شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

wikiplast.ir

اسید استئاریک چیست؟ خواص و کاربردهای اسید استئاریک

اسید استئاریک، یک نوع اسید چرب اشباع شده است که در شرایط خاص ته نشین می شود و رسوب می کند و به عنوان شایع ترین اسید چرب شناخته می شود. این نوع اسید مومی شکل و جامد است. اسید استئاریک از راه اضافه کردن اسید به چربی حیوانی به وجود می آید و برای انجام این کار فشار و دمای آب باید بالا باشد.

همچنین ممکن است اسید استئاریک به خاطر هیدروژنه کردن بعضی از روغن های گیاهی که هنوز اشباع نشده اند، به وجود آید. به طور کلی اسید استئاریک ترکیبی از اسید استئاریک و اسید پالمتیک است.

اخبار مرتبط با این پست:

اسید استئاریک در آب حل نمی شود ولی در اتانول قابل حل است. اسید استئاریک کلمه ایی است که ریشه یونانی دارد و به معنی چربی یا پیه نهنگ است و از این ماده در صنعت شمع سازی استفاده می شود.

برای تمیز کردن بدنه ظروف مسی از اسید استئاریک استفاده می شود. برای پاک شدن زنگ زدگی ظروف مسی در حدود 10 درصد HNO3 لازم است.

ظرف تمیز شده باید در محلول اسید استئاریک خیس بخورد و در آن غوطه ور شود. قطب مثبت و قطب منفی باید از مس ساخته شده باشند.

بررسی و تحقیق بر روی پراش سنج اشعه ایکس نشان می دهد که وجود اجزای اسید استئاریک در مس، ناشی از واکنش اسید استئاریک به مس است. مولفه های حاصل با استفاده از SEM مورد بررسی و مطالعه قرار خواهند گرفت.

اسید استئاریک تا حد زیادی در منابع غذایی وجود دارد.این اسید در بسیاری از روغن های حیوانی و نباتی و چربی ها وجود دارد ولی به طور کلی اسید استئاریک در چربی های حیوانی بیشتر از چربی های گیاهی وجود دارد ولی استثناً در کره درخت کاکائو در حدود 45 درصد اسید استئاریک وجود دارد.

کاربردهای اسید استئاریک

- اسید استئاریک به عنوان یک ماده مهم در ساخت و تولید پلاستیک، شمع، پاستیل های چرب، مکمل های مواد غذایی و لوازم آرایشی بسیار ضروری و سودمند است.

از اسید استئاریک همچنین برای سفت کردن صابون ها، به خصوص صابون هایی که با روغن های گیاهی ساخته می شوند، استفاده می شود.برای سفت کردن شکر، قند و آب نبات هایی که خواص درمانی دارند نیز از اسید استئاریک استفاده می شود.

- اسید استئاریک در صابون و شامپو و سایر مواد آرایشی استفاده می شود و خاصیت نرم کنندگی دارد. این اسید وقتی با روغن کرچک ترکیب شود، به عنوان نرم کننده لباس مورد استفاده قرار می گیرد.

- اسید استئاریک برای جدا کردن گچ های ریخته گری از قالب استفاده می شود. به این ترتیب که گچ ها را به راحتی از قالب جدا می کند.

برای انجام این کار پود اسید استئاریک را در آب حل می کنند و محلول به دست آمده را بر روی سطح قالب می ریزند. زمانی که محلول اسید استئاریک با کلسیم موجود در گچ ترکیب می شود، باعث می شود که گچ به راحتی از قالب خود جدا شود.

- اسید استئاریک برای ساخت شمع نیز استفاده می شود.این اسید باعث محکم شدن پارافین موجود در شمع می شود و همچنین باعث می شود شمع زمان طولانی تری بسوزد.

- اسید استئاریک یکی از پرکاربردترین و متداول ترین روان کننده ها است و در ساخت پودرهای سرامیکی مورد استفاده قرار می گیرد.

- اسید استئاریک ارزان و غیر سمی است و با محیط زیست سازگاری دارد به همین دلیل در ساخت دارو نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

- اسید استئاریک در وسایل آتش بازی مورد استفاده قرار می گیرد. وجود اسید استئاریک در لوازم آتش بازی موجب ماندگاری بیشتر می شود.

کاربرد اسید استئاریک در پاک کننده های پوست

اسید استئاریک نقش مهمی در پاک کننده های پوست دارد. در بسیاری از لوازم آرایشی و بهداشتی از اسید استئاریک استفاده می شود.

این اسید در کشور آمریکا در بیش از 3200 محصول مراقبتی پوست و مو به کار می رود.دلیل استفاده اسید استئاریک در لوازم آرایشی این است که این ماده به مخلوط شدن آب و روغن کمک می کند.

اسید استئاریک به نفوذ مواد به لایه های روغنی و مایع کمک می کند. محصولاتی که شامل اسید استئاریک هستند، قابل نگهداری در زمان بیشتری هستند و ضرری به پوست نمی رسانند.

از آنجایی که اسید استئاریک، اسیدی طبیعی است می توان با خیال راحت از موادی که حاوی آن هستند، استفاده کرد.

خواص فیزیکی و شیمیایی اسید استئاریک

اسید استئاریک از اتم های اکسیژن، هیدروژن و کربن تشکیل شده است.با واکنش هایی که در اسید استئاریک انجام می شود، مولکول های جدید ایجاد می شود.

از واکنش های مهم اسید استئاریک در صنعت می توان به تولید استئارات فلزی مانند استئارات روی، پتاسیم، منیزیم و کلسیم اشاره کرد.

با این که اسید استئاریک یک اسید طبیعی است و ضرری ندارد ولی باز هم نکات ایمنی در هنگام استفاده از این اسید وجود دارد که برای حفظ سلامت این نکات باید رعایت شوند.

با توجه با این که اسید استیاریک در ساختار مولکولی خود دارای یک نوع هیدروژن است، از نظر واکنش پذیری فعال است و به راحتی در واکنش های جانشینی با یک اتم دیگر به یون تبدیل می شود.

به همین دلیل اطلاع از موارد ایمنی اسید استئاریک برای افرادی که با این ماده سر و کار دارند، لازم و ضروری است. اسید استئاریک عوارض حاد و اثرات سمی ندارد اما افرادی که با پودر اسید استئاریک و یا با غبارها و بخارهای ناشی از آن در ارتباط هستند، ممکن است دچار تحریک چشم، پوست و دستگاه تنفسی شوند. همچنین ممکن است اسید استئاریک موجب مشکلات گوارشی شود.

در صورتی که پوست فرد با اسید استئاریک تماس پیدا کند، باید سریعاً محل تماس را با آب بشوید و در صورت سوزش زیاد و بروز التهاب خیلی سریع به پزشک مراجعه کند.

در صورت تنفس در فضایی که آلوده به اسید استئاریک است، بهتر است فرد به فضای آزاد انتقال پیدا کند و در صورت نیاز از کپسول اکسیژن استفاده کند.

اسید استئاریک باید دور از منابع گرمازا و حرارتی نگهداری شود.اسید استئاریک باید در ظروف در بسته و دور از مواد قلیایی نگهداری شود.این اسید همچنین باید به دور از مکان های مرطوب نگهداری شود زیرا مرطوب شدن این اسید منجر به اکسید شدن آن می شود.

منبع: افزون پلاست

 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 95%

نظرات کاربران

ارسال دیدگاه
همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟