جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۲۳ تير ۱۴۰۱ 0 857

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته سوم تیرماه 1401

خریداران به کنار گود برگشتند/ انتظار ریزش پایه ها

خریداران به کنار گود برگشتند/ انتظار ریزش پایه ها
نفت هر هفته در حال کاهش است و انتظار ریزش قیمت های پایه، باعث شد تا معاملات بیش از 9 هزار تن نسبت به هفته قبل، کاهش پیدا کند. از سوی دیگر، کم کردن میزان خرید از بهین یاب برای دومین هفته پیاپی، بر کم شدن معاملات اثر گذاشت. در این پست به بررسی بازار محصولات پلیمری در هفته سوم تیرماه می پردازیم.

به گزارش ویکی پلاست، یک روز کاری هفته سوم تیرماه (یکشنبه 19 تیر) به علت عید قربان تعطیل بود و به همین علت، قیمت های پایه اعلام نشد. اگر قرار بود قیمت های پایه اعلام شود، قطعا بازار با کاهش قابل توجهی مواجه می شد، اما کاهش قیمت های جهانی مانند یک فنر جمع شده، در حال رسیدن به 26 تیرماه و تجمیع دو هفته اُفت قیمت هاست. هر چند شاخص دوم تعیین قیمت ها یعنی میانگین هفتگی دلار نیمایی تا امروز 567 تومان افزایش داشته و به نظر می رسد میزان افزایش آن تا 26 تیر، بیشتر شود ولی تغییرات قیمت های جهانی به حدی است که می تواند به سادگی این افزایش را کنار بزند.

در کنار نوسانات قیمت نفت و صعود نیما، برای دومین هفته پیاپی، میزان خرید از بهین یاب‌ها کاهش پیدا کرد! در هفته دوم تیر، میزان خرید از بهین یاب بسیاری از کالاها از بدون سقف به یکساله و شش ماهه و این هفته همان گروه ها به شش ماهه و سه ماهه کاهش داده شدند! گویی سیاستگذار تصمیم دارد خریدها را محدود کند که باید گفت نتیجه این تصمیم در معاملات این هفته دیده شد و در کنار انتظارات کاهشی ناشی از قیمت های پایه، بخشی از معاملات به علت کم شدن سقف خرید از بهین یاب، کاهش یافت.

بازار با چندگانه های مختلفی دست و پنجه نرم می کند؛ دلار دچار انجماد قیمتی شده، پایه ها در انتظار کاهش جدی هستند، نیما از 26 هزار تومان گذشت و کارت های افزایشی خود را برای 26 تیر جمع می کند و میزان از خرید بهین یاب ها دائما در حال کم شدن است. همه رخدادهایی که گفته شد به کاهش 9 هزار تنی معاملات این هفته منجر شد.

کارنامه معاملات محصولات پلیمری در هفته سوم تیرماه در حالی بسته شد که هم عرضه ها یک هزار و 516 تن و هم معاملات 9 هزار و 138 تن کمتر از هفته قبل شد. آنچه در مورد معاملات این هفته باید بدانیم:
- جمع معاملات این هفته 72  هزار و 6 تن بود که بعد از هفته دوم و سوم فروردین کمترین حجم معاملات امسال است.
- معاملات، 11.3 درصد از هفته‌ی دوم تیر کمتر شد.
-73.7 درصدِ عرضه ها، معامله شد که کمترین درصد معاملات به عرضه‌ی امسال بعد از هفته دوم فروردین است.
- و رقابت خریداران در معاملات کالاهای پ پ ها، پی وی سی و پرمصرف ها کمتر از هفته قبل بود. تقریبا عمده‌ی کالا با قیمت پایه معامله شدند.



نیما کانال 26 هزار تومان را تصاحب کرد

میانگین هفتگی دلار نیمایی، به 26 هزار و 91 تومان صعود کرد و اختلافِ آن با دلارِ قیمت های یکشنبه 12 تیر، به 567 تومان افزایش رسید. میانگین روزانه دلار نیمایی در محدوده  26 هزار و 100 تومان است و نشان می دهد میانگین هفتگی نیما در روزهای آینده نیز روی نوار صعود باقی می ماند. میانگین هفتگی دلار نیمایی از ابتدای امسال، 2 هزار و 212 تومان افزایش داشته است.

نفت در سراشیبی

برنت معاملات هفته قبل را با 107 دلار به پایان برد و معاملات این هفته را روز دوشنبه با 106 دلار آغاز کرد اما در طی هفته روند کاهشی را ادامه داد تا اینکه نهایتا با از دست دادن کانال 100 دلار به 99 دلار عقب نشینی کرد. قیمت برنت پشت مرز 100 دلار است و این کاهش، می تواند باعث افت بیشتر قیمت های جهانی در نشریات بین المللی باشد.

ثبات نسبی دلار در محدوده‌ی 31 هزار
دلار آزاد نوسان زیاد و مهمی در این هفته نداشت. آخرین قیمت دلار در پایان هفته قبل 31.500 تومان و قیمت پایانی دلار در معاملات روز چهارشنبه، 31.750 تومان بود. افزایش فعالیت بازار متشکل ارزی و صرافی ها در عرضه دلار صادرکنندگان و معامله ارزهای توافقی در صرافی ها، از جمله دلایل ثبات نرخ ارز است.

بیشترین کاهش معاملات

گروه سبک خطی با 3,537 تن کاهش نسبت به هفته قبل، بیشترین افت معاملات این هفته را داشت. پ پ های گرید فیلم با 1,223 تن، سنگین بادی با 1,192 تن و پی وی سی ها با 1,067 تن، رتبه های بعدی بیشترین کاهش معاملات این هفته را داشتند.


قیمت ها در بازار کاهشی است

بیشتر واسطه ها این هفته فروشنده بودند. نگرانی از افت قیمت های پایه در هفته آینده، عرضه و پیشنهاد را در بازار آزاد افزایش داد و از در سوی مقابل، خریداران منتظر قیمت های پایین تر هستند.

سنگین اکستروژن EX3 با 1800 تومان، بیشترین کاهش این هفته را به نام خود ثبت کرد. از سرگیری تولید امیرکبیر و شروع بارگیری این کالا باعث شد قیمت EX3 ریزش قابل توجهی را تجربه کند. سبک فیلم 020 با 1600 تومان کاهش، رتبه دوم بیشترین کاهش این هفته را داشت. پی وی سی ها هم به دنبال کاهش قیمت های جهانی و پایین آمدن رقابت ها با 1300 تومان، در رتبه بعدی بیشترین کاهش این هفته ایستادند.

سنگین بادی 0035 با 1000 تومان، پ پ نساجی Z30s و پت 781 با 800 تومان، سبک خطی 209 با 700 تومان، سنگین تزریقی با 600 و پلی استایرن های معمولی و مقاوم هر کدام با 200 تومان، رتبه های بعدی بیشترین کاهش این هفته را به خود اختصاص دادند.

در سمت مقابل و در افزایشی ها، گرید 548R با 5500 تومان رشد، بیشترین افزایش این هفته را داشت، ABS با 700 و سنگین فیلم F7000 مهر هم با 400 تومان، رتبه های بعدی بیشترین افزایش این هفته را به نام خود ثبت کردند. غیبت عرضه های ABS 150 و همین طور اورهال یک ماهه پتروشیمی ایلام و عدم عرضه F7000 ایلام، از دلایل افزایش قیمت کالاهای گروه ABS و سنگین فیلم هستند.


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟