سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
دگرگون‌‌‌ سازی کسب و کار با هوش مصنوعی مولد

wikiplast.ir

دگرگون‌‌‌ سازی کسب و کار با هوش مصنوعی مولد

تحقیقات و پیش‌بینی‌‌‌های صورت‌‌‌گرفته در زمینه هوش مصنوعی مولد و کسب و کار، همگی حکایت از این دارند که این نوآوری تکنولوژیک آینده‌‌‌ساز با سرعت خیره‌‌‌کننده‌‌‌ای در حال ‌‌‌توسعه و تاثیرگذاری مضاعف است و پیش‌بینی می‌شود ارزش بازار هوش مصنوعی مولد طی ۱۰ سال آینده ۱۰ برابر شده و تا سال ۲۰۳۴ به بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار برسد.

تمام این پیشرفت‌‌‌ها و جهش‌‌‌ها در شرایطی رخ می‌دهد که تکنولوژی هوش مصنوعی مولد عمری بسیار کوتاه دارد و با وجود این توانسته تا این حد زبانزد خاص و عام شود.

در نتیجه امروزه کمتر کنفرانس یا مجمع اقتصادی محلی، منطقه‌‌‌ای و بین‌المللی در حوزه کسب و کار و مدیریت را می‌توان یافت که یکی از موضوعات اصلی مطرح‌شده در آن هوش مصنوعی مولد نباشد.

بنابراین، برای تمام رهبران و مدیران سازمان‌ها و شرکت‌ها، به‌ویژه مدیران جوان و آینده‌‌‌داری که تشنه نوآوری و استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌‌‌ها در مسیر رهبری و مدیریت زیرمجموعه‌‌‌های خود هستند، لازم است ضمن آشنایی کامل با پتانسیل‌‌‌ها، فرصت‌‌‌ها و مخاطرات نهفته در هوش مصنوعی مولد به گونه‌‌‌ای برنامه‌‌‌ریزی و عمل کنند که بتوانند بیشترین و بهترین استفاده‌‌‌ها را با کمترین ریسک از هوش مصنوعی مولد داشته باشند. 

در ادامه به سه نکته کلیدی و تعیین‌کننده اشاره خواهد شد که در صورت توجه کامل به آنها می‌توان اطمینان یافت یک مجموعه کاری در مسیر درستی برای بهره‌‌‌گیری حداکثری از تکنولوژی دگرگون‌‌‌ساز و آینده‌‌‌ساز هوش مصنوعی مولد قرار دارد.

۱- یک استراتژی مبتنی بر استقبال از تعامل و نوآوری به وجود آورید

امروزه بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها به‌‌‌طور جدی و با قدرت تمام بر راه‌‌‌حل‌‌‌های تاکتیکی و کاملا نوآورانه تمرکز کرده‌‌‌اند که مبتنی بر هوش مصنوعی مولد بوده و اثرات فوری و قابل‌‌‌توجهی بر کارآیی و بهره‌‌‌وری دارد.

در این میان هستند شرکت‌هایی که توانسته‌‌‌اند نسخه منحصربه‌‌‌فرد و خاص خود را برای بهره‌‌‌گیری از هوش مصنوعی مولد پیدا کنند و به‌‌‌گونه‌‌‌ای برنامه‌‌‌ریزی کنند که بتوانند تمام فرصت‌‌‌ها و پتانسیل‌‌‌هایی را که هوش مصنوعی مولد می‌تواند برای کسب و کارشان به وجود آورد به بهترین شکل ممکن شناسایی کنند و به کار بگیرند.

به این ترتیب تمام فرآیندهای کاری‌‌‌شان را دگرگون سازند و به این ‌‌‌وسیله فاصله‌‌‌ای قابل‌‌‌توجه با رقبای خود ایجاد کنند. گام نخست و حیاتی برای موفقیت در این زمینه عبارت است از ترسیم یک استراتژی جامع و منسجم هوش مصنوعی مولد و گسترش ‌‌‌دادن آن در تمام استراتژی‌‌‌های بخشی و سازمانی و در نهایت تبدیل این استراتژی به بنیان اصلی نگهدارنده و پیش‌‌‌برنده شرکت.

هنگامی که یک شرکت بتواند استراتژی اصلی خود را بر مبنای استقبال و تشویق، تعامل و نوآوری شکل دهد و ریسک‌‌‌ها و مخاطرات مرتبط با پانهادن در عرصه ناشناخته و پیچیده تکنولوژی‌‌‌هایی مانند هوش مصنوعی مولد را به جان بخرد، آنگاه خواهد توانست خود را با یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عوامل برهم‌‌‌زننده و دگرگون‌‌‌ساز سیستم‌های کسب و کار در آینده یعنی هوش مصنوعی مولد همگام و سازگار سازد.

برای این کار نیز لازم است که بستر مناسبی برای ارتباطات و تعاملات درون‌‌‌سازمانی و برون‌‌‌سازمانی به وجود آورد.

۲-برای اثرگذاری عامل انسانی اولویت قائل شوید

هوش مصنوعی مولد همزمان با گشودن راه‌‌‌های جدیدی برای کار کردن و پیشبرد اهداف شرکت‌ها و کسب و کارها به میزان قابل‌‌‌توجهی بر نیروی انسانی موجود در آنها نیز تاثیر می‌‌‌گذارد و شیوه کار کردن، یادگیری و تعاملات بین آنها را تحت‌‌‌تاثیر قرار می‌دهد.

در این میان رهبران و مدیران سازمان‌ها و تیم‌‌‌های کاری باید هوشیار باشند که به عامل انسانی که مهم‌ترین و ارزشمندترین سرمایه هر سازمانی محسوب می‌شود نیز توجه ویژه‌‌‌ای داشته باشند و برای آموزش، ارتقای مهارت‌‌‌ها و شناسایی مسیرهای افزایش بهره‌‌‌وری و کارآیی آنها در عصر هوش مصنوعی مولد سرمایه‌گذاری کنند. 

متاسفانه، در حال حاضر بسیاری از شرکت‌هایی که شروع به استفاده جدی و فراگیر از هوش مصنوعی مولد کرده‌‌‌اند، برای ارتقای سطح کیفی کارکنان خود و مطابقت‌‌‌ پیدا کردن با فرآیندهای کاری مبتنی بر این تکنولوژی جدید، اقدامات لازم را صورت نداده‌‌‌اند. در نتیجه اغلب کارکنان آنها یا دچار سرخوردگی و انفعال و بلاتکلیفی در برخورد با موضوع هوش مصنوعی مولد هستند یا اینکه احساس می‌کنند این تکنولوژی جدید و قدرتمند آمده تا جای آنها را بگیرد و باعث بیکار شدن آنها شود.

بنابراین باید دانست که وارد کردن تکنولوژی هوش مصنوعی مولد بدون بسترسازی و آموزش‌‌‌ دادن به نیروی انسانی نه‌تنها به شرکت‌ها کمکی نخواهد کرد و موجب برتری آنها بر رقبا نخواهد شد، بلکه موجب ناامیدی و اضطراب کارکنان آنها نیز خواهد شد و شرایط را به‌‌‌گونه‌‌‌ای پیش خواهد برد که کارکنان احساس کنند هوش مصنوعی مولد یک رقیب خطرناک و مرموز و نه یک رفیق کمک‌‌‌کننده و مکمل برای آنهاست. 

در نتیجه برای جلوگیری از شکل‌‌‌گیری چنین احساسی در کارکنان لازم است که آموزش‌‌‌های لازم برای استفاده بهینه و حداکثری از هوش مصنوعی مولد به‌‌‌عنوان یک دستیار و مکمل هوشمند و با دانش به تمام کارکنان و پرسنل شرکت‌ها داده شود و این احساس در افراد تقویت شود که شرکت برای آنها اولویت و ارزشی بسیار فراتر از ماشین‌‌‌ها و هوش مصنوعی قائل است.

۳-یک رویکرد فعال و پویا در خصوص ریسک‌‌‌های مرتبط با هوش مصنوعی مولد اتخاذ کنید

اگرچه هوش مصنوعی مولد این قابلیت را دارد تا انبوهی از راه‌‌‌ها و شیوه‌‌‌های جدید کارکردن و دگرگون‌‌‌سازی شرکت‌ها را در اختیار آنها قرار دهد، اما در همین حال یکسری ریسک‌‌‌ها و مخاطرات سهمگین و ناشناخته را نیز به دنبال خود خواهد داشت که ناآگاهی از آنها و بی‌‌‌توجهی به این مخاطرات می‌تواند به‌‌‌شدت مهلک و آسیب‌‌‌زا باشد.

بر همین اساس لازم است یک سیستم منسجم و جامع مدیریت ریسک در ارتباط با هوش مصنوعی مولد در شرکت‌ها و سازمان‌ها ایجاد شود. با ایجاد و تقویت چنین سیستمی می‌توان به این اطمینان رسید که یک شرکت پس از ورود جدی به حوزه هوش مصنوعی مولد و دگرگون‌‌‌سازی ساختارهای سازمانی و فرآیندهای کاری خود با کمترین ریسک و چالش در این‌‌‌ خصوص مواجه خواهد شد و از مزایای ورود این تکنولوژی دگرگون‌‌‌ساز به درون شرکت، بیشترین بهره را خواهد برد؛ نه اینکه از مخاطرات و چالش‌‌‌های آن آسیب ببیند.

منبع


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 0%

نظرات کاربران

ارسال دیدگاه
همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟