جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
۵ کاری که برای متخصص شدن در رشته‌ی خود باید انجام دهید

wikiplast.ir

۵ کاری که برای متخصص شدن در رشته‌ی خود باید انجام دهید

اگر بدانید که با استفاده از وب‌سایت‌های معتبر، می‌توانید به‌سرعت از یک آماتور به یک متخصص تبدیل شوید، شگفت‌زده خواهید شد. می‌خواهید زبان ماندارین (Mandarin) یا هر زبان دیگری را بیاموزید و در متخصص شدن آن موفق شوید؟ فقط با چند کلیک ابزار موردنیاز در دسترستان قرار خواهد گرفت؛ برای اعتبارداشتن، به استعداد خاصی نیاز ندارید؛ فقط یک حساب کاربری کافی است...

با توجه به پیشرفت تکنولوژی، زمان کسب مهارت‌های جدید بسیار کوتاه شده است. امروزه، می‌توانید در ۴ هفته زبان جدیدی را یاد بگیرید و اگر به‌صورت فعالانه‌ای تمرین کنید، در این مدت‌زمان می‌توانید به‌خوبی به مبانی آن زبان مسلط شوید؛ البته در طول این ۴ هفته، نمی‌توانید بسیار روان صحبت کنید؛ این میزان از تسلط، به ۱ تا ۲ سال زمان نیاز دارد.

متخصص شدن ، کاری جدی است و فقط در افرادی یافت می‌شود که سال‌ها زمان خود را وقف کرده‌اند و با تمام وجود، برای بهبود مهارت‌هایشان تلاش کرده‌اند.

جیمز کلییر (James Clear) تعریف می‌کند که چگونه کوبی برایانت (Kobe Bryant)، بسکتبالیست آمریکایی، برای افزایش مهارتش ۸۰۰ بار توپ را به‌سمت تور پرتاب کرد و پیتون مانینگ (Manning Peyton) ساعت‌های زیادی را مشغول تماشای مسابقات تلویزیونی بود تا نقاط ضعف دفاع تیم مقابل را دریابد؛ در پایبندی، سرسختی و اشتیاق این "متخصصان واقعی" تردیدی وجود ندارد.

مهم نیست دلیلتان برای متخصص شدن چه باشد، در اینجا راه‌هایی را بیان کردیم که در متخصص شدن به شما کمک می‌کند:

۱. رشته‌ی خود را به مهارت‌های فرعی تقسیم کنید

فرض کنید که موضوعی وجود دارد که می‌خواهید در آن متخصص شوید؛ گام بعدی، تقسیم آن به لیستی از مهارت‌های جانبی است. از یکجا خواندن مطالب و آنچه در گوگل یافت می‌شود، بپرهیزید؛ در این مسیر با متخصصان، سایت‌های معتبر و هرآنچه به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های جانبی را بشناسید، مشورت کنید. پس از شناخت این مهارت‌ها، یک برنامه یادگیری خودآموز طراحی کنید و به آن پایبند باشید.

۲. خودآموزی کنید

روش‌های مختلفی برای متخصص شدن در یادگیری وجود دارد. باید راحت‌ترین روش یادگیری را برای خودتان انتخاب کنید؛ دوره آنلاین، پادکست یا دوره مرتبط.

علاوه بر این، شما باید به‌دنبال کتاب، مقاله و ژورنال‌های نوشته‌شده در حوزه خود باشید؛ اگر آن‌ها وبلاگ یا صفحه‌ای در شبکه‌های اجتماعی دارند، حتما دنبال کنید؛ با محتوای آن‌ها درگیر شوید؛ دیدگاه‌های متفاوت را بخوانید تا با دیدگاه‌ها و نظریه‌های مختلف آشنا شوید.

در کنفرانس‌ها، به‌ویژه آن‌هایی که متخصصان رشته شما در آن سخنرانی خواهند کرد، شرکت کنید. کنفرانس‌ها راهی برای ارتباط موثر با سایر افراد هستند و کمک می‌کنند تا در بحث‌های چالشی و کارگاه‌ها شرکت کنید.

۳. یک دوره کارآموزی بیابید

پس از اینکه دانش و مهارت کافی را به‌صورت خودآموز به دست آوردید، گام بعدی در متخصص شدن ، کسب تجربه عملی در قالب گذراندن یک دوره کارآموزی است. هدف از کارآموزی این است که بطور ایدئال، تجربه عملی و دانش عمیق‌تری را که از مهارت‌های فرعی شناسایی کرده‌اید، از یک متخصص کسب کنید؛
برای مثال، اگر می‌خواهید تخصص خود را در روزنامه‌نگاری پرورش دهید، درمورد رویدادهای مهم خبری در منطقه محلی خود فکر کنید؛ سپس با سردبیر روزنامه‌های محلی تماس بگیرید و برای پوشش رایگان رویدادها پیشنهادتان را ارائه دهید؛
این امر در زمینه نوشتن، تجربه ارزشمندی را در اختیارتان قرار خواهد داد که کلید مهارت فرعی در روزنامه‌نگاری است؛ همچنین فرصتی عالی برای ایجاد روابط با سایر نویسندگانی است که با آن انتشارات همکاری می‌کنند.

یادگیری از یک متخصص، یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش تخصص است. ترغیب یک متخصص برای به‌اشتراک‌گذاشتن دانشی که دارد، آسان خواهد بود. هنگامی که فرد به سطح خاصی از تخصص می‌رسد، اغلب به انتقال دانش و بینش خود تمایل دارد؛ این امر به‌ویژه در مواردی اتفاق می‌افتد که بتوانید اشتیاق، تعهد و درک درستی را از تخصص آن‌ها را به نمایش بگذارید.

توجه داشته باشید که آنچه متخصصان می‌دانند، از طریق تجربه به دست آمده و این تجربه نمی‌تواند به‌سادگی به شما منتقل شود. آنچه آن‌ها می‌دانند مانند میان‌بُرها و فوت‌و‌فن کار، از تجربه شخصی ناشی می‌شود. باید بیاموزید که این اطلاعات را شکار کرده و موارد هدفمند را سؤال کنید؛ برای مثال، «چرا؟» و «آیا می‌توانید مثال بزنید؟» سؤالات قدرتمندی هستند که اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار می‌دهند.

مهارت گوش دادن فعال و موثر را افزایش دهید چون کمک می‌کند تا معانی صحیح کلمات را بشنوید. اگرچه شاید برخی در زمینه خود متخصص باشند، ممکن است در انتقال دانش خبره نباشند، این بدان معناست که شاید آن‌ها ندانند که چگونه انگیزه ها و فرایندهای فکری خود را به‌طور مؤثری برای شما توضیح دهند؛ این شما هستید که می‌توانید سؤالات درست را مطرح کنید و به نتیجه‌گیری صحیحی برسید.


۴. مهارت‌هایتان را تمرین کنید

با اتمام برنامه تحصیلی و کارآموزی، وقت آن رسیده است که مهارت‌هایتان را به چالش بکشید؛ آسان‌ترین و ارزان‌ترین راه برای متخصص شدن در این راه، جست‌وجوی پروژه‌های جانبی با ریسک بسیار پایین و کم‌هزینه است.

وبلاگ‌نویسی در حوزه تخصصی شما نیز راهی عالی برای افزایش پاسخ‌گویی است. در ابتدا هدف این نیست که مخاطبان گسترده‌ای داشته باشید، فقط مهم است که پاسخ‌گو باشید. وبلاگتان را با مربی خود (در حالت ایدئال، شخصی که سابقه کارآموزی با او داشته‌اید) به اشتراک بگذارید و نظرش را درباره کیفیت محتوا بشنوید، همچنین از نظرات و ایده‌های او بیاموزید.

پس از بالارفتن اعتماد به نفس و افزایش تعداد بازدیدکنندگان وبلاگتان، می‌توانید وبلاگتان را توسعه دهید و مقاله‌هایتان را در سایر وبلاگ‌ها نیز به اشتراک بگذارید.

مهم است که گاهی برای ارزیابی کارهایی که انجام داده‌اید، یک قدم به عقب برگردید. چقدر با متخصصانی که درباره آن‌ها خوانده‌اید، از نظر تخصص فاصله دارید؟ به چه مهارت‌های دیگری نیاز دارید؟ چگونه می‌توانید نواقص را برطرف کنید؟


۵. شبکه‌ای قوی بسازید

در طول مسیرتان با متخصصانی آشنا خواهید شد و همچنین افرادی را ملاقات خواهید کرد که به زمینه شغلی شما علاقه‌مند هستند؛ با این افراد در ارتباط باشید؛ یکی از بهترین روش‌های افزایش انگیزه برای یادگیری، حضور در گروه‌هایی است که به موضوع مشترکی علاقه دارند؛ این گروه‌ها منبع ایده هستند و شما را به شبکه‌های دیگری وصل می‌کنند؛ ارتباطتان را قطع نکنید. به‌زودی به متخصصی در زمینه آموزش رشته خودتان تبدیل خواهید شد.

متخصص شدن ، زمان‌بر است؛ برخی از افراد تخمین زده‌اند که این روند نزدیک به ۵ سال طول می‌کشد؛ تمرین معجزه می‌کند و صبر نیز لازمه کار است.

آیا در زمینه شغلی خود، متخصص هستید؟ نکات و ترفندهای خود را در قسمت دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

منبع: کاربوم


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

نظرات کاربران

ارسال دیدگاه
همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟