دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳
رشد قابل‌توجه مشاغل مرتبط با پایداری

رشد قابل‌توجه مشاغل مرتبط با پایداری

فهرست شغل‌‌‌های در حال ظهور لینکدین در سال ۲۰۲۴ نشان می‌‌‌دهد که شغل‌‌‌های مرتبط با پایداری یکی از پررشدترین گروه‌‌‌های شغلی جهان است. ایجاد فرصت‌‌‌های شغلی جدید در پی افزایش توجه شرکت‌ها به مسوولیت‌‌‌های زیست‌‌‌محیطی، اجتماعی و حاکمیت شرکتی رخ داده است.

البته در همین حال، کمبود مهارت‌‌‌های سبز در بین شاغلان و متقاضیان شغلی مشهود است. هیچ شکی نیست که شغل‌‌‌ها در حال تغییر هستند و این تغییر نیز سریع است.

تحولات دیجیتال در پی ظهور هوش مصنوعی، تسریع حرکت به سمت انرژی‌‌‌های پاک منجر به تغییرات سریع‌‌‌تر و گسترده‌‌‌تری در بازار کار خواهد شد. براساس آخرین پژوهش وب‌سایت حرفه‌‌‌ای لینکدین، مهارت‌‌‌های لازم برای مشاغل امروزی تاکنون ۲۵‌درصد نسبت به ۸ سال پیش تغییر کرده است. انتظار می‌‌‌رود که با رواج بیش از پیش هوش مصنوعی، تغییرات مورد نیاز تا سال ۲۰۳۰ دست‌‌‌کم به ۶۵‌درصد برسد.

گزارش مشاغل در حال ظهور ۲۰۲۴ لینکدین، ۲۵ شغل با بیشترین میزان گسترش در ۵سال اخیر را معرفی کرده است و طبق انتظارات احتمالی شما، شغل‌‌‌های مربوط به فناوری (هوش مصنوعی و امنیت سایبری) و پایداری و انرژی، مهم‌ترین گروه‌‌‌های شغلی در حال گسترش در اروپا و آمریکا هستند.

شگفت‌‌‌انگیز است که ۶۸‌درصد از پست‌‌‌های شغلی عنوان شده در این فهرست، ۲۰ سال پیش حتی وجود هم نداشتند؛ شغل‌‌‌هایی مانند مدیر ایمنی، سلامت، محیط‌‌‌زیست و تحلیلگر پایداری.

تحلیلگران و مدیران پایداری مورد نیازند

در بین ۱۰ شغل در حال رشد ۲۰۲۴، سه شغل مرتبط با پایداری به چشم می‌‌‌خورد. مدیر ایمنی، سلامت، محیط‌‌‌زیست (رده سوم)؛ تحلیلگر پایداری (رده پنجم)؛ و معاون تنوع و مشارکت‌‌‌دهی (رده هفتم) جزء این فهرست هستند که با سرعت زیادی رواج می‌‌‌یابند. این گزارش نشان می‌‌‌دهد که شرکت‌ها در حال حرکت در جهت خواسته‌‌‌های ذی‌نفعان برای شهروندی سازمانی، کسب و کار زیست‌‌‌محیطی و تاکید بر تنوع و مشارکت‌‌‌دهی هستند.

این تغییرات برای موفقیت بلندمدت شرکت‌ها ضروری است و تعهد آنها به پایداری و رویه‌‌‌های اخلاقی کسب و کار را نشان می‌‌‌دهد. به عبارت دیگر، شرکت‌ها به تدریج علاوه بر عملکرد مالی، به اثرات زیست‌‌‌محیطی و اجتماعی فعالیت‌‌‌هایشان هم توجه می‌‌‌کنند. در اروپا که تعهدات زیست‌‌‌محیطی، اجتماعی و حاکمیت شرکتی بیشترین رواج را دارد، شغل‌‌‌های سبز در زمره پرمتقاضی‌‌‌ترین گروه‌‌‌های شغلی بسیاری از کشورهاست.

در گزارش‌‌‌های آنها، به‌‌‌ویژه رشد سریع نیاز به تحلیلگران پایداری دیده می‌شود. این پست در سوئد در صدر فهرست قرار گرفته است. در آلمان نیز که تعهد آنها برای رسیدن به هدف اقتصاد کربن‌‌‌خنثی تا سال ۲۰۵۰، آن را در زمره سبزترین کشورهای جهان قرار داده است، شغل مدیریت پایداری بیشترین افزایش تقاضا را دارد. این شغل که برای طراحی، اجرا و هماهنگ‌‌‌سازی استراتژی‌‌‌های پایداری شرکت‌ها ضروری است، در بریتانیا نیز سریع‌‌‌ترین افزایش تقاضا را به خود اختصاص داده است و در اسپانیا رده سوم را دارد.

نکته برجسته دیگر این گزارش، نسبت جنسیتی در مشاغل پایداری است؛ به صورتی که در مشاغل مرتبط با پایداری، جذب زنان بیش از مردان بوده است. در سال ۲۰۲۳، تعداد استخدام زنان به عنوان تحلیلگر پایداری ۵۳‌درصد افزایش داشته است و استخدام آنها به عنوان مدیر پایداری ۶۰ درصد.

کمبود استعدادها و مهارت‌‌‌های سبز

در آوریل سال‌جاری، گزارش دیگری توسط مجمع جهانی اقتصاد، به بررسی آینده مشاغل پرداخته بود. در آنجا نیز بیشترین افزایش مشاغل در سال‌‌‌های آینده مربوط به حوزه‌‌‌های فناوری، دیجیتال و پایداری عنوان شده بود.

این فهرست، متخصصان هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی را در صدر تقاضای آینده قرار داده بود و پس از آن متخصصان پایداری به عنوان کارشناسان طراحی و اجرای سیاست‌‌‌های پایدار در شرکت‌ها دیده می‌‌‌شدند. طبق این گزارش «بیشترین اشتغال‌زایی خالص در کسب و کارها در پی سرمایه‌گذاری آنها روی تغییرات سبز کسب و کار، تعهدات به استانداردهای زیست‌‌‌محیطی-اجتماعی و محلی‌‌‌سازی زنجیره‌‌‌های تامین صورت می‌گیرد. البته نیروی مورد نیاز برای تصدی برخی مشاغل جدید از درون سازمان‌ها تامین می‌شود و این موضوع اندکی میزان افزایش مشاغل را تعدیل خواهد کرد.»

در همین هفته، ‌‌‌ شرکت فولاد تاتا استیل در بریتانیا اعلام کرد که با توجه به برنامه تعطیلی دو کوره بلند فولادسازی در سال‌جاری ۲۸۰۰ مورد از شغل‌‌‌های خود را حذف خواهد کرد. آنها برنامه دارند که در سال ۲۰۲۷ کوره‌‌‌های جدید القای الکتریکی با انرژی سبز راه‌‌‌اندازی کنند.

برآوردها نشان می‌‌‌دهد که کاهش و تعطیلی‌‌‌های اینچنینی با ایجاد مشاغل بیشتر جبران شود. در حقیقت انتظار می‌‌‌رود که تا سال ۲۰۳۰ میلادی ۲۵ میلیون شغل جدید خالص در جهان ایجاد شود. ۷۳‌درصد از مدیران شرکت‌کننده در نظرسنجی این افزایش مشاغل خالص را تایید کردند و ۸۱‌درصد اعتقاد دارند که شغل‌‌‌های جدید، شغل‌‌‌های باکیفیت‌‌‌تری برای کارکنان هستند.

همزمان با افزایش مشاغل مرتبط با پایداری، انتظار می‌‌‌رود که به تدریج ۵۰‌درصد از مشاغل کنونی هم دستخوش تغییر و نیازمند مهارت‌‌‌های سبزتر شوند. اما سرعت دوبرابری افزایش آگهی‌‌‌های شغلی نسبت به رزومه‌‌‌های سبز نشان از کمبود مهارت‌‌‌های جدید دارد.

۸۱‌درصد از مدیران اعتقاد دارند که مهارت کارکنان مهم‌ترین پیشران پایدارسازی کسب و کارهاست ولی فقط ۵۸‌درصد از آنها برنامه‌‌‌هایی برای ارتقای مهارت‌‌‌ها دارند. چنین کمبودی نیازمند توجه و همکاری سه‌‌‌جانبه مدیران، دولت و موسسات آموزشی برای مهارت‌‌‌ آموزی کارکنان و متقاضیان شغلی است.

منبع


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 0%

نظرات کاربران

ارسال دیدگاه
همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟