جمعه ۱ تير ۱۴۰۳
کامپاند صادراتی پلیمری

کامپاند صادراتی پلیمری

مطابق با قوانین گمرکی، برخی از مواد پتروشیمی را نمی‌توان صادر کرد. از این رو تولیدکنندگان مواد پلیمری با افزودن یک سری افزودنی‌ها به مواد خام، آن‌ها را به محصولات جدیدی به نام کامپاند تبدیل می‌کنند که قابل صادر کردن به کشورهای خارجی باشد.

کامپاندهای صادراتی از جمله مواد پلیمری هستند که به عنوان مواد اولیه در تولید پلاستیک‌ها به کشورهای مختلفی همچون عراق، ترکیه، امارات و افغانستان صادر می‌شوند. این مواد با توجه به کاربرد گسترده‌ای که در صنایع مختلف دارند، از طرفداران زیادی در بازارهای جهانی برخوردار هستند.

البته کامپاند صادراتی برای اینکه قابل صادر شدن باشد لازم است از کیفیت بالا و بسته‌بندی مناسبی برخوردار باشد. همچنین باید مواد اولیه در تولید آن و سایر مشخصات دیگر روی لیبل محصول ذکر شده باشند. به این ترتیب صادر کنندگان باید همهٔ قوانین مربوط به صادرات کامپاند را رعایت کنند. در این مطلب به بررسی مسائل مربوط به کامپاند صادراتی می‌پردازیم.

ویژگی کامپاند صادراتی

صادرات کالاهایی همچون کامپاند به دریافت مجوز سازمان استاندارد، وزارت معدن، تجارت و کیفیت نیاز دارد. سود حاصل از صادرات کامپاند ممکن است با توجه به افزایش نرخ ارز و بسیاری از عوامل دیگر مبلغ قابل توجهی باشد، اما به دلیل آنکه صادرات آن با چالش‌های زیادی همراه است تا حدی از این سود کاسته می‌شود.

در هر حال کامپاند به عنوان نوعی مواد اولیه پلیمری در تولید پلاستیک، جهت صادرات لازم است از یک سری ویژگی‌ها برخوردار باشد. در درجه اول کیفیت این محصول باید بسیار بالا باشد. همچنین از نظر استانداردهای جهانی باید تأییدات لازم را دریافت کرده باشد. به عنوان یک ویژگی قابل توجه دیگر دقت داشته باشید که مواد اولیه تشکیل دهنده کامپاند صادراتی سالم و با کیفیت باشد. از نظر ظاهری نیز دارای رنگ و اندازهٔ مناسب باشد.

برای اینکه در روند صادر کردن این کامپاندها مشکلی ایجاد نشود، باید دارای بسته‌بندی و لیبل مناسب و مخصوص باشند. به طوری که مشخصات محصول به طور کامل روی بسته‌بندی درج شده باشد. گاهی اوقات ممکن است به دلیل وضعیت اقتصادی کشور یا نوسانات نرخ ارز شرایط کامپاند صادراتی به گونه‌ای شود که تنها تولید کنندگان اجازهٔ صادر کردن آن را داشته باشند.

میزان صادرات کامپاند

تولید محصولات پلاستیکی از کامپاندهای پلی اتیلنی و پلی پروپیلنی، روز به روز در سطح جهان رو به افزایش است. از این رو بسیاری از کشورهای خارجی به دنبال خرید کامپاند هستند. تولید کنندگان ایرانی نیز در صدد هستند تا با تولید هر چه بیشتر کامپاند صادراتی، سود قابل توجهی به دست آورند.

میزان صادرات کامپاند نیز هر ساله بین ۳۰ تا ۵۰ درصد رو به افزایش است. با تولید کامپاندهای مرغوب و با کیفیت می‌توان میزان صادرات این کالا را افزایش داد. در بین کشورهای خارجی خریدار کامپاند، بیشترین مقدار به کشور عراق صادر می‌شود.

قوانین لازم در صادر کردن کامپاند صادراتی

در صادر کردن انواع کامپاند صادراتی، رعایت یک سری قوانین الزامی خواهد بود. داشتن مجوز رسمی و قانونی یکی از مهم‌ترین قوانینی است که جهت صادر کردن لازم است. بنابراین بدون داشتن مجوزها و اسناد لازم، گمرک اجازه صادر کردن را نمی‌دهد. در گمرک، بازرسان مربوطه مشخصات کامپاند از قبیل کیفیت، وزن و دیگر موارد را مورد بررسی قرار می‌دهند. بازرگانان باید بعد از تهیه مجوزهای سازمان استاندارد و کیفیت، کارت بازرگانی را دریافت کنند.

از نظر کیفیت نیز کامپاند تولید شده باید مطابق با استانداردهای بین‌المللی باشد و کیفیت آن به حدی بوده که سازمان‌های مربوطه اجازه صادر کردن را بدهند. از دیگر قوانین صادر کردن کامپاند، انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کامپاند از گمرک است. علاوه بر این‌ها کشورهای خارجی نیز قوانین خاص خود را برای خرید کامپاند دارند.

به عنوان مثال آلمان معتقد است که محصولات پلیمری از جمله کامپاند باید در محیطی بهداشتی تولید شوند. همچنین مشخصات کالا با اسناد موجود مطابقت داشته باشد و در نهایت طبق قوانین، کامپاندها ایمن بوده و بدون مواد مضر تولید شوند.

مواد مورد نیاز صادرات کامپاند

برای اینکه بتوان کامپاندهای تولیدی را به کشورهای دیگر صادر کرد، نیاز به آماده کردن یک سری مدارک شامل موارد زیر است.

●کارت بازرگانی برای بازرگانان

●مجوز صنعت معدن و تجارت

●سازمان ملی استاندارد

●وزارت کشاورزی

●پروفرما و ارائه گواهی استاندارد

●گواهی انطباق کالا

●اظهارنامه

●بارنامه

●سند ترخیصیه

●قبض انبار جهت ترخیص کالا

●فاکتور پرداخت تعرفه‌ها

توجه: دقت داشته باشید که در پروفرما، تاریخ تولید و انقضا، قیمت و مقدار کالا، شرایط پرداخت، نام شرکت تولید کننده و در نهایت ویژگی‌های کامپاند به طور کامل درج ‌شوند.

سود به دست آمده از کامپاندهای صادراتی

با توجه به بالا رفتن نرخ ارز، سود حاصل از صادرات کامپاند نیز بالا خواهد بود. خوشبختانه مواد اولیه این کامپاندها به طور طبیعی در ایران قابل تولید است. همچنین تهیه مواد سازنده کامپاند، نیاز به هزینهٔ بالایی ندارد. به این ترتیب سود کامپاند صادراتی از کم کردن همهٔ هزینه‌های صرف شده جهت خرید، گرفتن مجوزها و در نهایت ترخیص به دست می‌آید.

مسلماً با افزایش کامپاندهای صادراتی، سود حاصل از آن نیز افزایش پیدا می‌کند. از طرفی با افزایش نرخ دلار، سود حاصل نیز زیاد می‌شود. در نهایت نیز اگر بتوان جهت صادرات کامپاند، بازارهای هدف جهانی بیشتری پیدا کرد، با بالا رفتن میزان تقاضا، سود حاصل بیشتر خواهد شد.

جمع‌بندی

کامپاند یکی از محصولات پلیمری است که به عنوان مواد اولیه در تولید کالاهای پلاستیکی به کار می‌رود. کاربرد این کالا در صنعت جهانی پلاستیک نیز گسترش پیدا کرده است. بنابراین کشورهای خارجی بسیاری به دنبال خرید کامپاند هستند. طبق قوانین گمرک امکان ارسال بسیاری از مواد پتروشیمی وجود ندارد از این رو با افزایش یک سری افزودنی می‌توان آن‌ها را به موادی همچون کامپاند صادراتی با کیفیت و مرغوب تبدیل کرد تا امکان صادر کردن آن‌ها به کشورهایی همچون عراق، امارات، ترکیه، سوره، پاکستان، آذربایجان و روسیه فراهم شود.


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

نظرات کاربران

ارسال دیدگاه
همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟