شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
مستربچ آنتی UV چیست؟

wikiplast.ir

مستربچ آنتی UV چیست؟

ممکن است در مورد مستربچ و انواع آن اطلاعاتی داشته باشید. معروف ترین مستربچ که به دلیل تنوع در رنگ شناخته شده است، مستربچ رنگی است. کاربرد مستربچ رنگی در صنعت پلاستیک، لوازم خانگی و حتی خودروسازی، یکی از دلایل گستردگی تولید و شناخته شدن آن است. اما علاوه بر آن، مستربچ آنتی یووی نیز وجود دارد که ما در این مقاله، قصد داریم در مورد آن مفصل صحبت کنیم.

شکل و رنگ پلیمرها با قرار گرفتن در معرض نور خورشید تغییر می کند. گاهی حتی امکان دارد با تغییر رنگ و شکل و ظاهر پلیمر، خاصیت اصلی جسم و کارکرد آن نیز دچار تغییر شود. بنابراین پلیمر باید دارای موادی باشد که با قرار گرفتن در معرض نور خورشید دچار واکنش نشود. برای تحقق این امر باید  فناوری لازم، روش ها و راهکارهای علمی به این منظور مورد استفاده قرار گیرد.

استفاده از مستربچ آنتی UV به همراه مستربچ رنگی پلاستیک را در مقابل اشعه ماورا بنفش خورشید محافظت می کند و از نابودی و از بین رفتن پلاستیک در برابر اشعه ماوراء بنفش جلوگیری می نماید.

با توجه به این نکته که نور خورشید موجب خرابی و شکستن زنجیره های پلیمری می شود، این فناوری در بسته بندی مواد غذایی، کشاورزی و ... کاربرد بسیاری دارد. در برخی از محصولات استفاده از تثبیت کننده های ضد اشعه ماوراء بنفش کاملا لازم و ضروری می باشد؛ چون محصولات پلیمری با قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش مواد رنگی خود را از دست داده و تغییر رنگ می دهند.

پلاستیک ها بنا به دلایل متعدد و گوناگونی مانند ضخامت پلاستیک و قطعه، شرایط آب و هوایی، وجود مواد افزودنی در ساخت پلاستیک، نوع پلیمر و ... میزان تخریب پذیری متفاوتی در مقابل اشعه ماوراء بنفش خورشید دارند.

امروزه مستربچ های آنتی uv را که دارای فرمولاسیون متفاوت و متنوعی هستند، جهت استفاده در صنایع مختلف اعم از فیلم های گلخانه ای، صنایع بسته بندی، لوله و اتصالات، صنایع خودرویی و صنایع پلیمری  دیگر تولید می کنند.

انواع مستربچ آنتی UV

تولید مستربچ آنتی UV که ضد اشعه ماورا بنفش و تثبیت کننده است، طبق نیاز مشتریان انجام می گیرد. در واقع کاربرد این فناوری در صنایع و حوزه های مختلف و گوناگون متفاوت است. به صورت کلی چندین مستربچ مهم در این باره با قابلیت های متفاوت وجود دارد که عبارتند از:

مستربچ مشکی

 تولید این نوع مستربچ با استفاده از کربن سیاه با غلظت بالا صورت می گیرد. و کارایی آن به عنوان چسبنده یا حامل می باشد. امکانات مستربچ مشکی عبارتند از:

•    توزیع و پراکندگی مطلوب و مناسب
•    مقاومت در مقابل شرایط آب و هوایی سخت و نامطلوب
•    مناسب برای تماس با غذا
•     رسانای الکترواستاتیک مناسب
•     تولید محصولات توسط جریان آسان با ویسکوزیته کم

موارد استفاده مستربچ مشکی عبارتند از:

•    استفاده از مستربچ مشکی در لوله های جانبی و آبیاری
•     به کارگیری مستربچ سیاه در لایه های نازک، لایه های ضخیم و اکستروژن ورق
•     استفاده از مستربچ سیاه در الیاف منگنه پلی استر، پارچه های غیر بافته شده
•     به کارگیری مستربچ مشکی در قالب گیری روتو، قالب گیری تزریقی، قالب گیری دمشی
•     ورق PET

مستربچ سفید

 تولید این نوع مستربچ با استفاده از رزین پلی اتیلن و تیتانیوم روتیل با کیفیت بالا انجام می شود. برای تولید پلاستیک، این ماده را با پلی اتیلن ترکیب کرده و  به ذراتی تبدیل می کنند و این گونه جسم مات و سفید به نظر می رسد. مستربچ سفید دارای کاربردهای گسترده‌ای می باشد که از جمله آن ها می‌توان به فیلم های محافظ، لمینیت، الیاف، شکل دهی حرارتی، پوشش، لوله، قالب گیری دمشی، قالب گیری تزریقی اشاره کرد.

این محصول که شامل گریدهای دی اکسید تیتانیوم (TiO2) در فضای باز و داخلی می باشد قابلیت تولید پیشرفته باکیفیت بالا را دارد. TiO2 به دلیل قابلیت پراکندگی نور با توانایی انعکاس نور کدورت را ممکن می کند. این کار به وسیله پراش نور و انکسار صورت می گیرد چون عبور نور از ذرات دی اکسید تیتانیوم در صورت وجود نور کافی منجر به انعکاس به بیرون شده و جسم را مات نشان می دهد.


مستربچ های جامد

 عمر مستربچ آنتی UV درصورت تبخیر نشدن به دلیل نداشتن حلال طولانی تر خواهد بود. این نوع مستربچ حدود ۴۰ تا ۶۵ درصد افزودنی دارد که در هر کدام، افزودنی ها ممکن است متفاوت باشند.


مستربچ رنگی

با استفاده از مستربچ رنگی که دارای کنسانتره مناسب و کیفیت بالا باشد در صنایع گوناگون می توان رنگ سفارشی با کلیه موارد را ارائه داد.

چگونگی ساخت مستربچ آنتی UV

برای نخستین بار تهیه مستربچ آنتی UV با الیاف جدید ضد اشعه ماورا بنفش بر پایه سدیم و عناصر دیگر انجام شد. پس از آن اصلاح رنگ دانه و نانو سدیم فسفات به وسیله عامل جفت کننده آلومینیوم انجام شد. سپس آن را به عنوان عامل ضد اشعه ماوراء بنفش بر پایه سدیم در تولید مستربچ به کار گرفتند. در کارخانه ها  مستربچ را توسط این فرمول می سازند. البته بعدها این نوع مستربچ در صنایع مختلف به کار گرفته شد.

مزایای مستربچ آنتی یووی

•    استفاده از مستربچ آنتی UV موجب جلوگیری از تخریب محصول در مقابل اشعه فرابنفش خورشید می شود.
•     مستربچ آنتی UV از تغییر رنگ و رنگ پریدگی محصول در مقابل نور خورشید جلوگیری می کند.
•     استفاده از مستربچ آنتی uv براقیت محصول را حفظ می کند.
•    استفاده از مستربچ آنتی uv موجب پایداری طولانی و حفظ خواص مکانیکی محصول شده و استحکام فیزیکی آن را بالا می برد.

کاربرد مستربچ آنتی UV

•    استفاده از مستربچ آنتی UV در ورق شفاف کامپیوتر
•     به کارگیری مستربچ آنتی uv در ترکیبات خودرو
•     استفاده از این نوع مستربچ در محصولات قالب گیری تزریقی جهت استفاده در فضای باز به طور مثال جعبه ها یا صندلی های باغ
•    استفاده از مستربچ آنتی uv در بسته بندی انعطاف پذیر برای برنامه های کاربردی در فضای باز
•     استفاده از این نوع مستربچ در فیلم های خانه سبز


کارایی مستربچ آنتی UV در کشور های مختلف

در اروپا از این فناوری اغلب جهت ساخت و ساز استفاده می شود. در واقع کاربرد بسیار زیاد این فناوری در اروپا برای حفاظت از  ورق های چند جداره یا جامد و و یا لوله ها و اتصالات در مقابل اشعه خورشید می باشد.
این فناوری در ساخت و ساز به دلیل کم کردن زوال خواص مکانیکی و تخریب کمتر نمای جداره های ساختمان در طولانی مدت مورد استفاده قرار می گیرد.

با توجه به از بین رفتن و یا کاهش اثر اشعه ماورا بنفش و اکسیداسیون نور از طریق مستربچ گاهی باید سیستم به لحاظ جدا شدن مستربچ آنتی uv از مواد اولیه در قیف دستگاه  کنترل شده و در صورت لزوم مستربچ به طور مستقیم به اسپیندل ماشین اضافه شود.

مستربچ در کشور های آسیایی در حوزه کشاورزی کارایی بسیار زیادی دارد. در واقع جهت جلوگیری از خراب شدن و شکستن زودهنگام پلیمر و تضمین سلامت و کیفیت محصول از افزودنی آنتی uv استفاده می شود.
مطابقت مستربچ آنتی uv با آب و هوا، تکنیک های رشد و آفت‌کش ‌ها، همچنین خود محصول ضروری و لازم است. تثبیت کننده های ماورا بنفش افزوده شده به پلاستیک با ممانعت از جذب اشعه ماورا بنفش موجب پخش انرژی به صورت گرمای سطح پایین می گردند.

کاربرد این فناوری در صنعت آرایشی به صورت تولید کرم های ضد آفتاب می باشد که پوست را در مقابل اشعه ماورا بنفش خورشید محافظت می کند.

با توجه به گسترش تقاضای بازار در رابطه با این فناوری، دانشمندان در تلاش هستند تا از این نوع مستربچ برای محافظت و تخریب کمتر محصولات در صنایع مختلف دیگر در مقابل اشعه ماورا بنفش، استفاده نمایند.
کاربرد و کارایی مستربچ در صنایع مناطقی که تابش نور خورشید در آن مناطق بسیار زیاد است، بیشتر می باشد.
 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک
 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

نظرات کاربران

ارسال دیدگاه
همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟