جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۲۶ خرداد ۱۴۰۱ 0 665

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته چهارم خرداد 1401

خریدهای داغ زیر سایه‌ی کاهش دلار

خریدهای داغ زیر سایه‌ی کاهش دلار
در هفته ای که دلار، کانال های 33 و 32 هزار را از دست داد، عرضه ها 6 هزار و معاملات 4 هزار تن افزایش پیدا کرد. در این پست به بررسی وقایع مهم بازار در چهارمین هفته خرداد می پردازیم.

به گزارش ویکی پلاست، این روزها تولیدکنندگان در راه سازمان امور مالیاتی و مواجهه با برگ تشخیص مالیات خود هستند. به اذعان برخی از تولیدکنندگان، میزان تعیین شده مالیات آن‌ها بر اساس گردش حساب (بالای 4.8 میلیارد تومان) است و ارقام تشخیص، چندین برابر نسبت به سال گذشته، افزایش دارد.

با اقدامات جدید بانک مرکزی برای فروش ارز صادرکنندگان به قیمت هایی بالاتر از نیما، عرضه ارز افزایش یافت. بر اساس مجوز جدید بانک مرکزی، صرافی‌ها ازین پس مجاز هستند تا ارز اسکناس صادرکنندگان را با نرخ توافقی، خریداری و به متقاضیان ارز بدون محدودیت بفروشند. پیش از این صادرکنندگان می توانستند ارزهای خود را صرفا به صرافی های عضو بازار متشکل (با نرخ sanarate) بفروشند اما با مجوز جدید بانک مرکزی کلیه صرافی های مجاز، اجازه دارند تا ارزهای صادرکنندگان را با نرخ توافقی خریداری کنند.

همچنین در سمت تقاضا هم، بانک مرکزی امکان فروش ارز در سرفصل سایر (کد 24) با احراز هویت از طریق کارت ملی را که پیش از این ممنوع کرده بود، مجاز دانسته و با این تصمیم همه متقاضیان ارز می توانند با مراجعه به صرافی های مجاز، نسبت به خرید ارز متعلق به سهمیه خود اقدام کنند.

این تصمیمات باعث شد تا قیمت دلار که تا 33,300 تومان پیش روی کرده بود از روز دوشنبه کاهشی شده و تا روز گذشته (چهارشنبه 25 خرداد) با 1,450 تومان کاهش به 31,850 تومان برسد.

ماجرای فروش ارز صادرکنندگان چیست؟

یک صادرکننده محصولات پتروشیمی در این‌باره به ویکی پلاست گفت: در شکل جدید فروش ارز صادرکنندگان به ما گفته شده باید اظهارنامه ورود ارز قانونی داشته باشید و در مبادی ورودی به کشور اعلام کنید که ارز مربوط به کدام شرکت است و با گرفتن برگه تأیید ورود قانونی ارز، صادرکننده می تواند ارز خود را با نرخ های بالاتر از تابلوی سَنا (در حدود 30 هزار تومان) به فروش رساند.

به گفته این صادرکننده، پیش از این با کوتاژ صادراتی، صادرکننده می توانست ارز صادراتی خود را بفروشد. در واقع حالا یک مدرک به نام برگه اظهارنامه ورود قانونی ارز اضافه شده و دلار باید حتما از خارج وارد کشور شده باشد. در واقع هدف بالا بردن موجودی اسکناس ارز به واسطه شرکت های صادرکننده است.

نحوه فروش دلارهای صادرکنندگان به این گونه است که در طی سه روز کاری، باید در صرافی به مردم عادی با کد ملی به فروش برسد ولی نحوه فروش ارز در بازار متشکل ارزی، صادرکننده به صورت یک‌جا، البته با نرخ سناریت (sanarate) می توانست همه ارز خود را به فروش برساند. به گفته این صادرکننده، دیگر کسی نیما نمی فروشد و در صورت تداوم این شکل فروش ارز، میزان عرضه زیاد شده و فاصله بین نیما و دلار آزاد نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

صعود نیما شدت گرفت

درست در روزهایی که افزایش دلار آزاد با تصمیمات بانک مرکزی در حال مهار شدن است، صعود دلار نیمایی شدت گرفته است. در قیمت های پایه 22 خرداد، میانگین هفتگی دلار نیمایی، 245 تومان افزایش داشت. قیمت های پایه با دلار 24,661 تومان محاسبه شد اما روند صعودی نیما کماکان ادامه دارد و تا امروز (پنجشنبه 26 خرداد) دلار نیمایی با 368 تومان افزایش، با عبور از مرز 25 هزار تومان به 25,029 تومان رسیده است.

رسیدن میانگین روزانه به بالای 25,300 تومان، نشان می دهد افزایش نیما همچنان ادامه خواهد داشت و رسیدن اختلاف دلار نیمایی در قیمت های 29 خرداد به بیش از 500 تومان، دور از انتظار نیست. البته باید منتظر روزهای آینده ماند که آیا صعود نیما متوقف می شود یا خیر.

افزایش 4 هزار تنی معاملات

کارنامه معاملات محصولات پلیمری در هفته چهارم خرداد ماه در حالی بسته شد که به رغم تلاطم شدید بازار دلار، عرضه ها 6 هزار و 237 تن و معاملات 4 هزار و 24 تن بیشتر از هفته قبل شد. آنچه در مورد معاملات این هفته باید بدانیم:
- جمع معاملات این هفته 88 هزار و 894 تن بود.
- معاملات، 4.7 درصد بیشتر از هفته‌ی سوم خرداد شد.
- 92.1 درصدِ عرضه ها، معامله شد.
- معاملاتِ ای هفته، رتبه دوم بیشترین افزایش را در سال 1401 به نام خود ثبت کرد.
- رقابت معاملات کالاهای پلیمری در گروه پ پ ها افزایشی و پی وی سی کاهشی بود،
- گروه پلی اتیلن ها هم همانند هفته گذشته رقابت شدند.




انتشار قیمت های پایه بعد از یک هفته وقفه

یکشنبه 22 خرداد، قیمت های پایه در حالی منتشر شد که به جز افزایش 245 تومانی نیما، در چند گروه کالایی، قیمت ها افزایش قابل توجهی داشت. پت های نساجی، بطری، گروه پلی استایرن های معمولی، انسباطی و مقاوم، بین 3 تا 7 درصد افزایش قیمت داشتند. در مقابل کالاهای پلی اتیلن سبک خطی و پ پ های شیمیایی (MR230 و ZR230) همراه با PVC ها بین 1 تا 4 درصد، کاهش قیمت پیدا کردند.

اما معاملات بازار، بیشتر از تغییرات قیمت های پایه، به نوسانات بازار ارز چشم دوخته است. رسیدن اختلاف دلار نیمایی و آزاد به بالای 7 هزار تومان، همچنان جذابیت خرید را بالا نگه داشته و باعث شد 92 درصد عرضه ها، خریداری شود.

خروج سنگین فیلم از بحران

گروه پلی اتیلن سنگین فیلم، بالاخره پس از چند هفته التهاب، این هفته به وضعیت نرمال بازگشت و عرضه های این گروه به بالای مرز 7 هزار تن رسید. همین عامل باعث شد رقابت خریداران و قیمت کالاهای این گروه، کاهش پیدا کند. تولیدکنندگان فیلم های پلی اتیلنی در محصول نایلکس، مصرف کننده مهم کالاهای سنگین فیلم هستند و در چند هفته گذشته، خروج 5110 آریاساسول و پس از آن گرید مهم F7000 مهر باعث شد تا قیمت کالاهای این گروه، افزایش قابل توجهی داشته باشد.

صعود قیمت ها در بازار

مقایسه آخرین قیمت های بازار محصولات پلیمری نسبت به هفته گذشته نشان می دهد، ABS ها با 5700 تومان، بیشترین افزایش این هفته را تجربه کردند. گرید 548R جم با 5 هزار تومان، بعد از ABS ها دیده می شود و پلی استایرن معمولی با 1700 تومان، پلی استایرن مقاوم با 1100 تومان، پت بطری، پ پ نساجی Z30s و سنگین اکستروژن EX3 با 800 تومان و سنگین تزریقی و سبک فیلم با 200 تومان، رتبه های بعدی بیشترین افزایش این هفته بودند.

در مقابل، سنگین فیلم با 1900 تومان، سبک خطی با 800، سنگین بادی با 400 و PVCS65 با 200 تومان، کاهشی های این هفته بودند.

توقف برنت در محدوده 120 دلار

معاملات نفت، این هفته با 120 دلار شروع شد و حتی در روزهایی تا 125 دلار نیز پیش رفت ولی این اوج گیری دوامی نداشت و قیمت ها به بازه 119 و 120 دلار بازگشت. قیمت نفتا هم این هفته 36 دلار کاهش داشته و به 788 دلار رسیده است. با اندکی خوش بینی می توان گفت احتمالا در هفته آینده، قیمت های پایه، از ناحیه قیمت های جهانی، شاهد تحرک مهمی نخواهد بود و اهرم اثرگذار در قیمت های پایه هفته پایانی خرداد، دلار نیمایی است.


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟