دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳
چگونه خود را برای تصدی پست‌‌‌های مدیریتی مطرح کنیم؟

چگونه خود را برای تصدی پست‌‌‌های مدیریتی مطرح کنیم؟

بسیاری از کسانی که به‌‌‌تازگی وارد عرصه مدیریت شده‌‌‌اند، در ابتدا در پست‌‌‌های مدیریتی سطح پایین یا متوسط به کار مشغول می‌‌‌شوند و طبیعی است که بعد از مدتی به دنبال ارتقا موقعیت و رتبه خود در میان مدیران سازمان باشند.

در واقع مدیران سطوح پایین و میانی سازمان این انگیزه را دارند که با هدف دستیابی به مزایایی مانند حقوق و پاداش‌‌‌های بالاتر، نشان ‌‌‌دادن توانمندی‌‌‌های مدیریتی خود در ابعادی بزرگ‌تر، ارضای حس جاه‌‌‌طلبی فردی و افزایش امنیت شغلی به دنبال ارتقای مقام باشند و خود را برای تصدی پست‌‌‌های مدیریتی ارشد سازمان کاندیدا کنند.

اگرچه بهتر کار کردن و سختکوشی مدیران رده‌‌‌های پایین و میانی سازمان می‌تواند شانس آنها را برای ارتقا پیدا کردن و رسیدن به رده‌‌‌های بالای مدیریتی افزایش دهد، اما سخت‌‌‌تر کار کردن به طور خودکار باعث ارتقای مدیران و بالا رفتن آنها از نردبان ترقی سازمانی نخواهد شد.

علاوه‌بر سختکوشی و برخورداری از مهارت‌‌‌های فنی و تخصصی، به یکسری مهارت‌‌‌های نرم مانند مهارت‌‌‌های ارتباطی و مهارت در متقاعدسازی دیگران نیاز هست. علاوه بر این، کسانی که خواهان ارتقای مقام خود در درون سازمان هستند، باید در این مسیر ثابت‌‌‌قدم بمانند و زود درجا نزنند و منصرف نشوند.

به ‌‌‌هر حال، ارتقا پیدا کردن و رسیدن به رده‌‌‌های بالای مدیریتی سازمان‌ها و شرکت‌ها، حق طبیعی و خواسته معقول تمام نومدیرانی است که با اهداف و آرزوهای بزرگی وارد عرصه دشوار و پیچیده مدیریت شده‌‌‌اند و سختی‌‌‌های آن را به جان خریده‌‌‌اند. در ادامه به هفت توصیه کاربردی و موثر اشاره خواهد شد که برای بسترسازی جهت ارتقای مقام در سازمان بسیار مهم و چاره‌‌‌ساز خواهند بود.

۱-ارزش خودتان را به دیگران نشان دهید

این خیلی مهم است که شما بتوانید ارزشمند بودن خودتان را به دیگران، به‌‌‌ویژه کارفرمای خود و مدیران ارشد سازمان نشان دهید. یکی از بهترین فرصت‌‌‌ها برای اثبات ارزشمند بودن و ارزش داشتن برای سازمان، جلسات بررسی و ارزیابی عملکرد است که این فرصت را برای مدیران سطوح پایین و میانی سازمان به وجود می‌‌‌آورد تا خودشان را نشان دهند و علاوه بر صحبت در خصوص آنچه که توسط آنها انجام شده و موفقیت‌‌‌هایی که در گذشته کسب شده، در مورد توانمندی‌‌‌ها و پتانسیل‌‌‌هایشان برای ایفای نقش در سطوح بالاتر، گفت‌‌‌وگو کنند.

۲-هدف‌‌‌گذاری کنید

قبل از اینکه خود را برای تصدی پست‌‌‌های مدیریتی سطوح بالای سازمان داوطلب کنید لازم است مشخص کنید اهداف مورد نظر شما چه ارتباطی با ارتقا یافتن شما دارند. قبل از علنی کردن خواسته خود، مواردی مانند حقوق و پاداشی که انتظار دارید بعد از مدیر شدن به شما پرداخت شود، عنوان شغلی مورد نظر به همراه مسوولیت‌‌‌ها و اختیارات مرتبط با آن و مهارت‌‌‌های مورد نیاز برای تصدی آن پست را مشخص کنید.

علاوه بر این، باید خود را برای بدترین سناریوها نیز آماده کنید و به این فکر کنید که در صورت مخالفت با درخواست شما برای ارتقای پست از طرف سازمان، چه واکنشی باید نشان دهید.

۳- برای سناریوهای مختلف آماده باشید

مذاکره برای ارتقای پست مدیریتی فرآیندی پیچیده و غیرقابل‌‌‌پیش‌بینی است و به همین دلیل هم لازم است شما خود را برای هر سناریویی آماده و از قبل برای واکنش نشان‌‌‌ دادن در برابر هر اتفاقی برنامه‌‌‌ریزی کنید. زمانی که درخواستتان برای تصدی پست‌‌‌های مدیریتی سطوح بالای سازمان را مطرح می‌‌‌کنید، نمی‌‌‌دانید که طرف مقابل (یعنی مالک یا رهبر سازمان) چه واکنشی در این زمینه نشان خواهد داد.

به همین دلیل باید پاسخ‌‌‌های مناسب در برابر هر واکنشی که دریافت می‌‌‌کنید را از قبل برنامه‌‌‌ریزی کرده باشید. همچنین باید از خوش‌بینی و بدبینی افراطی خودداری کرد و واقع‌‌‌بین بود.

۴-همتایان و رقبای بالقوه خود را به خوبی شناسایی کنید

در تمام سطوح سازمان کسانی وجود دارند که کاندیداهای بالقوه تصدی پست‌‌‌های مدیریتی به شمار می‌‌‌آیند و شما فقط یکی از آنها هستید. بنابراین اگر قصد دارید در آینده‌‌‌ای نزدیک خود را برای تصدی چنین پست‌‌‌هایی مطرح کنید لازم است از قبل همتایان و رقبای بالقوه خود را در این مسیر شناسایی کرده و زیر نظر داشته باشید و با بهبود بخشیدن مهارت‌‌‌ها و توانمندی‌‌‌های خود در مقایسه با آنها، به‌‌‌گونه‌‌‌ای عمل کنید که گزینه بهتر و مناسب‌‌‌تری برای تصدی پست‌‌‌های مدیریتی به نظر برسید.

۵-احساسات و عواطفتان را کنترل کنید

بسیاری از کسانی که دنبال رسیدن به پست‌‌‌های بالای مدیریتی هستند به‌‌‌شدت دچار اضطراب و استرس می‌‌‌شوند و در نتیجه نمی‌توانند بهترین عملکرد خود را در جلسه مذاکره با رهبران سازمان با محوریت بحث در مورد تصدی پست‌‌‌های مدیریتی ارائه دهند.

بنابراین لازم است که شما به‌‌‌عنوان کاندیدای تصدی پست‌‌‌های مدیریتی سطوح بالای سازمان از هوش عاطفی قوی و کافی برخوردار باشید و کنترل احساسات و عواطفتان را از دست ندهید. برای تقویت هوش عاطفی می‌توان روی راهکارهایی مانند تقویت خودآگاهی، خودکنترلی، همدردی با دیگران، انگیزه‌‌‌های درونی و مهارت‌‌‌های اجتماعی کار کرد.

۶-چالش‌‌‌ها و موانع را پیش‌بینی کنید

شما در مسیر رسیدن به پست‌‌‌های عالی مدیریتی در سازمان با چالش‌‌‌ها و موانع بسیار زیادی روبه‌‌‌رو خواهید بود. به همین دلیل، لازم است این چالش‌‌‌ها و موانع را به‌‌‌خوبی بشناسید و از قبل خود را برای از میان برداشتن آنها آماده کنید.

ما چه بخواهیم و چه نخواهیم با مشکلاتی مانند سوگیری‌‌‌های جنسیتی یا قومیتی برای ارتقا پیدا کردن در سازمان روبه‌‌‌رو خواهیم شد. اگر خود را آماده مقابله با چنین سوگیری‌‌‌ها و تبعیض‌‌‌هایی نکرده باشیم به طور حتم غافلگیر و سرخورده خواهیم شد.

۷- از ارتکاب اشتباهات رایج پرهیز کنید

بسیاری از کسانی که عجولانه و چشم‌‌‌بسته وارد کارزار ارتقای مقام در سازمان می‌‌‌شوند و بدون آمادگی کامل خود را برای تصدی پست‌‌‌های مدیریتی سطوح بالای سازمان مطرح می‌‌‌کنند، مرتکب یکسری اشتباهات رایج می‌‌‌شوند که بخش عمده این اشتباهات در حین برگزاری جلسه مصاحبه با مقام‌‌‌های ارشد سازمان با محوریت ارتقای مقام شما اتفاق می‌‌‌افتد. به‌‌‌طورکلی بزرگ‌ترین و رایج‌‌‌ترین اشتباهاتی که معمولا از کاندیداهای تصدی پست‌‌‌های مدیریتی سر می‌‌‌زنند، عبارتند از:

• نشستن روی صندلی، بدون رعایت مناسبات اولیه در برابر حاضران در اتاق

• تحت‌‌‌تاثیر اضطراب درونی قرارگرفتن

• گوش‌‌‌نکردن به صحبت‌‌‌های طرف مقابل

• استفاده از کلمات و عبارات تهاجمی و تند و پرخاشگری در جریان گفت‌‌‌وگو

• واکنش تند و سریع نشان ‌‌‌دادن به گفته‌‌‌های دیگران

• زیر پا گذاشتن ارزش‌‌‌ها و عقاید خود با هدف جلب موافقت دیگران

در مجموع باید گفت که آماده‌‌‌سازی برای تصدی پست‌‌‌های مدیریتی از مدت‌‌‌ها قبل از برگزاری جلسه با رهبران سازمان و مطرح ‌‌‌کردن پیشنهاد خودتان شروع می‌شود. تنها پس از مقدمه‌‌‌چینی و بسترسازی برای این اقدام مهم و سرنوشت‌‌‌ساز است که می‌توان و باید وارد کارزار شد و برای تصدی پست‌‌‌های مدیریتی پشت میز مذاکره با بزرگان سازمان نشست.

منبع


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

نظرات کاربران

ارسال دیدگاه
همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟