جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
گرانول پلی اتیلن سنگین (HDPE)؛ معرفی گریدها+کاربردها

راهنمای جامع گرانول پلی اتیلن سنگین

گرانول پلی اتیلن سنگین (HDPE)؛ معرفی گریدها+کاربردها

پلیمر پلی اتیلن یکی از ترموپلاست‌های پرمصرف در صنایع پتروشیمی است. حالت خاصی از این محصول به صورت دانه‌های بلوری شکل است که به‌ عنوان‌ گرانول شناخته می‌شود. در واقع می‌توان گفت گرانول پلی اتیلن، یک محصول فرآوری شده از پلیمر پلی اتیلن است.

پلیمر پلی اتیلن یکی از ترموپلاست‌های پرمصرف در صنایع پتروشیمی است. حالت خاصی از این محصول به صورت دانه‌های بلوری شکل است که به‌ عنوان‌ گرانول شناخته می‌شود. در واقع می‌توان گفت گرانول پلی اتیلن، یک محصول فرآوری شده از پلیمر پلی اتیلن است.

این نوع گرانول دارای گریدهای مختلف سبک، سنگین و سبک خطی است. گرانول پلی اتیلن سنگین که با نام تجاری گرانول HDPE نیز از آن یاد می‌شود، یکی از گریدهای مهم و پرکاربرد گرانول پلی اتیلن است. در این مبحث سعی شده است به انواع گرانول پلی اتیلن سنگین پرداخته شود. پیشنهاد می‌شود برای آشنایی بیشتر با این نوع گرانول، ما را تا پایان همراهی کنید.

گرانول پلی اتیلن سنگین چیست؟

گرانول پلی اتیلن سنگین یکی از اولین گریدهای گرانول پلی اتیلن مورد مصرف در صنعت پلاستیک سازی است. این گرانول، یک پلیمر خطی متشکل از اتیلن است که از طریق فرایند کاتالیزور به دست می‌آید. پیوند مولکولی در این نوع گرید از گرانول HDPE به صورت کاملا فشرده است‌. این خاصیت باعث بالا رفتن دانسیته در آن می‌شود. با توجه به همین ویژگی است که به پلی اتیلن سنگین معروف شده است. چگالی بالای اين گرانول باعث سخت‌تر شدن و کدر شدن آن شده است.

برای اتصال کالاهای ساخته شده توسط گرانول سنگین، بهتر است از جوشکاری هوای گرم یا همان نیتروژن، جوش لیزر، اولتراسونیک و مادون قرمز استفاده کرد. گاهی اوقات نیز جهت اتصال، روش اتصال مکانیکی به کار برده می‌شود.

انواع گریدهای گرانول پلی اتیلن سنگین

گرانول HDPE دارای گریدهای گوناگون است. از مهم‌ترین انواع گرانول پلی اتیلن سنگین، می‌توان گرانول سنگین تزریقی و گرانول سنگین بادی را نام برد. هر کدام از این دو نوع گرانول، دارای گریدهای مختلفی هستند. گریدهای EX1، EX2، EX3، EX4 و EX5 نمونه‌هایی از گریدهای گرانول پلی اتیلن سنگین هستند.

گرید 3840 از این گرانول، جهت قالب‌گیری دورانی، تولید مخازن و انواع ظروف کاربرد دارد. در زیر به طور مختصر به توضیح گرانول سنگین تزریقی و بادی می‌پردازیم.

گرانول پلی اتیلن سنگین تزریقی

این نوع گرانول HDPE، معمولا از پودر درجه یک پلی اتیلن تولید می‌شود. این گرانول از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است، از این رو هزینه تولید بالایی دارد. در نتیجه قیمت نهایی محصول نیز به همان نسبت بالا می‌رود.

در واقع اگر بخواهیم محصول موردنظر، با قیمت پایین‌تری به بازار عرضه شود، باید از مواد بازیافتی در تهیه آن استفاده کرد. گرانول تولید شده‌ توسط مواد بازیافتی را می‌توان در ساخت محصولاتی با ميزان حساسیت پایین‌تر به کار برد. براین اساس، تا جایی که تلورانس خواص گرانولی قابل قبول باشد، می‌توان در تولید محصولات پلاستيکی از گرانول بازیافتی استفاده کرد.

گریدهای مختلف گرانول پلی اتیلن سنگین تزریقی

گرانول سنگین تزریقی در گریدهای مختلفی تولید می‌شود. هر کدام از گریدهای گرانول سنگین تزریقی با خواص ویژه خود، جهت کاربردهای متنوعی در نظر گرفته شده است. از گریدهای این گرانول می‌توان به 5218، HI500، 62N07، 52B18، 52505 و... اشاره کرد. هر کدام از انواع گریدهای گرانول پلی اتیلن سنگین، از ویژگی‌هایی مانند سفتی، جریان پذیری، استحکام ضربه‌ای و مقاومتی مختلفی برخوردار هستند.

گرید 5218، یک گرید مناسب قالب‌گیری تزریقی است که برای ساخت ظروف غذا با دیواره‌های نازک، مناسب است. گرید 5620 نیز از طریق قالب‌گیری تزریقی، بیشتر برای ساخت لوازم خانگی و اسباب‌بازی‌ها کاربرد دارد. گرید 6070 هم از طریق قالب‌گیری تزریقی برای پالت و اسباب‌بازی‌ها استفاده می‌شود.

ویژگی گرانول پلی اتیلن سنگین تزریقی

گرانول پلی اتیلن تزریقی از سختي بالایی برخوردار است. این گرانول همچنین مقاومت شیمیایی نسبتا خوبي دارد. وجود خواص دی الکتریک در گرانول تزریقی، باعث تمایز این گرانول شده است و با افزايش چگالی آن، خواص فوق نیز بیشتر می‌شود. از خواص دیگر گرانول تزریقی می‌توان به نفوذپذیری پایین آن‌ اشاره کرد.

گرانول پلی اتیلن سنگین بادی

این گرانول یکی دیگر از محصولات اساسی در پتروشیمی‌هاست. گاهی اوقات، برخی از کارخانه‌های تولید گرانول، این نوع گرانول را به صورت پودر، تولید و به بازار عرضه می‌کنند. مصرف نوع پودری این گرانول، در تولید محصولات پلاستيکی مناسب‌تر است. یکی از گریدهای گرانول بادی، گرید 5200B است که از طریق قالب‌گیری بادی برای ساخت انواع بطری به کار می‌رود.

گرانول بادی، یک ترموپلاست غیرقطبی است که از مقاومت شیمیایی و ضربه‌ای بالایی برخوردار است. از ویژگی‌های ظاهری گرانول بادی می‌توان به شفاف بودن آن اشاره کرد. از این نوع گرانول پلی اتیلن سنگین می‌توان در تولید بطری‌های سفید کننده‌، لوازم سرویس بهداشتی، روغن موتور و … استفاده کرد.

ویژگی ها و مشخصات گرانول پلی اتیلن سنگین

ویژگی‌های گرانول HDPE، در انواع گرانول پلی اتیلن سنگین وجود دارد. به طوری که می‌توان گفت در همه انواع این گرانول، مقاومت ضربه‌ای نسبت به پلی اتیلن سبک، کمتر است. گرانول پلی اتیلن سنگین همچنین مقاومت شیمیایی بالایی در برابر انواع اسیدها و بازها دارد. یکی دیگر از ویژگی‌های این گرانول، مقاومت در برابر انواع عامل‌های جوی و محیطی است.

کاربردهای گرانول پلی اتیلن سنگین

انواع گرانول پلی اتیلن سنگین به دلیل داشتن ویژگی‌ها و مزایای منحصربه‌فرد، در مصارف گوناگون صنعتی و تجاری مورد استفاده قرارمی‌گیرند. نوع بهداشتی این گرانول، جهت بسته‌بندی مواد خوراکی در صنایع غذایی مناسب است. از این گرانول همچنین به دلیل داشتن استحکام بالا، در ساخت انواع سینی و مخازن استفاده می‌شود.

از گرانول پلی اتیلن سنگین می‌توان در ساخت و تولید محصولات تجاری مانند ظروف نگه‌دارنده سوخت‌ها، اسباب‌بازی‌ها، لوله‌های انتقال فشار آب قوی، لوله‌های انتقال آب فاضلاب‌ها و مجراهای آبی و جامه دان‌ها استفاده کرد. از دیگر کاربردهای این گرانول می‌توان به ساخت رشته‌ها و فیلم‌های پرينتر سه بعدی، بنرها، قاب‌های کوله پشتی‌ها، درپوش بطری و قایق پلاستیکی اشاره کرد. موارد زیر، نمونه‌های دیگری از کاربردهای گرانول پلی اتیلن هستند.

  • ساخت محافظ برای سیم و کابل‌های برق
  • ساخت محافظ برای جلوگیری از خوردگی خطوط لوله فولادی
  • ساخت جعبه‌های برقی و لوله کشی
  • ساخت صندلی‌های تاشو و میزها
  • ساخت مخازن سوخت وسایل نقلیه
  • ساخت کفش‌های ایمنی و کارگاهی
  • ساخت بطری‌های شامپو و مایعات
  • ساخت مخازن و منابع ذخیره آب آشامیدنی
  • ساخت لوله‌های آبرسانی خانگی
  • ساخت کامپوزیت‌های پلاستیکی
  • نکات مهم در خرید گرانول پلی اتیلن سنگین

گرانول، در واقع شکل تغییر یافته پلیمر است که در ایران، بسیاری از گروه‌های صنایع پتروشیمی، اقدام به تولید این محصول کرده‌اند. بنابراین می‌توان گفت این گروه از تولیدکنندگان در بازار رقابتی شدیدی نسبت به یکدیگر قرار دارند. در واقع هرکدام از آن‌ها تلاش می‌کنند محصولی با کیفیت‌تر و متناسب با نیاز مشتری تولید کنند. با این حال در هنگام خرید این محصولات، شما مشتریان گرامی نیاز است یک سری نکات اولیه را در نظر بگیرید تا با مشکل جدی مواجه نشوید. در زیر به چند مورد از آن اشاره می‌کنیم.

نکات مهم در خرید گرانول پلی اتیلن سنگین

  • قیمت گرانول که یکی از فاکتورهای اصلی در خرید است
  • در نظر گرفتن ویژگی‌های فیزیکی، شیمیایی، ظاهری و بنیادی گرانول
  • نوع گرید گرانول موردنظر
  • نام و نشان تجاری تامین کننده گرانول
  • تولید کنندگان گرانول پلی اتیلن سنگین

گریدهای مختلف گرانول HDPE باعث متنوع شدن این نوع گرانول شده است. همچنین با گسترش مصارف انواع گرانول پلی اتیلن سنگین، شرکت‌های داخلی و خارجی زیادی اقدام به تولید این محصول کرده‌اند. در بین تولیدکنندگان داخلی می‌توان به پتروشیمی‌هایی مانند بندرامام، جم، لرستان، باختر، ایلام و تبریز اشاره کرد.

به طور کلی شرکت‌های بزرگ و کوچک بسیاری در زمینه ترموپلاست فعالیت می‌کنند. به عنوان‌ مثال شرکت تولیدی یاشیل رامین و گروه آداک رامان کهن از تولیدکنندگان بزرگ گرانول بازیافتی توسط ماشین آلات تمام اتوماتیک هستند. شرکت‌های دیگری مانند شرکت تولیدی مهاجر پلاستيک، نیک پلاستیک، پلاستيک پایا و شهاب فرطوس نیز در زمینه گرانول‌های مورد استفاده در تولید کالاهای پلاستیکی فعالیت دارند.

خريد گرانول پلی اتیلن سنگین

گرانول پلی اتیلن سنگین دارای مصارف صنعتی و تجاری بسیاری است اما خرید این گرانول برای مصارف خانگی به صورت خام کاربردی ندارد. همان طور که در بالا اشاره شد، از انواع گرانول پلی اتیلن سنگین به عنوان مواد اولیه در کارخانجات تولیدی محصولات پلاستیکی استفاده می‌شود.

برای تهیه گرانول پلی اتیلن سنگین سعی کنید تا جایی که امکان دارد از برند های داخلی خرید کنید تا از این طریق به سیستم اقتصادی کشور نیز کمک شایانی کرده باشید. به‌علاوه گرانول‌های تولید شده در داخل کشور نیز از کیفیت بالایی برخوردار هستند.

جمع بندی

امروزه با پیشرفت صنعت و تکنولوژی، روش‌های تولید محصولات پلاستیکی کاملا به صورت مدرن‌ و مکانیزه انجام می‌شود. گرانول پلی اتیلن سنگین یکی از پرمصرف‌ترین پلیمرهای شیمیایی مورد استفاده در صنایع گوناگون است. انواع گرانول پلی اتیلن سنگین به صورت گریدهای مختلف به عنوان مواد اولیه تشکیل دهنده کالاهای پلاستیکی به‌کار می‌روند.

نام تجاری این محصول، گرانول HDPE است که مخفف عبارت لاتین گرانول پلی اتیلن سنگین است. انواع گرانول پلی اتیلن سنگین دارای گریدهای بسیاری هستند. کاربردها و ویژگی‌های مختلف این گرانول، آن را از انواع دیگر گرانول متمایز می‌کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

نظرات کاربران

ارسال دیدگاه
همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟