سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
نرم کننده گرانول چیست؟ آشنایی با نرم کننده گرانول و کاربردهای آن

wikiplast.ir

نرم کننده گرانول چیست؟ آشنایی با نرم کننده گرانول و کاربردهای آن

به زبان ساده نرم­ کننده­ گرانول یک سری مواد برای نرم کردن پلاستیک ­ها می­‌باشند. نرم‌کننده‌ها اصولاً نقطه جوش بالایی دارند. آنها مواد بسیار کوچک و روغنی شکل هستند و این نقطه جوش بالای نرم ­کننده گرانول سبب کاهش دمای انتقال شیشه ­ای می‌­شود.

در نتیجه این ویژگی­، پلاستیک‌های سخت و محکم، نرم و منعطف می‌­شوند. در واقع نرم کننده گرانول، قابلیت کشسانی پلاستیک‌ها را بالا برده و محصولات پلیمری را انعطاف‌پذیر می­‌کند.

نمونه بارز آن هم نرم ­کننده گرانول شلنگ است. این نرم­ کننده در دماهای پایین هم می­ تواند محصول را منعطف نگه دارد.

اهداف و خواص مهم نرم­ کننده گرانول

نرم ­کننده­ گرانول خواص و ویژگی‌های بسیار جذابی برای تغییرات در خواص گرانول ها دارد و به همین سبب ماده مهمی در صنعت به حساب می­ آید. برخی از این خواص در مورد نرم­ کننده گرانول شیلنگ نیز صادق است. در زیر به برخی از  این خواص اشاره می‌­کنیم:

  • کاهش دمای فرآوری
  • کاهش ویسکوزیته مذاب
  • افزایش انعطاف‌پذیری محصولات پلاستیکی
  • افزایش چقرمگی
  • کاهش مدول پلاستیک
  • افزایش قابلیت کشش

انواع نرم کننده گرانول

نرم­ کننده ­ها به طور کلی به دو دسته نوع اول و نوع دوم تقسیم می­شوند که ما در اینجا به انواع نرم کننده گرانول اشاره خواهیم کرد.

نرم­ کننده­ گرانول اولیه

این نوع نرم ­کننده گرانول باعث افزایش ماندگاری و پایداری در موادی مانند پی ­وی­ سی و... می­‌شود. نرم ­کننده اولیه تحت تاثیر عوامل خارجی همچون دما، حرارت، مایعات و مواد دیگر از بافت پی ­وی­ سی خارج نمی­‌شود. پارامتر انحلال­‌پذیری این مواد با انحلال‌­پذیری پی ­وی­ سی­ ها همگونی و سازگاری بالایی دارد.

این نرم­ کننده گرانول کاربردها و خواص زیادی در صنعت دارند. بعضی از این خواص عبارت­ند از:

  • قابلیت بالای نرم‌کننده برای ژل‌شدن
  • سازگاری بالا با پلیمر پایه
  • مقاومت در برابر شرایط نامطلوب محیطی
  • و…

 برای مثال، جالب است بدانید که نرم­ کننده گرانول شلنگ، سبب شده تا این محصول در دما­های پایین در برابر شکستن مقاومت کند و هنگام کش آمدن یا دریافت فشار توسط یک جسم سنگین، دچار بریدگی نشود.
 

نرم‌کننده گرانول ثانویه

این نوع نرم ­کننده گرانول در مقایسه با نرم ­کننده نوع اول، سازگاری و پایداری کمتری با بافت پی ­وی­ سی دارد. به طور کلی می­‌توان گفت نرم کننده ثانویه به خاطر این سازگاری محدود گاهی باعث اشکال می­‌شود. بنابراین هرگاه بحث انعطاف پذیری محصول اهمیت زیادی داشته باشد، نرم ­کننده اولیه مورد استفاده قرار می­‌گیرد. اما در برخی ویژگی ­ها همچون ارتجاع پذیری، نرم­ کننده ثانویه بهتر جواب می­‌دهد. ذکر این نکته ضروری است که نرم ­کننده ثانویه از لحاظ قیمت، هزینه بسیاری پایینی در بر دارد. البته این مواد قطبیت کمتری نیز دارند. به همین خاطر پیشنهاد می‌­شود، هنگام انتخاب نرم ­کننده گرانول شلنگ از نرم ­کننده نوع اول استفاده شود.

نرم‌کننده گرانول اپوکسی

از ویژگی­‌های مهم این نرم کننده گرانول، این است که در دمای بالا کاربرد زیادی دارد. هم­چنین سازگاری بالایی با پی ­وی ­سی ­ها دارند و می­توان گفت که این مواد در برابر استخراج مقاوم هستند.

نرم­‌کننده گرانول اپوکسی با درصد کمی در پلاستیک ­ها مورد استفاده قرار می‌­گیرند. از دیگر ویژگی‌هایشان این است که فراریت کمی دارند و در دمای کم نیز منعطف هستند. معروف­ترین نوع آن روغن سویای اپوکسی بوده و مصرف اصلی آن در صنعت غذایی و دارویی است. این ماده مشکلاتی را هم دارد؛ از جمله اینکه وقتی دما پایین می­‌آید، تمایل به بلورینگی پیدا می‌­کند. البته اگر دما را افزایش دهیم، بلورهای ایجاد شده کم‌کم از بین می‌­روند.
 

نرم‌کننده گرانول گروه فسفات

این نوع نرم‌کننده‌ها با پلاستیک‌­ها سازگاری زیادی دارند، به همین سبب در برابر حلال­ها مقاومت مناسبی دارند. از دیگر ویژگی ­های آن این است که در دمای کم هم منعطف می­‌باشند.

در واقع مهم­ترین نقش آن­ها این است که در دمای پایین عملکرد بسیار خوبی دارند. نرم کننده گرانول گروه فسفات قیمت بالایی دارند و در موارد خاصی مورد استفاده قرار می­‌گیرند؛ از طرفی جزو نرم‌کننده­‌های سمی هم به حساب می­ آیند. به همین خاطر استفاده از این نرم ‌کننده احتمالا به عنوان نرم ­کننده گرانول شلنگ به صرفه نیست. از جمله نرم کننده­‌های این گروه می‌­توان به تری تولیل­ فسفات، تری ایلین فسفات و تری بوتیل فسفات اشاره کرد.

نرم ­کننده گرانول پلیمری

این نوع نرم کننده گرانول در برابر استخراج مقاومت بالایی دارند. هم­چنین به دلیل وزن مولکولی بالای آن، فراریت کمی نیز دارند و در برابر تخریب­ های زیست محیطی ایستادگی می‌­کنند به این معنی که به کندی در طبیعت تجزیه می­‌شوند.

این گروه، برخلاف نرم­ کننده گروه فسفات، قیمت کم و مناسبی داشته و سمی هم نیستند. از مشکلات و معایب آن­‌ها می­‌توان به سرعت پایین انحلالشان اشاره کرد، هم­چنین زمانی که دما کاهش پیدا می­‌کند، عملکرد این نرم­ کننده گرانول بسیار پایین می­‌آید.

معروف‌ترین­‌های نرم ­کننده­ گرانول پلیمری عبارت ­اند از: پلی پروپیلن سباسات، محصول­ حاصل واکنش الکل گلیکول و دی کربوکسیلیک اسید، اتیلن وینیل استات و البته استیل تری بوتیل سیترات.

جمع‌بندی

در پایان توجه به این موضوع نیز خالی از فایده نیست که رایج­ ترین نرم­ کننده در میان محصولات پلیمری، روغن dop است که می‌­تواند به عنوان یک افزودنی مجاز استفاده شود. این افزودنی به عنوان نرم ­کننده گرانول شلنگ، کابل و دیگر محصولات پی­ وی­ سی نرم، قابل استفاده است.

ویکی پلاست | توسعه ارتباطات، افزایش اطلاعات

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 95%

نظرات کاربران

ارسال دیدگاه
همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟