جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
معایب لوله پلی اتیلن غیر استاندارد، مشکلات و خسارت جبران ناپذیری که در روند انتفال آب کشاورزی بوجود می آورد

wikiplast.ir

معایب لوله پلی اتیلن غیر استاندارد، مشکلات و خسارت جبران ناپذیری که در روند انتفال آب کشاورزی بوجود می آورد

لوله پلی اتیلن غیر استاندارد، لوله پلی اتیلن درجه 2 یا لوله پلی اتیلن کابلی عبارتهایی که ذکر شد، نام‌هایی است که برخی دلالان برروی لوله پلی اتیلن ضایعاتی و غیر استاندارد خود نهادند و به هیچ وجه ارزش خرید ندارد و فروشنده و تولید کننده آن با این کار و نهادن اسامی این چنینی قصد فریب شما را دارد.

از آنجایی که معیار مشخصی برای تولید لوله پلی اتیلن غیر استاندارد در نظر گرفته نشده و ابزار نظارتی خاصی برای سنجیدن کیفیت این نوع لوله ها وجود ندارد لذا با کیفیت بسیار بسیار پایین تولیده می شود که نباید وارد چرخه مصرف شود. استفاده از لوله پلی اتیلن غیر استاندارد و فاقد کیفیت مناسب نه تنها در روند انتفال آب کشاورزی وصرفه جویی در مصرف آب و حفظ ذخایرآب کارایی ندارد بلکه در نهایت، کشاورز دچار خسارت می شود.



مواد لوله پلی اتیلن غیر استاندارد

مواد لوله های پلی اتیلن غیر استاندارد، ازفرایند خرد کردن و ذوب کردن ضایعات پلاستیکی مختلف شهری بدست می آید.

بنابراین اگر ترکیبی از ضایعات پلاستیکی نظیر بطری، ظروف نگهدارنده سوخت، کیسه فریزر و سبد های پلاستیکی باشد، با توجه به متفاوت بودن نقطه ذوب، ترکیب ناهماهنگی ایجاد می شود که این عمل باعث میشود که لوله های تولیدی در هنگام نصب به یکدیگر جوش نخورند و یا در حین بارگیری و یا تخلیه دچار شکستگی گردند.



عملکرد ضعیف لوله پلی اتیلن غیر استاندارد درانتقال آب

اگر لوله‌ها و اتصالات پلی اتیلن انتقال آب از کیفیتی مناسب برخوردار نباشند, ترکیدگی های بسیاری در مسیر خط لوله بوجود خواهد آورد و تعمیرات زیادی را در آینده خواهد داشت. طول عمر لوله پلی اتیلن غیر استاندارد بسیار پائین است و از آنجایی که سطح داخلی این لوله ها دارای ناصافی‌های ریزاست باعث افت فشار در طول مسیر می‌شود، و لوله در اثر مرور زمان و چندین سال زود تر از آنچه که باید اتفاق بیافتد فرسوده می‌شود و ده‌ها اثر منفی دیگر که از چشم ما ( به دلیل زیر خاک بودن لوله ) پنهان است.



آسیب پذیری لوله پلی اتیلن غیر استاندارد در برابر تابش فرابنفش

بخش عمده تابش پرانرژی خورشیدی به وسیله آتمسفر ( لایه اوزون) جذب می شود ،اما مقداری از تابش در گستره طول موج nm400 -280  (فرابنفش) تا سطح زمین نفوذ میکند.

در نتیجه انرژی این تابش 72 تا kcal 100 است که برای گسستن پیوندهای کووالانسی کافی است. همین پدیده سبب شکننده شدن لوله پلیمرهای آلی می شود که پایدار کننده در برابر پرتو فرابنفش ندارند.

ساختار لوله های پلی اتیلن استاندارد دارای پایدار کننده در برابر تابش فرابنفش است و تابش UV را جذب و به عنوان عامل غربال کننده مانع تاثیر تابش فرابنفش بر ساختار لوله می گردد.

در صورتی که لوله پلی اتیلن غیر استاندارد به دلیل نداشتن مواد اولیه عالی (بکر) و پایدار کننده در برابر تابش خورشید آسیب پذیر هستند و استفاده از آن‌ها برای آبیاری تحت ‌فشار در مناطق گرمسیری که لوله زیر نور مستقیم خورشید است، اکیداً توصیه نمی‌شود.

قیمت لوله پلی اتیلن غیر استاندارد

قیمت لوله پلی اتیلن غیر استاندارد هیچ قانون و پایه اساسی ندارد، و تنها بر اساس وزن لوله و قیمت روز مواد ضایعاتی ارزش دارند. از این رو این لوله ها را نمی توان به عنوان لوله مناسب و با کیفیت بفروش رساند و یا حتی با قیمت مواد پلی اتیلن نو حساب کرد.



وزن لوله پلی اتیلن غیر استاندارد

تولید کنندگان اینگونه لوله ها جهت افزایش کیفیت لوله ضخامت لوله را بالا می برند و نمی توان گفت که دقیقا از کدام جدول وزنی پیروی می کنند، و این خود باعث می شود که قطرداخلی لوله کمتر شده، لذا حجم کمتری از آب در مسیر لوله در جریان باشد و دبی آب کمتر و بهره وری کمتر می شود.



قابل توجه خریداران لوله پلی اتیلن:

 قبل از تهیه و خرید لوله پلی اتیلن خود بسیار دقت کنید زیرا که در صورتی که به اشتباه خرید نمایید ممکن است لوله ها دارای کیفیت نسبی و ضعیف باشند که در طول زمان و یا در هنگام نصب و اجرا شما را درگیر مشکلات جدی نماید و مجبور به صرف هزینه های بیشتر جهت تغییر لوله های خریداری شده بگرداند.

هیچ لوله پلی اتیلنی بی دلیل ارزان نیست و اینگونه لوله ها که در بازار با عنوان لوله پلی اتیلن غیر استاندارد، لوله پلی اتیلن درجه دو (لوله پلی اتیلن برقی) با انواع  ضمانت و بدون ضمانت با مارک‌های مختلف موجود است توسط افراد سود جویی ارائه می شود که کالای تقلبی و دارای مشکل را به هر روشی که می خواهند به دست مشتری و مصرف کننده نهایی برسانند و بازار را دچار آشفتگی کنند.

اگر فروشنده و خریدار هر دو سود یکدیگر را در نظر بگیرند و به معامله‌ای برد برد اعتقاد داشته باشند لوله پلی اتیلن با کیفیت و ماندگار بفروش می‌رسد و خرید لوله پلی اتیلن با بهترین قیمت و متناسب با کیفیت لوله اتفاق می‌افتد.

منبع: شیلنگ و لوله خوزستان
 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک
 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

نظرات کاربران

ارسال دیدگاه
همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟