سه شنبه ۲۶ تير ۱۴۰۳
یک امتیاز کاری برای تقویت روحیه کارکنان

یک امتیاز کاری برای تقویت روحیه کارکنان

با آغاز توفانی تابستان و آفتابی که شوخی ندارد و به قصد کباب کردن می‌‌‌تابد، کارکنان رویای فرار به ساحل یا تماشای فیلمی در خنکای مطبوع سینما را در سر می‌‌‌پرورانند. این رویا برای برخی می‌تواند به واقعیت تبدیل شود.

صاحبان کسب و کارها دریافته‌‌‌اند که ارائه «ساعت کاری تابستانی» می‌تواند راهی برای تقویت روحیه کارکنان باشد (ساعت کاری تابستانی یعنی پاره وقت کردن روزهای جمعه در کشورهایی که شنبه و یکشنبه تعطیلند).

با این برنامه کارکنان می‌توانند برنامه‌‌‌های تابستانی کودکانشان را مدیریت کنند، سرحال و شاداب به محل کار بازگردند و احساس کنند شغلشان برای آنها ارزش قائل است.  از آن گذشته، ساعت کاری کمتر تابستان می‌تواند به کسب و کارهای کوچک‌تر هم کمک کند تا در بازار به شدت رقابتی جذب نیروهای بااستعداد متمایز شوند و بتوانند نیروهای آینده‌‌‌نگر را جذب کنند.

به گفته «رو دولی» یکی از مشاوران علمی انجمن مدیریت منابع انسانی، «کارفرمایان کسب‌وکارهای کوچک‌تری که منابع کمتری در اختیار دارند، هنگامی که می‌‌‌خواهند وارد رقابت جذب و حفظ استعدادهای برتر شوند و خود را بیشتر به رخ بکشند، باید در ارائه مزایا خلاقانه‌‌‌تر عمل کنند و یکی از مزایای متفاوتی که می‌توانند ارائه دهند ساعت کاری انعطاف‌‌‌پذیر در طول تابستان است.»

مایکل ویدر، یکی از بنیان‌گذاران شرکت لالو که محصولات ویژه نوزادان و کودکان تولید می‌کند معتقد است که ساعت کاری تابستانی بسیار مناسب ۳۲ کارمندش است، چون بسیاری از آنها – حدود ۷۵ درصدشان - صاحب فرزند هستند. او از زمان تاسیس شرکت در سال ۲۰۱۹ طرح‌‌‌های ساعت کاری تابستانی متفاوتی را امتحان کرده - از جمله یک جمعه در میان تعطیلی. اما به گفته خودش سیستم فعلی بالاترین بازدهی را دارد. 

سیستم فعلی از این قرار است که روزهای جمعه، کار ساعت ۱ بعد از ظهر به وقت محلی تعطیل می‌شود و در تعطیلات خاص همچون روز استقلال و روز کارگر هم تعطیلاتشان چهار‌روزه است.  او می‌‌‌گوید: «ما می‌‌‌دانیم که مراقبت از کودکان در تابستان سخت‌‌‌تر است.  تابستان زمانی است که مردم دوست دارند با خانواده‌‌‌شان وقت بگذرانند و سفر بروند و ما می‌‌‌خواهیم با کمی وقت بیشتر به کارکنانمان پاداش دهیم.»

«گرگ حکیم»، مالک شرکت اینک در بوستون که به شرکت‌های تکنولوژی نوظهور خدمات روابط عمومی ارائه می‌دهد، می‌‌‌گوید که از ساعت کاری تابستانی، هم به عنوان ابزاری برای جذب نیرو و هم برای حفظ کارکنانش استفاده می‌کند.  ویژگی ساعت کاری تابستانی در توضیحات شغلی کسب و کارش ذکر شده و به گفته او این امتیاز به او کمک کرده تا کارکنانش را حفظ کند؛ به‌ویژه در دوران پاندمی کرونا که سایر کارفرمایان با چالش بزرگ حفظ کارکنانشان مواجه بودند.

  او می‌‌‌گوید: «در دوران «استعفای بزرگ» که دیگران دائما نیروهایشان را از دست می‌‌‌دادند، ما به مدت ۲۳ ماه حتی یک مورد استعفا هم نداشتیم که این امتیاز بسیار مهمی برای ماست و یک مزیت رقابتی محسوب می‌شود.» 

جیم کریستی، یکی از صاحبان کسب‌و‌کار فروشگاه کارت‌‌‌های مسابقه‌‌‌ای «میدوست کاردز» در کلمبوس اوهایو است که سال ۲۰۲۰ تاسیس شده. او در سال ۲۰۲۱ که پاندمی روش‌های معمول کار را دگرگون کرد، ساعت کاری تابستانی را ارائه کرد. سخت‌‌‌ترین بخش این کار برای او این بود که بفهمد به نیروهایی که به صورت حضوری در فروشگاه کار می‌‌‌کردند و باید ترتیب سفارش‌‌‌های آنلاین را هم می‌‌‌دادند چه چیزی ارائه دهد، چون فروشگاه باید در ساعات عادی باز می‌‌‌ماند تا جایگاهش را حفظ کند. 

در نهایت تصمیم گرفت کارکنان بخش حمل‌‌‌ونقل روزهای جمعه ظهر به بعد تعطیل باشند و شش کارمندی که در فروشگاه به صورت حضوری و غیرحضوری به مشتریان خدمات ارائه می‌‌‌کردند، دوشنبه‌‌‌ها تعطیل باشند.   کارکنان می‌توانستند به صورت دورکاری به پرسش‌‌‌های مشتریان پاسخ دهند، اما حتی این کار هم الزامی نبود.

او می‌‌‌گوید: «ما نمی‌توانستیم برای همه یک نسخه تجویز کنیم و همین هم کمی برایمان چالش‌‌‌برانگیز بود.» هفته کاری چهار روزه از حیث انجام کار در طول هفته استرس بیشتری دارد؛ اما روز تعطیل کاملا ارزشش را دارد و آن را جبران می‌کند.

 البته شکی وجود ندارد که ساعت کاری تابستانی برای هر شرکتی مناسب نیست.  مثلا فروشگاه‌‌‌های خرده‌‌‌فروشی با اتخاذ این برنامه ممکن است مشتریانشان را به فروشگاه‌‌‌های بزرگ یا فروشگاه‌‌‌های دیگری که ساعات بیشتری باز هستند، ببازند.  از سوی دیگر کارکنانی که حقوق ثابتی ندارند و ساعتی حقوق می‌‌‌گیرند، ممکن است به دریافتی کمتر اعتراض کنند. 

جنیفر جانسون، صاحب فروشگاه امانت‌‌‌فروشی ترو فشنیستس، در ناپلز فلوریدا تابستان ۲۰۲۲ تصمیم گرفت ساعت کاری تابستانی را امتحان کند؛ چون ناپلز یک شهر فصلی است و شلوغی‌‌‌اش از حوالی عید پاک شروع می‌شود. او از ابتدای ماه مه ساعت کاری فروشگاه را که پیش از آن از ۱۰ صبح تا ۶ بعدازظهر بود، به ۱۱ صبح تا ۵ بعدازظهر تغییر داد، اما این تغییر به نفع او عمل نکرد.

او می‌‌‌گوید: «ما ۴۵ تا ۵۰ نیرو داریم که ساعتی حقوق می‌‌‌گیرند و این تغییر ساعت به خاطر کاهش درآمد باب میلشان نبود که البته کاملا هم حق داشتند.

از طرف دیگر تغییر ساعت، مشتریانمان را هم که به ساعت کاری قبل عادت داشتند و می‌‌‌خواستند خرید کنند، ناراحت کرد.» پس از دو ماه این رویکرد را کنار گذاشت و دیگر آن را امتحان نکرد. او می‌‌‌گوید: «من واقعا معتقدم که کلید موفقیت در هر کاری ثبات است.  مشتریان باید بدانند که می‌توانند روی شما و ساعت کاری‌‌‌تان حساب کنند. نمی‌شود دائما ساعت کاری خود را تغییر بدهید چون به این ترتیب به سرعت مشتری از دست می‌‌‌دهید.»

منبع


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

نظرات کاربران

ارسال دیدگاه
همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟