پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
نکات ایمنی کار با دستگاه تزریق پلاستیک

wikiplast.ir

نکات ایمنی کار با دستگاه تزریق پلاستیک

هر وسیله و دستگاهی که ساخته می‌شود، علاوه بر امکانات و راحتی که در اختیار انسان‌ها قرار می‌دهد، مضراتی هم برای انسان‌ها دارد. بعنوان مثال وسایل نقلیه ار جمله خودرو علاوه بر آنکه زندگی را برای بشریت آسان کرده است، روزانه جان بسیاری از انسان‌ها را می‌گیرد. برای استفاده از هر وسیله‌ای باید با نکات ایمنی استفاده از آن آشنا باشیم تا دچار خسارات مالی و از همه مهم‌تر جانی نشویم.

در حال حاضر در حوزه‌ی صنعت پلاستیک، استفاده از دستگاه تزریق پلاستیک افزایش یافته است. زیرا از ماشین الات تزریق پلاستیک برای تولید قطعات بزرگ و کوچک پلاستیکی مانند سبد میوه، بطری و درب آن، جا ادویه و غیره استفاده می‌شود. با توجه به افزایش استفاده از آن بهتر است برای پیشگیری از خسارات جانی و مالی  با نکات ایمنی کار با دستگاه تزریق پلاستیک آشنا شویم.

دستورالعمل کار با دستگاه تزریق پلاستیک

همه‌ی دستگاه‌ها بر روی بدنه بیرونی خود پلاک‌هایی حاوی اطلاعات ایمنی و اخطارهای لازم جهت نحوه کار بر روی دستگاه درج شده است. حتما قبل از شروع کار با دستگاه تزریق پلاستیک، اطلاعات ثبت شده را به طور کامل مطالعه نمایید.

حوادث احتمالی دستگاه تزریق پلاستیک

یک سری از حوادث احتمالی دستگاه تزریق پلاستیک رایج است. هنگام وقوع هر کدام از حوادث باید به صورت زیر عمل کنید:

  • تجزیه انفجاری

بعضی از مواد پلاستیکی از جمله پی وی سی و پلی متیل اکسید، اگر به مدت طولانی در معرض حرارت قرار بگیرند گاز تولید کرده، تجزیه شده و یا منفجر می‌شوند. پس باید با استفاده از نازل‌هایی که از قالب جدا هستند گازهای تحت فشارخارج شوند تا موجب انفجار نشود.

  • خروج بخارهای سمی

بطور کلی سیستم‌ها از تولید این گازها جلوگیری می‌کنند اما اگر به هر دلیلی کنترل گاز میسر نباشد بهتر است از یک گازگیر برای خروج بخارهای خطرناک استفاده شود، بهتر است وسیله مکنده گاز سمی بر روی قالب نصب شده باشد.

  • شارژ بیش از حد

اگر بارگیری با فشار بالا انجام شود، فشار داخل سیلندر هم افزایش می‌یابد. در صورتی که نازل یا قالب نیاز به تمیز شدن داشته باشند، احتمال پاشیدن مواد و آسیب دیدن اپراتور دستگاه وجود دارد. همچنین اگر بارگیری بیشتر از یک میزان مشخص (حداکثر 15 درصد بیشتر از وزن قطعه) باشد پس از تزریق باعث باقی ماندن پلاستیک ذوب شده در سیلندر و بالا رفتن فشار و دما خواهد شد.

 

  • گرفتاری دست اپراتور در دستگاه تزریق پلاستیک

توجه داشته باشید هنگام تمیز کردن یا تعمیر ماشین، موتور دستگاه را خاموش باشد و کلید اصلی را در وضعیت صفر قرار داشته باشد تا از پاشیدن مواد و قطع شدن دست و انگشتان جلوگیری شود. در صورتی که دست اپراتور در دستگاه گیر کرد سریعا دستگاه را خاموش کرده و با آتش نشانی و اورژانس تماس بگیرید.

لیست نکات ایمنی که اپراتور دستگاه تزریق پلاستیک باید رعایت کند!

  1. در هنگام کار با دستگاه تزریق پلاستیک دست های خود را به گیره، بازوها و تابلو برق دستگاه نزدیک نکنید.
  2. در هنگام کار دستگاه از دست زدن به کلیدها و دکمه‌ها خودداری نمایید.
  3. در هنگام برداشتن محصول از داخل قالب دست‌هایتان را از بالا و یا پایین داخل قالب نکنید، این کار می‌تواند باعث قطع شدن دست یا انگشتان شود.
  4. در هنگام کار کردن با دستگاه اگر تغییراتی در صدای دستگاه شنیده شد یا بنا به دلایلی مجبور بودید که دستگاه را سریعا متوقف نمایید، دکمه قرمز استپ را فشار دهید.
  5. برای ریختن مواد داخل گازگیر، ایمن‌ترین روش استفاده از موادکش است. اما به دلیل هزینه بالا در اغلب موارد گاز گیر توسط خود اپراتور به صورت دستی پر می‌شود .
  6. برای کمتر کردن خطرات ابتدا گازگیر را خاموش نموده سپس اقدام به ریختن مواد نمایید .
  7. مطمئن باشید پیچ رو بند قالب محکم بوده و از دست کاری آن جدا پرهیز نمایید .
  8. در صورتیکه رو بند به ارتفاع صفحه پشت قالب میزان نشده باشد احتمال افتادن قالب وجود دارد.
  9. رابط ها و شلنگ های ورودی وخروجی آب بایستی دارای بست باشد. در غیر این صورت ممکن است در اثر خروج شلنگ از جای خود و پاشش آب، آب به داخل قالب و مدارات برق نفوذ پیدا کند که باعث صدمه دیدن دستگاه وخطرات بعدی برای اپراتور شود
  10. سیم ارت دستگاه را چک کنید در صورتیکه ارت دستگاه قطع شده یا معیوب تشخیص داده شود احتمال اتصالی و یا برق گرفتگی اپراتور وجود دارد.
  11. در هنگام تزریق به صورت دستی دقت نمایید مواد مذاب به راحتی از سر نازل عبور کند، در صورت گرفتگی سر نازل احتمال پاشش مواد بر روی دست و صورت اپراتور وجود دارد.

چک لیست ایمنی دستگاه تزریق پلاستیک

در کارگاه‌های تولیدی اشنایی با نحوه کار کردن دستگاه‌ها و دانستن طرز  صحیح کار کردن (سالم بودن) ماشین الات بسیار مهم است. خرابی قطعه کوچکی از دستگاه تزریق پلاستیک ممکن است اول از همه خطر جانی برای اپراتور دستگاه داشته باشد و دوم ممکن است کل خط تولید از کار افتاده و  متوقف شود. این موضوع باعث به وجود امدن خسارت بسیار زیادی به کارفرما است.

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. نگهداری اصولی از دستگاه و پیشگیری از وقوع خرابی بسیار کم هزینه تر از تعمیر دستگاه خراب است. ماشین آلات بطور مداوم نیاز به سرویس دارند تا بتوانند همیشه آماده به کار باشند بدین منظور با توجه به نکات ایمنی کار با دستگاه تزریق پلاستیک و رعایت مقررات از خسارات احتمالی پیشگیری کنید. یکی از نکات ایمنی کار با دستگاه تزریق پلاستیک این است که شخصی (به عنوان پشتیبان دستگاه) مسئول نگهداری و تعمیرات دستگاه تزریق پلاستیک دائما درکارگاه باشد تا دستگاه را به طور مرتب چک کرده و ایرادات آن را فورا رفع نماید. پشتیبان دستگاه باید یک چک لیست شامل کارهایی که روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه باید انجام شود تهیه می‌کند و مطابق با آن بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد .

چک لیست ایمنی دستگاه تزریق پلاستیک 
 

مراقبت‌‌های روزانه از دستگاه تزریق پلاستیک
  • دستگاه تزریق پلاستیک تمیز شود.
  • دمای روغن کنترل شود.
  • توجه کنید صدای دستگاه معمولی باشد.
  • دقت کنید مواد برگشت و پس زدگی نداشته باشد.
  • دستگاه مرتبا روغن کاری شود.   
مراقبت‌های هفتگی دستگاه تزریق پلاستیک
  • جایگاه روغن کاری و فرایند خنک کننده‌های تابلوی برق چک شود.
  • روغن ریزی مدار دستگاه بررسی شود.
  • به روان بودن جک ها توجه داشته باشید.
مراقبت‌های ماهانه از دستگاه تزریق پلاستیک
  • دستگاه را حتما گریس کاری کنید.
  • مرتبا عملکرد خنک کننده‌ها را بررسی نمایید.
  • به بوی سوختگی برق و کلیدهای اضطراری دقت شود چرا که هر گونه بوی سوختگی می تواند علامت خطر باشد.  
مراقبت‌های سالانه یا دو بار در سال از دستگاه تزریق پلاستیک
  • تعویض روغن و تمییز نمودن فیلتر دستگاه تزریق پلاستیک
  • بررسی سطح روغن هیدرولیک دستگاه
  • توجه به جایگاه قرار گرفتن قالب نسبت به گیره  

 
بطور کلی، قطعی‌ترین راه برای حفاظت از جان اپراتورها، راه اندازی خط تولید تزریق پلاستیک تمام اتوماتیک است. همچنین بررسی‌های لارم مطابق با جدول بالا بسیار موثر است.

ویکی تِک


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 91%

نظرات کاربران

ارسال دیدگاه
همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟