دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳
سامانه جامع انبارها

wikiplast.ir

سامانه جامع انبارها

این سامانه به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های سامانه تجارت، سامانه‌ای آنلاین بوده که در آن ورودی و خروجی محصولات انبار شرکت ثبت می‌شود.
دریافت خدمات

تولیدکنندگان محترم می توانند برای دریافت راهنمایی کار با سامانه جامع انبارها با شماره 09332716775 تماس حاصل نمایند.

برخی از افراد مانند فعالان در شرکت پخش یا شرکت‌های بازرگانی، متناسب با شغلی که دارند تا حدودی با امور انبارداری و اصطلاحات مربوط به آن آشنایی دارند. سامانه جامع انبارها یکی از مواردی است که برای افراد فعال در این حوزه شناخته شده است. این سامانه به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های سامانه تجارت، سامانه‌ای آنلاین بوده که در آن ورودی و خروجی محصولات انبار شرکت ثبت می‌شود. سامانه مذکور توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) راه‌اندازی شده و کاربردها و فواید زیادی دارد که در این مطلب قصد داریم به معرفی آن‌ها بپردازیم.

تعریف سامانه جامع انبارها

سامانه جامع انبارها زیر مجموعه‌ای از سامانه جامع تجارت است که با هدف ممانعت از انجام قاچاق و احتکار کالا به وسیلهٔ وزارت صنعت و معدن ایجاد شده است‌. بر این اساس با وارد شدن هر محصول به انبار، لازم است اطلاعات دقیق آن با میزان موجودی از نظر ریالی و تعداد، در سامانه جامع انبارها ثبت شود.

در واقع این سامانه با کنترل روی ورود و خروج کالا به کشور، ثبت انبارها و شناسه دار کردن آن‌ها، انبار کردن کالاها در انبارها و در نهایت مدیریت میزان موجودی انبارها، کمک بزرگی به رونق تجارت رسمی کشور و همچنین توسعه آن کرده است. با استفاده از این سامانه همچنین می‌توان نسبت به شناسایی، تشخیص و ردیابی کالاهای فاقد مجوز و قاچاقی اقدام کرد.

به این ترتیب یکی از بهترین راهکارهای دولت جهت کاهش قاچاق و جلوگیری از احتکار کالا، راه‌اندازی سامانه جامع انبارهاست که همهٔ فعالان در این حوزه موظف هستند در آن ثبت‌نام اولیه را انجام دهند.

مزیت‌های استفاده از سامانه جامع انبارها

راه‌اندازی سامانه جامع انبارها، راهکاری است که دولت جهت پیشگیری از قاچاق و احتکار کالا ارائه داده است. به موجب استفاده از این سامانه، ورود و خروج کالا از انبار با قبض ورود انبار و سند خروج کالا انجام می‌شود. در این بین توجه به اطلاعات مربوط به مالک کالا و انبار مورد نظر نیز مهم است. بنابراین از مهم‌ترین کاربردهای سامانه جامع انبارها که یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود، کنترل میزان موجودی و ورودی و همچنین خروجی آن است.

چرا که اگر در شرکتی میزان خروجی کالا کمتر از ورودی آن باشد، یعنی شرکت در حال احتکار کالا است و خیلی زود این امر توسط وزارت صمت پیگیری می‌شود. اما در صورت مساوی بودن میزان ورودی و خروجی مشکلی وجود ندارد و شرکت می‌تواند به فعالیت خود ادامه بدهد.

از طرفی به طور کلی سهم قابل توجهی از درآمد ناخالص یک کشور، مربوط به موجودی کالا و مواد اولیه در انبارهاست. بنابراین بهره‌گیری از این سامانه و مدیریت و سازماندهی حوزه انبارها، نقش مؤثری در اقتصاد کشور دارد. با استفاده از سامانه جامع انبارها امکان بررسی موجودی انبارها به صورت آنلاین فراهم می‌شود. در نتیجه با در اختیار داشتن این اطلاعات، تأمین و همچنین توزیع کالا و دیگر محصولات ضروری با برنامه‌ریزی صحیح و جامعی صورت می‌گیرد.

چرا ارتباط با سامانه جامع انبارها ضروری است؟

با توجه به افزایش قیمت محسوس کالاهای اساسی و مورد نیاز افراد جامعه، این روزها تا حدود زیادی شاهد قاچاق و احتکار کالا و فروش نسخه‌های فیک در سطح جامعه هستیم. از طرفی به دلیل نوسانات ارز دلار، بسیاری از انبارها اقدام به احتکار کالا می‌کنند. همین امر کافی بود تا وزارت صنعت و معدن به فکر چاره‌ای برای جلوگیری از این خلاف‌ها بیفتد. بنابراین راه‌اندازی سامانه جامع انبارها یک راهکار سریع و آنلاین است که از طریق آن می‌توان تمام کالاهای موجود در انبارها را ثبت کرد.

راه‌اندازی سامانه جامع انبارها با اهداف بزرگ و قابل توجهی همراه است که همگی به اهداف کلان مبارزه با قاچاق کالا، ارز و ممانعت از احتکار از طریق رصد دقیق کالاها در انبارها منتهی می‌شوند. از جمله این اهداف می‌توان به شناسایی همهٔ انبارها و مراکز نگهداری کالاها، تسهیل فرایندهای الکترونیکی مانند صدور بارنامه آنلاین، بیمه آتش‌سوزی، ثبت ورودی و خروجی کالای هر واحد، ثبت رسید حواله و اخذ گزارش از میزان موجودی کالا در همهٔ انبارهای کشور اشاره کرد.

اهمیت ثبت اطلاعات در سامانه جامع انبارها

سامانه جامع انبارها یک برنامه مدون و برنامه ریزی شده است که با هدف کاهش قاچاق کالا راه‌اندازی شده است. بنابراین همهٔ انبارهای موجود در سراسر کشور چه دولتی و چه خصوصی، باید در این سامانه به ثبت برسند. به این ترتیب در صورتی که مجموعه‌ای نسبت به ثبت انبارهای خود اقدام نکند، متخلف شناخته می‌شود.

به موجب آن تمام انباردارهای ثبت شده در این سامانه، وظیفه دارند تمامی ورود و خروج‌های کالا از انبار خود را ثبت کنند تا بتوان به طریقی از احتکار کالا جلوگیری کرد.
لازم به ذکر است یکی از مهم‌ترین نکاتی که لازم است در ارتباط با سامانه جامع انبارها اجرا شود و از اهمیت زیادی برخوردار است، ثبت اطلاعات انبار به صورت صحیح توسط انباردار است. چرا که اطلاعات ثبت شده در این سامانه باید مورد تأیید مراجع ذیصلاح باشد.

شرایط ثبت‌نام در سامانه جامع انبارها

از آنجایی که اطلاعات وارد شده در سامانه جامع انبارها به آدرس nwms.ir، توسط سازمان مربوطه بررسی می‌شود و باید مورد تأیید آن‌ها قرار بگیرد، همه افراد حقیقی و حقوقی برای درج اطلاعات لازم است یک سری شرایط را رعایت کنند. در این صورت می‌توانند در این سامانه فعالیت داشته باشند.

● همهٔ اطلاعات درخواستی در این سامانه باید تکمیل شوند. بنابراین افراد باید همهٔ اطلاعات را با دقت کافی، به طور کامل و صحیح وارد کنند.

● در صورتی که بعد از ثبت‌نام در سامانه، ثبت‌نام و واحد ثبت شده توسط سامانه جامع انبارها تأیید نشده است، اشخاص باید با در دست داشتن اسناد مربوط به خود، به اداره صنعت، معدن و تجارت استان محل سکونت خود مراجعه کنند. در این صورت واحد ثبت شده، تأیید خواهد شد.

● کاربران حقیقی و حقوقی که به نگهداری کالاهای مختلف می‌پردازند، باید اطلاعات کالای خود را در این سامانه به ثبت برسانند. به این کالاها، کالای مشمول گفته می‌شود که لیست دقیق آن‌ها از طریق انتخاب گزینهٔ لیست کالاهای مشمول، در سامانه جامع انبارها قابل مشاهده است.

● لازم به ذکر است همهٔ افرادی که قصد نگهداری کالاهای مشمول را دارند، باید علاوه بر تأیید واحد خود در سامانه، اطلاعات مربوط به ورود و خروج کالاها را از انبار یا محل نگهداری خود به صورت روزانه در سامانه جامع انبارها ثبت نمایند.

ثبت‌نام در سامانه جامع انبارها

در سامانه جامع انبارها امکان ثبت‌نام به صورت غیرحضوری و آنلاین هم وجود دارد. به این ترتیب افراد می‌توانند مراحل ثبت‌نام را در سامانه طی کنند و پس از تأیید اطلاعات واحد، به فعالیت در سامانه جامع انبارها بپردازند.

1. اولین اقدام برای ثبت‌نام در سامانه جامع انبارها، وارد شدن به آدرس اینترنتی nwms.ir است. سپس در صفحه اصلی لازم است روی گزینهٔ ثبت واحد کليک کرد.

2. در ادامه با وارد کردن کد ملی شخص و شماره همراه و سپس وارد کردن کد امنیتی، باید گزینهٔ تأیید و مرحله بعد را انتخاب کرد.

3. در این مرحله یک کد ۶ رقمی به شماره تلفن همراه شخص ارسال می‌شود. با وارد کردن کد پیامک شده در قسمت مربوطه و انتخاب گزینه تأیید کد و مرحله بعد، صفحه جدید باز می‌شود.

4. در اقدام بعدی داخل کادر اول، باید نوع شخصیت حقوقی یا حقیقی را مشخص کرد و سپس اطلاعات هویتی را وارد کرد.

5. در ادامه با وارد کردن شماره شناسنامه، جنسیت و تاریخ تولد، مراحل ثبت اطلاعات هویتی کامل می‌شود. لازم به ذکر است که بعد از وارد کردن این اطلاعات، مشخصات هویتی نمایش داده می‌شوند که باید نسبت به تأیید آن‌ها اقدام کرد سپس با انتخاب گزینه تأیید و مرحله بعد، روند ثبت‌نام را کامل کرد.

6. در نهایت هر کاربر باید اطلاعات مربوط به واحد خود را وارد کند. اطلاعات شامل نام واحد، کد پستی واحد، استان و مواردی از این قبیل است که لازم است با دقت و به طور صحیح وارد شوند.

7. در پایان بعد از تکمیل همهٔ اطلاعات گزینهٔ ثبت‌نام را انتخاب کرد.


ورود به سامانه جامع انبارها

سامانه جامع انبارها جهت ساماندهی و مدیریت انبارهای مربوط به کالاهای مختلف در کشور راه‌اندازی شده است. با دسترسی به این سامانه می‌توان خیلی راحت به اطلاعات کالاها در انبارهای سراسر کشور دست پیدا کرد.

به این ترتیب همهٔ اشخاص حقیقی و حقوقی که جهت ذخیره و نگهداری کالا از انبارها استفاده می‌کنند، لازم است اطلاعات هویتی و واحد خود را در این سامانه به آدرس nwms.ir ثبت کنند.

اطلاعاتی که از انبارها در این سامانه ثبت می‌شود، به صورت اینترنتی است بنابراین دولت با دسترسی به آن‌ها می‌تواند بررسی‌های لازم در مورد انبارها را انجام دهد. جهت جلوگیری از ورود هرگونه کالای غیرقانونی و پخش در سراسر کشور، انباردارها باید همهٔ کالاهای ورودی و خروجی انبار خود را ثبت کنند. برای ثبت در این سامانه باید وارد آن شوند که در ادامه به معرفی مراحل ورود به سامانه مذکور می‌پردازیم.

مراحل ورود به سامانه جامع انبارها

طبق توضیحات گفته شده همهٔ افراد فعال در این حوزه که برای نگهداری و انبار کالاهای خود به دنبال یک محل یا انبار هستند لازم است مراحل زیر را برای ورود به سامانه جامع انبارها دنبال کنند.

1. در اولین قدم، افراد باید آدرس اینترنتی nwms.ir را در مرورگر اینترنتی خود جستجو کنند.

2. در مرحلهٔ دوم بعد از ورود به صفحهٔ اصلی ، روی گزینهٔ ورود به سامانه کلیک کنند.

3. در صفحه باز شده، داخل کادر اول کد ملی خود و در کادر دوم رمز عبوری که هنگام ثبت‌نام تعیین کرده‌اند را وارد کنند و در نهایت روی گزینهٔ ورود به سامانه کليک کنند.

4. به این ترتیب کاربران بعد از ثبت‌نام می‌توانند با اطلاعات کاربری خود وارد سامانه جامع انبارها شوند.

ثبت کد پستی در سامانه جامع انبارها

از جمله اقدامات مهمی که هنگام ورود اطلاعات به سامانه باید انجام داد، ثبت کد پستی است. در واقع با ثبت کد پستی زمینهٔ بهره بردن از امکانات در نظر گرفته شده برای واحدهای مختلف فراهم می‌آید. با ثبت کد پستی در این سامانه همچنین عملیات اصلاحی و ابطال، امکان تشخیص ضایعات، کنترل موجودی انبار، تفکیک کالاها و مرجوعی‌ها به راحتی انجام می‌شود.

عواقب عدم ثبت‌نام در سامانه جامع انبارها

بر اساس شرح بند ۵ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، همهٔ اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در این حوزه موظف هستند با رعایت قوانین در این سامانه ثبت‌نام کنند. اشخاص حقیقی متخلف، از اشتغال به حرفه خود تا یکسال محروم خواهند شد. اشخاص حقوقی نیز به ممنوعیت از فعالیت تجاری تا ۶ ماه محکوم می‌شوند.
طبق تبصره ۲ ماده ۵ وارد کردن اطلاعات جعلی، ناقص، یا با تأخیر در سامانه جرم است و مرتکب به آن، ۶ ماه تا دو سال به انفصال موقت از خدمات دولتی و عمومی محکوم می‌شود.

جمع‌بندی

سامانه جامع انبارها سامانه‌ای است که با هدف جلوگیری از احتکار و قاچاق کالا در کشور راه‌اندازی شده است. این سامانه در تاریخ 1392/10/3 در راستای بند ث ماده ۶ قانون مبارزه با قاچاق ارز و کالا به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. طبق این ماده وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف به ثبت همهٔ انبارها و مراکز نگهداری کالا همراه با مشخصات مالک و شناسه دار کردن آن‌هاست.

به این ترتیب لازم است جهت شناسايي کالاهای قاچاق کلیه کالاهای ورودی و خروجی از نظر میزان و نوع مورد بررسی قرار بگیرند. همچنین مطابق با ماده ۱۳ آیین نامه اجرایی، صدور بارنامه برای مبدأ و مقاصدی که در سامانه ثبت نشده‌اند توسط وزارت راه و شهرسازی منع شده است.


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک
 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

تبلیغات در ویکی پلاست

نظرات کاربران

ارسال دیدگاه
همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟