یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
روان کننده پلیمری (Lubricant) چیست؟ انواع روان کننده، ویژگی ها و کابردها

روان کننده های پلیمری، انواع آن، کاربردها و ویژگی های آن

روان کننده پلیمری (Lubricant) چیست؟ انواع روان کننده، ویژگی ها و کابردها

امروزه در بسیاری از کارخانه‌ها برای تولید محصولات مختلف از پلاستیک استفاده می‌شود. پلاستیک‌ها با بهره‌گیری از افزودنی‌هایی چون مستربچ‌های پرکننده، روان کننده، آنتی اکسیدان و... خواصشان تغییر کرده و ارتقا می‌یابد که این تغییرات باعث تولید محصولات با کیفیت بالاتر می‌شود. ما در این مقاله قصد داریم با روان کننده پلیمری و تاثیرات آن بر محصول نهایی آشنا شویم. بنابراین همراه ما باشید تا این مستربچ را بهتر بشناسیم.

امروزه در بسیاری از کارخانه‌ها برای تولید محصولات مختلف از پلاستیک استفاده می‌شود. پلاستیک‌ها با بهره‌گیری از افزودنی‌هایی چون مستربچ‌های پرکننده، روان کننده، آنتی اکسیدان و... خواصشان تغییر کرده و ارتقا می‌یابد که این تغییرات باعث تولید محصولات با کیفیت بالاتر می‌شود. روان کننده پلیمری یکی از افزودنی‌های پرکاربرد در صنعت تولید محصولات پلاستیکی است که با کاهش اصطکاک، سبب افزایش کیفیت محصول تولیدی می‌شود. ما در این مقاله قصد داریم با روان کننده پلیمری و تاثیرات آن بر محصول نهایی آشنا شویم. بنابراین همراه ما باشید تا این مستربچ را بهتر بشناسیم.

روان کننده پلیمری

روان کننده پلیمری که به نام‌های لوبریکانت پلیمری و وکس هم شناخته می‌شود، زنجیره مولکولی بلندی است که به کاهش نیرو اصطکاک میان پلیمر و پلیمر، پلیمر و فلز و پلیمر و پرکننده کمک می‌کند. استفاده از این افزودنی تا حد زیادی فرایند ذوب PVC را بهبود می‌بخشد و از اصطکاک اضافی میان ماشین و زنجیره پلیمری ماده می‌کاهد. بنابراین لایه‌های فیلم تولید شده به راحتی از سطح جدا شده و تا حد زیادی از خسارات احتمالی جلوگیری می‌شود. در این حالت می‌توان گفت که روان کننده باعث افزایش راندمان تولید و کیفیت محصول نهایی می‌شود.

روان کننده پلیمری در انواع مختلفی در بازار موجود است که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به روان کننده داخلی، روان کننده خارجی و حالت ترکیبی آن اشاره نمود. هر کدام از این روان کننده‌ها کاربرد و خصوصیات متفاوتی دارند که در ادامه به بررسی هر یک خواهیم پرداخت.

انواع روان کننده پلیمری

به طور کلی روان کننده را می‌توان در دو گروه داخلی و خارجی تقسیم بندی کرد که خصوصیات هر یک از آن‌ها به شرح زیر شناخته می‌شود.

روان کننده داخلی (Internal Lubricant)

روان کننده داخلی که معمولا برای PVC کاربرد دارد،  با کاهش اصطکاک بین مواد مذاب پلیمری که به نوعی کاهش گرانروی را به همراه خواهد داشت، باعث به جریان افتادن راحت مواد مذاب می‌شوند . استفاده از روان کننده سازگار با پی وی سی این امکان را فراهم می‌کند تا در اثر افزایش حرارت و فشار، روان کننده پلیمری از آمیزه خارج نشود. در واقع روان کننده داخلی ماده‌ای سبک است که نیرو بین مولکولی در زنجیره پلیمری را از بین می برد تا با کاهش گرانروی، فرایند تولیدات را با سهولت بیشتر همراه کند.

روان کننده خارجی (External Lubricant)

روان کننده خارجی به کاهش تماس پلاستیک مذاب و سطوح داغ دستگاه کمک می‌کند. این نوع روان کننده با عدم سازگاری با ماده اولیه از دستگاه بیرون آمده و سطح خارجی محصول را با فیلم نازک می‌پوشاند. این روان کننده در دمای فرایند ذوب می‌شود و از تماس مستقیم قطعه و قالب و چسبیدن آن‌ها به یکدیگر جلوگیری می‌کند. این نوع لوبریکانت پلیمری موادی قطبی هستند که با توجه به دو عامل نوع پلیمر و دما فرایند انتخاب می‌شوند.

روان کننده کاهنده اصطکاک

موادی که باعث کاهش اصطکاک مواد قالبگیری با دیگر محصولات تمام شده می شوند. نمونه این مواد عبارت اند از گرافیت و سولفید روی مولیبدن که به میزان ۱ تا ۲ درصد در نایلون ها و دیگر ترموپلاستیک های دارای کاربرد چرخ دنده و یاتاقان اضافه می شوند.

تاثیر روان کننده بر پلیمر

افزودنی روان کننده به طور عمده در سه حالت جامد، مایع و پودری کاربرد دارد که میزان استفاده از آن وابسته به دستگاه و محصول متغیر است. روان کننده تاثیر زیادی بر روی گرانروی دارد. هرچه میزان استفاده از این ماده افزایش یابد، میزان گرانروی کاهش یافته و اصطکاک میان قطعات و دستگاه کمتر می‌شود.

اگر میزان استفاده از روان کننده بیش از حد باشد، باعث لغزندگی مواد پلیمری و کاهش تولیدات می‌شود. همچنین در صورتی که میزان آن کمتر از حد نیاز باشد، گرانروی بیشتر شده و ماده پلیمری تخریب می‌شود. بنابراین توصیه می شود این افزودنی را به میزان مناسب و سازگار با ماده پلیمری تهیه و استفاده کنید تا محصول نهایی از کیفیت کافی برخوردار باشد. به یاد داشته باشید که پخش بیشتر ذرات روان کننده در قطعه و محصول پلیمری، تاثیر روان کننده را افزایش می‌دهد.

مزایای استفاده از روان کننده پلیمری

لوبریکانت پلیمری به عنوان یک افزودنی تاثیر بسیاری بر ارتقا و بهبود خواص ماده تولیدی دارد. استفاده از روان کننده مزایایی برای محصول به همراه دارد که عبارتند از:

  • جدایی راحت قطعه از قالب
  • جلوگیری از چسبیدن لایه‌ها
  • ایجاد ظاهر براق
  • کاهش اصطکاک اجزا مختلف فرایند
  • کاهش گرانروی
  • و جلوگیری از آسیب‌های احتمالی که مانع از بروز مشکل در دستگاه می‌شود و به فرایند تولیدات سرعت می‌بخشد.

انتخاب روان کننده پلیمری

افزودنی‌های پلیمری تاثیر زیادی بر خواص پلیمر دارند و استفاده از آن‌ها به دقت و حساسیت زیادی نیاز دارد. روان کننده از ترکیبات آلی است که بر پایه‌های مختلف الکل چرب، اسید استر، پارافین وکس، صابون فلزی، وکس پلی اتیلن و... تولید می‌شود. برای آگاهی از کیفیت این ماده نمی‌توان از مشخصات ظاهری استفاده نمود.

سنجش کیفیت این ماده در شرایط آزمایشگاهی پیشرفته انجام می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم برای تهیه روان کننده با شرکت‌های مختلف مشورت کرده و ویژگی محصولات هر یک را شناسایی کنید. سپس با در نظر گرفتن خدمات فروش و پیشینه آزمایش‌های انجام گرفته بر محصولات آن‌ها، شرکتی را انتخاب کنید که محصولی باکیفیت وارد بازار می‌کند. انتخاب درست روان کننده پلیمری تاثیر زیادی بر کیفیت محصول نهایی دارد. بنابراین جهت افزایش راندمان عملکردی محصولات پلیمری، تولید کننده‌ای با خدمات برتر را انتخاب کنید.

جمع بندی

روان کننده پلیمری به عنوان یک افزودنی، تاثیر زیادی بر بهبود خواص محصول نهایی و افزایش سرعت تولیدات دارد. این ماده با کاهش اصطکاک و جلوگیری از چسبیدن قطعه تولیدی به قطعات دیگر یا دستگاه، باعث سهولت فرایند تولیدات می‌شود که همین امر سرعت تولید محصول و کیفیت نهایی آن را افزایش می‌دهد. بهتر است با توجه به مطالب این مقاله در ابتدا نوع مناسب این ماده را شناسایی کنید، سپس با انتخاب تولید کننده برتر، روان کننده‌ای با کیفیت بالا خریداری کنید تا محصولات تولیدی از کیفیت کافی برخوردار باشند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 91%

نظرات کاربران

ارسال دیدگاه
احمد حسنی چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
چرا روان کننده درونی اگر مقدارش زیاد باشد چاپ روی پلاستیک پاک میشود ارسال پاسخ
همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟