شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
جایگزینی استابلایزر سرب با استابلایزر کلسیم-زینک

wikiplast.ir

جایگزینی استابلایزر سرب با استابلایزر کلسیم-زینک

رزین PVC در دمای 160 درجه سانتی­‌گراد و بالاتر، مستعد تخریب از طریق دهیدروکلروزاسیون است. نمود ظاهری این تخریب، تغییر رنگ PVC به زرد و در صورت پیشرفت به رنگ­های قهوه­ای و در نهایت سیاه است.

جایگزینی پایدار کننده‌های دوستدار محیط زیست (پایه روی و کلسیم) با پایدار کننده‌های سمی (پایه سرب و ...) در صنایع پلیمری

رزین PVC در دمای 160 درجه سانتی­گراد و بالاتر، مستعد تخریب از طریق دهیدروکلروزاسیون است. نمود ظاهری این تخریب، تغییر رنگ PVC به زرد و در صورت پیشرفت به رنگ­های قهوه‌ای و در نهایت سیاه است.

در سطح مولکولی دهیدروکلروزاسیون سبب تشکیل پیوندهای دوگانه، قطع زنجیرها و شبکه‌ای شدن می­گردد که روی فرآیند‌پذیری و خواص نهایی محصول از جمله استحکام مکانیکی، تاثیر منفی زیادی می‌گذارد و از آنجایی که PVC در طول فرآیند آمیزه سازی و شکل‌دهی بین دمای 160 تا 210 درجه سانتی‌گراد است، استفاده از افزودنی‌های پایدارکننده حرارتی برای آن اجتناب‌ناپذیر است.

پایدار کننده‌های بر پایه سرب به علت پایداری حرارتی بالا و قیمت مناسب، تا مدت‌ها اولین انتخاب برای آمیزه‌های بر پایه PVC بودند و عملکرد نسبتا مناسبی داشتند.

اما به علت مشکلات محیط زیستی، گرایش به این دسته از پایدار کننده ‌ها در حال کاهش است و استفاده از پایدار کننده ‌های بدون سرب در حال گسترش است.

یکی از این پایدار کننده ‌ها، پایدار کننده‌ های بر پایه کلسیم و روی است.

این ترکیبات دوستدار محیط زیست و غیر سمی که حتی در صنایع دارویی و آرایشی بهداشتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند، جایگزین مناسبی برای پایدار کننده‌ های حرارتی بر پایه سرب در آمیزه‌های PVC هستند.

افزودن این پایدارکننده به جای پایدارکننده‌های بر پایه سرب، تاثیری روی رئولوژی مذاب نمی‌گذارد و به همین دلیل، انتخاب مناسبی برای تولیدکننده‌ هاست تا با استفاده از تجهیزات فرآیندی موجودشان و با حداقل بهینه سازی در فرمولاسیون، از استفاده پایدارکننده‌های بر پایه سرب، به سمت مصرف پایدارکننده‌های بر پایه کلسیم/روی بیایند.

علاوه بر غلبه بر مشکلات محیط زیستی، استفاده از پایدارکننده‌‌های بر پایه کلسیم/ روی مزایای مانند پراکنش بهتر این پایدارکننده‌ها در ماتریس پلیمری را نیز دارد که سبب عملکرد بهتر آن‌ها می‌گردد.

 شکل 1، روند تغییرات تولید پایدارکننده‌ها در کشورهای اروپایی را در بازه سال‌های 2000 تا 2012 میلادی نشان می‌دهد که حاکی از افت شدید تولید پایدارکننده‌های بر پایه سرب و جایگزینی آن با پایدارکننده‌های بر پایه کلسیم است.

در تولید محصولات بر پایه PVC در اروپا نیز این تغییرات به چشم می‌خورد. به طوری که تقریبا در همه‌‌ی سیم‌ها و کابل های تهیه شده از PVC، شاهد استفاده از پایدارکننده‌های بر پایه کلسیم هستیم و در 75 درصد از پروفیل‌ها و 66 درصد از لوله‌های PVC تولید شده نیز از پایدارکننده‌های بر پایه کلسیم استفاده شده است.

در کشورهای آسیایی و سایر نقاط جهان نیز این تغییر در مصرف پایدار کننده‌ها به چشم می‌خورد.

منبع: فن آوران شیمی

 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 50%

نظرات کاربران

ارسال دیدگاه
حسینی سه شنبه ۲ آذر ۱۴۰۰
مشکل انحلال استابلایزر پودری کلسیم - روی را چطوری برطرف کنیم ؟؟ ارسال پاسخ
همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟