پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

سیمای بازار محصولات پتروشیمی بعد از نیمایی شدن نرخ خوراک
سوم شهریور بود که مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی، جدولی با تغییرات نرخ قیمت خوراک از 4200 به نیمایی را به مدیران عامل شرکت های پلایش نفت ابلاغ کرد.

به گزارش ویکی پلاست، این نامه به سرعت اصلاح شد و قیمت پایه به همان دلار 4200 برگشت، اما همزمان با بازگشت قیمتگذاری به ارز 4200 تومانی، سقف رقابت این محصولات در بورس کالا حذف شد.

سناریویی که برای محصولات پتروشیمی هم پیاده شد و وزیر صنعت در نامه 25 شهریور، سقف رقابت محصولات پتروشیمی را حذف کرد.

شب گذشته (یکشنبه 8 مهر 1397) هیئت دولت تصمیم گرفت نرخ خوراک پتروشیمی ها را که تا پیش از این با دلار 3800 با قیمت نهایی 4200 محاسبه می شد به ارز نیمایی تغییر دهد.

 1- تأثیر روی فرمول محاسبه قیمت های پایه  اما تفاوت حذف سقف رقابت محصولات پتروشیمی با فراوردهای نفتی و خوراک این بود که مطابق نامه 4 بندی شریعتمداری در تاریخ 25 شهریور، فرمول محاسبه قیمت پایه هم تغییر پیدا کرد، به این معنی که برای قیمت پایه محصولات پتروشیمی، بناست میانگین معاملات 4 عرضه آخر در بورس کالا، مبنای قیمت قرار گیرد.

تا امروز، سه هفته (هفته جاری و دو هفته گذشته) قیمت های پایه با دلار 4200 تومانی نرخ گذاری شده است و باید منتظر بود که هفته آینده، نوع قیمت گذاری چگونه و با چه قیمتی خواهد بود.

 پیشنهاد ویکی پلاست این است ستاد تنظیم بازار محصولات پتروشیمی به جای میانگین معاملات 4 هفته، از ارز نیمایی برای قیمت گذاری محصولات پتروشیمی استفاده کند، چرا که گرفتن میانگین در گروه های کالایی مشابه که سقف رقابت های متفاوتی را هر هفته تجربه می کنند، کار پیچیده ای به نظر می رسد.

 2- تأثیر روی عرضه ها  بعد از آزادسازی سقف رقابت محصولات پتروشیمی در بورس کالا، قیمت های نهایی برای پتروشیمی ها جذاب تر شده و عرضه های دو هفته گذشته نشان می دهد میل فروش داخلی در پتروشیمی ها تقویت شده است.

حالا باید دید تأمین خوراک با قیمت ارز نیمایی و فروش ارز صادراتی پتروشیمی ها با همان نرخ نیمایی!! تا چه حد پتروشیمی ها را در عرضه با روال گذشته یا حتی تقویت عرضه ها در بورس کالا، ترغیب می کند.

اما رانت خوراک به کجا رفت؟

 با تغییر قیمت گذاری در قیمت پایه محصولات پتروشیمی و حالا نرخ خوراک، رانت خوراک به جیب پالایشگاه ها که تأمین کننده خوراک پتروشیمی ها هستند می رود.

 بازندگان تغییر قیمت خوراک چه کسانی هستند؟

تغییر خوراک از 4200 به حدود 8.400، پتروشیمی های با خوراک مایع مثل تندگویان، امیرکبیر، شازند، تبریز و ... غیر اقتصادی می کند و در مقابل، پتروشیمی های تولیدکننده اوره و آمونیاک، چندان تغییری در مارجین سود خود نخواهند داشت.

 راه های کمک به پتروشیمی ها چیست؟

در نظر گرفتن درصد مشخصی به عنوان کسر محاسبه قیمت، مثل 5 درصد اختلاف قیمت فوب که در قیمت گذاری محصولات پتروشیمی در نظر گرفته می شد برای پتروشیمی، با درصد منطقی، می تواند اقتصادی شدن تولید را به پتروشیمی های با بهره وری پایین برگردانده و آن ها را سرپا نگه دارد.

این تخفیف می تواند برای خوراک مایع ۱۰ درصد و باقی خوراکها ۵ درصد باشد.

 پتروشیمی ها ارز خود را کجا می فروشند؟

دولت محل فروش ارز پتروشیمی ها را، نیما در نظر گرفته و مهمترین سوال این است که چطور خوراک پتروشیمی ها با ارز نیمایی محاسبه شود و فروش آن ها هم در نیما باشد. واحد اقتصادی را در نظر بگیریم که کالایی را با قیمت A خریده و بعد از اعمال فرایندهای تولید، باز همان کالا را با قیمت A بفروشد.

همان طور که در بند قبل گفته شد، محل تأمین منافع پتروشیمی ها از محل تأمین خوراک و ارز مرجوعی صادرات، چندان روشن نیست.

این تغییر نرخ، شرایطی را فراهم می کند که پتروشیمی ها از بازگشت ارز به نیما استنکاف کرده و آن را در بازار غیررسمی که سود بیشتری دارد به فروش برسانند تا به جبران کاهش سود خود بپردازند.

 تأثیر تغییر نرخ خوراک روی بازارهای دیگر  آنچه در روزها و هفته های اخیر در بورس اوراق بهادار می بینیم، اوج گیری ارزش سهام پتروشیمی ها بود، اما می توان کاهش سود ناشی از تغییر نرخ خوراک را به عنوان متغییر و عامل جدی روی کم شدن سود سهام پتروشیمی ها و غیر جذاب شدن سهام آن ها در بورس کالا برشمرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 88%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه
کشاورز جمعه ۱۳ مهر ۱۳۹۷
درصورت عرضه نیمایی دیگر تولیدکننده نقدینگی برای خرید نخواهد داشت و عملا تولید به چالش مواچه میشود. ارسال پاسخ

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟