یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
آنچه مدیران بازاریابی باید در مورد تحلیل توصیفی بدانند

آنچه مدیران بازاریابی باید در مورد تحلیل توصیفی بدانند

تحلیل توصیفی یک تکنیک قدرتمند و مبتنی بر داده است که با آن می‌توان داده‏‏‌های مشتریان را تحلیل کرد و از آنها الگو استخراج کرد. رفتارها و اولویت‏‏‌های مشتریان از این طریق شناسایی می‏‏‌شوند و علاوه بر این اطلاعات ارزشمندی نیز در مورد رقبا به دست می‏‏‌آید.

به‌‌‌طور کلی، مدیران می‌توانند از طریق تحلیل‌‌‌های توصیفی به اطلاعات ارزشمندی در مورد رفتار مشتریان دست پیدا کنند؛ از جمله اینکه مشتریان چگونه از وب‌سایت رسمی شرکت یا سازمان و همچنین صفحات رسمی شرکت در رسانه‌‌‌های اجتماعی استفاده کرده‌‌‌اند، چقدر زمان برای بررسی هر کدام از این صفحات و بخش‌‌‌های مختلف وب‌سایت صرف کرده‌‌‌اند، در طی جست‌‌‌وجویشان روی کدام محصولات یا خدمات کلیک کرده‌‌‌اند، قبل و بعد از دیدن وب‌سایت شرکت به کدام صفحات یا وب‌سایت‌‌‌ها سر زده‌‌‌اند، مایل به استفاده از چه ابزارهایی برای مشاهده وب‌سایت‌‌‌ها و صفحات شرکت در رسانه‌‌‌های اجتماعی بوده‌‌‌اند، چه روزهایی از هفته و هر ماه را به خرید آنلاین محصولات و خدمات اختصاص داده‌‌‌اند و خیلی چیزهای دیگر.

بر همین اساس لازم است که مدیران سازمان‌ها و شرکت‌ها، به‌‌‌خصوص مدیران بخش بازاریابی شرکت‌ها که تشنه آشنایی با روش‌‌‌های جدید درک و فهم داده در عصر انفجار اطلاعات هستند، به طور کامل از پتانسیل‌‌‌ها و فرصت‌‌‌های نهفته در تحلیل توصیفی اطلاعات آگاهی یابند و از این ابزار قدرتمند در حوزه‌‌‌های مختلف مدیریتی خود بهره لازم را ببرند. در ادامه به برخی از راه‌‌‌های استفاده از این ابزار قدرتمند برای موفقیت در بازاریابی اشاره خواهد شد.

تحلیل توصیفی چیست؟

اگر بخواهیم با مثال توضیح دهیم، مدیر بازاریابی یک شرکت تولیدی می‌تواند با استفاده از تکنیک تحلیل توصیفی بفهمد بازدیدکنندگان از وب‌سایت یا صفحات رسمی شرکت، اول کدام گروه از محصولات در سایت را مشاهده کرده‌‌‌اند و از کدام صفحات و بخش‌‌‌ها و محصولات به‌‌‌سرعت عبور کرده‌‌‌اند.

او همچنین می‌تواند بفهمد که مشتریان و بازدیدکنندگان از چه ابزارهایی برای انجام خریدهای آنلاین استفاده کرده‌‌‌اند و تمام این اطلاعات به او و اعضای تیم بازاریابی شرکت کمک خواهد کرد تا تجربیات بهتر و دلپذیرتری را برای مشتریان رقم بزنند. به‌‌‌طورکلی، راه‌‌‌های مختلفی برای استفاده از تحلیل‌‌‌های توصیفی وجود دارد که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر می‌شود:

استفاده از تحلیل توصیفی برای فهمیدن روش‌‌‌هایی که بازدیدکنندگان وب‌سایت‌‌‌ها و صفحات رسمی شرکت در رسانه‌‌‌های اجتماعی برای بازدیدشان برمی‌‌‌گزینند. با این تحلیل‌‌‌ها می‌توان وب‌سایت خود را بهبود داد و لینک‌‌‌ها و محتوای جدیدی را که برای مخاطبان و مشتریان بالقوه جذاب هستند به آن اضافه کرد.

استفاده از تحلیل توصیفی برای تعیین اینکه مشتریان و بازدیدکنندگان در هر بار بازدید خود روی کدام محصولات کلیک کرده‌‌‌اند که با استفاده از این اطلاعات می‌توان فروش را به میزان قابل ‌‌‌توجهی افزایش داد.

استفاده از تحلیل توصیفی برای فهمیدن روزهای خاص هفته و ماه که در آن مشتریان تمایل بیشتری برای انجام خریدهای آنلاین نشان می‌‌‌دهند و در این حالت می‌توان با آگاهی از این الگوها اقدام به پیش‌بینی روندهای فصلی و تغییر و تنظیم قیمت‌های خود کرد و در نهایت به فروش بیشتری دست پیدا کرد.

 استفاده از تحلیل توصیفی برای جمع‌‌‌آوری اطلاعاتی راجع به مدت‌‌‌زمانی که مشتریان در هرکدام از صفحات و بخش‌‌‌های وب‌سایت یا صفحات در رسانه‌‌‌های اجتماعی سپری کرده‌‌‌اند که این اطلاعات می‌تواند به شرکت‌ها در بهبود محتوای صفحات و طراحی کلی کانال‌‌‌های ارتباطی مجازی‌‌‌شان کمک کند.

به طور کلی، تحلیل‌‌‌های توصیفی می‌توانند شرکت‌ها را به درک و شناخت عمیق‌‌‌تری نسبت به مشتریانشان برسانند و به آنها کمک کنند که بفهمند مشتریانشان چه کسانی هستند و چه ویژگی‌‌‌ها و عاداتی دارند.

در این حالت مدیران بخش بازاریابی و اعضای تیم‌‌‌های تحت رهبری آنها می‌توانند با استفاده از تحلیل توصیفی به اطلاعاتی دست پیدا کنند که به آنها نشان می‌‌‌دهد چرا افراد محتوای مجازی تولیدشده توسط شرکت را مشاهده می‌‌‌کنند و وقتی در وب‌سایت‌‌‌ها یا صفحات شرکت حضور دارند چه می‌‌‌کنند و چگونه می‌توان تجربیات بهتری را برای آنها رقم زد.

ابزارهای تحلیل توصیفی کدم‌‌‌اند؟

ابزارهای تحلیل توصیفی متعددی وجود دارند و راه‌‌‌های زیادی هم برای استفاده از آنها موجود است و با به‌‌‌کارگیری آنها می‌توان به درک و شناخت بهتری نسبت به رفتار مشتریان دست ‌‌‌یافت. نمونه این ابزارها عبارت‌‌‌اند از:

Google Analytics: یک ابزار قدرتمند است که به شما اجازه می‌‌‌دهد تا سنجه‌‌‌های کلیدی خاصی را درباره وب‌سایت‌تان پیگیری کنید؛ ازجمله میزان پریدن از یک قسمت از سایت، نرخ تبدیل، منابع جابه‌‌‌جایی و....

Mixpanel: این ابزار داده‌‌‌های مجزایی را درباره اینکه بازدیدکنندگان چگونه با وب‌سایت‌تان برخورد می‌‌‌کنند در اختیار می‌‌‌گذارد و همچنین مشخص می‌‌‌کند کاربران در حین بازدیدشان چه رفتاری دارند.

Segment: این امکان را به شما می‌‌‌دهد تا بازدیدهای مشتریانتان را از کانال‌‌‌ها و وسایل گوناگون پیگیری کنید و همچنین بفهمید آنها از کجا به سمت سایت شما هدایت ‌‌‌شده‌‌‌اند و در زمان بازدید از وب‌سایت‌‌‌ یا صفحات رسانه‌‌‌های اجتماعی چه‌‌‌کارهایی را به‌‌‌صورت آنلاین انجام می‌‌‌دهند.

Google Search Consol: این ابزار به شما این امکان را می‌‌‌دهد تا کلیدواژه‌‌‌هایی که باعث افزایش ترافیک وب‌سایت‌تان می‌‌‌شوند را شناسایی کنید. شما می‌توانید با آگاهی از آنها تغییرات موردنیاز را در محتوای وب‌سایت‌‌‌های رسمی شرکت‌تان اعمال کنید.

در مجموع باید دانست که در عصر دیجیتال امروز که تحت سیطره تکنولوژی‌‌‌هایی مانند داده‌‌‌های بزرگ و هوش مصنوعی قرار دارد، هرگونه بی‌‌‌توجهی و کم‌‌‌اطلاعی مدیران سازمان‌ها و شرکت‌ها، به‌خصوص مدیران بازاریابی و بازاریابان می‌تواند موجب عقب ماندگی و از دست رفتن فرصت‌‌‌های ارزشمندی شود که سایر شرکت‌ها و رقبا در قاپیدن آنها و سبقت گرفتن از شرکت‌های غفلت‌‌‌زده تردیدی به خود راه نخواهند داد.

در این میان تحلیل توصیفی داده و استخراج اطلاعات معنادار و هوشمند از دل کانال‌‌‌های ارتباطی شرکت‌ها با مشتریانشان یکی از موثرترین و دقیق‌‌‌ترین ابزارها برای موفقیت در میدان رقابت خواهد بود.

منبع


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 0%

نظرات کاربران

ارسال دیدگاه
همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟