پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
گرانول پلی اتیلن سنگین اکستروژن EX3 و کاربردهای آن

کاربردها و دیتاشیت گرانول سنگین EX3 امیرکبیر

گرانول پلی اتیلن سنگین اکستروژن EX3 و کاربردهای آن

گرانول EX3 یکی از گریدهای پلی اتیلن سنگین است که در فرآیند اکستروژن استفاده می شود در این مقاله به بررسی ویژگی ها، کاربردها و دیتاشیت گرانول سنگین اکستروژن x3 پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

گرانول EX3، یکی از پرکاربردترین گرانول های موجود در بازار، از گریدهای پلی اتیلن سنگین است که در تولید انواع محصولات پلاستیکی مورد استفاده قرار می گیرد. از این گرید با عنوان گرید سنگین اکستروژن نیز یاد می‌شود؛ زیرا کاربرد اصلی این گرانول، به عنوان مواد اولیه در فرآیندهای تولید به روش اکستروژن است. از کاربردهای اصلی X3 می‌توان به استفاده در صنایع بسته بندی، صنایع خودرو، عایق و پوشش و... اشاره کرد. در این مقاله، به بررسی ویژگی‌های اصلی این گرید گرانول و کاربردهای آن در صنایع مختلف می‌پردازیم.

انواع گرانول پلی اتیلن

1- گرانول پلی اتیلن سبک (LDPE)

این پلی‌ اتیلن دارای زنجیری شاخه‌دار است. بنابراین زنجیرهای LDPE نمی‌توانند بخوبی با یكدیگر پیوند برقرار كنند و دارای نیروی بین مولكولی ضعیف و استحكام كششی كمتری است. این پلیمر، دارای انعطاف‌پذیری بالا و امكان تجزیه بوسیله میكروارگانیسم‌ها است. لحاظ فشردگی كم و پایین مولكولی از دانسیته پایین برخوردار است كه همین امر، باعث افزایش انعطاف‌پذیری آن می شود. این خاصیت باعث شده كه بیش از پنجاه درصد از تولید این محصول در ساخت فیلم و ورق جهت مصرف در روكش های طلقی شفاف، آسترهای بسته بندی، كاورها و چمدان‌ها مصرف گردد. همچنین جهت ساخت ظروفی مانند بطری‌های تحت فشار از این نوع پلیمر استفاده می شود .

2- گرانول پلی اتیلن سبک خطی (LLDPE)

دانسیته این نوع پلی‌اتیلن از پلی‌اتیلن سبك نیز كمتر است. این نوع پلیمر، در مقابل پارگی و سوراخ شدن مقاومت، استحكام وكشش بهتری را نشان می‌دهد.

3- گرانول پلی اتیلن سنگین (HDPE)

عمومی ترین و پرمصرف ترین و شاید اولین نوعی از پلاستیک‌ها که بوجود آمد، پلی اتیلن سنگین (HDPE) بود. زنجیره مولكولی در این نوع پلیمر، فشرده است كه همین عامل، باعث افزایش دانسیته آن می‌شود. این نوع پلیمر، گرچه مقاومت ضربه‌ای كمتری نسبت به پلی اتیلن سبك دارد، اما مقاومت آن در برابر مواد شیمیایی مانند مقاومت آن در برابر تنش‌های شكننده محیطی خوب است. لذا از این نوع پلیمر در انواع محصولات تجارتی مانند ظروف نگهدارنده سوخت، صندلی‌های مورد استفاده در فضای باز، اسباب‌بازی‌ها، جامه‌دان‌ها، لوله‌های انتقال آب فشار قوی، لوله انتقال فاضلاب و مجراها استفاده می‌شود. از انواع معروف گرانول پلی اتیلن سنگین، می‌توان به گرانول سنگین تزریقی و گرانول سنگین بادی اشاره کرد.

4- گرانول پلی اتیلن ترفتالات

پلی اتیلن ترفتالات پلیمری است که در اغلب کشورها برای تولید الیاف پلی استر(۷۰ درصد)، رزین بطری (۲۲ درصد)، فیلم (۶ درصد) و رزین های پلی استر مهندسی (۲ درصد) استفاده می‌شود، ولی در ایران، از این پلیمر بیشتر برای ساخت انواع بطری‌های آشامیدنی استفاده می‌شود. با توجه به مقاومت بالای این بطری ها در برابر شکستگی، دما و نفوذ گازها، دارا بودن وزن کم و ارزان بودن قیمت نسبت به سایر مواد بسته بندی همچون شیشه و فلز، تولید بطری های پلاستیکی از این رزین کاربرد گسترده ای پیدا کرده است.

فرآیند تولید گرانول پلی اتیلن سنگین EX3

پلی اتیلن  EX3 (HM 5010 T2N) یکی از انواع پلی اتیلن سنگین بی رنگ کوپلیمر از کلاس PE80 است. که از طریق پلیمریزاسیون گاز اتیلن (C2H4) بدست می‌آیند. از طریق کاتالیست و روش پلیمریزاسیون این ماده می‌توان خواص مختلفی همچون چگالی، شاخص جریان مذاب (MFI)، بلورینگی، درجه شاخه‌ای و شبکه‌ای شدن، وزن مولکولی و توزیع وزن مولکولی را در آنها کنترل کرد.

مواد پلی اتیلن سنگین از گرید EX3 با داشتن ESCR خوب و مقاومت ضربه ای قابل توجه در جهت تولید پلی اتیلن HDPE EX3 برای فرایند اکستروژن (extrusion) تولید شده است و نیز محصول چندین پتروشیمی امیرکبیر، شازند(اراک)، باختر(کرمانشاه)، بندر امام، ایلام و جم می باشد که محبوب ترین آن ها EX3 امیرکبیر (GM 5010 T2N) است.

مشخصات گرانول EX3

این ماده یک نوع پلی اتیلن سنگین اکستروژن است که به صورت تزریقی قالبگیری می­شود. این ماده نوع پلیمرهای بسیار مقاوم با تحمل فشار بسیار بالا است که دارای سختی بسیار بالایی است و به همین دلیل وسایل ساخته شده به وسیله این ماده مقاومت بالایی در برابر ضربه و کشش دارند. این ماده مقاومت شیمیایی بالایی داشته و در محیط‌های شیمیایی از خود واکنشی نشان نمی­دهد. یکی از مهم ترین کاربرد‌های انواع گریدهای پلی اتیلن، ساخت انواع مستربچ افزودنی، رنگی و پرکننده است.پلی اتیلن سنگین EX3 جزء مواد شیمیایی با مقاومت کشش بالا و استحکام بسیار زیاد است که حتی در دماهای منفی به خوبی مقاومت می­کند پلی اتیلن EX3 بی رنگ (natural) بوده و در رده بندی در دسته PE100 قرار می گیرد. مواد پلی اتیلن سنگین از گرید EX3 با داشتن ESCR خوب و مقاومت ضربه ای قابل توجه جهت پلی اتیلن HDPE EX3  برای فرایند اکستروژن (extrusion) تولید می‌شود.

دیتاشیت پلی اتیلن سنگین گرید HDPE EX3

کاربردهای گرانول پلی اتیلن EX3

  • کاربرد در صنعت بسته‌بندی کالا
  • کاربرد در صنایع خودرو
  • کاربرد در صنایع لوازم خانگی و منزل
  • کاربرد در صنایع برق و مخابرات
  • کاربرد در صنایع آب و فاضلاب، نفت و مواد شیمیایی
  • کاربرد در صنایع پزشکی و دارویی
  • کاربرد در صنعت عایق و پوشش
  • موارد ایمنی و ذخیره سازی

پلی اتیلن سنگین (HDPE) ماده ای بی خطر بوده و قرارگرفتن بیش از حد در معرض استنشاق آن در کوتاه مدت یا طولانی مدت هیچگونه اثر مضری بر سلامتی نمی گذارد.

به منظور حمل و نقل و نگهداری HDPE را در مکانی خنک، تاریک و دارای تهویه مناسب نگهداری نمایید. پلی اتیلن سنگین را از گرما، نورخورشید و عوامل اکسیدکننده قوی دور نگه دارید.

جمع بندی

در این مقاله با طبقه بندی، ذخیره سازی، موارد مصرف و مشخصات فنی این گرانول X3 آشنا شدید و دریافتیم که این مواد به چهار دسته HDPE، LDPE، LLDPE وMDPE  تقسیم می شود و کاربردهای آن را در بخش های مختلف صنعت مورد بررسی قرار دادیم.

برای دریافت قیمت روزانه پلی اتیلن سنگین اکستروژن گرید EX3 از طریق Email یا SMS می توانید به فروشگاه ویکی پلاست مراجعه کنید. همچنین برای دسترسی به آرشیو قیمتها، عرضه، معاملات، قیمت های پایه و رقابت های این کالا می توانید به صفحه پلی اتیلن سنگین اکستروژن EX3 مراجعه کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

نظرات کاربران

ارسال دیدگاه
همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟