پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
راهنمای خرید انواع مخزن پلاستیکی

مخزن (تانکر) پلاستیکی و انواع آن

راهنمای خرید انواع مخزن پلاستیکی

مخازن پلاستیکی، با تنوع جنس و شکل فراوانی که دارند، کاربردهای متنوعی در صنایع ساخت و ساز، کشاورزی و... دارند. از این مخازن با هدف ذخیره سازی آب در ساختمان های مسکونی، صنعتی و...، ذخیره سازی اسید و... استفاده می شود. در این مقاله، به بررسی انواع مخزن، کاربردها و ویژگی‌های آن‌ها پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

امروزه با پیشرفت صنعت و تکنولوژی، شناخت انواع مخزن پلاستیکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تانکر پلاستیکی دارای انواع مختلفی از لحاظ شکل ظاهری، ساختار بنیادی و کاربردی است. مخزن آب پلاستیکی در طرح‌های متفاوت، کاربردهای متنوعی در صنایع گوناگون دارد. در این مقاله تلاش کردیم تا به تشریح کامل مخزن ذخیره آب پلاستیکی بپردازیم. در ادامه نیز درباره عوامل موثر بر قیمت مخزن آب پلاستیکی نیز بحث خواهیم کرد. از این رو پیشنهاد می‌کنیم تا پایان اين مقاله همراه ما باشید.

مخزن پلاستیکی چیست؟

با به وجود آمدن پدیده خشکسالی در اکثر نقاط دنیا، ذخیره آب امر بسیار مهمی تلقی شده است. بر این اساس استفاده از مخزن ذخیره آب پلاستیکی رواج زیادی پیدا کرده است. در واقع مخزن پلاستیکی همان تانکر پلاستیکی است که‌ از آن برای جابه‌جایی‌ و نگهداری آب و دیگر مایعات استفاده می‌شود. تانکر پلاستیکی دارای انواع و اقسام طرح‌ها و رنگ‌ها است. هر کدام از انواع تانکر پلاستیکی جهت کاربرد خاصی، طراحی و تولید می‌شوند. از مخزن ذخیره آب پلاستیکی در صورت دارا بودن پروانه بهداشتی، جهت ذخیره آب آشامیدنی نیز استفاده می‌شود. مخزن آب شامل انواع وان‌های پلاستیکی، مخازن انبساط، مخازن سم‌پاشی و… است.

مخزن پلاستیکی چیست؟

 ساخت مخزن پلاستیکی

در سالیان خیلی دور برای ساخت مخازن از موادی مانند چوب، سنگ و سفال استفاده می‌شده است. هنوز هم در بعضی نقاط دنیا، مصرف مخازن سفالی، سنگی و چوبی به ندرت رواج دارد. تاریخچه ساخت مخازن پلاستیکی به اواسط قرن بیستم برمی‌گردد. اولین بار مهندسان مواد و متالوژی، اقدام به ساخت تانکر پلاستیکی از طریق قالب گیری دورانی کرده‌اند. در کشورهای پیشرفته، شرکت‌های سازنده مخزن آب پلاستیکی با دانش و فناوری نانو اقدام به طراحی و تولید این‌گونه مخازن می‌نمایند. این شرکت‌ها سعی می‌کنند به تمامی نیازهای مشتری توجه کنند و در جهت برآورده کردن آن‌ها از هیچ تلاشی کوتاهی نمی‌کنند.

مخازن پلاستیکی صنعتی با توجه به اهمیتی که دارند، با کیفیت بالایی تولید می‌شوند. در کشورهای صنعتی، تولید مخازن پلاستيکی با کیفیت بالا، جایگزین انواع دیگر مخازن شده است.

جنس مخزن پلاستیکی

مخازن آب پلاستیکی بر حسب کاربردی که دارند، از ترکیبات گوناگون شیمیایی با پلیمرهای خاص ساخته می‌شوند. این ترکیبات شامل مونومر، تکپار و بسپارهای شیمیایی با کیفیت‌های متفاوت هستند. مخازن ساخته شده از پلیمرهای پلی اتیلنی و پلی پروپیلن نمونه‌ای از این‌گونه مخازن هستند. این دو نوع مخزن پلاستیکی از جهات مختلفی به هم شبيه هستند اما در عین حال تفاوت‌های اساسی نیز با هم دارند.

 مخزن پلی پروپیلن ساخته شده بر اساس دو نوع هموپلیمر و کوپلیمر است. مخازن پلی پروپیلن در برابر نوسانات دمایی بسیار مقاوم‌تر از پلی اتیلن هستند. از ویژگی‌های دیگر این نوع مخازن می‌توان به مقاومت بالای شیمیایی و عمر مفید بالای آن‌ها اشاره کرد. این نوع مخازن به دلیل بالا بودن کیفیت مواد اولیه، قیمت نسبتا بالايی نیز دارند.

مخزن پلی اتیلن از کاربردی‌ترین مخازن ذخیره سازی آب هستند. این نوع مخازن پلاستيکی با توجه به تنوع در رنگ و حجمی که دارند در صنایع گوناگون صنعتی و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. قیمت مخازن‌ پلی اتیلن نسبت به سایر انواع مخازن پلاستيکی مناسب‌تر است. این مخازن همچنین با توجه به‌ وزن سبکی که دارند، به راحتی قابل جابه‌جا شدن هستند. از معایب مخازن پلاستيکی پلی اتیلن می‌توان به مقاومت پایین آن در برابر ضربات شدید مکانیکی اشاره کرد. مخارن پلی اتیلن در مکان‌های تحت فشار، کمتر قابل نصب می‌باشند. نصب هر گونه اتصالات به مخزن آب پلاستیکی پلی اتیلن در صورتی که فشاری به آن وارد نشود، ایرادی ندارد. جهت خرید مخزن پلی اتیلن می‌توانید از اینجا اقدام کنید.

انواع مخازن پلاستيکی از لحاظ ساختار لایه ای

تانکرهای پلاستیکی به صورت تک لایه یا چند لایه تولید می‌شوند. این تانکرها بر اساس تعداد لایه‌هایی که دارند دارای کیفیت و کاربردهای متفاوتی هستند.

مخزن پلاستیکی تک لایه

مخزن آب پلاستیکی تک لایه همان‌طور که از اسم آن مشخص است، تنها متشکل از یک لایه است و ضخامت کمی دارد. در مخازن تک لایه، این امکان وجود دارد که مشتری بتواند از بیرون، محتویات درون مخزن را به آسانی مشاهده و کنترل کند. این مخازن دارای مصارف بهداشتی نیز هستند و در صنایع غذایی کاربرد فراوان دارند.

تولید کنندگان عرقیات از این مخازن برای نگهداری عرقیات تولیدی خود استفاده می‌کنند. این‌گونه مخازن به دلیل نداشتن کیفیت بالا، در صورت قرار گرفتن در معرض نور خورشید به‌راحتی دچار آسیب می‌شوند و محتویات درون مخزن تغییر خاصیت می‌دهد. از این‌رو از این نوع مخازن بهتر است به صورت روزانه‌ استفاده شود. عموما مخازن پلاستیکی تک لایه بیشتر در آبیاری و سم‌پاشی مزارع، ذخیره آب و پسماندهای فاضلاب‌ها کاربرد دارند.

مخزن پلاستیکی سه لایه

مخازن سه لایه بهداشتی پلی اتیلنی تنها گروهی از انواع مخزن آب پلاستیکی است که‌ دارای نشان برتر ملی استاندارد است. این مخازن از سه لایه منسجم شامل لایه داخلی، میانی و خارجی تشکیل شده است. دو لایه داخلی و خارجی به رنگ سفید و لایه وسطی به رنگ مشکی است. لایه مشکی از عبور نور به داخل مخزن پلاستیکی جلوگیری می‌کند و مانع از رشد باکتری‌ها و جلبک‌ها می‌شود. لایه سفید داخلی از تغییر بو، رنگ و مزه آب آشامیدنی جلوگیری می‌کند. لایه سفید بیرونی نیز نور خورشید را به میزان کمتری جذب می‌کند تا از گرم شدن مخزن جلوگیری کند.

این تانکرهای پلاستیکی به دلیل کیفیت بالای مواد اولیه تشکیل‌دهنده آن و همچنین مقاومت مکانیکی بالا در برابر فشار حاصل از آب، موفق به کسب نشان برتر شده‌ است. از این مخازن، جهت ذخیره‌سازی طولانی مدت مایعات و سيالات خوراکی استفاده فراوان می‌شود. مخازن سه لایه همچنین با توجه به‌ مقاومت شیمیایی بالا در برابر عوامل زنگ‌زدگی و خوردگی، جهت ذخیره‌سازی مایعات شیمیایی به کار می‌روند. این نوع مخازن دارای خاصیت آنتی یووی هستند و از محتویات درون‌ مخزن در برابر نور خورشید محافظت می‌کنند. بنابراین از این مخازن در ذخیره‌سازی آب آشامیدنی و مایعات خوراکی در صنایع غذایی بیشتر استفاده می‌شود.

مخزن پلاستیکی چهار لایه معمولی

مخازن چهار لایه معمولی برای ذخیره‌سازی مایعات با چگالی سنگین‌تر از آب طراحی و تولید شده اند‌. این نوع مخزن پلاستیکی دارای مقاومت ضربه‌ای و شیمیایی بسیار بالایی است. این تانکر پلاستیکی از چهار لایه‌ تشکیل شده است. لایه اول به ترتیب از داخل به خارج به رنگ سفید است که جهت مصارف بهداشتی در مخزن به کار گذاشته شده است. لایه دوم به رنگ آبی، برای افزایش استقامت مخزن تعبیه شده است. لایه سوم به رنگ‌ مشکی نیز جهت جلوگیری از رشد جلبک و باکتری و لایه بیرونی به رنگ سفید دارای خواص آنتی یووی است.

مخزن پلاستیکی چهار لایه فوم دار

مخازن چهارلایه فوم دار نیز از دیگر انواع مخازن پلی اتیلنی است که شبیه به مخزن چهار لایه معمولی است با این تفاوت که یک لایه اضافی دارد. لایه فوم اضافی این مخزن پلاستیکی، از یخ زدگی مخزن در برابر سرمای شدید و نیز از گرم شدن مایع درون‌مخزن در هوای گرم جلوگیری می‌کند.

انواع مخازن پلاستیکی از لحاظ شکل و کاربرد

مخازن آب پلاستیکی دارای طرح‌ها و اشکال متفاوتی هستند. هر کدام از طرح‌های تانکر پلاستیکی دارای کاربرد خاص و ویژه‌ای است. در زیر به اختصار به چند مورد از این مخزن‌ها اشاره می‌کنیم.

مخزن عمودی

مخزن عمودی یا ایستاده در مصارف خانگی و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع مخزن پلاستیکی، بدون پایه طراحی شده است و در مکان‌هایی که محدودیت ارتفاعی وجود نداشته باشد می‌توان از این مخازن استفاده کرد. مخزن آب پلاستیکی ایستاده در ظرفیت‌های 100 تا 20000 لیتر ساخته می‌شود. نوع خاصی از این تانکر پلاستیکی، مخزن عمودی سه لایه آنتی باکتریال است که برای ذخیره آب آشامیدنی کاربرد دارد.

مخزن افقی

مخزن افقی یا خوابیده دارای پایه‌هایی برای قرارگیری بر روی زمین است. پایه‌های این نوع مخزن از پلی‌اتیلن ساخته می‌شود. این نوع مخازن پلاستیکی برای فضاهایی که محدودیت ارتفاعی دارند بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. مخزن افقی به دلیل دارا بودن سطح مقطع زیاد با زمین، بیشتر در محل‌های کم استحکام به کار می‌رود. این نوع مخزن آب پلاستیکی بیشتر در پشت بام‌های آپارتمان‌ها و منازل مسکونی به کار می‌رود.

مخزن بیضی

مخزن بیضی شکل، بیشتر در فضاهای باز و همچنین فضاهایی که تحت وزش شدید باد و تابش مستقیم نور خورشید است، به کار می‌رود. این نوع مخزن، مقاومت خوبی در برابر عامل‌های جوی و محیطی دارد. اگر می‌خواهید یک مخزن مطمئن و کارآمد داشته باشید حتما مخزن سه لایه بیضی شکل را امتحان کنید. این نوع مخزن پلاستیکی از کیفیت بی‌نظیری نیز برخوردار است.

مخزن مکعبی و کتابی

مخازن پلاستيکی مکعبی با توجه به‌ شکل خاصی که دارند، به راحتی در هر جایی قابل نصب هستند. این مخازن، بیشتر برای فضاهای باریک و کوچک طراحی شده‌اند‌. مخزن مکعبی عموما در حجم‌های 800، 1000 و 2000 لیتری تولید می‌شود. مخازن کتابی به دلیل عرض کمی که دارند، بیشتر در فضاهایی که بدون استفاده مانده است، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مخزن مدولار افقی

مخزن مدولار به شکل سبک و سنگین، جهت ذخیره سازی مایعات و پسماندهای آب فاضلاب‌ها طراحی و تولید شده است‌. از این نوع مخزن پلاستیکی همچنین در سپتینک تانک‌ها و سیستم تصفیه فاضلاب‌های شهری استفاده می‌شود. مخزن مدولار عموما در حجم‌های هزار تا پنج‌هزار لیتر به بازار عرضه می‌شود.

مخزن و وان صنعتی و شیلاتی

این نوع مخزن پلاستيکی آب، کاملا بدون رنگ است. این تانکر پلاستیکی به ‌عنوان حوضچه‌هایی در صنایع غذایی و شیلات مورد استفاده قرار می‌گیرد. از ویژگی‌های این نوع مخازن آب پلاستیکی می‌توان به ضدخوردگی آن‌ها اشاره کرد. از این‌رو این مخازن در انواع روش‌های آبکاری فلزات کاربرد دارند.

از دیگر انواع مخازن پلاستيکی می‌توان به مخازن آسانرو، زیر پله ای، قیفی یا مخروطی شکل و … اشاره کرد.

عوامل موثر بر قیمت مخزن پلاستيکی

عوامل متعددی می‌تواند بر قیمت نهایی محصولات تولیدی شرکت‌های سازنده مخازن پلاستیکی تاثیر گذار باشد. اولین عامل در تعیین قیمت مخزن آب پلاستیکی، کیفیت مواد اولیه به کار رفته در ساخت این مخازن است. فاکتور مهم و تاثیر گذار دیگر بر قیمت مخزن ذخیره آب پلاستیکی، هزینه استهلاک و نگهداری دستگاه‌های قالب گیری دورانی است. همچنین صنعتی یا غیرصنعتی بودن مخزن نیز، بر قیمت مخزن موثر است. ظرفیت مخزن مورد نظر، قابل دفن بودن یا نبودن مخزن، عمودی یا افقی بودن مخزن از دیگر فاکتورهای مهم در تعیین قیمت تانکر پلاستیکی است.

جمع بندی

مخزن پلاستیکی آب، جهت ذخیره سازی آب آشامیدنی و دیگر مایعات خوراکی و شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مخازن پلاستیکی با توجه به کاربردی که دارند، دارای طرح‌های خاص و ویژه‌ای هستند. مخزن آب پلاستیکی از ترکیبات مونومری مختلفی ساخته می‌شود. پلی اتیلن و پلی پروپیلن نمونه‌هایی از این ترکیبات مونومری هستند که ماده اصلی تشکیل‌دهنده مواد اولیه مخازن پلاستیکی هستند.

تانکر پلاستیکی پلی اتیلن و پلی پروپیلن را می‌توان از پرمصرف‌ترین مخازن پلاستيکی به شمار آورد. این نوع مخازن پلاستيکی در صنایع گوناگون تجاری، صنعتی، کشاورزی، پتروشیمی، ساختمان سازی و … کاربرد فراوان دارند. انواع مخزن آب پلاستیکی در حجم‌های مختلف به بازار عرضه می‌شوند. ما در این مقاله به معرفی انواع مخازن پلاستيکی و کاربردهای آن پرداختیم. شما می‌توانید برای ثبت سفارش و یا اطلاع از قیمت انواع مخزن، به سایت مخزن وان مراجعه کنید و یا از راه‌های ارتباطی زیر با کارشناسان این شرکت در تماس باشید:

تلفن تماس: 02144787073

آدرس ایمیل: info@makhzan1.com

آدرس کارخانه: تهران- شهریار- بکه- بلوار امام رضا- پلاک 12

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

نظرات کاربران

ارسال دیدگاه
همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟