگونه این کار را به درستی انجام دهد. هدف شما به عنوان یک مدیر باید این باشد که افراد تیم مهارت‌ها و کارهای بیشتری یاد بگیرند تا بتواند به تنهایی از پس امور بربیاید.

البته به همان اندازه که مهم است در برخی مواقع در نقش متخصص ظاهر شوید و به افراد تیم خود در انجام کارها کمک کنید، در برخی موارد نیز لازم است که این کار را نکنید و بگذارید افراد خودشان آزمون و خطا کنند و به تنهایی از پس کارها بربیایند.

با این کار به اعضای تیم خود فرصتی برای یادگیری، درخشش و رشد می‌دهید.


اگر تصمیم دارید به عنوان یک متخصص وارد عمل شوید یا نه، از خود بپرسید:

    آیا تیم من دانش و آموزش‌های لازم برای انجام وظیفه محول شده آنها به روشی که باید انجام شود را دارد؟ اگر این موارد وجود نداشته باشد، باید سریع وارد عمل شوید تا به آنها نشان دهید که چگونه کار انجام می‌شود؛ چرا که ممکن است در این موقعیت به فردی متخصص نیاز باشد.


    اگر به عنوان فردی خبره و متخصص در فعالیت آنها ورود نکنم، چه خطرات و ریسک‌هایی ممکن است کار را تهدید کند؟


    آیا فرد دیگری در تیم وجود دارد تا بتواند دیگران را برای انجام آن مسئولیت کمک کند؟ بعضی اوقات از نقش متخصص و خبره بودن فاصله بگیرید و به دیگران فرصت انجام این کار را بدهید و به رشد آنها کمک کنید.

۲. نقش سرپرست و ناظر

زمانی باید در این نقش قرار بگیرید که لازم باشد بر روی کار افراد و تیم نظارت داشته باشید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید روند ارائه اعضای تیم خود را مشاهده کنید و ببینید که چگونه از پس این کار برمی‌آیند، باید در نقش سرپرست و ناظر وارد عمل شوید و بعد از اتمام کار نظر خود را درباره ارائه به آنها اعلام کنید. در این نقش، همچنین می‌توانید اهداف تیم خود را بررسی کنید و پیشرفت آنها در برابر اهدافشان را نیز مشاهده کنید.

هنگامی که در نقش سرپرست ظاهر می‌شوید، این را به تیم خود نشان می‌دهید که آماده پاسخگویی به سؤالات آنها در مورد شغل و کار آنها هستید، کار آنها را از نظر کیفیت انجام بررسی خواهید کرد و همچنین آن چیزی که قرار است به مشتریان و سازمان‌های دیگر ارائه دهند را ابتدا شما بررسی می‌کنید تا افراد تیم را از انجام درست کارها مطمئن کنید.


در مواقع زیر باید از نقش ناظر و سرپرست بودن خود استفاده کنید:

    از تیم خود بپرسید چه زمانی آنها تمایل به نظارت بر کار خود دارند. برخی از اعضای تیم از همان ابتدای کار دوست دارند تا مستقل کار کنند و استقلال داشته باشند، در حالی که دیگران با پشتیبانی و نظارت احساس راحتی بیشتری می‌کنند. در این مورد با کارکنان تیم خود به توافق برسید و روند مشخص شده‌ای را دنبال کنید.


    هنگامی که تیم شما برای اولین بار قرار است کاری را انجام دهد، نظارت بر کار آنها در کل مراحل می‌تواند به آنها کمک کند که از آنچه ما انتظار دارید باخبر شوند و همچنین در حین کار، آنها را با بازخوردهای مفید خود راهنمایی کنید.


    افراد تیم شما به چه اندازه از آنچه باید انجام دهند آگاهی دارند؟ اگر درک درستی از روند انجام کار نداشته باشند، باید در نقش نظارتی خود ظاهر شوید. اگر افراد تیم می‌دانند که چگونه وظایف و کارهای خود را انجام دهند، ظاهر شدن در نقش ناظر می‌تواند حس مدیری کنترل کننده از شما در افراد تیم ایجاد کند.

۳. نقش رهبری

هنگامی که تیم خود را هدایت و رهبری می‌کنید، سعی دارید به افراد تیم کمک کنید تا در جهت اهداف، ماموریت و ارزش‌های شرکت قدم بردارند. مجهز کردن آنها از این طریق به معنای الهام بخشیدن به آنها برای سخت کوشی و انگیزه در تمام مراحل کار است.

اگر تیم شما متوجه تغییرات بزرگ شده است و بی انگیزه بودن را در تیم حس می‌کند، زمان آن رسیده است که خود را در نقش رهبر به آنها نشان دهید. به آنها کمک کنید که زاویه دید خود را تغییر دهند. هدفشان را به آنها یادآوری کنید. تأثیری که در شرکت و کارها دارند را به آنها یادآوری کنید و تمام این کارها را با مثال و فکت بگویید.

اگر متوجه شدید که تیم شما برای کار به صورت دورکار دچار مشکل شده است، از نقش رهبری خود در تیم استفاده کنید و آنها را در مورد این روند جدید در کار راهنمایی کنید. استفاده از نقش رهبری در تیم، به معنای متحد کردن تیم و آشنا کردن آنها با مسیر جدید شغلی است تا آنها بتوانند به خوبی با روش‌های جدید کار کردن آشنا شوند.


قبل از اینکه نقش رهبری را به اعضای تیم خود نشان دهید، موارد زیر را در نظر بگیرید:

    انگیزه هر یک از اعضای تیم شما چیست؟ با درک تمام “چراهایی که در ذهن آنها وجود دارد”، می‌توانید درک کنید که چه چیزی برای آنها مفید است و در مسیر راهنمایی آنها می‌توانید از این انگیزه درونی استفاده کنید.


    به تیم خود نشان دهید که چه اندازه برای شما اهمیت دارند. وقتی اعضای تیم علاقه و مهم بودن خود را پیش مدیر حس کنند، بیشتر برای انجام کارها انگیزه می‌گیرند. این کار را می‌توانید با شناخت افراد در جلسات رو در رو به دست آورید و آن را به فرد مقابل نشان دهید.


    تیم شما برای انجام کارها از شما الهام می‌گیرد و در واقع از آنچه شما انجام می‌دهید الگو می‌گیرد؛ بنابراین، هر آنچه دوست دارید در اعضای تیم خود مشاهده کنید را انجام دهید و مراقب کارهای خود باشید. وقتی تیم با چالش مواجه می‌شود، بسیار مهم است که از نقش رهبری خود استفاده کنید.

۴. نقش مربی

به عنوان مدیر، یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای کمک به پیشرفت تیم خود انجام دهید، هدایت آنها و داشتن نقش مربی برای آنها است.

تصور کنید کارمندتان با سوالی در مورد کارش به شما مراجعه می‌کند. اگرچه ممکن است سریع پاسخ دادن به سؤال او، بسیار سریع‌تر کار را به سرانجام برساند، اما از او سؤالات بیشتری بپرسید و مانند یک مربی به او اجازه دهید تا با آن سؤالات به نتیجه برسد.

این همان چیزی است که منجر به رشد آنها می‌شود. داشتن ذهنیت رشد برای کارمندان به عنوان یک مربی نیاز، به سافت اسکیل‌هایی مانند گوش دادن، درک و همدلی دارد. همچنین در این نقش صبور نیز باید باشید.

همچنین در مواقعی که کارمندی با ایده و دیدگاهی به سمت شما می‌آید، باید نقش مربی داشته باشید و این را به کارمند خود نشان دهید.

اینکه با یکی از همکاران خود درگیری داشته باشد و یا اینکه روش جدید برای انجام کارها به دست آورده است، در تمام اینها این وظیفه شماست که به او کمک کنید که به یک راه حل و دید بازی برسد. می‌توانید از او بخواهید که موقعیت را از یک منظر دیگر برای شما تعریف کند و شما به او در حل آن کمک کنید.


چگونه می‌توان نقش مربی را در شرکت داشت:

    اگر متوجه شدید که کارمندتان همیشه به جای جستجوی راه حل از شما برای حل و انجام کاری پرس و جو می‌کند، از مدل GROW برای کمک به او در جهت یافتن راه حل استفاده کنید.


    اگر در کارمند خود این را مشاهده کردید که به دنبال پیشرفت و رشد است، لباس مربیگری خود را بپوشید و به او کمک کنید تا در آن زمینه‌ای که مد نظرش است رشد کند.


    در مورد موقعیت‌های مختلف بیشتر فکر کنید و ببینید که آیا لازم است در تمام آن موارد نقش مربی را داشته باشید. بعضی اوقات ممکن است کارمند شما به پشتیبانی مربی نیاز داشته باشد و در مواقعی دیگر ممکن است تنها کمکی کوچک به بهبود عملکرد او کمک کند.

۳ مهارت مدیریت کلیدی برای کمک به شما در تغییر نقش

سه عامل اساسی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا مدیر قوی باشید، که این سه عامل همچنین به شما کمک می‌کنند تا بتوانید در بهترین زمان نقش خود را به عنوان مدیر تغییر دهید و یکی از نقش‌های بالا را در خود ایجاد کنید. این عوامل عبارت‌اند از حضور پررنگ، داشتن نقش رهبری و ایجاد اعتماد در تیم. بیایید در مورد این سه عامل بیشتر بدانیم.


۱. در تیم خود حضور داشته باشید تا نیازهای آنها را درک کنید

برای اینکه یک مدیر عالی باشید و بفهمید چه موقع باید نقش خود را عوض کنید، باید در تیم خود حضور داشته باشید تا بتوانید نیازهای اعضای تیم خود را به درستی درک کنید. مدیران در بیشتر مواقع مشغول جلسات مدیریتی یا برنامه‌ریزی‌های استراتژیک هستند و کارمندان حضور مدیر خود را در کنار خود احساس نمی‌کنند.

اما از وظایف اصلی مدیر این است که با دیگر افراد تیم خود ارتباط داشته باشد. اگر تصوری کامل از آنچه در تیم خود اتفاق می‌‌افتد نداشته باشید، نمی‌توانید تشخیص دهید که چه زمانی برای تغییر نقش مناسب است. در یک کلام، شما باید با تیم خود وقت بگذرانید.

برای حضور پررنگ‌تر در تیم خود:

    به جلسات رو در رو و دو نفره پایبند باشید. این امر به ویژه در مورد کارمندان دورکار بسیار مهم است، زیرا این افراد بیشتر عدم حضور شما در کنار خود را حس می‌کنند.

    در زمان حواس پرتی یا ناامیدی در طول روز استراحتی به خود بدهید تا بتوانید خود را جمع کنید و به روش سازنده‌تری در کنار تیم خود حضور داشته باشید.

    به کارمندان خود در مورد درگیری‌ها و کارهایی که دارید اطلاع دهید تا آنها از این موضوع باخبر شوند، اما هنوز هم به آنها اطلاع دهید که در کنار آنها هستید.

    درک درستی از شرایط داشته باشید تا بتوانید متوجه شوید که چه زمانی نقش خود را تغییر دهید.

۲. سبک رهبری خود را داشته باشید و در جهت پیشرفت مداوم تلاش کنید

به عنوان یک مدیر در تیم خود، شما باید مسئولیت رهبری تیم خود را برعهده بگیرید؛ به ویژه هنگامی که وظایف و اهداف به شما و تیمتان ابلاغ می‌شود، مشکلاتی در روند کار و تیم پیش می‌آید و حتی بازخوردهای منفی می‌گیرد. برای اینکه بتوانید نقش رهبری خود را نشان دهید، باید درک روشنی از معنی رهبری داشته باشید.

اگرچه این نقش ممکن است نسبت به دیگر نقش‌ها کمی پرچالش‌تر باشد، اما با قوی کردن خود در این نقش می‌توانید یک چارچوب برای رهبری تیم خود داشته باشید.

برای بهبود نقش رهبری خود:

    در شرکت خود یک منتور پیدا کنید که سبک او را تحسین می‌کنید.


    در مورد سبک مدیریتی خود منحصر به فرد باشید و به افراد تیم و منتورها حتی به صورت مستقیم مدام یادآوری کنید، که هدف شما کمک به رشد آنها است.


    از تیم خود بپرسید که چگونه دوست دارند هدایت شوند، به چه چیزهایی نیاز دارند و چگونه می‌توانید برای پیشرفت آنها کاری کنید.

۳. پایه ارتباط خود و کارمندان را اعتماد بگذارید

برای اینکه به موقع نقش خود را عوض کنید و حتی باعث به وجود آمدن سردرگمی و تعجب در میان کارمندان نشوید، باید کاری کنید که کارمندان و اعضای تیم به شما اعتماد داشته باشند. اعتماد این اطمینان را به وجود خواهد آورد که وقتی شما از نقش مربیگری به نقش نظارتی روی می‌آورید، تیم شما این تغییر را درک می‌کند و اعتماد دارد که شما به نفع آنها این کار را انجام داده‌اید.

اعتماد یک شبه اتفاق نخواهد افتاد و نیاز به اقدام طولانی مدت و برنامه ریزی شده دارد.

برای کمک به ایجاد اعتماد از خود در کارمندان خود باید:

    جلسات رو در رو با کارمندان خود برگزار کنید و از آنها مشورت بخواهید و مطمئن شوید که نیازهای آنها در محل کار برآورده می‌شود.


    در مورد کارهای مثبت آنها بازخورد دهید و با صحبت با آنها در مورد کارها، تعامل خود با تیم را حفظ کنید.
    در مورد بازخوردی که از تیم خود دریافت می‌کنید، اقدامات لازم را انجام دهید تا نشان دهد واقعاً به نگرانی‌ها و نیازهای آنها گوش می‌دهید.

خواه به عنوان یک مدیر جدید تازه کار خود را شروع کنید و یا یک فرد حرفه‌ای و قدیمی در مدیریت باشید، تغییر این نقش‌ها به شما کمک می‌کند تا بیشتر در مورد نیازهای تیم درک داشته باشید و آنها را در مسیر رشد قرار دهید!

کارمندان دورکار ممکن است نیاز به کمی توجه بیشتر از سمت شما داشته باشند، زیرا کار از راه دور چالش‌های جدیدی در محیط کار به وجود آورده است که شما با تغییر نقش به موقع می‌توانید این چالش‌ها را به حداقل برسانید.

منبع: ایران_تلنت


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 0%

نظرات کاربران

ارسال دیدگاه
همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟