جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
پلیمرهای پرکاربرد در ساخت بطری

wikiplast.ir

پلیمرهای پرکاربرد در ساخت بطری

برای ساخت انواع بطری از پلی اتیلن ترفتالات (Polyethylene Terephthalate) که یکی از پرکاربردترین پلیمرهای ترموپلاستیک در جهان است استفاده می‌شود. در صنعت نساجی این پلیمر با نام تجاری پلی‌استر شناخته می‌شود. در صنعت بسته‌بندی مواد غذایی و آشامیدنی، از آن به عنوان PET یا رزین PET یاد می‌شود. در گذشته نوعی دیگر با عنوان PET-P و در صنعت پوشاک به کار گرفته می‌گردید که امروزه تقریباً استفاده از آن متوقف شده است.

پلیمرهای پرکاربرد در ساخت بطری

پلی اتیلن ترفتالات (پت) پلیمری است که در اغلب کشور‌ها برای تولید الیاف پلی استر(۷۰ درصد) رزین بطری (۲۲ درصد) فیلم (۶ درصد) و رزین‌های پلی استر مهندسی (۲ درصد) به کار رفته، ولی در ایران این پلیمر بیشتر برای ساخت انواع بطری‌های آشامیدنی استفاده می‌شود. با توجه به مقاومت بالای این بطری‌ها در برابر شکستگی، دما و نفوذ گازها، دارا بودن وزن کم و ارزان بودن قیمت نسبت به سایر مواد بسته بندی همچون شیشه و فلز، تولید بطری‌های پلاستیکی از این ماده کاربرد گسترده ای پیدا کرده است.

ویژگی‌های گرانول پت

گرانول پت یک عایق رطوبتی مناسب است. گرانول پت یک ماده ایمن، قوی، سبک، انعطاف پذیر و غیر سمی بدانیم که به راحتی قابل بازیافت است. وجود تمامی این ویزگی‌ها در یک محصول باعث جلب توجه تمامی افراد مشغول در حوزه بسته بندی به این محصول شده است. از جمله ویژگی‌هایی که باعث استفاده از این محصول در بسته بندی‌های مواد خوراکی و آشامیدنی شده است می توانیم به سبکی، استحکام، حفظ بهداشت و طراوت محصول و غیر قابل خرد شدن بودن اشاره کنیم. یکی از عمده ترین کاربردهای این محصول استفاده از آن در شیشه های آب معدنی و نوشابه های گازدار است.

مزایاو معایب گرانول پت (پلی اتیلن ترفتالات)

  • این پلیمرها به راحتی در دسترس بوده و ارزان هستند.
  • پلیمرهای پت در برابر رطوبت و در برابر مواد آلی، آب و مواد شیمیایی مقاوم هستند.
  • نسبت مقاومت آن ها به وزنشان بسیار بالا است.
  • بسیار شفاف و نشکن هستند. ( مانند بسته بندی های شیشه ای نمی‌شکنند.)
  • پلی اتیلت ترافلات به راحتی قابل بازیافت است. پلاستیک پت یکی از انواع پلاستیک های بازیافتی است که برای تولید محصولاتی مانند ظروف، عایق کیسه خواب، پارچه های پلی استر و فرش و … مورد استفاده قرار می گیرد.
  • پلاستیک های پت قابل تجزیه نیستند. این موضوع می تواند بسته به کاربرد آن ها خوب یا بد باشد.
  • پلیمر پت نسبت به سایر پلیمر ها مقاومت حرارتی کمتری دارد.

۱-پلى اتيلن ترفتالات BG781

پلی اتیلن ترفتالات (BG781 (BG780S یک پلی اتیلن ترفتالات (پت- PET) گرید بطری است که طی فرایند پلیمریزاسیون پیوسته مذاب به همراه پلیمریزاسیون حالت جامد تولید شده است. مواد BG781 شفافیت و براقیت عالی و چقرمگی بسیار خوبی دارد و در برابر نفوذ اکسیژن و دی اکسید کربن بسیار مقاوم است. کاربردهای آن در بطری‌های روغن و آب معدنی و انواع جارهای کوچک است.

ویژگی پت BG781

شفافیت و براقیت عالی و چقرمگی بسیار خوبی دارد و در برابر نفوذ اکسیژن و دی اکسید کربن بسیار مقاوم است.

کاربرد PET BG781

بطری‌های آب معدنی، روغن خوراکی

۲-پلى اتيلن ترفتالات BG825

پلی اتیلن ترفتالات (BG825 (BG820N یک پلی اتیلن ترفتالات (پت- PET) گرید بطری است که طی فرایند پلیمریزاسیون پیوسته مذاب به همراه پلیمریزاسیون حالت جامد تولید شده است. مواد BG825 شفافیت و براقیت عالی و چقرمگی بسیار خوبی دارد و در برابر نفوذ اکسیژن و دی اکسید کربن بسیار مقاوم است. کاربردهای آن در بطری‌های نوشیدنی‌های گازدار است.

ویژگی پت BG825

شفافیت و براقیت عالی و چقرمگی بسیار خوبی دارد و در برابر نفوذ اکسیژن و دی اکسید کربن بسیار مقاوم است.

کاربرد PET BG825

بطری‌های نوشیدنی‌های گازدار

نتیجه گیری

از مواد پلیمری در ساخت انواع نایلون‌ و همچنین در ساخت انواع ظروف یک بار مصرف و بطری‌ها به طور وسیعی استفاده می‌شود. در این مقاله با گریدهای پرکاربرد در ساخت بطری آشنا شدیم.

ویکی رِک


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

نظرات کاربران

ارسال دیدگاه
همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟