سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
نگاهی به تاریخچه لوله های تک لایه در دنیا و ایران

wikiplast.ir

نگاهی به تاریخچه لوله های تک لایه در دنیا و ایران

اولین بار در دنیا، لوله و اتصالات پلی پروپیلن راندوم کو پلیمر نوع سوم (PP-R80) (لوله های تک لایه پلی پروپیلن) برای استفاده در سیستم های آب سرد و گرم مصرفی توسط شرکت Aquatherm آلمان تولید و با نام تجاری Fusiotherm در اوایل دهه 1980 عرضه گردیده است.

لوله سبزی که ایرانی ها سفیدش کردند!

اولین بار در دنیا، لوله و اتصالات پلی پروپیلن راندوم کو پلیمر نوع سوم (PP-R80) (لوله های تک لایه پلی پروپیلن) برای استفاده در سیستم های آب سرد و گرم مصرفی توسط شرکت Aquatherm آلمان تولید و با نام تجاری Fusiotherm در اوایل دهه 1980 عرضه گردیده است.

به گزارش خانه خبر گیتی پسند، در ایران نیز اولین تولید لوله و اتصالات پلی پروپیلن در سال 1374 توسط شرکت آریا کاوان قشم و با نام تجاری آک تولید و عرضه گردیده است.

این محصول در ایران در ابتدا با نام لوله سبز شناخته می شد و خب این نام به دلیل رنگ سبز لوله، چندان هم بی تناسب نبود! کم کم به دلیل عدم استقبال بازار از این رنگ، لوله های تک لایه رنگ باختند و به سفیدی گرایش پیدا کردند و امروزه بیشتر تولیدکنندگان ایرانی نیز این محصول را با رنگ سفید تولید و روانه بازار می کنند.

درست برعکس کشورهای همسایه که همچنان رنگ سبز برای آنان رنگ مطلوبی برای این نوع محصول بوده است.

با ورود این محصول به بازار، کم کم تولیدکنندگان به فکر تدوین استاندارد آن نیز برآمدند، استاندارد ملی این محصول با شماره 6312 برای اولین بار در سال 1380 با استفاده از منبع استاندارد آلمانی DIN8077/78 و پیشنهاد چند تن از تولید کنندگان تهیه و به عنوان اولین استاندارد ملی لوله های پلیمری در صنعت ساختمان کشور ثبت شد که نشان از اهمیت کیفیت برای تولید کنندگان این محصول و علاقه آن ها به تولید کیفی محصولات خود است.

این استاندارد بعدا در سال 1386 مورد بازنگری مجدد بر اساس منبع استاندارد BS EN ISO 15874 قرار گرفت و شماره ملی آن ار 6312 به 6314 تغییر یافت.

این به روز رسانی به همین جا ختم نشد و در سال 1395 با توجه به پیشرفت های صورت گرفته، این استاندارد نیز مورد بازنگری مجدد قرار گرفت و بر اساس آخرین نسخه استاندارد بین المللی و مسائل بومی کشور تهیه و به روز رسانی گردیده است.

نکته قابل توجه اینکه در ابتدا مواد اولیه لوله های پلی پروپیلن در اروپا تولید می گردید و استاندارد محصولات نیز اروپایی بودند اما رفته رفته ماده اولیه این محصول در سایر کشورها و همچنین پتروشیمی های ایران نیز تولید شد.

از سال 2005 لوله و اتصالات پلی پروپیلنی در کدهای ساختمانی آمریکایی، کانادایی و مقررات ساختمانی آنها نیز آمده است و قابلیت استناد به آنها وجود دارد.

در حال حاضر لوله و اتصالات پلی پروپیلن در استانداردهای آمریکای شمالی ASTM F2389:2017، استاندارد کانادا CAN CSA B137:2016 و کدهای ساختمانی ICC، UMC، ICC، PMG و IPC وجود داشته و قابلیت استناد به آن وجود دارد.

لوله و اتصالات پلی پروپیلن در حال حاضر در تمامی کشورهای همسایه ایران با وضعیت اقلیمی شبیه نظیر آذربایجان، ارمنستان و ترکیه بیشترین لوله مصرفی در صنعت ساختمان است که علت نیز کاملا مشخص است."قیمت مناسب و نصب آسان ".

دامنه ابعادی این لوله ها از قطر خارجی 20 الی 75 میلی متر در دهه 80 میلادی به قطر خارجی 20 الی 630 میلی متر توسعه یافته که نشان از توسعه کاربرد این نوع لوله ها در این کشورها می باشد.

شاید برخی ها عنوان کنند که عمر این نوع لوله و اتصالات در دنیا به پایان رسیده، حال آنکه در حال حاضر در دنیا نیز دارای تولید کنندگان بسیاری است که برخی از این تولیدکنندگان در صنعت لوله و اتصالات برندهای معتبری محسوب می شوند.


این جدول می تواند راهنمای بهتری از بعضی تولیدکنندگان مطرح خارجی این نوع محصول باشد:

این نوع لوله و اتصالات در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، عراق، افغانستان، چین، کره ، تایلند، اندونزی و کشورهای خاور دور، 80 درصد کل بازار مصرف لوله و اتصالات در بخش تاسیسات ساختمان را به خود اختصاص داده است.

این لوله ها که از سال 1374 در ایران تولید می شوند، هم اینک توسط حدود 200 واحد تولیدی، با اشتغالزایی هزاران نفر و سرمایه گذاری هزاران میلیارد ریال، با ظرفیت سالانه بیش از 200 هزار تن و مطابق با استانداردهای جهانی تولید می گردند.

در میان شرکت های ایرانی تولید کننده این محصول، برندهای معتبری قرار دارند که با سرمایه گذاری قابل توجه بر روی مواد اولیه، نیروی انسانی، ماشین آلات و ... در حال ارائه با کیفیت ترین محصولات به بازار تاسیسات و ساختمان کشور می باشند.
 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 88%

نظرات کاربران

ارسال دیدگاه
همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟