دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳
سامانه بهین یاب

wikiplast.ir

سامانه بهین یاب

سامانه بهین یاب به آدرس اینترنتی behinyab.ir، یکی از سامانه‌های اینترنتی تاسیس شده توسط وزارت صنعت و معدن و تجارت است. این سامانه به منظور ارائه خدمات مختلفی مانند دریافت پروانه بهر برداری، انتقال مالکیت پروانه، درخواست آنلاین برای تسهیلات مختلف، اصلاح جواز، ابطال جواز و سایر موارد این چنینی طراحی شده است.

افراد می‌توانند پس از ثبت نام در سامانه بهین یاب، به تمامی این موارد دسترسی داشته و تنها در عرض چند دقیقه و بدون نیاز به مراجعه حضوری به هیچ ارگانی، بسیاری از کارهای مربوط به پروانه و جواز خود را انجام بدهند. 

دریافت خدمات

تولیدکنندگان محترم می توانند برای دریافت راهنمایی کار با سامانه بهین یاب یا استفاده از خدمات ثبت آمار تولید و دیگر درخواست های مرتبط با سامانه بهین یاب، با شماره 09332716775 تماس حاصل نمایند.

سامانه بهین یاب چیست؟

سایت بهین یاب، behinyab.ir، یکی از مهم‌ترین سایت‌های مربوط به وزارت صنعت، معدن و تجارت است که با ارائه امکانات مختلف، افراد را در انجام کارهای آنلاین مربوط به جواز خود یاری می‌کند.

خدمات اصلی سامانه بهین یاب شامل درخواست صدور مجوز، درخواست صدور پروانه بهره برداری صنعتی، درخواست ابطال مجوز، درخواست انتقال مالکیت، درخواست اصلاح یا توسعه مجوز، درخواست دریافت تسهیلات متنوع و درخواست سهمیه و حواله خرید مواد اولیه می‌شوند.

علاوه بر این امکانات، در سایت بهین یاب می‌توانید خدمات و امکانات جانبی دیگری را هم مشاهده کنید. در ادامه این مطلب درباره نحوه ثبت نام در سامانه بهین یاب و استفاده از تمامی امکانات اصلی و جانبی آن، اطلاعات بیشتری ارائه شده است. 

شرایط ثبت نام در سامانه بهین یاب

یکی از اولین سوالاتی که برای افراد هنگام ورود به سامانه بهین یاب به وجود می‌آید این است که شرایط ثبت نام در سامانه بهین یاب چیست؟ باید گفت که شرایط خاصی برای ثبت نام در این سامانه وجود نداشته و تمامی افرادی که اطلاعات مهم خود مانند اطلاعات هویتی، اطلاعات تماس، اطلاعات شغلی و اطلاعات مربوط به شهر و استان محل سکونت خود را داشته باشند، می‌توانند به راحتی در این سایت ثبت نام کنند.

به بیان بهتر، در صورتی که مدارک شما برای ثبت نام در سامانه بهین یاب تکمیل باشد، شما شرایط ثبت نام را دارید و می‌توانید در اسرع وقت در سایت بهین یاب به آدرس اینترنتی behinyab.ir، ثبت نام کنید. 

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در سامانه بهین یاب

اشاره شد که شرایط لازم برای ثبت نام در سامانه بهین یاب behinyab.ir، داشتن مدارک مورد نیاز است. اما اکنون سوال اصلی این است که مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در سامانه بهین یاب چیست؟

این مدارک شامل مدارک هویتی از کارت ملی یا شناسنامه، اطلاعات محل سکونت مانند آدرس دقیق و کد پستی، اطلاعات مربوط به کد تامین اجتماعی، کارت بازرگانی و سایر اطلاعات مربوط به شغل فرد می‌شوند. دقت داشته باشید که برای ثبت نام در سامانه بهین یاب، نیازی به آپلود یا بارگزاری مدارک خود نخواهید داشت.

وجود کارت ملی یا شناسنامه متقاضی تنها برای دسترسی به اطلاعاتی از جمله کد ملی، تاریخ تولد و مواردی از این قبیل ضروری است. 

نحوه ورود به سامانه بهین یاب

برای ورود به سامانه بهین یاب، باید آدرس اینترنتی behinyab.ir، را در مرورگر خود وارد کرده و به صفحه اصلی سایت دسترسی داشته باشید. امکان جستجوی عبارت سامانه بهین یاب در گوگل و کلیک بر روی سایت اصلی این مجموعه هم وجود دارد.

پس از ورود به صفحه اصلی سامانه بهین یاب، در صورتی که قبلا در این سایت ثبت نام کرده باشید، می‌توانید با ورود اطلاعاتی مانند نام کاربری و رمز عبور و همچنین وارد کردن عبارت امنیتی، وارد حساب کاربری خود شده و به سایر امکانات سایت دسترسی داشته باشید.


 
دسترسی به سامانه بسیار ساده بوده و سریع بارگزاری می شود. در صورتی که برای ورود به صفحه اصلی سایت با مشکل مواجه شده‌اید و سایت برای شما باز نمی‌شود، نرم افزارهای تغییر آی پی خود را خاموش کرده و سایت را مجددا بارگزاری کنید. 

نحوه ثبت نام در سامانه بهین یاب

همان طور که اشاره شد، برای ورود به سامانه بهین یاب behinyab.ir، به داشتن نام کاربری و رمز عبور نیاز خواهید داشت. در صورتی که از قبل در این سایت ثبت نام نکرده باشید، می‌توانید پس از ورود به سامانه، روی گزینه ثبت نام کلیک کرده و وارد صفحه مربوط به ثبت نام شوید. 


 
پس از کلیک بر روی گزینه ثبت نام، وارد صفحه ورود اطلاعات خواهید شد. در این بخش باید اطلاعات خواسته شده را با دقت و به صورت کامل وارد کنید. مطمئن شوید که تمامی اطلاعات به درستی وارد شده تا در مراحل بعدی با مشکلی مواجه نشوید.


  
پس از ورود اطلاعات خواسته شده و کلیک بر روی گزینه ثبت نام، در صورتی که اطلاعات به درستی وارد شده و مشکلی وجود نداشته باشد، ثبت نام شما در سامانه بهین یاب به پایان رسیده و اکنون شما می‌توانید با رمز عبور و نام کاربری که دریافت کرده‌اید، وارد حساب کاربری خود شوید. 

فراموشی رمز عبور در سامانه بهین یاب

در صورتی که قبلا در سایت ثبت نام کرده‌اید و اکنون رمز عبور خود را به یاد نمی‌آورید، می‌توانید به راحتی و در همان صفحه اصلی سایت بهین یاب behinyab.ir، روی گزینه بازیابی رمز عبور کلیک کنید. این گزینه شما را به صفحه ورود اطلاعات برای دریافت رمز عبور جدید هدایت می‌کند.

در صفحه جدید، می‌توانید نوع کاربری را مشخص و سایر اطلاعات از جمله کد ملی، تلفن همراه و کد امنیتی را وارد کنید. پس از انجام این کارها، روی گزینه ارسال پیامک کلیک کنید تا اطلاعات مربوط به بازیابی رمز عبور و دریافت رمز عبور جدید برای شماره شما ارسال شود.

دقت کنید که برای انجام این کار، باید از شماره تماسی که هنگام ثبت نام وارد کرده‌اید استفاده کنید.

 

نحوه دریافت تسهیلات سامانه بهین یاب

یکی از امکانات اصلی و مهمی که پس از ثبت نام در سامانه بهین یاب به آن دسترسی خواهید داشت، امکان دریافت تسهیلات و ثبت درخواست به صورت کاملا آنلاین است. برای انجام این کار، پس از ورود به پروفایل کاربری، باید در بخش فرآیندها در منوی خدماتی سایت، روی گزینه درخواست تسهیلات کلیک کنید.

در ادامه قوانین و مقرراتی به شما نمایش داده شده که می‌توانید آن‌ها را مطالعه کرده و سپس روی گزینه "متن توافق نامه را مطالعه کرده و قبول دارم" کلیک کنید. در صفحات بعدی برای دریافت تسهیلات سامانه بهین یاب، باید اطلاعات مربوط به حوزه فعالیت و نوع آن را وارد کرده و سپس جزئیات درخواست خود را مشخص کنید. در مراحل بعدی نیاز به ورود اطلاعاتی از جمله سوابق استفاده از تسهیلات، جزئیات بدهی مالی، اطلاعات بانک عامل و سایر موارد خواسته شده را وارد کنید.

در انتها باید توافق نامه را مطالعه، شرایط را پذیرفته و ثبت درخواست خود را نهایی کنید. برای اطلاع از روند درخواست تسهیلات از سامانه بهین یاب، می‌توانید از گزینه استعلام استفاده کنید. 

شرایط درخواست تسهیلات سامانه بهین یاب

شرایط ثابتی برای درخواست تسهیلات از سامانه بهین یاب behinyab.ir، در نظر گرفته نشده و این شرایط با توجه به مصوبه‌های شورای پول و اعتبار تعیین می‌شوند. مدت زمان بازپرداخت تسهیلات دریافت شده توسط افراد مختلف، با توجه به نوع و میزان وام دریافتی متفاوت بوده و زمان ثابتی در نظر گرفته نشده است.

این تسهیلات تنها به افراد دارای مجوز داده شده و افرادی که با مشکلات مالی و بدهی‌های سنگین رو به رو شده باشند در اولویت دریافت قرار می‌گیرند. 

نحوه ثبت نام جواز تاسیس در سامانه بهین یاب

یکی از امکانات اصلی سامانه بهین یاب behinyab.ir، ثبت نام جواز تاسیس دریافت شده از سامانه ملی مجوزهای کشور است. افراد پس از ورود به پورتال کاربری خود در سامانه بهین یاب، باید به بخش خدمات این سایت رفته و روی گزینه صدور جواز تاسیس کلیک کنند.

در صفحات بعدی باید روی گزینه قبول شرایط و قوانین کلیک کرده و درخواست خود را برای صدور مجوز ثبت کنند. این مرحله یکی از مهم‌ترین مراحل در راه اندازی واحدهای تولیدی و کسب و کار جدید شماست.

پس از قبول قوانین ذکر شده، باید اطلاعاتی مانند مشخصات عمومی، محصولات، مواد اولیه مورد نیاز، انرژی مورد نیاز و سایر موارد خواسته شده را تکمیل کرده و ثبت درخواست خود را نهایی کنید. از قسمت استعلام سایت می‌توانید روند پیگیری درخواست خود را بررسی کرده و اطلاعات بیشتری درباره روند ثبت نام مجوز دریافت کنید. 

شرایط ثبت جواز تاسیس

برای این که بتوانید جواز تاسیس خود را در سامانه بهین یاب ثبت کنید، باید ابتدا شرایط دریافت جواز را از سامانه ملی مجوزهای کشور داشته باشید. این شرایط به طور کلی شامل موارد زیر می‌شوند. 
●    داشتن حداقل ۱۸ سال
●    داشتن تابعیت جمهوری اسلامی 
●    داشتن کارت معافیت یا پایان خدمت
●    داشتن مدارک هویتی
●    داشتن زمین مورد نیاز
●    داشتن تاییدیه از زیرساخت‌های مربوطه برای تامین انرژی لازم
●    عدم داشتن سوء سابقه کیفری
●    عدم ابتلا به اعتیاد

نحوه اصلاح جواز در سامانه بهین یاب

پس از ثبت جواز تاسیس در سامانه بهین یاب behinyab.ir، در صورتی که موردی را اشتباه وارد کرده باشید یا در آینده بخواهید جواز تاسیس خود را توسعه داده و موارد دیگری را هم به آن اضافه کنید، می‌توانید از خدمات مربوط به اصلاح جواز در سامانه بهین یاب استفاده کنید پس از ورود به پورتال کاربری خود در این سامانه، می‌توانید وارد بخش درخواست اصلاح / توسعه مجوز شده و سپس تغییرات ایجاد شده را اعمال و ثبت کنید. پس از بررسی صحت تغییرات ایجاد شده، مجوز تاسیس شما در سایت بهین یاب به روز رسانی می‌شود. 

نحوه ابطال جواز در سامانه بهین یاب

ابطال جواز در سامانه بهین یاب behinyab.ir، به دو صورت انجام می‌شود. اولین حالت آن زمانی است که صاحب کسب و کار به پورتال کاربری خود در سامانه مراجعه کرده و با استفاده از گزینه درخواست ابطال مجوز از منوی کاربری، می‌تواند جواز تاسیس ثبت شده را باطل و امتیازات آن را سلب کند.

دومین روش ابطال جواز در سامانه بهین یاب، مربوط به افرادی می‌شود که پس از پایان اعتبار جواز تاسیس خود، برای تمدید مجدد آن اقدامی نکرده‌اند. جواز تاسیس این افراد پس از طی یک دوره که معمولا یک ساله است، باطل شده و امتیازات آن به طور کلی سلب می‌شود. روش دوم به صورت خودکار انجام شده و افراد برای ابطال نیاز به طی کردن مراحل خاصی نخواهند داشت. 

نحوه انتقال مالکیت در سامانه بهین یاب

مالکیت جواز تاسیس در سامانه بهین یاب behinyab.ir برای اشخاص خاصی ثبت شده و امتیاز جواز متعلق به همان شخص حقیقی یا حقوقی است. در صورتی که افراد بخواهند مالکیت جواز تاسیس خود را به فرد یا افراد دیگری منتقل کنند، باید ابتدا درخواست کتبی خود را ثبت کرده و موافقت سازمان‌های مربوط را دریافت کنند.

سپس تمامی تجهیزات یا سند مالکیت زمین مورد استفاده باید به مالک جدید منتقل شود. در نهایت، افراد می‌توانند به سامانه بهین یاب مراجعه کرده و با ارائه مدارک مبتنی بر انتقال کامل کسب و کار و دریافت موافقت سازمان‌های ذیربط، مالکیت جواز تاسیس خود را به شخص حقیقی یا حقوقی جدید منتقل کنند.

نحوه تمدید جواز در سامانه بهین یاب

اعتبار جواز تاسیس ثبت شده در سامانه بهین یاب behinyab.ir یک ساله بوده و پس از آن، در صورتی که مالک جواز برای تمدید آن اقدام نکند، جواز باطل می‌شود.

برای تمدید جواز تاسیس، افراد باید گزارش کاملی از پیشرفت کسب و کار خود در سال گذشته آماده و ارسال کنند. پس از ورود به پورتال کاربری در سامانه جواز تاسیس، باید روی گزینه تمدید جواز کلیک کرده، فرم مربوطه را پر کرده و سپس منتظر دریافت پاسخ باشید. امکان بررسی روند درخواست تمدید جواز در سامانه بهین یاب در بخش استعلام وجود دارد.

نحوه دریافت مجوز معافیت گمرکی از سامانه بهین یاب

در صورتی که برای شروع کسب و کار خود به تجهیزات و ماشین آلاتی نیاز داشته باشید که مشابه داخلی ندارند، می‌توانید از سامانه بهین یاب behinyab.ir، مجوز معافیت گمرکی خود را دریافت کنید. برای انجام این کار، باید درخواست خود را ثبت کرده و کد رهگیری دریافت کنید.

سپس باید برای استعلام و کارشناسی درخواست، به سازمان صنعت و مدن مراجعه کنید. در صورتی که کارشناس اعلام کند دستگاه مورد نظر شما مشابه داخلی دارد، مجوز معافیت گمرکی به شما تعلق نمی‌گیرد.

اما در غیر این صورت، درخواست به کارتابل استانی ارسال شده و پس از برگزاری جلسه کمیته صدور معافیت، این مجوز برای شما صادر خواهد شد. با این مجوز و کد ۱۴ رقمی اختصاصی که دریافت کرده‌اید، می‌توانید دستگاه مورد نظر خود را از گمرک ترخیص کنید. 

نحوه استعلام در سامانه بهین یاب

یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین امکاناتی که در سامانه بهین یاب وجود دارد، امکان استعلام درخواست‌های ثبت شده و پیگیری آن هاست. افراد می‌توانند ابتدا وارد سایت behinyab.ir شده و سپس وارد پورتال کاربری خود شوند. پس از ورود نام کاربردی و رمز عبور و دسترسی به پروفایل کاربری، باید روی گزینه درخواست‌های در حال انجام از منوی خدمات سایت کلیک کنند.

پس از کلیک بر روی این گزینه، وارد یک صفحه مربوط به درخواست‌های ثبت شده می‌شوید. در صورتی که از قبل درخواستی ثبت کرده باشید، نتیجه درخواست و وضعیت آن در این صفحه به شما نمایش داده شده و شما می‌توانید استعلام بگیرید. در صورتی که درخواست فعالی ثبت نشده باشد، در این صفحه با جمله "درخواستی برای مشاهده موجود نمی‌باشد" مواجه خواهید شد. 

سایر امکانات سامانه بهین یاب

در این مطلب به برخی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین امکانات سامانه بهین یاب و نحوه دسترسی به آن‌ها اشاره شد. اما امکانات سامانه بهین یاب behinyab.ir تنها محدود به این موارد نشده و در این سایت، خدمات دیگری هم ارائه می‌شود.

برخی از مهم‌ترین خدمات ارائه شده در سامانه بین یاب شامل صدور شناسه کسب و کار، ویرایش نام، پروانه تاسیس پایانه‌های صادراتی، پروانه بهره برداری پایانه‌های صادراتی، مجوز تاسیس مراکز تجاری و بازاریابی، مجوز فعالیت مراکز تجاری، مجوز احداث سایت نمایشگاه‌های بین‌المللی، مجوزه بهره برداری سایت نمایشگاه‌های بین‌المللی و سایر خدمات این چنینی می‌شوند.

برای استفاده از تمامی خدمات اصلی و جانبی سامانه بهین یاب، باید حتما در این سایت ثبت نام کرده باشید. 

سوالات متداول

سامانه بهین یاب چیست؟

سامانه بهین یاب به آدرس اینترنتی behinyab.ir، یکی از سامانه‌های طراحی شده توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت است که به صورت آنلاین به درخواست‌های مربوط به مجوزهای کسب و کار رسیدگی می‌کند. 
درخواست ابطال مجوز سامانه بهین یاب به چه صورت است؟
برای ابطال مجوز به صورت دستی، می‌توانید وارد سامانه بهین یاب behinyab.ir، شده و پس از ورود اطلاعات لازم، مجوز کسب و کار خود را باطل کنید. 

مجوز ورود و معافیت واردات سامانه بهین یاب چیست؟

برای وارد کردن تجهیزات مورد نیاز برای کسب و کار خود که مشابه داخلی ندارند، می‌توانید درخواست خود را از طریق سامانه بهین یاب به ثبت برسانید.

درخواست انتقال مالکیت مجوز سامانه بهین یاب به چه صورت است؟

در صورتی که کسب و کار خود را به شخص حقیقی یا حقوقی جدیدی واگذار کرده باشید، می‌توانید جواز کسب و کار را هم از طریق سامانه بهین یاب به شخص جدید منتقل کنید.
 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

تبلیغات در ویکی پلاست

نظرات کاربران

ارسال دیدگاه
همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟