جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۱۶ تير ۱۴۰۱ 0 713

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته دوم تیرماه 1401

پاگشای رییس جدید با اصلاح تجمیع سهمیه ها

پاگشای رییس جدید با اصلاح تجمیع سهمیه ها
بعد از بی نتیجه ماندن نشست دوحه و ثبات نسبی دلار در کانال 31 هزار، تا حدی تکلیف بازار روشن شد و معاملات 7 هزار و 800 تن افزایش یافت. غلامی، رییس جدید دفتر توسعه هم با اصلاح تجمیع سهمیه خرید محصولات پتروشیمی و فراخوان دریافت نظرات برای بازنگری و به روزرسانی دستورالعمل تنظیم بازار محصولات پتروشیمی، کار خودش را آغاز کرد.

به گزارش ویکی پلاست، هر چند رسیدن مجدد معاملات به بالای مرز 81 هزار تن، با ریزش سنگین نفت در این هفته، چشم انداز قیمت های هفته های آینده را مبهم می‌کند، اما تثبیت دلار در بالای مرز 31 هزار و فروکش نوسان های شدید، تا حدودی بازار را از بلاتکلیفی خارج کرد.


رقابت منفی تولیدکنندگان نفت برای دادن تخفیف بیشتر و نگرانی از رکود جهانی در بازارها، باعث شد قیمت جهانی نفت نزولی شود. ایران تخفیف خود برای فروش نفت به چین را نسبت به قبل دوبرابر کرده و عربستان هم برای رقابت با روسیه، روی نفت سنگین خود تخفیف گذاشت. نفت که بعد از بحران اوکراین به بالای 120 دلار رسیده بود، طی ماه گذشته آرام آرام به کانال 110 دلار و این هفته به کانال 100 دلار عقب نشینی کرد. در هفته جاری، برنت حتی در ساعاتی کانال 100 دلار را نیز از دست داد.

ریزش سنگین قیمت نفت در این هفته، می تواند تأثیر مهمی بر قیمت های جهانی داشته باشد اما تعطیلی یکشنبه آینده (19 تیر، عید قربان) باعث شد تا دفتر توسعه صنایع پایین دستی، قید اعلام قیمت ها را بزند و نتیجتا، قیمت های پایه این هفته، تا 26 تیر اعتبار خواهد داشت.

قیمت های پایه
سیزدهمین قیمت های پایه محصولات پتروشیمی، روز یکشنبه 12 تیرماه در حالی اعلام شد که علی رغم افزایش 147 تومانی میانگین هفتگی دلار نیمایی، بخش عمده ای از کالاها، کاهشی قیمت گذاری شدند. گروه PVC با 5.6 درصد، بین 1,870 تا 2,132 تومان کمتر از هفته قبل قیمت گذاری شد و در صدر جدول کاهشی ها ایستاد. قیمت های پایه این هفته، همان طور که گفته شد هفته بعد نیز معتبر است و 26 تیرماه مشخص می شود تغییرات قیمت های جهانی، چه تأثیری بر قیمت پایه محصولات پتروشیمی خواهد گذاشت.

بازار این هفته
کارنامه معاملات محصولات پلیمری در هفته دوم تیرماه در حالی بسته شد که هم عرضه ها 2 هزار و 759 تن و هم معاملات 7 هزار و 891 تن بیشتر از هفته قبل شد. عرضه ها در حال نزدیک شدن به مرز 100 هزار تن است. جمع عرضه های این هفته به 99 هزار و 271 تن رسید که بالاترین میزان عرضه در سال 1401 بوده است. آنچه از معاملات این هفته محصولات پلیمری باید بدانیم:
- جمع معاملات این هفته 81 هزار و 144 تن بود.
- معاملات، 10.8 درصد بیشتر از هفته‌ی اول تیر است.
- 81.7 درصدِ عرضه ها، معامله شد.
- و رقابت خریداران در معاملات کالاهای پ پ و پی وی سی بیشتر از هفته قبل، اما رقابت خریداران پلی اتیلن‌ها، در گروه های با افزایش عرضه، نسبت به هفته گذشته کاهشی بودند.



دلار در 31 هزار تومان آرام گرفت

این هفته با صعود دلار به بالای کانال 32 هزار تومان آغاز شد. بی نتیجه ماندن مذاکرات دوحه به بازار ارز سیگنال افزایشی داشت و دلار تا 32,750 تومان نیز پیش رفت. اما در ادامه هفته و از یکشنبه، دلار آرام آرام کانال 32 را از دست داد و ایستگاه بعدی دلار تا پایان هفته، نوسان محدود در میانه کانال 31 هزار تومان بود.

نیما همچنان صعودی است
دلار نیمایی در حال نزدیک شدن به 26 هزار تومان است. میانگین هفتگی دلار نیمایی که یکشنبه 12 تیر، قیمت های پایه با آن محاسبه شد، 25,523 تومان بود، ولی روند افزایشی دلار، نیما را نیز بی تأثیر نگذاشت و از یکشنبه تا امروز (پنجشنبه 16 تیر) میانگین هفتگی 230 تومان افزایش داشته و میانگین روزانه نیز به 25,900 تومان رسیده است.

تقابل نیما و قیمت های جهانی
در صورت تداوم کاهش قیمت نفت و صعودی بودن دلار نیمایی، 26 تیرماه، احتمالا زمان رویارویی کاهش قیمت های جهانی با افزایش دلار نیمایی خواهد بود. لازم به یادآوری است قیمت هایی که دلار نیمایی در خرداد و تیر تجربه کرد، بالاترین قیمت های سال 1400 و 1401 برای میانگین هفتگی بوده است.

بیشترین کاهش و افزایش معاملات
در معاملات این هفته، پت های نساجی با 3,528 تن، رکورددار بیشترین معاملات بودند. سبک خطی هم با 2,543 تن، بعد از پت های نساجی، بیشترین حجم معاملات را داشت. در مقابل پ پ های نساجی با 1,883 تن، بیشترین کاهش در معاملات را تجربه کردند و معاملات سنگین فیلم ها به دنبال کاهش عرضه، 1,404 تن نسبت به هفته گذشته، کمتر شد.

بیشترین افزایش قیمت بازار؛ سنگین فیلم ها
عرضه های گروه سنگین فیلم 1,404 تن نسبت به هفته قبل کاهش یافت و باعث افزایش رقابت در بورس کالا و افزایش قیمت در بازار آزاد شد. کالاهای سنگین فیلم با 1500 تومان افزایش، بیشترین رشد قیمت این هفته را تجربه کردند. سایر تغییرات در گروه افزایشی ها، کمتر از 500 تومان بود. سبک فیلم، سنگین تزریقی، پلی استایرن معمولی، سبک خطی و سنگین بادی، همگی بین 400 تا 200 تومان نسبت به هفته قبل، رشد قیمت داشتند.
در سمت مقابل و در کاهشی ها، سنگین اکستروژن EX3 بعد از بازگشت این کالا به عرضه ها با 2 هزار تومان، بیشترین کاهش این هفته را تجربه کرد. پی وی سی ها هم بعد از کاهش قابل توجه در قیمت های پایه، 1500 تومان نسبت به هفته قبل، افت قیمت داشتند.

دو اقدام رییس جدید
عباس غلامی رییس جدید دفتر توسعه صنایع پایین دستی که از 23 خرداد 1401، سکان این دفتر را به دست گرفت، این هفته دو نامه مهم نوشت. موضوع اول، اصلاح تجمیع سهمیه محصولات پتروشیمی بود که در قالب نامه ای به بورس کالا وضعیت بهین یابی و وضعیت سهمیه قبل و جدید را روشن کرد.

و تصمیم دوم، فراخوان نظرات اصلاحی برای دستورالعمل تنظیم بازار بود. او در نامه ای به اعضای کمیته تخصصی، از آن ها خواست ظرف مدت یک ماه، نظرات و پیشنهادات خود را برای به روزرسانی و بازنگری دستورالعمل تنظیم بازار محصولات پتروشیمی، به این دفتر ارسال کنند. پس می توان نتیجه گرفت به زودی (طی یک ماه آینده) میانه مرداد یا اوایل شهریور امسال، نسخه جدید دستورالعمل تنظیم بازار محصولات پتروشیمی، منتشر شود. دستورالعمل فعلی تنظیم بازار محصولات پتروشیمی، دی ماه 1399 منتشر شده بود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟