پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۱۳ مرداد ۱۴۰۱ 0 1426

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته دوم مرداد ماه 1401

کپی‌بردای معاملات از هفته قبل/ سیگنال دوم کاهشی به بازار

کپی‌بردای معاملات از هفته قبل/ سیگنال دوم کاهشی به بازار
بازار محصولات پتروشیمی که در چند هفته گذشته زیر سایه کاهش قیمت های جهانی وارد رکود شده بود، دیروز به استقبال مهمان ناخوانده‌ی دیگری به نام «کاهش قیمت دلار» رفت. سفر نماینده اروپا، مذاکره کننده ارشد ایران و نماینده ویژه آمریکا به وین برای بررسی بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا، روز چهارشنبه به دلار سیگنال کاهشی داد و آن را تا مرز 31 هزار تومان پایین کشید.

به گزارش ویکی پلاست، در حالی که بازار در انتظار ثبات قیمت هاست، کاهش قیمت دلار، معاملات هفته سوم مرداد را وارد شرایط پیچیده‌ای می کند. هر چند دلار مبنا برای محاسبه قیمت های پایه، دلار نیمایی است ولی سقوط قیمت دلار، در همه بازارها از جمله بازار محصولات پتروشیمی، انتظارات کاهشی را تقویت می کند.

عصر چهارشنبه، تجارت نیوز نوشت: "دو ماه است که قیمت دلار در کانال ۳۱ و ۳۲ هزار تومانی در حرکت است و قصد کاهش ندارد. اما خبر از سرگیری مذاکرات هسته‌ای یخ دلار را باز کرد و روند نزولی قیمت آغاز شد. بار پیش آغاز مذاکرات برجامی در دوحه، قیمت دلار را به کانال ۳۰ هزار تومان رساند و دلار ظرف دو روز کاهش دو تا سه هزار تومانی را تجربه کرد. دفعات قبل هم آغاز مذاکرات برجام و حضور تیم مذاکره‌کننده در وین، بر قیمت دلار تاثیر گذاشت و دلار تا نزدیک ۲۸ هزار تومان هم رسید. اکنون هم همه چیز وابسته به نتیجه مذاکرات هسته‌ای در وین است. اگر مذاکرات خوب پیش برود باید منتظر کاهش قیمت دلار بود."

البته با نگاهی به شرایط مشابهِ همه رفت و آمدهای برجامی در طول سال ها و ماه های گذشته، بعد از بی نتیجه ماندن نشست ها، دلار باز هم به روند صعودی بازگشته، اما با این حال، بازار به دقت رویدادهای سیاسی را دنبال می کند و منتظر هر نوع نتیجه ای از برآیند مذاکرات است.

معاملات این هفته بازار محصولات پلیمری، یک کپی از هفته قبل است؛ عرضه ها تنها 12 تن و معاملات 416 تن کمتر از هفته قبل شد. آنچه در مورد معاملات این هفته باید بدانیم:
- جمع معاملات این هفته 76 هزار و 330 تن بود که تغییر چندانی با هفته گذشته نداشت.
- معاملات، نیم درصد از هفته‌ی اول مرداد کمتر شد.
-78.1 درصدِ عرضه ها، معامله شد.
- و رقابت خریداران در معاملات کالاهای پ پ، پی وی سی و پرمصرف ها کمتر از هفته قبل بود و تقریبا بیشتر کالا با قیمت پایه معامله شدند.
- البته کاهش سهمیه خریداران در روز یکشنبه را نیز از دلایل بالا رفتن آمار معاملات این هفته باید دانست.



اتفاقی کم سابقه در قیمت های پایه

شانزدهمین قیمت های پایه محصولات پتروشیمی، یکشنبه 9 مرداد 1401 در حالی منتشر شد که به رغم افزایش 190 تومانی نیما، عمده کالاهای پلیمری، کاهشی بودند. پی وی سی ها با 9 درصد کاهش، بین 2,495 تا 2,844 تومان نسبت به هفته قبل افت قیمت را تجربه کردند و در رتبه نخست کاهشی های هفته ایستادند. در سمت مقابل و در افزایشی ها، ABS تا 3.5 درصد افزایش داشت و 1,477 تومان رشد قیمت پیدا کرد تا در صدر افزایشی ها قرار بگیرد. دلار نیمایی در قیمت های پایه 9 مرداد، 26,384 تومان بود.

پتروشیمی تبریز، سوراخ دعا را پیدا کرد
افزایش 3.5 درصدی برای ABS ها، پایان کار نبود. وقتی عرضه های روز سه شنبه منتشر شد، به جای نرخ پایه 42,965 برای ABS ها، عدد 54,000 تومان در ستون قیمت پایه این گروه ثبت شده بود. پتروشیمی تبریز بر اساس تبصره 5 ماده 5 دستورالعمل تنظیم بازار، قیمت کالای ABS را طی هماهنگی سازمان حمایت، با 11 هزار تومان بالاتر به بورس کالا اعلام کرد.

تبصره 5 ماده 5 دستورالعمل تنظیم بازار محصولات پتروشیمی (مورخ 1 دی 1399) می گوید: شرکت هایی که قیمت تمام شده محصولات آن ها بالاتر از نرخ جهانی (مورد محاسبه شرکت ملی صنایع پتروشیمی) است، مکلفند بهای تمام شده بر اساس ضوابط عمومی قیمتگذاری کالاهای تولید داخل هیات تعیین و تثبیت قیمت ها و احتساب سود حداکثر 10 درصد جهت اجرا به شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام و همزمان مدارک و مستندات مورد نیاز را به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان جهت اظهار نظر، ارسال کنند. با همین بند، پتروشیمی تبریز که هفته قبل از عرضه ABS150 خودداری کرده بود قیمت این کالا را 11 هزار تومان نسبت به پایه اعلام شده دفتر توسعه، بالاتر برد.

نکته ای که در مورد این بند دستورالعمل مطرح می شود این است که اگر قیمت تمام شده محصولات پتروشیمی ها بالاتر از قیمت جهانی است، چرا مجوز واردات آن کالا با قیمت جهانی داده نمی شود تا تولیدکننده داخلی مجبور نباشد 10 درصد بالاتر، کالا را از پتروشیمی داخلی بخرد؟!

شرایط بازار در هفته سوم مرداد
یکشنبه و دوشنبه هفته‌ی آینده (16 و 17 مرداد) همزمان با تاسوعا، عاشورا و تعطیل است؛ به همین دلیل دفتر توسعه صنایع پایین دستی، قیمت های پایه را اعلام نمی کند و قیمت های پایه‌ی این هفته، تا 23 مرداد، معتبر است. بورس کالا هم برنامه عرضه ها را تغییر داد و معاملات به سه شنبه و چهارشنبه (18 و 19 مرداد) منتقل شده است.

صعود ملایم دلار نیمایی
میانگین هفتگی دلار نیمایی که قیمت های پایه 9 مرداد با آن محاسبه شد، 263,848 ریال بود. روند صعودی دلار نیمایی بعد از انتشار پایه ها ادامه پیدا کرد و تا امروز (پنجشنبه 13 مرداد) میانگین هفتگی با 62 تومان افزایش به 26,447 تومان رسیده است. صعود میانگین روزانه به 26,500 تومان، نشان می دهد افزایش نیما همچنان ادامه دارد.

آخر هفته‌ی نزولی برای دلار

دلار آزاد در شروع این هفته، حتی 31,970 تومان را هم لمس کرد ولی سیر اتفاقات از جمله آغاز محرم و نزدیک شدن به عاشورا و تاسوعا و در نهایت سفر برجامی به وین، دلار را به پایین مرز 31 هزار تومان کشاند و بازار چهارشنبه در ساعاتی 31,020 تومان را هم تجربه کرد.


ترین های معاملات هفته

بیشترین افزایش در معاملات این هفته با 1,184 تن به گروه سبک فیلم اختصاص داشت. جمع معاملات این گروه به 5,602 تن رسید. پی وی سی ها رتبه دوم را به دست آوردند و با  1,084 تن رشد جمع معاملات این گروه به 9,636 تن رسید.

بیشترین کاهش معاملات این هفته را سنگین فیلم تجربه کرد. جمع معاملات سنگین فیلم با 2,172 تن کاهش به 5,656 تن رسید. پ پ های نساجی با 1,401 تن کاهش، دومین گروهی بودند که بشترین کاهش این هفته را به نام خود ثبت کردند. جمع معاملات پ پ های نساجی، این هفته به 6,779 تن رسید.





علت کاهش معاملات روز سه شنبه
سه شنبه 11 مرداد، تولیدکنندگان با کاهش سهمیه خرید خود مواجه شدند. برخی سهمیه ها به نصف و بعضی تا دو سوم کاهش پیدا کرده بود. یکی از اعضای گروه های واتس اپ ویکی پلاست در مورد کاهش سهمیه ها نوشت: به علت قطعی اینترنت دوشنبه، اطلاعات سامانه جامع تجارت به بهین یاب نرسیده و به همین علت، سهمیه ها کاهش پیدا کرده است. کاربر دیگری هم گفت که کارگزار وی، همین دلیل را به عنوان علت کاهش سهمیه، اعلام کرده است. همین کاهش سهمیه ها باعث شد تولیدکنندگان زیادی نتوانند به میزان دلخواه از بورس کالا خرید کنند.

سهمیه ها برگشت
یک روز پس از کاهش سهمیه ها، پیگیری ویکی پلاست از تولیدکنندگان نشان داد سهمیه ها به وضعیت سابق خود برگشته است. خرید از مچینگ چهارشنبه و اظهارات کارگزاری ها تأیید کرد سهمیه مشتریان دارای کد بورسی به وضعیت قبل برگشته و هر چند دلیل کسر سهمیه ها مشخص نشد اما به نظر می رسد کاهش سهمیه ها ناشی از اختلالات سیستمی و قطع اینترنت بوده باشد.

کاهشی های بازار، بیشتر از افزایشی ها
این هفته هم پیشتاز ریزش قیمت ها پ پ های شیمیایی هستند. 548R بعد از اُفت 19 هزار تومانی در هفته قبل، این هفته هم 7 هزار تومان کاهش داشت و رکورددار بیشترین کاهش هفته بود. پی وی سی ها بعد از ریزش 2500 تومان در پایه ها، 2,600 تومان در بازار افت قیمت پیدا کردند. پلی استایرن های معمولی و مقاوم با 1400، سنگین اکستروژن با 1300، سنگین فیلم با 1000، سبک فیلم با 600 و سنگین بادی با 400 تومان، رتبه های بعدی کاهش قیمت این هفته را به نام خود ثبت کردند.

در سمت مقابل و در افزایشی ها، ABS بعد از رشد 12,500 تومانی در پایه ها، 7,700 تومان در بازار افزایش قیمت پیدا کرد. سنگین تزریقی با 400، پ پ نساجی با 300، پت ها 200 و سبک خطی هم با 100 تومان، رتبه های بعدی بیشترین افزایش های این هفته را داشتند.

نفت کانال 100 دلار را از دست داد
برنت معاملات این هفته را، روز دوشنبه با 102 دلار، یعنی 1 دلار پایین تر از قیمت پایانی هفته قبل، آغاز کرد. اما بازارهای جهانی در روزهای سه شنبه و چهارشنبه، وارد فاز نزولی شدند و برنت با 96 دلار سقوط کرد. نزولی بودن قیمت نفت و همچنین نفتا، می تواند روند نزولی قیمت های جهانی محصولات پتروشیمی را تداوم دهد و اولین نشانه ها از قیمت های جهانی هم، مؤید این نکته است.


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟