دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
مستربچ رنگی چیست؟ آشنایی با مستربچ رنگی و کاربردهای آن

مستربچ رنگی: کاربردها و انواع آن

مستربچ رنگی چیست؟ آشنایی با مستربچ رنگی و کاربردهای آن

مستربچ رنگی، در تولید انواع محصولات پلاستیکی مورد استفاده قرار می گیرد و وظیفه اصلی آن، ایجاد رنگ های مختلف و خواص فیزیکی و مکانیکی گوناگون در محصول پلاستیکی نهایی است. در این مقاله به بررسی کاربردها و خواص مستربچ های رنگی پرداخته ایم.

آیا می‌دانید که مواد پلاستیکی رنگ خاص خود را ندارند. برای انتقال رنگ به پلاستیک‌ها از برخی مواد افزودنی و رنگدانه‌ها به نام مستربچ رنگی استفاده می‌شود. این مسرتبچ در رنگ‌های مشکی، سفید و رنگی به فروش می‌رسد. همه این افزودنی‌ها و رنگدانه‌ها با هم ترکیب می‌شوند تا رنگ و خاصیت مورد نیاز را به دست آورند. این مستربچ‌ها ماندگاری و عملکرد را به محصولات پلاستیکی اضافه می‌کنند. این افزودنی باید با پلاستیک سازگار باشد که بیشتر برای به دست آوردن رنگ و ویژگی از مستربچ‌ها پردازش می‌شود. بدون این مواد افزودنی، مواد پلاستیکی بی‌جان خواهند بود. شما می‌توانید با بررسی مشخصات محصول و قیمت مستربچ رنگی، برای خرید مستربچ رنگی از ویکی پلاست اقدام کنید.

مستربچ رنگی چیست؟

به طور خلاصه، مستربچ یک افزودنی پلاستیکی جامد است که برای رنگ کردن یا دادن خواص دیگر به پلاستیک استفاده می‌شود. مخلوط غلیظی که از توزیع رنگ‌ها و افزودنی‌ها در یک حامل پلیمری با عملیات حرارتی و به ویژه یک اکسترودر اختلاط برشی بالا به دست می‌آید مستربچ نامیده می‌شود. سپس مخلوط سرد شده، برش داده می‌شود و از طریق گلوله ساز به صورت گرانول در می‌آید.

مستربچ به پردازنده اجازه می‌دهد تا پلیمر خام را در طول فرآیند تولید پلاستیک به صورت اقتصادی رنگ آمیزی کند. مستربچ رنگ یا کنسانتره رنگ، گرانولی است که برای رنگ آمیزی ترموپلاستیک‌ها استفاده می‌شود. این افزودنی از یک یا چند رنگ و یک رزین حامل مخصوص پلیمر تشکیل شده است که در نهایت منجر به تولید مستربچ رنگی می‌شود.

انواع مستربچ رنگی

انواع مختلفی از مستربچ‌ها وجود دارند که به موارد زیر تقسیم می‌شوند:

  • مستربچ‌های سفید: این نوع مستربچ‌ها برای فعالیت‌های مختلفی مانند لمینیت، پوشش، استفاده به عنوان لایه محافظ، قالب گیری و غیره استفاده می‌شوند. دارای گریدهای تیتانیوم دی اکسید تیتانیوم (TiO2) با کیفیت بالا در فضای باز و داخلی هستند که بازتاب نور را ممکن می‌کند.
  • مستربچ سیاه: خواصی مانند جت بالا، لایه محافظ اشعه ماوراء بنفش و همچنین تماس ایمن با غذا با کمک مستربچ سیاه امکان پذیر است. آنها را می‌توان به عنوان فیلم محافظ، قالب گیری و به عنوان ورق برای PET استفاده کرد.
  • مستربچ‌های افزودنی: این مستربچ‌ها برای افزودن خواصی مانند بافت‌های مختلف به پلاستیک استفاده می‌شوند.
  • مستربچ‌های رنگی: برای افزودن رنگ به پلاستیک استفاده می‌شود. با ترکیب مواد افزودنی مختلف به مستربچ‌های رنگی مختلف، می‌توانیم به رنگ‌ها و جلوه‌های دلخواه دست پیدا کنیم که به برجسته شدن محصولات پلاستیکی کمک می‌کند.
  • مستربچ جلوه‌های ویژه: این مستربچ‌های جلوه‌های ویژه مانند مروارید، متالیک، فلورسنت به محصولات نهایی مختلف و غیره استفاده می‌شوند.

مزایای مستربچ رنگی

مستربچ رنگی برای رنگ آمیزی پلیمرهای خام در طول فرآیند تولید پلاستیک استفاده می‌شود. مستربچ‌های رنگی ترکیبی از ویژگی‌هایی را ارائه می‌دهند که سازگار، قابل اعتماد و مقرون به صرفه هستند. مستربچ‌های رنگی ترکیبی از رنگدانه‌ها یا مواد افزودنی هستند که به منظور پخش بهینه این رنگدانه‌ها در یک رزین حامل، مواد پخش‌ کننده به آن اضافه می‌شوند. رزین حامل در طول قالب‌ گیری با محصول پلاستیکی مخلوط می‌شود.

تولید کنندگان مستربچ فرمول بندی سفارشی را تولید می‌کنند، از مواد اولیه با کیفیت بالا و تکنولوژی پیچیده اختلاط دو پیچ استفاده می‌کنند تا رنگ‌های مورد نیاز را به دست سازهای پلاستیکی منتقل کنند. مستربچ‌های رنگی این توانایی را دارند که تغییرات عظیمی را در پلاستیک ایجاد کنند و کاربردهای دیگری را ارائه دهند. این افزودنی می‌تواند رنگ را تغییر دهد، ارزش افزوده به بافت و جلوه دهد، فرم و عملکرد مواد پلاستیکی را تعریف کند. از صنایع گرفته تا لوازم خانگی، همه به مستربچ رنگ بستگی دارند.

مزایای مختلف مستربچ سفید عبارتند از:

  • به دلیل خواص رنگی، پلاستیک‌ها را از نظر بصری جذاب می‌کند.
  • درخشش و ارزش را به محصولات پلاستیکی اضافه می‌کند.
  • اثربخشی را در سطوح بسیار پایین اضافه کنید.
  • برای دوره‌های طولانی تولید خوب است.
  • مقرون به صرفه و ارزان قیمت است.

مهمترین مزیت مستربچ رنگی نسبت به رنگدانه پودری این است که مستربچ‌ها با دقت طراحی شده‌اند تا پراکندگی مطلوب را در یک الگوی پلیمری ایجاد کنند. مستربچ‌ها خواص ضروری مانند پایداری در برابر اشعه ماوراء بنفش، مقاوم در برابر شعله، آنتی اکسیدان‌ها، رنگ، جت و غیره را ارائه می‌دهند، بنابراین مستربچ‌ها همیشه بهتر از هر رنگدانه پودری دیگری هستند.

مشخصات مستربچ رنگی

مستربچ‌ها در طیف گسترده‌ای از رزین‌های حامل موجود هستند که شامل  PE، PP، PS، ABS  و غیره هستند. مستربچ‌های رنگی را می‌توان به عنوان محصولات مستقل یا در ترکیب با انواع افزودنی‌های افزایش دهنده عملکرد طراحی شده برای چندین پلیمر استفاده کرد. نمونه‌هایی از افزودنی‌های رایج عبارتند از:

  • آنتی اکسیدان‌ها
  • تثبیت کننده‌های اشعه ماوراء بنفش
  • بازدارنده‌های شعله
  • عوامل لغزش
  • عوامل ضد انسداد
  • عوامل ضد الکتریسیته ساکن
  • روشن کننده‌های نوری
  • عوامل هسته‌زا
  • کمک‌های پردازش پلیمر

تایپ شمارنده رنگ‌ها را می‌توان با استفاده از مراجع استاندارد مانند  Pantone، RAL  و NCS انجام داد. برای مشتریان یک نمونه فیزیکی ساده به عنوان مرجع کافی است. این مستربچ قابل استفاده در طیف وسیعی از صنایع از قالب گیری تزریقی و کشاورزی، بسته بندی انعطاف پذیر و اکستروژن تا قالب گیری دمشی و بسته بندی سفت و سخت است.

قیمت مستربچ رنگی

لیست قیمت مستربچ رنگی براساس عوامل مختلف تعیین می‌شود که اغل شامل موارد زیر هستند:

  • برند تولید کننده
  • کیفیت ساخت
  • مقدار مورد نیاز
  • عرضه و تقاضا
  • نرخ ارز
  • خرید مستربچ رنگی از ویکی پلاست

ما در ویکی پلاست به معرفی شرکت‌هایی که از بهترین فناوری‌های موجود در رنگدانه‌ها، حامل‌ها و پردازش برای تولید انواع مستربچ های رنگی استفاده می کنند می پردازیم. در این راستا، مستربچ های رنگی شرکت پلی تیز، یکی از بهترین گزینه ها برای تولیدکنندگان محصولات پلاستیکی است. این مجموعه با طیف گسترده‌ای از خطوط قالب گیری تزریقی و دمشی، می‌تواند عملاً هر رنگی را برای هر برنامه‌ای مطابقت دهد.

در تلاش برای برآورده کردن انتظارات مشتریان، این مجموعه همچنین راه‌حل‌های سفارشی ارائه می‌دهد که در طیف وسیعی از صنایع از قالب‌گیری تزریقی و کشاورزی، بسته‌ بندی انعطاف‌ پذیر و اکستروژن تا قالب‌ گیری بادی و بسته‌ بندی سفت و سخت قابل استفاده است. برای کسب اطلاعات بیشتر با تیم مشاوران این مجموعه تماس بگیرید.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 67%

نظرات کاربران

ارسال دیدگاه
همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟